Gå til innhold

Hvor mye tror du at du får igjen på skatten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Får restskatt på rundt 70k, men jeg har kontroll og har pengene klare :) Betaler tilbake innen 31 mai for å slippe rentene.



Anonymous poster hash: ab5c9...c01
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får igjen rundt 4000,-

Året før restskatt 37.000,-

Og har regna ut ca 50.000 i restskatt for inntektsåret 2015 :)

Betaler selvfølgelig før fristen 31. Mai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Ingenting, heldigvis. Betaler alltid for lite skatt slik at jeg kan spare pengene til 3% rente. Betaler tilbake kravet med en gang og har tjent noen hundringser på rente, samt at de pengene jeg har fått riktig utbetalt hver mnd (istedenfor å få for lite hver mnd) bruker jeg til sparing og aksjer. Dumt å bare få 1,2% rente den ene mnd før utbetaling av restskatten. Bedre å få 3% rente på alt du ikke betaler inn forskuddsvis og så være nøye på å gjøre opp for seg når oppgjøret kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Tror jeg får igjen mellom 10 000 - 12 000. Skatter mer enn nødvendig med vilje fordi jeg syns det er en grei måte å spare på, selv om jeg er flink til å spare ellers også.

Anonymous poster hash: 3122c...8a4

Det er en elendig måte å spare på hvis du er flink til å spare.

Du taper renteinntekter og lønn hver mnd som du kunne brukt på sparing.

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 45 000 kr.

Mvh Yvonne :heiajente:

Med sånne beløp begynner rentetapet å svi. Hvorfor regulerer du ikke skattetrekket?

Anonymous poster hash: 79104...b92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje 30 000 kr i restskatt. Veldig fornøyd, men kunne jo lagt opp til å få enda mer i restskatt. Rentefrie lån er ingen dum ting, merkelig at folk ikke skjønner at det er restskatt som er lurt.



Anonymous poster hash: 79104...b92
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sånne beløp begynner rentetapet å svi. Hvorfor regulerer du ikke skattetrekket?

Anonymous poster hash: 79104...b92

Jeg har allerede svart på dette i tråden, og ja, skattetrekket er rettet opp i.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner faktisk ikke. Ifjor fikk jeg tilbake ca 10K, året før 20. 0 i år? Hahah.

Prøvde å regne litt på det, men jeg er neimen ikke så god med tall.. Har skifta jobb i tillegg. Faren er at jeg har fått ny jobb med høyere lønn. Faren min er i skatteetaten og mener det skal gå greit, jeg er litt mer nervøs. Men det hadde vært rimelig kjekt å få litt ekstra;)

Btw, tidligere har jeg bedt arbeidsgiver trekke litt ekstra i skatt, og det er lbitt gjort uten problemer. For en som er rævva på å spare sjøl, er det genialt;)



Anonymous poster hash: fd9e1...c7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Aner faktisk ikke. Ifjor fikk jeg tilbake ca 10K, året før 20. 0 i år? Hahah.

Prøvde å regne litt på det, men jeg er neimen ikke så god med tall.. Har skifta jobb i tillegg. Faren er at jeg har fått ny jobb med høyere lønn. Faren min er i skatteetaten og mener det skal gå greit, jeg er litt mer nervøs. Men det hadde vært rimelig kjekt å få litt ekstra;)

Btw, tidligere har jeg bedt arbeidsgiver trekke litt ekstra i skatt, og det er lbitt gjort uten problemer. For en som er rævva på å spare sjøl, er det genialt;)

Anonymous poster hash: fd9e1...c7a

Skremmende antidemokratiske og barnlige holdninger. Er du en voksen person eller et barn som vil at staten skal ta vare på dine egne hardt opparbeidede penger OG ta rentene i fra deg. Helt sprø tankegang, og skremmende. Tenk litt over det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende antidemokratiske og barnlige holdninger. Er du en voksen person eller et barn som vil at staten skal ta vare på dine egne hardt opparbeidede penger OG ta rentene i fra deg. Helt sprø tankegang, og skremmende. Tenk litt over det

Nå synes jeg ikke at jobben min er så veldig hard å gå til, så mine "hardt opparbeidde penger" er et kraftutrykk jeg egentlig ikke kjenner meg igjen i ;)

Hvorfor er dette skremmende antidemokratiske holdninger? Fordi jeg blåser litt i rentene? For min del er jeg ikke så avhengig av de pengene der at jeg gidder å bry meg så nevneverdig. Ellers så er det noe mer du mener som jeg bare ikke fatter..

Som sagt: for meg funker det fett å "spare" på den måten, da jeg er lite selvdisiplinert ellers (ja, så mye selvinnsikt har jeg). Jeg har kanskje en "barnslig" holdning fordi jeg er dårlig å spare, ikke veit jeg. Men om staten får litt renter fra meg, så gjør det meg faktisk ingenting.

Om det gjør deg noe, får du sørge for å spare på dine måter, og passe på at staten ikke får dine renter..

Forresten regnet jeg ut skatten nå, med mye om og men. Får igjen ca 15K.

Anonymous poster hash: fd9e1...c7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Nå synes jeg ikke at jobben min er så veldig hard å gå til, så mine "hardt opparbeidde penger" er et kraftutrykk jeg egentlig ikke kjenner meg igjen i ;)

Hvorfor er dette skremmende antidemokratiske holdninger? Fordi jeg blåser litt i rentene? For min del er jeg ikke så avhengig av de pengene der at jeg gidder å bry meg så nevneverdig. Ellers så er det noe mer du mener som jeg bare ikke fatter..

Som sagt: for meg funker det fett å "spare" på den måten, da jeg er lite selvdisiplinert ellers (ja, så mye selvinnsikt har jeg). Jeg har kanskje en "barnslig" holdning fordi jeg er dårlig å spare, ikke veit jeg. Men om staten får litt renter fra meg, så gjør det meg faktisk ingenting.

Om det gjør deg noe, får du sørge for å spare på dine måter, og passe på at staten ikke får dine renter..

Forresten regnet jeg ut skatten nå, med mye om og men. Får igjen ca 15K.

Anonymous poster hash: fd9e1...c7a

Det er merkelig og til dels udemokratisk og fascistisk holdning fordi du legger din frihet i hendene på en stat, og stoler uhemmed på den. Du godtar at den tar pengene du har rettmessig krav på og har ikke noe problemer med at du taper 100 kroner i mnd. Det er en veldig skremmende holdning. Samtidig ser du ikke på dine investerte timer på arbeidsplassen som "hardt opparbeidede timer". Jeg forstår ikke tankegangen. Man bytter jo sin tid (en stor del av sitt liv) mot et arbeid mot penger. Om du har en jobb du trives SÅ godt i at du ikke bryr deg om hvor mye du tjener eller at det tar mye tid, så er du jo veldig heldig. Men de fleste gjør jo det.

At du ikke er avhengig av penger og dermed bare gir dem bort til staten er for meg det samme som at du er en såkalte "sau" eller slave. Du hadde antakelig funnet deg i mye mye mer enn det om tingenes tilstand var litt annerledes enn de er i Norge anno 2015. Derfor er din tankegang totalitær og fascistisk. Du er ikke totalitær eller fascist, men sånne som deg gjør det MEGET enkelt for andre å være det.

Jeg mener ikke å disse deg, du er ikke alene om slik tankegang. Jeg bare oppfordrer deg til å tenke deg om. Hva er din tid verdt? Hva er penger? Hva er staten, og hvorfor har vi den?

Dessuten..er det ikke ganske provoserende å bare drite i 100 kroner i mnd? Hva med alle de menneskene i verden som kunne levd for 100 kroner i mnd? Føles det ikke litt rart å sette så lite pris på at du bor i et så rikt land at du bare driter i det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør få igjen 10.000. Har ujevn inntekt og sparer i tillegg i BSU, så det blir jo en del skattefradrag der.

Anonymous poster hash: 69a4a...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 25.000.

Fikk igjen det samme i fjor (skatteåret 2013). I år så endret situasjonen seg for meg, jeg kommer til å ha mer i fradrag (kjøring), samt jeg skal bli student så jeg endret skattekortet mitt slik at jeg omtrent skal gå i null. Var usikker på om arb.giver fikk beskjed om det, så jeg sendte en påminnelse til lønnsavd. De har endret skattetrekket mitt (tabelltrekk), men fortsatt er det feil - så i 2015 vil jeg igjen få igjen ca 20.000 nok for skatteåret 2014. Irriterende!



Anonymous poster hash: 50d4c...c0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende antidemokratiske og barnlige holdninger. Er du en voksen person eller et barn som vil at staten skal ta vare på dine egne hardt opparbeidede penger OG ta rentene i fra deg. Helt sprø tankegang, og skremmende. Tenk litt over det

Det er merkelig og til dels udemokratisk og fascistisk holdning fordi du legger din frihet i hendene på en stat, og stoler uhemmed på den. Du godtar at den tar pengene du har rettmessig krav på og har ikke noe problemer med at du taper 100 kroner i mnd. Det er en veldig skremmende holdning. Samtidig ser du ikke på dine investerte timer på arbeidsplassen som "hardt opparbeidede timer". Jeg forstår ikke tankegangen. Man bytter jo sin tid (en stor del av sitt liv) mot et arbeid mot penger. Om du har en jobb du trives SÅ godt i at du ikke bryr deg om hvor mye du tjener eller at det tar mye tid, så er du jo veldig heldig. Men de fleste gjør jo det.

At du ikke er avhengig av penger og dermed bare gir dem bort til staten er for meg det samme som at du er en såkalte "sau" eller slave. Du hadde antakelig funnet deg i mye mye mer enn det om tingenes tilstand var litt annerledes enn de er i Norge anno 2015. Derfor er din tankegang totalitær og fascistisk. Du er ikke totalitær eller fascist, men sånne som deg gjør det MEGET enkelt for andre å være det.

Jeg mener ikke å disse deg, du er ikke alene om slik tankegang. Jeg bare oppfordrer deg til å tenke deg om. Hva er din tid verdt? Hva er penger? Hva er staten, og hvorfor har vi den?

Dessuten..er det ikke ganske provoserende å bare drite i 100 kroner i mnd? Hva med alle de menneskene i verden som kunne levd for 100 kroner i mnd? Føles det ikke litt rart å sette så lite pris på at du bor i et så rikt land at du bare driter i det?

Folk er forskjellige og foretrekker å spare på forskjellige måter. Det må du lære deg nå.

Om du har så forferdelig mye i mot staten og hvordan de "stjeler masse" penger fra oss etcetc så anbefaler jeg deg å lage en egen tråd og snakke om det er der, istedenfor å kuppe tråden som handler om "hvor mye tror du at du får tilbake på skatten i år".

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er merkelig og til dels udemokratisk og fascistisk holdning fordi du legger din frihet i hendene på en stat, og stoler uhemmed på den. Du godtar at den tar pengene du har rettmessig krav på og har ikke noe problemer med at du taper 100 kroner i mnd. Det er en veldig skremmende holdning. Samtidig ser du ikke på dine investerte timer på arbeidsplassen som "hardt opparbeidede timer". Jeg forstår ikke tankegangen. Man bytter jo sin tid (en stor del av sitt liv) mot et arbeid mot penger. Om du har en jobb du trives SÅ godt i at du ikke bryr deg om hvor mye du tjener eller at det tar mye tid, så er du jo veldig heldig. Men de fleste gjør jo det.

At du ikke er avhengig av penger og dermed bare gir dem bort til staten er for meg det samme som at du er en såkalte "sau" eller slave. Du hadde antakelig funnet deg i mye mye mer enn det om tingenes tilstand var litt annerledes enn de er i Norge anno 2015. Derfor er din tankegang totalitær og fascistisk. Du er ikke totalitær eller fascist, men sånne som deg gjør det MEGET enkelt for andre å være det.

Jeg mener ikke å disse deg, du er ikke alene om slik tankegang. Jeg bare oppfordrer deg til å tenke deg om. Hva er din tid verdt? Hva er penger? Hva er staten, og hvorfor har vi den?

Dessuten..er det ikke ganske provoserende å bare drite i 100 kroner i mnd? Hva med alle de menneskene i verden som kunne levd for 100 kroner i mnd? Føles det ikke litt rart å sette så lite pris på at du bor i et så rikt land at du bare driter i det?

Hoi..

Nå blei jeg fattig for ord.

Gidder ikke kverulere mer om mine (spare/andre) valg.

Jeg skjønner at du er opptatt av det du skriver om, og muligens heller ikke er kjempe fornøyd med staten.

Ja, jeg fikk litt å tenke på, men jeg synes likevel du strekker dette gaaaanske langt.

Anonymous poster hash: fd9e1...c7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Hoi..

Nå blei jeg fattig for ord.

Gidder ikke kverulere mer om mine (spare/andre) valg.

Jeg skjønner at du er opptatt av det du skriver om, og muligens heller ikke er kjempe fornøyd med staten.

Ja, jeg fikk litt å tenke på, men jeg synes likevel du strekker dette gaaaanske langt.

Anonymous poster hash: fd9e1...c7a

Ja, det gjorde jeg. For å gjøre et poeng.

Siden staten i teorien er "oss" alle, så går jo dine penger som du frivillig donerer bort til fellesskapet. Så om vi tenker umiddelbar konsekvensetikk så gjør det ingenting. Men den litt "careless" tankegangen er ikke bra. Fint at du tenker litt over det. Da er jo alt vel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Folk er forskjellige og foretrekker å spare på forskjellige måter. Det må du lære deg nå.

Om du har så forferdelig mye i mot staten og hvordan de "stjeler masse" penger fra oss etcetc så anbefaler jeg deg å lage en egen tråd og snakke om det er der, istedenfor å kuppe tråden som handler om "hvor mye tror du at du får tilbake på skatten i år".

Jeg synes vel det er helt OK å opplyse folk om at det ikke er noe bra å få tilbake penger igjen på skatten. Mange virker stolte og glade over at de får tilbake mye penger, noe jeg finner merkelig da det betyr at man har skattet for mye gjennom hele året. At noen få bruker det som en slags overformynderi-spareplan er vel greit om man ikke har noen kontroll på sin egen økonomi. Men jeg synes jo det faktisk virker som om mange tror at man kommer godt ut av det økonomisk ved å få tilbake på skatten.

Det man kommer absolutt BEST ut av er å ikke betale noe skatt i det hele tatt, spare beløpet på høyrente (eller investere om man er god og trygg på det), få en kjempebaksmell, betale, sitte igjen med renteinntektene/aksjegevinst

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får igjen ca 15k om jeg har regnet riktig. Alt skal gå til boligsparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...