Gå til innhold

Uttrykket "white trash"


Gjest imli

Anbefalte innlegg

Så fort allmenheita trykker noko til brystet, vert det "harry"?

Ja, det er jo dessverre sånn. For femten år siden var Celine et sært, men ganske pent navn. Nå tenker jeg på Celine Tabitha Olsen fra Brumunddal, det er ikke like classy.

Anonym poster: b1b4382fc0f750231801f40c34beab52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kom seriøst AKKURAT hjem fra video nova i rosa joggebukse (står PINK på min da, ikke JUICY) :sjokkbla:

Hahaha. For godt til å være sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Egongjengen er harry fordi de er bevisstløse konsumenter som fyller hjemmene sine med shabby chic-møbler (ikke gitt at de kan stave "shabby"), drar på helgeturer til Oxford street (gud forby at de så resten av London) og er tradisjonsnazister (fredagstaco, lørdagsgodt, søndagsstek). De følger det "alle andre" gjør uten egentlig å ta bevisste valg og storkoser seg så lenge de kan føle seg "normale".

Anonym poster: eba7cb4574673d4f3f0932a19a10ad0a

Tenk å være så forutinntatt. Du tillegger mennesker som spiser på Egon alt dette her? Skjerp deg. (Spiser sjelden på Egon, eller restaurant forøvrig, men har ikke noe i mot Egon og maten der).

Det er mye mer enn bare Egon og selve dagsturen. Det er vanskelig å forklare. Min beskrivelse gir en pekepinn, som kanskje enkelte vil bruke til videre assosiasjoner. F.eks. synes jeg det som ble nevnt om taco, var veldig bra. Det er med andre ord en spesiell gruppe man kanskje lett kjenner igjen, men som kan være vanskelig å beskrive.

Jeg synes at du klassifiserer "helt vanlige mennesker" som white trash, og du virker utrolig snobbete. Det er vel ikke slik at alle disse her tror de har høy kulturell kapital uten å ha det? Hvorfor MÅ man på død og liv ha det i det hele tatt? Folk har forskjellige interesser, og det er så typisk at snobber skal se ned på mennesker som ikke har denne høye kulturelle kapitalen de snakker så fælt om. Kan man ikke få være som man vil, helt normal, uten at man blir sett på som white trash (et meget nedsettende uttrykk) av den grunn?

Endret av Lista
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å være så forutinntatt. Du tillegger mennesker som spiser på Egon alt dette her? Skjerp deg. (Spiser sjelden på Egon, eller restaurant forøvrig, men har ikke noe i mot Egon og maten der).

Jeg synes at du klassifiserer "helt vanlige mennesker" som white trash, og du virker utrolig snobbete. Det er vel ikke slik at alle disse her tror de har høy kulturell kapital uten å ha det? Hvorfor MÅ man på død og liv ha det i det hele tatt? Folk har forskjellige interesser, og det er så typisk at snobber skal se ned på mennesker som ikke har denne høye kulturelle kapitalen de snakker så fælt om. Kan man ikke få være som man vil, helt normal, uten at man blir sett på som white trash (et meget nedsettende uttrykk) av den grunn?

Der sa du omtrent det eg tenkjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egongjengen er harry fordi de er bevisstløse konsumenter som fyller hjemmene sine med shabby chic-møbler (ikke gitt at de kan stave "shabby"), drar på helgeturer til Oxford street (gud forby at de så resten av London) og er tradisjonsnazister (fredagstaco, lørdagsgodt, søndagsstek). De følger det "alle andre" gjør uten egentlig å ta bevisste valg og storkoser seg så lenge de kan føle seg "normale".

Anonym poster: eba7cb4574673d4f3f0932a19a10ad0a

Jeg eier ikke en shabby chic ting i hele mitt hus, men jeg kan stave shabby (kan faktisk stave chick også hvis jeg må). Oxford Street har jeg vært i 2 ganger (ikke helgetur), men jeg har også trasket London gatelangs i store deler av byen utenom. Jeg liker taco, men spiser det nesten aldri for det er upraktisk å lage til en person. Lørdagsgodt kjøper jeg sjelden, men det kan godt vanke noe på en helt vanlig ukedag hvis jeg får lyst på. Søndagssteka spises i påsken, for da har jeg tid og ork til å gidde å steke den.

Og jeg spiser på Egon, enten jeg er i Oslo eller andre steder, hvis det passer slik. Jeg synes maten er helt OK og det er lettvint. Man bestiller, betaler, spiser og går og slipper å sitte og vifte etter regninga etter man egentlig er ferdig, slik man gjerne må på restauranter.

Hva gjør det meg til? Harry eller trash eller hybrid?

Forresten så spiser jeg ketchup også, hvis det skulle være av interesse.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kva skiller eigentleg white trash frå harry, då?

Og kvifor må ein påpeike at "trashet" er kvitt? Er svarte alltid trash?

Jeg har heller tenkt at white trash er trashy på en måte som andre, fx. svarte som du nevner, ikke gjør. Selv om de også kan være noe så innmarri harry. Men den trailerpark livsstilen jeg forbinder med white trash er noe som hvite har skapt. At trash er dårlig, men å si white trash er som å spesifisere ORDENTLIG dårlig. Det er ikke bare trash det er white trash, liksom? Æsj, jeg er dårlig på å forklare nå, men jeg har aldri tenkt på begrepet som rasistisk over for svarte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvite trash er ikke det samme som harry. Fotballfrue er harry, men ikke white trash. (eksempel).

:ler:

Morsomt eksempel. Harry kan du være uten å mene det, mens white trash er mer som å omfavne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort allmenheita trykker noko til brystet, vert det "harry"?

Haha, jepp. Sånn er det :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen andre enn meg som tenker white trash om de som er bittelitt deprimerte, er for gode til å sitte i kassa på rema, ikke gidder å jobbe og som skryter av Navinga si...Vil jo si disse menneskene eier selve definisjonen på dette utrykket!

Æreløse hvite mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det blir helt feil å bruke dette uttrykket i Norge. Ja, man kan si at folk er sånn og slik og kanskje har noe til felles med en gruppe amerikanere, men historisk blir det helt merkelig synes jeg. Og ganske stygt, synes jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...