Gå til innhold

Lære å spise normale mengder mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har innsett at mitt spisemønster sannsynligvis ikke er helt etter normen. Greia er at jeg kan spise enorme mengder mat uten å bli mett, og jeg synes det er flaut og skammelig. Jeg er normalvektig og spiser stort sett 1-2 ganger for dagen.

Frokost og lunsj spiser jeg så å si aldri, og første måltid blir som regel inntatt i 3-4 tida, det kan gjerne være en hel grandiosa, og nei, jeg er ikke stappmett etter å ha spist, ofte er jeg faktisk fortsatt sulten etterpå. Noen vil kanskje tenke at årsaken til at jeg enda er sulten er fordi jeg ikke har spist noe tidligere på dagen, men jeg har merket at de gangene jeg spiser tidlig på dagen, så spiser jeg jevnt over mer totalt sett i løpet av dagen; mat trigger appetitten.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med problemet, det er ikke så gøy når de jeg bor sammen med blir sjokert over de enorme porsjonene mine, jeg føler meg skamfull, men samtidig hvis jeg spiser mindre porsjoner klarer jeg ikke tenke på noe annet enn mat før etter jeg har spist meg passe mett.

Jeg spiser meg nesten aldri stappmett, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg kan spise så utrolig mye mer enn andre jenter på min alder, det er litt ubehagelig når andre kommenterer at de er stappmett etter en halv grandis, jeg er jo fortsatt sulten etter en hel!

Det hadde vært mer praktisk om jeg kunne fordelt maten på rundt 4 måltider om dagen. Noen som har tips til hvordan jeg skal greie det? Vil nødig at mat skal være fokuset 24/7.



Anonymous poster hash: 859c1...181
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du er normalvektig og ikke går opp i vekt, er det ikke noe problem å spise på denne måten.

Selv spiser jeg ca 2 måltider om dagen, spiser jeg oftere får jeg lyst å spise noe hele tiden.



Anonymous poster hash: c9b78...2b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er normalvektig og ikke går opp i vekt, er det ikke noe problem å spise på denne måten.

Selv spiser jeg ca 2 måltider om dagen, spiser jeg oftere får jeg lyst å spise noe hele tiden.

Anonymous poster hash: c9b78...2b0

Samme tenker jeg også, ettersom hun ikke legger på seg, så spiser hun ikke mer enn hun forbrenner, og hvis dette er den måltidsfrekvensen hun trives med, burde det ikke vært et problem.

Jeg har det litt på samme måten, spiser meg ordentlig mett når jeg spiser, klarer ikke å spise små måltider i løpet av en dag, men det er viktig å passe på at en ikke spiser så ofte, spise en så store måltider flere ganger om dagen, vil en legge på seg.

Anonymous poster hash: 3864b...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare jeg som ikke synes det var mye med en hel grandis?

Å spise en hel pizza til ett måltid, er mye, i løpet av en dag? Nei, da er det ikke mye, men til et måltid er det mye. Det inneholder vel ca. 1000 kcal (kan jeg tenke meg, spiser aldri grandis), så hvis en bare spise en grandis i løpet av en dag, er det veldig lite, og ikke spesielt sunt.

Anonymous poster hash: 3864b...6a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise en hel pizza til ett måltid, er mye, i løpet av en dag? Nei, da er det ikke mye, men til et måltid er det mye. Det inneholder vel ca. 1000 kcal (kan jeg tenke meg, spiser aldri grandis), så hvis en bare spise en grandis i løpet av en dag, er det veldig lite, og ikke spesielt sunt.

Anonymous poster hash: 3864b...6a5

Åh, så dårlig formulert dette var, holdt på med andre ting da jeg skrev innlegget, så beklager, men håper du likevel forstår hva jeg ville fram til.

Anonymous poster hash: 3864b...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp mini grandis.

Det har jeg ikke sjangs til å bli mett av.

Samme tenker jeg også, ettersom hun ikke legger på seg, så spiser hun ikke mer enn hun forbrenner, og hvis dette er den måltidsfrekvensen hun trives med, burde det ikke vært et problem.

Jeg har det litt på samme måten, spiser meg ordentlig mett når jeg spiser, klarer ikke å spise små måltider i løpet av en dag, men det er viktig å passe på at en ikke spiser så ofte, spise en så store måltider flere ganger om dagen, vil en legge på seg.

Anonymous poster hash: 3864b...6a5

Problemet er skammen, føler at folk dømmer meg. Jeg bor jo kollektiv og har fått mange kommentarer på at jeg spiser mye. Føler at jeg må ha en forklaring eller unnskyldning til at jeg spiser så mye.

Å spise en hel pizza til ett måltid, er mye, i løpet av en dag? Nei, da er det ikke mye, men til et måltid er det mye. Det inneholder vel ca. 1000 kcal (kan jeg tenke meg, spiser aldri grandis), så hvis en bare spise en grandis i løpet av en dag, er det veldig lite, og ikke spesielt sunt.

Anonymous poster hash: 3864b...6a5

En hel grandiosa inneholder ca 1300 kalorier, og jeg må som regel ha minimum 1000 kalorier i løpet av et måltid for å i det hele tatt ha antydning til å bli mett. Vet ikke helt hvor mange kalorier jeg spiser i løpet av en dag, men vekta holder seg stabil i alle fall.

Anonymous poster hash: 859c1...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ikke synes det var mye med en hel grandis?

Hehe :fnise:

Når jeg og broren min bestiller pizza sammen, så må vi oftest bestille 1 stor og en medium, har vi funnet ut :fnise: (oftest fra pizzabakeren...) Og gjerne trøkke i oss ett par iskuler med sjokoladesaus etterpå x)

Og vi er nesten litt undervektig :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke sjangs til å bli mett av.

Problemet er skammen, føler at folk dømmer meg. Jeg bor jo kollektiv og har fått mange kommentarer på at jeg spiser mye. Føler at jeg må ha en forklaring eller unnskyldning til at jeg spiser så mye.

En hel grandiosa inneholder ca 1300 kalorier, og jeg må som regel ha minimum 1000 kalorier i løpet av et måltid for å i det hele tatt ha antydning til å bli mett. Vet ikke helt hvor mange kalorier jeg spiser i løpet av en dag, men vekta holder seg stabil i alle fall.

Anonymous poster hash: 859c1...181

Ikke at du absolutt må forklare det til noe, men ettersom du blir forlegen av dette, hadde jeg bare fortalt det som det er - at du, istedenfor å spise flere måltider om dagen, spiser to store måltider om dagen. Trenger ikke å si mer :)

Anonymous poster hash: 3864b...6a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :fnise:

Når jeg og broren min bestiller pizza sammen, så må vi oftest bestille 1 stor og en medium, har vi funnet ut :fnise: (oftest fra pizzabakeren...) Og gjerne trøkke i oss ett par iskuler med sjokoladesaus etterpå x)

Og vi er nesten litt undervektig :P

Er det flere veldig tynne som har det slik? Jeg har det også sånn, spiser ikke mange måltider om dagene, men de måltidene jeg spiser, er veldig store.

Anonymous poster hash: 3864b...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke sjangs til å bli mett av.

Problemet er skammen, føler at folk dømmer meg. Jeg bor jo kollektiv og har fått mange kommentarer på at jeg spiser mye. Føler at jeg må ha en forklaring eller unnskyldning til at jeg spiser så mye.

En hel grandiosa inneholder ca 1300 kalorier, og jeg må som regel ha minimum 1000 kalorier i løpet av et måltid for å i det hele tatt ha antydning til å bli mett. Vet ikke helt hvor mange kalorier jeg spiser i løpet av en dag, men vekta holder seg stabil i alle fall.

Anonymous poster hash: 859c1...181

Kjenner til det der altså, er sjeldent jeg har sult/metthets følelse >.<

Så jeg er nødt til å ha faste måltider :)

Vekta er stabil den, tiltross for at jeg er lite aktiv, men spiser rundt 3500-4000 kalorier dagen ^^

(sunn mat...for det meste :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brillefin

Jeg spiser 4-5 ganger om dagen, men jeg er som deg TS, jeg blir ikke mett! Om jeg spiser store måltider to ganger om dage, 5-6 mindre, ei heller 5 store, hehe. Jeg må faktisk si til meg selv at nå er det nok- dette er en porsjon. Men jeg kan lett spise mye mer enn jeg gjør, og har alltid tenkt om det er noe galt ettersom jeg aldri blir mett. Synes selv det er litt flaut, og liker derfor ikke å spise med venner, mens de lar mat ligge igjen på tallerkenen så føler jeg at jeg kunne spist opp mitt eget, pluss mer..

Edit; er slank, nederst ende på bmi-skala (var dog litt overvektig for noen år tilbake)

Endret av Brillefin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke en hel grandis høres mye ut! Det trenger jeg også ha for å bli mett, enda jeg spiser flere måltider i løpet av dagen enn deg. Alle jenter spiser ikke som fugler, og grandis er jo ikke det som metter best (mye raske karber).

Når det er sagt, så er jo ikke akkurat grandis-middag særlig sunt da (uavhengig av mengde). Men det var kanskje bare et eksempel for å vise mengde, og ikke sånn du spiser til vanlig?

Problemet er skammen, føler at folk dømmer meg. Jeg bor jo kollektiv og har fått mange kommentarer på at jeg spiser mye. Føler at jeg må ha en forklaring eller unnskyldning til at jeg spiser så mye.

Anonymous poster hash: 859c1...181

Slutt å skamme deg! Du trenger ikke forklare noen ting. Folka i kollektivet har ingenting med dine spisevaner å gjøre, men om du absolutt må forklare:

  • alternativ 1: Bare si at det funker for deg, at du trenger så mye mat. Om du er normalvektig så er det jo ganske åpenbart at du ikke spiser mer enn du trenger...
  • alternativ 2: Si at du spiser periodisk faste. Her finner du argumenter for hvorfor dette er bra, sånn i tilfelle noen vil kverrulere...
Endret av kanelsnurr
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sulten etter en hel grandis, men hvis jeg har spist en skikkelig middag pleier jeg å bli mett. Det hjelper liksom ikke å spise masse næringsfattig mat, selv om den er kaloririk. Kanskje det vil hjelpe for deg om du blir flinkere til å sette sammen næringsrike måltider, som du fordeler utover dagen ettersom det passer seg?



Anonymous poster hash: 59e03...21e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke en hel grandis høres mye ut! Det trenger jeg også ha for å bli mett, enda jeg spiser flere måltider i løpet av dagen enn deg. Alle jenter spiser ikke som fugler, og grandis er jo ikke det som metter best (mye raske karber).

Når det er sagt, så er jo ikke akkurat grandis-middag særlig sunt da (uavhengig av mengde). Men det var kanskje bare et eksempel for å vise mengde, og ikke sånn du spiser til vanlig?

Slutt å skamme deg! Du trenger ikke forklare noen ting. Folka i kollektivet har ingenting med dine spisevaner å gjøre, men om du absolutt må forklare:

  • alternativ 1: Bare si at det funker for deg, at du trenger så mye mat. Om du er normalvektig så er det jo ganske åpenbart at du ikke spiser mer enn du trenger...
  • alternativ 2: Si at du spiser periodisk faste. Her finner du argumenter for hvorfor dette er bra, sånn i tilfelle noen vil kverrulere...

Spiser ikke grandis hver dag, nei, men mengder tilsvarende det :P

Prøver jo stadig å forsvare at jeg spiser så mye, forteller de jeg bor sammen med at det er første måltidet for dagen etc., men føler likevel meg så skamfull når jeg ser de med de bittesmå porsjonene sine. Jeg føler jeg blir dømt og sett ned på, jenter skal jo ikke spise så mye, eller? Dette har ført til at jeg vegrer meg til å spise sammen med andre, vil helst være alene hjemme når man spises, og det er jo ikke en sunn tankegang.

Anonymous poster hash: 859c1...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke grandis hver dag, nei, men mengder tilsvarende det :P

Prøver jo stadig å forsvare at jeg spiser så mye, forteller de jeg bor sammen med at det er første måltidet for dagen etc., men føler likevel meg så skamfull når jeg ser de med de bittesmå porsjonene sine. Jeg føler jeg blir dømt og sett ned på, jenter skal jo ikke spise så mye, eller? Dette har ført til at jeg vegrer meg til å spise sammen med andre, vil helst være alene hjemme når man spises, og det er jo ikke en sunn tankegang.

Anonymous poster hash: 859c1...181

Her må du rett og slett jobbe med hodet, og ikke med matvanene.

Jeg skjønner på en måte følelsen. Jeg har også observert at jeg er "storspist", jeg spiser f.eks. like mye som min samboer. Jeg har også fått kommentarer på det (godlynt erting), men de kommentarene har aldri fått meg til å skamme meg. Jeg tar imidlertid konsekvensen av glupskheten ved å ikke komme skrubbsulten på f.eks. jentekvelder o.l., der det trolig ikke er beregnet så mye mat per person som jeg normalt ville spist.

Hilsen ei som til middag i dag klarte å trykke i seg 250 gram laks, 2 poteter, en halv søtpotet og nesten en hel brokkoli....OG SOM IKKE SKAMMER SEG DET MINSTE!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du rett og slett jobbe med hodet, og ikke med matvanene.

Jeg skjønner på en måte følelsen. Jeg har også observert at jeg er "storspist", jeg spiser f.eks. like mye som min samboer. Jeg har også fått kommentarer på det (godlynt erting), men de kommentarene har aldri fått meg til å skamme meg. Jeg tar imidlertid konsekvensen av glupskheten ved å ikke komme skrubbsulten på f.eks. jentekvelder o.l., der det trolig ikke er beregnet så mye mat per person som jeg normalt ville spist.

Hilsen ei som til middag i dag klarte å trykke i seg 250 gram laks, 2 poteter, en halv søtpotet og nesten en hel brokkoli....OG SOM IKKE SKAMMER SEG DET MINSTE!

Den middagen du ramset opp der er jo normal?:S jeg kan trøkke i meg en kyllingfilet, en halv kilo sopp, halv kilos grønnsaksblanding med ekstra oppkuttede grønnsaker og ett par poteter til middag og fremdeles ha plass til mere. Haha

Anonymous poster hash: 904b8...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet, da denne løsningen tydeligvis har fungert for deg over lengre tid? En grandis er ikke mye etter mitt skjønn. Selv spiser jeg lett en grandis til et måltid uten å bli overstadig mett. Grandis, er etter min mening, svært lite mettende, så de kaloriene en grandiosa inneholder føler jeg at jeg "utnytter" dårlig.

Hvis du virkelig syns det er flaut å spise en hel grandis burde du lage deg mat som er mer mettende. Prøv feks pasta med en fløtesaus. Jeg lover deg, da blir du fort mett av lite volum!

Edit: Det eneste problemet jeg ser er faktisk de du bor sammen med. Å kommentere hva andre spiser, hvordan de spiser og hvor mye er en uting!

Endret av veraa94
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...