Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Da internett var det helt store, da vi var omtrent 12-13 år.

Da hadde en jeg kjenner vært på besøk hos en annen jeg kjenner, og han hadde datamaskin. Han hadde spurt om kompisen om han hadde hatt lyst til å prøve pcen med internett litt og det ville han gjerne. Etter omtrent 10-15 minutter drar han som eide datamaskinen frem kalkulatoren, taster inn noen tall og finner ut han som lånte pcen var skyldig ham noen kroner.. At det går an..

har også ei venninne som er veldig grei men hun er veldig rask på å si ifra hvis noen er skyldig henne penger. Men når hun er skyldig folk penger, kan det gå flere måneder før hun betaler dem tilbake. Hun er vel skyldig en kamerat omkring 1000 kr siden August..

Husker da mamma og pappa sleit med fire barn og dyrt huslån. De var ikke akkurat gjerrige for de hadde ikke råd, men da var det ofte utvannet juice til maten. Det sitter nok igjen enda, for pappa handler kun Shampoo og tannkrem til 10 kr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Husker da mamma og pappa sleit med fire barn og dyrt huslån. De var ikke akkurat gjerrige for de hadde ikke råd, men da var det ofte utvannet juice til maten. Det sitter nok igjen enda, for pappa handler kun Shampoo og tannkrem til 10 kr.

Kanskje de mente juicen var sterk? Selv vanner jeg ut juicen ca 50/50 med vann fordi jeg syns bare juice blir for sterkt. Nå kan man til og med få kjøpt juice med blandingen 40/60. Reklamen går på at den er veldig god tørstedrikk for barn. Og flasken man kjøper er selvsagt dyrere enn pakningenr med bare juice. :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er mye rart folk gjør..

Jobbet engang i en kantine der var det mye slikt.

De betalte fast pris pr porsjon. (til en veeeldig lav pris 10 kr dagen altså godt sponset)

Var flere der som langet på med flera askjetter med mat , pålegg og en 3-4 glass med melk og juice for liksom å "sikre seg sin part"

Frotset i mat. Er ganske sikker på at flere spiste nokk for hele dagen.

Serverte engang pillede reker. Da var det en del som fylte hele dyptallerknen med reker. (tviler på at de klarte spise alt)

En gang hadde vi noen vikarer der. Etter lunsjen var ferdig gikk de forbi disken og fylte lommene med posjonspålegget som lå der.

(ikke bare en gang men vær dag)

Hadde en ung gutt på besøk en ukes tid. Begynte å legge merke til han siden han tok så uhorvelig mye brød og pålegg (vesentlig mer en normalen)

Han hadde alltid sekk med seg. Og etter måltidet pakket han pent inn i plastposer både brød og pålegg som var igjen.

Prøvde en periode å lage litt kaker på fredagene. Bakte gjerne hjemme på kvelden før siden det ikke var tid til det på jobb. Litt slik ekstra servise.

Men etter gjenntatte ganger da kaken .."forduftet" fra disen uten at noen betalte ble det mindre av denslags.

Og når en dame til og med tok et kakestykke rett forran nesen min og bare gikk ble det siste kaken jeg bakte der.

Ja,,, og så var det en varm sommer jeg fikk tak i en slik isboks for å selge pinneis. Tenkte jo de trengte litt avkjøling i varmen siden ventilasjonssystemet var dårlig der. Men det varte desverre ikke lenge.

Boksen var låst, men på kvelden var det folk som brøt den opp og tok is fra den. Ikke så veldig korselig å komme på jobb nesten vær dag å finne boksen oppbrutt og en god del smeltet is oppi.

(Og en goood del flaut å levere boksen som vi hadde lånt tilbake da vi ga opp)

Og slik som juice maskinen. Den skulle kun være åpen i lunsj tidene. Men den ble brutt opp så mange ganger at vi måtte bare gi opp før den ble ødelagt.

Kunne fortalt mange mange slike historier fra den kantinen. Helt utrolig hvor mye som ble frotset i og tatt. Var fryktelig mye slikt der.

Jobbet engang på kontor. Det var det en del som tok med seg papir, permer, penner og andre kontorrekvisita. De syntes de fortjente det og skylte på lav lønn.

Engang i undommen jobbet jeg som vaskehjelp på et stort sted. En del av kollegaene der tok med både dopapir, såpe og kluter hjem. Forde "det ble jo brukt så mye at ingen merket det alikevel"

Må bare si helt klart,,, at det har vært helt utenkelig for meg å gjøre noe lignende selv om jeg har sett andre kollegaer gjøre slike ting hele tiden.

Men har sluttet å bli ovverasket over hva folk kan finne på å ta seg til rette med. Kanskje ikke så rart at en del firmaer sliter med gjeldskrise om mer allvorlige ting skjer lengre opp i systemene, når moralen er så lav på mindre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har en venninne som aldri har råd til annet enn spleise-mat når vi er ute og spiser, f.eks at vi spleiser på en pizza.Helt greit det, men hun er sulten og spiser fort og spiser 3/4 deler av pizzaen, jeg spiser 1/4-del. Slik har det alltid vært, og det irriterer meg at hun ikke ser det selv, at når hun vil dele prisen må hun også dele maten..

Hvis vi spleiser på snakcks, snop og DVD, så setter hun til livs hele potetgullposen før jeg har rukket å sveive i gang DVD spilleren.

En annen venninne kommer ofte tilfeldig på besøk akkurat i middagstiden. På den måten slipper hun å ordne/kjøpe mat selv. Hun kan tilogmed ringe på forhånd og spørre hva som står på menyen i dag. Hun tar aldri med seg noe og hun har ikke invitert meg på mat hos henne på 10 - 15 år. Hun skryter gjerne av hvor flink hun er på kjøkkenet, men jeg ser aldri noe til hennes kulinariske fristelser.

En gang foreslo mannen min at hun skulle lage middag hjemme hos oss, men da ba hun om penger til ingredienser...., hun som har spist gratis hos oss i alle år...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Da jeg var student var det noen av kullkameratene mine som var så gniene at de heller ville gå fra puben vi satt hvor jeg nettopp hadde kjøpt en øl (og dermed ville blitt sittende alene eller måtte gått fra en full øl), enn å kjøpe en pils til ca ti kr mer enn på et annet sted. Kunne i det minste tatt en brus og ventet på den som hadde kjøpt øl, da. Samme personene nektet konsekvent å ta taxi selv om det snødde eller regnet sidelengs og man gjerne ikke betalte mer enn 20 kr pr person i en full bil. Men de kunne være generøse i andre sammenhenger (invitere på middag, om enn billig eller at man spleiset, hjelpe til med faglige ting), så det var ikke bare gnienhet på dem asså.

En jeg kjente pleide å ta mat av de andre i kollektivet, stort sett brød, smør og litt pålegg, men også middager fra fryseren :overrasket: Han inviterte andre ut på kaffe, men hadde "tilfeldigvis" ikke med penger.

Jeg er glad i å handle på tilbud og billige, men gode ting, så vet hvordan det er å være økonomisk inntil det nevrotiske. Men det går en grense der man begynner å utnytte at ANDRE betaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var en stor gruppe mennesker som var ute og spiste, og alle betalte hver for seg, inklusiv det hver av oss syntes var rimelig å tipse. En av gjestene gikk gjennom betalingen etterpå og fant ut at det tilsammen var blitt gitt mer tips enn han mente var rett og rimelig. Så han tok faktisk det av tipsen han mente var for mye.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en stor gruppe mennesker som var ute og spiste, og alle betalte hver for seg, inklusiv det hver av oss syntes var rimelig å tipse. En av gjestene gikk gjennom betalingen etterpå og fant ut at det tilsammen var blitt gitt mer tips enn han mente var rett og rimelig. Så han tok faktisk det av tipsen han mente var for mye.

Håhå, den var skikkelig drøy asså. Hva sier man til sånne mennesker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Håhå, den var skikkelig drøy asså. Hva sier man til sånne mennesker?

Det er det som er problemet - man blir så paff - ihvertfall jeg, jeg blir flau på andres vegne og får meg ikke til å si noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håhå, den var skikkelig drøy asså. Hva sier man til sånne mennesker?

Jeg lover deg at vi sa fra, men han stod på sitt og mente at siden han var fra stedet, visste han best om hva som var akseptabel tips....

For å si det sånn, dette var en fjern bekjent og en jeg håper jeg aldri mer trenger å treffe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Min samboer hadde det med å forsvinne plutselig fra betalingskøa når vi var ute og handlet, slik at jeg måtte ta hele regninga. Gjentok seg flere ganger. Nå har vi felles konto til mat, med hvert vårt kort til. Men fortsatt prøver han seg der det er mulig. Spør f.eks om jeg ikke vil invitere han ut på middag.. Det er på en måte litt lite gentleman-aktig, og usjarmerende siden han egentlig er ganske rik. Men tror det ligger i blodet. Han har flere onkler som er rike, men som aldri deler eller gir bort noe, de servever knapt kaffe når man kommer på besøk, aldri noe å spise. Så jeg tror det ligger i genene. Og jeg er ofte flau over samboer:(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere slike historier

- I en tidligere jobb jeg hadde, fikk jeg høre fra kantinen at vår etasje var den eneste i bygget som fikk med seg de større posene med kaffe opp til vår kaffetrakter fordi de fra de andre etasjene stjal dem.

- Kaffebaren på univeristetet hvor jeg går har måttet slutte med å ha selvbetjening for dem som bare ønsket kaffe fordi for mange ikke betalte(var snakk om å hive en tier i en kopp som sto ved siden av).

- Ei venninne av meg stjal alle hårstrikkene i en bestemt farge fra badet hjemme hos meg fordi det var hennes yndlingsfarge.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjerrige ekser er jo et kapittel for seg selv, haha.

En jeg data litt en gang for leeenge siden, skrøyt av hvor flink han var på kjøkkenet og at han hadde greie på god vin.

Første kvelden hjemme hos han på middag, var jeg spent på mat og vin.

Da vi satt i stua og venta på maten, med tomt glass, tok han glasset mitt ut på kjøkkenet, fylte det halvveis(!) fra en pappkartong med billig vin, og det var det jeg fikk hele kvelden! (Maten var heller ikke noe å skrive hjem om.)

Dust. :snurt:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ei venninne av meg stjal alle hårstrikkene i en bestemt farge fra badet hjemme hos meg fordi det var hennes yndlingsfarge.

Min venninne bruker opp alt av shampoer og dusjsåper når hun er på besøk, og tømmer kjøleskapet. Når det er tomt for såpe eller ost eller hva det måtte være, minner hun meg på det slik at jeg husker å handle på vei hjem fra jobb og barnehage. Selv koser hun seg hjemme i min leilighet, sover og dusjer og bader og spiser og fyller aldri opp med noe selv. Hun klager stadig over at hun har så dårlig råd, og jeg tror det er grunnen til at hun er så ubeskjeden hjemme hos meg, jeg jobber og tjener relativt godt så hun syns nok at det er ok å bare "ta for seg" når hun er på besøk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Ble en gang bedt ut på date (en del år siden nå) Fikk spm om å finne på noe i byen. Jeg var vel egentlig ikke så interrestert, så kom med en unnskyldning om at jeg ikke hadde så mye penger akkurat da. Da fikk jeg som svar: du kan LÅNE penger av meg til bussen.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Da vi satt i stua og venta på maten, med tomt glass, tok han glasset mitt ut på kjøkkenet, fylte det halvveis(!) fra en pappkartong med billig vin, og det var det jeg fikk hele kvelden! (Maten var heller ikke noe å skrive hjem om.)

Dust. :snurt:

Man skal jo faktisk ikke fylle vinglasset helt opp, da :vin: Utover det hørtes det ut som han ikke burde skrytt på seg så mye :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg husker at en jente jeg studerte sammen med tok med seg tepose til dagens tekopp hjemmefra. Teposene kostet 50 øre i kantinen. Dette var i 1995. Hun var gjerrig på alle områder men det var det med den daglige teposen som hun dro frem som gjorde størst inntrykk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere venninner som ALLTID bommer snus av meg når vi er ute og drikker. Det er greit at de spør om å få en gang eller to,jeg har ingen problem med å dele,men når det er snakk om at over halve snusboksen går til venninner som vet at de kommer til å få lyst på snus i løpet av kvelden,men kjøper ikke selv fordi de vet at jeg deler med meg.

Jeg snuser fast,å det er ikke akkurat billig for meg,spesielt ikke når jeg i tillegg må kjøpe inn slik at andre kan få..

Å så er det de venninnene som ALDRI har med seg tamponger og må få av meg (har alltid liggende i vesken)

Selvfølgelig hjelper jeg en venninne i tampongnød,men man mangler da ikke tamponger hver dag hele mensperioden.

Far min er gjerrig når det kommer til nyttige ting jeg har hatt behov for (klær,skolesaker ol.) ,men en kommode til 20 000, ingen problem.

Og alle de kunden på jobb som skal prøve å få alt til en billigere penge. "ja,men nå skal jeg til å kjøpe så mye av dere (så er det snakk om 200-300kr) så jeg bør jo kunne få litt avslag på prisen!" Så sier jeg nei,dessverre,og da er det SÅ dårlig kundeservice... :sur:

Endret av Telys
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...