Gå til innhold

Klær til slalåm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har nettopp begynt i ny jobb, og hvert år drar hele avdelingen på hyttetur hovedsakelig for å stå på ski (slalåm). Jeg har ikke stått på ski siden jeg var 14 (har fått tilbud om instruktør, så det skal nok gå fint), så har ingen form for vinterklær/skiklær!

Hvilke klær trenger jeg for å stå på slalåm? Boblejakke/–bukse? Jeg har mye turklær, blant annet vindtette jakker og bukser, men de er jo veldig tynne uten særlig varme. Kan det fungere med ull under, eller bør man ha noe tykkere? Hvordan er dere kledd når dere står på ski?



Anonymous poster hash: 7cfb7...a55
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på hva slags vær du risikerer. Det lureste er å bygge opp antrekket av mange lag. På den måten er det lett å regulere temperaturen. Ytterplagget bør være vannavstøtende eller membran. Litt avhengig av hvor mye penger du vil bruke på det. Husk at skibukser ofte er ganske brede nede for å la dem gå utenfor skistøvelen.

Under ytterplagget trenger du sjeldent mer enn ullstilongs på beina, eventuelt en mellombukse av fleece eller dun om det er skikkelig kaldt (-15-20) og du skal stå mye i ro. På overkroppen er det lurt med brynje eller ull innerst mot kroppen. Over dette kan du ta en ulljakke, fleece, tynn dunjakke, eller flere tynne ull-/fleece-jakker.

Bruk hals eller skjerf. Bruk ski- eller solbriller. Du vil IKKE bli snøblind. Det er vondt. I overskyet eller lavsiktsforhold er lyse, gjerne gule glass, bra.

Hjelm kan være lurt.

Ikke baser mengden klær på hvor kald du føler deg når du går ut, eller når du er i heisen på vei opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...