Gå til innhold

Kjøpe hest til datra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor gammel synes du datra bør være før hun får oppfylt hesteønsket sitt? Jeg er bekymret for at hestedillaen kommer til å gi seg raskt, og da er det jo foreldrene som er ansvarlige for den. Så man må vite at hesteinteressen kommer til å bli varende, og at hun kan ta vare på hesten. 



Anonymous poster hash: b9d5d...faf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er 12, har hatt dilla de to siste årene. 



Anonymous poster hash: b9d5d...faf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp hest enda hvertfall.

Fòrrytter er en fin måte å begynne på. Deretter er halvfòr og deretter helfòr rette veien å gå. (Ha hesten 50/50 med eier, og deretter 100% senere. Om hun fortsatt har denne livsstilen da hun blir 16 år så kan dere vurdere kjøp.



Anonymous poster hash: 5fc03...ae0
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MASSE jobb med hest.

 

 

 

Ikke kjøp hest enda hvertfall.

Fòrrytter er en fin måte å begynne på. Deretter er halvfòr og deretter helfòr rette veien å gå. (Ha hesten 50/50 med eier, og deretter 100% senere. Om hun fortsatt har denne livsstilen da hun blir 16 år så kan dere vurdere kjøp.



Anonymous poster hash: 5fc03...ae0

 

Synes dette var et skikkelig svar og en god vei å gå. Det er jo mange som søker etter noen som kan ha hesten deres på for..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha egen stall? Vi har stor hage og to garasjer.



Anonymous poster hash: b9d5d...faf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Må man ha egen stall? Vi har stor hage og to garasjer.

Anonymous poster hash: b9d5d...faf

 

Det er anbefalt ja.

Kanskje sette seg inn litt i hest og hestehold før du/dere vurderer så mye som å kjøpe en hest til 12 åringen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må man ha egen stall? Vi har stor hage og to garasjer.

Anonymous poster hash: b9d5d...faf

 

Det er strenge krav til stall fra Mattilsynet. Anbefaler dere ikke å bygge stall, det er MYE jobb og ansvar. Les deg opp på hestehold på lovdata.no

Anonymous poster hash: 5fc03...ae0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo regulert ihjel i dette landet! Får jo ikke gjøre noe uten at tilsyn ditt og tilsyn datt skal blande seg inn. Mattilsynet? Hva har hester med mat å gjøre? 



Anonymous poster hash: b9d5d...faf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må man ha egen stall? Vi har stor hage og to garasjer.

Anonymous poster hash: b9d5d...faf

 

 

Hester er flokkdyr og dere må da ha minst to hester. 

Jeg har hatt hest på stor stall og på gård hjemme. Å ha hesten på stor stall, eller i hvert fall en stall med andre mennesker og hester, er helt klart det beste. Da blir det mye morsommere. Det er ganske kjedelig å ri alene hver eneste dag. 

Anonymous poster hash: 6531e...fff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Blir jo regulert ihjel i dette landet! Får jo ikke gjøre noe uten at tilsyn ditt og tilsyn datt skal blande seg inn. Mattilsynet? Hva har hester med mat å gjøre? 

Anonymous poster hash: b9d5d...faf

 

Seriøst?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke kan så mye om hester så bør dere vel helst ha hesten oppstallet et sted og ikke hjemme hos dere selv. Husk også at hester ikke skal stå alene..

 

Ellers så syns jeg dere burde vente en stund. Hun kan jo se om det er noen som trenger forrytter nå først, så kanskje om noen år igjen begynne å vurdere hest (om interessen enda er der), da hun er blitt mer erfaren. To år er ikke mye når det gjelder hest og ridning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Blir jo regulert ihjel i dette landet! Får jo ikke gjøre noe uten at tilsyn ditt og tilsyn datt skal blande seg inn. Mattilsynet? Hva har hester med mat å gjøre? 

Anonymous poster hash: b9d5d...faf

 

 

Ja. Mattilsynet har med alle dyr å gjøre. 

 

Men fy søren så bra det er at det blir regulert. I hovedsak går reguleringene ut på å gi dyret et verdig liv. 

Anonymous poster hash: 6531e...fff

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Blir jo regulert ihjel i dette landet! Får jo ikke gjøre noe uten at tilsyn ditt og tilsyn datt skal blande seg inn. Mattilsynet? Hva har hester med mat å gjøre? 

Anonymous poster hash: b9d5d...faf

 

Det er snakk om levende individer som krever ordentlig forhold, stell og kunnskap. Så ja, det krever tilsyn! Det er ikke bare-bare å skaffe seg hest.

Anonymous poster hash: 5fc03...ae0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal kjøpe hest til et barn beror mye på barnet. Datteren vår hadde hestedilla lenge før hun begynte på rideskole som 8-åring, og hun fikk sin første hest da hun var elleve. Men hun var en meget ansvarsbevisst, strukturert og arbeidsom elleveåring, altså, ellers ville vi ikke vurdert det engang. Jeg deler dessuten hennes hesteinteresse, og har vært med mye hele veien. Man må regne med å bruke mye tid på dette selv, for man kan ikke overlate alt ansvar til barnet.

 

Vi har hest hjemme, men den går i flokk med 3 andre. En hest skal ikke stå alene. Å ha hest hjemme krever en god del kunnskap, og er ikke for nybegynnere. Man skal ha kunnskap om alt fra foring til adferd, generell helse, høver, sykdomstegn, fungering i flokk, utforming av uteområder, stall, osv. 

 

At vi har Mattilsynet til å passe på dyr velferd er jeg kjempeglad for. Det har ingen ting med å regulere ihjel, eller blande seg, det har å gjøre med dyrevelferd, og å sikre at alle dyr har det bra, og at vi har en slik ordning burde alle sette pris på.



Anonymous poster hash: da8bd...0c2
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder på ungen spiller ingen rolle så lenge foreldrene er hestekyndige og tar ansvar for hestens helse og trening.

Beste er om det er en god bruksponni som foreldrene kan kjøre og trene jevnlig for å holde den i form.

Anonymous poster hash: a1dc0...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Søsteren min kjøpte hest til datteren sin på 12, men da var hun selv aktiv i hestemiljøet og syns det var en super ting de kunne holde på med sammen. Tror det er viktig at hvis man kjøper en hest til en så ung jente så kan man litt og har drevet med hest selv. Man bør ihvertfall kjenne noen som kan ta ansvar. En 12 åring bør ikke alene ha ansvaret for hestens ve og vell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje begynne med å få oversikt over hva en hest koster?

Den skal forsikres, skoes, mates, sales osv. Hest er ikke billig.

Og det heter ikke datra.

Anonymous poster hash: 5d0eb...7a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et 12 år gammelt barn skal ikke under noen omstendigheter ha ansvar for et dyr alene. Det er foreldrene som har hovedansvar for at dyret (i dette tilfellet hesten) har det bra. Det virker ikke som om du har veldig mye kunnskap om hestehold, så jeg anbefaler deg å sette deg grundig inn i dette før du vurderer å kjøpe en hest. Det er et mye større ansvar enn det folk flest er klar over.

 

Hester er flokkdyr og skal ikke stå alene. Det beste for dere er nok å leie en stallplass et sted der det finnes mange hestekyndige folk som kan hjelpe dere. Det er også viktig at datteren din får ta ridetimer. Hesten krever masse jobb, som er fysisk tungt. Dette arbeidet må gjøres uansett hvordan vær eller temperatur det er ute, og dette må du snakke med datteren din om hun er villig til å gjøre. Hesten skal fores tre ganger pr dag og skal slippes ut og inn fra beiteområdet sitt (dette er ofte inkludert om man leier en stallplass). Utstyret skal vedlikeholdes og hesten skal ha nok mosjon.

 

Å ha en hest koster MASSE penger. Den skal bo en plass (stallplass er dyrt!), ha nok mat (både kraftfor og grovfor), utstyr, veterinær (som er spesielt dyrt på kveldstid og helligdager...), hovslager, tannrasp, forsikring osv.

 

Jeg vil uansett anbefale å la henne prøve å ha hest på fòr en periode for å finne ut om dette er noe hun ønsker. Det er en kjempefin måte å få innsikt i hvor mye jobb som følger med å eie egen hest. Snakk med en rideskole i nærheten og forhør dere om de tilbyr noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hest som 13 åring og det var helt supert! Desverre så ble det litt for mye å kombinere siste året på vgs med hest så jeg solgte. Men husker at det var i de tidlige årene jeg koste meg mest i stallen med tanke på tid, venner der og slikt. 



Anonymous poster hash: f04fc...422
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...