Gå til innhold

valp: Jokking og seletrøbbel


enavdem

Anbefalte innlegg

Hei! 

har du spørsmål å stille....

 

1) valpen får er sterilisert (tispe), 6mnd gammel, men har begynt å jokke på oss. Dette har foreløbig skjedd to ganger, fordelt på to dager, men altså.... hva foregår? Jeg trodde (om jeg tar feil) at steriliserte hunder var mindre interessert i slikt, for hun har jo ingen, ja, fruktbarhet. Kan det være at hu er sommerkåt selvom hu ikke får løpetid?

Så kan man jo begynne å tenke dominans eller stress... Vel, hunden vår har nettopp løpt og herja på ei strand, og hu sov i bilen i 20 min på vei hjem... Hørt at det er 72 timer før de ''nullstilles'', men det kan da ikke være stress? Hu var rimelig rolig altså. Jeg hadde lagt meg i senga for å slappe av, og hu kom ved siden av, men så bom, rett på leggen... Sa klart i fra, og hu stoppa rimelig fort, men... Ah, så sykt ukomfortabelt! Hu føler nok at vi er de som bestemmer, det er det ingen tvil om, så kanskje hu prøver å markere seg litt selv, ovenfor oss?

 

2) vi finner INGEN jævla sele som passer hunden vår! INGEN. Det er jævlig frustrerende. Vi har ingen liten hund, men ingen stor heller, likevel så er det ingen dyrebutikk som har noe... Vi har kjøpt 3 stk, fordi alle har sagt '' hun vokser jo mye, hu er 5mnd. gammel, så det lille mellomrommet gjør ingenting.'' Vi spurte også spesifikt om ikke sela ville gnage mot benet hennes når hun går ''nei, det går fint, den er laga for å ikke gjøre det'' bullshit. :sur: ALLE har ganga så de nekta jeg å bruke. Tips? Går det an å lage noen på nettet og bestille? eller er det noen anbefalinger hvordan å løse dette? Hunden vår drar nemmelig litt til tider, og vi øver på å gå pent.. Det er så lite gøy å gå med halsbånd, for det er så dårlig komb. at hu drar i tillegg. 

Sorry for at det siste her virker litt aggresivt, men jeg eeer så lei, herremingodeste hatt.   :bond:  :ler2:  :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badebuksa

Jokking er nesten alltid stress, eller hormonell adferd. Hos valp på 6 mnd er det stress.

Har du prøvd Hurttasele? haquihana? Puppia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro årsaken til jokkingen er stress. En hund kan fint bli stresset av for mye aktivitet som for lite, og av alt mulig annet som hunden kanskje er usikker på eller ikke takler så godt. Avhengig av når hun ble kastrert kan det være mye hormoner som herjer i kroppen enda.

Uten å vite hvordan hunden din er bygget (rase) er det vanskelig å anbefale noen sele da forskjellige type seler ofte sitter forskjellig på ulike kroppsbygninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jokking har lite med dominans å gjøre, det er som regel stressrelatert. Som andre sier så kan det komme av både over- og understimulering. Valper er ikke alltid gode til å porsjonere ut aktivitet og hvile, og er heller ikke gode til å slappe av selv alltid. Jeg ville ikke vært streng når valpen jokker, det fører bare til mer stress. Ville bare rolig fjernet hunden fra deg og avledet med et tyggebein eller noe.

Det er ikke alltid lett å finne en sele som passer, hvilken rase er hunden? Har du forsøkt Julius K-9 brystsele? Ellers kan du få sele laget på mål, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jokking har lite med dominans å gjøre, det er som regel stressrelatert. Som andre sier så kan det komme av både over- og understimulering. Valper er ikke alltid gode til å porsjonere ut aktivitet og hvile, og er heller ikke gode til å slappe av selv alltid. Jeg ville ikke vært streng når valpen jokker, det fører bare til mer stress. Ville bare rolig fjernet hunden fra deg og avledet med et tyggebein eller noe.

Det er ikke alltid lett å finne en sele som passer, hvilken rase er hunden? Har du forsøkt Julius K-9 brystsele? Ellers kan du få sele laget på mål, ja.

Går det på aktivitet blir det 100% sikkert overstimuli i hvertfall... Noe jeg egentlig ikke skjønner, for hu har ikke reagert slik før på aktiviteten... Men får prøve å minske litt å se det an...

Tror ikke jeg har prøvd noen av de du nevner for dyrebutikken har bare simple seler for vår str på hund. Vet ikke rasen da det er blandingshund, så vanskelig å si noe på. Vi adopterte fra spania. sett på k9 sela eller hva enn den het, men den må vel bestilles? Har ikke sett den i noen dyrebutikk. Hunden vår blir ikke større enn 10 kg, tippes det. Alle de "ORDENTLIGE" selene i butikken er for store for hu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping og herjing øker også stresset, det kan være en ide å også bruke tid på aktiviteter som sliter ut hunden på en måte som gjør den rolig. F.eks lydighet- eller triksetrening, samt nesearbeid (spor og søk). :)

 

Du kan spørre om noen av dyrebutikkene nær deg kan ta den inn? Hvis ikke, så kan den bestilles på nettet, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...