Gå til innhold

Kleinspitz VS pomeranian


Gjest Unknown

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De er stort sett det samme, kleinapitzen er bare litt større. Helseproblemer, mye pels og gneldring, men veldig søte!

Anonymous poster hash: 3d775...d2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk sittet i hele dag og sett på begge disse rasene. Slik som jeg oppfatter det, er kleinspitz egentlig bare en større versjon med litt lengre snute. Kleinspitz er vel en 29+/-3 cm, noe som er en del større enn en pomeranian. Størrelsen vil også føre til at den er litt mer robust, pomeranian er tross alt så skjør at den kan knekke bena bare ved å hoppe ned fra sofaen.

Tror jeg skal følge med videre her selv, er fremdeles usikker på hva jeg selv ønsker meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Har faktisk sittet i hele dag og sett på begge disse rasene. Slik som jeg oppfatter det, er kleinspitz egentlig bare en større versjon med litt lengre snute. Kleinspitz er vel en 29+/-3 cm, noe som er en del større enn en pomeranian. Størrelsen vil også føre til at den er litt mer robust, pomeranian er tross alt så skjør at den kan knekke bena bare ved å hoppe ned fra sofaen.

Tror jeg skal følge med videre her selv, er fremdeles usikker på hva jeg selv ønsker meg :)

Jeg har gjort akkurat det samme! Er kjeeempeforelsket i begge rasene og klarer virkelig ikke bestemme meg for hvilken hund som skal bli en del av familien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort akkurat det samme! Er kjeeempeforelsket i begge rasene og klarer virkelig ikke bestemme meg for hvilken hund som skal bli en del av familien!

De er så nydelige begge to! Tror personlig at jeg heller litt mot pomeranian pga. størrelsen, men da kommer jeg til å være obs på å få med stamtavle for å passe på å minimere sjansen for diverse sykdommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

De er så nydelige begge to! Tror personlig at jeg heller litt mot pomeranian pga. størrelsen, men da kommer jeg til å være obs på å få med stamtavle for å passe på å minimere sjansen for diverse sykdommer

Der er jeg også, tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde ikke de bare var "stortsett det samme," men at det faktisk kan komme begge deler i et kull? At det kun er størrelsen det går på?

Jeg har møtt ganske mange spitzer, og jeg ville helt mot kleinspitzen. Pommen har jo bare ulemper i forhold til kleinspizen, sånn som jeg ser det.



Anonymous poster hash: e464b...b72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg trodde ikke de bare var "stortsett det samme," men at det faktisk kan komme begge deler i et kull? At det kun er størrelsen det går på?

Jeg har møtt ganske mange spitzer, og jeg ville helt mot kleinspitzen. Pommen har jo bare ulemper i forhold til kleinspizen, sånn som jeg ser det.

Anonymous poster hash: e464b...b72

Hva baserer du dette på? :) Altså hva er ulempene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er stort sett det samme, kleinapitzen er bare litt større. Helseproblemer, mye pels og gneldring, men veldig søte!

Anonymous poster hash: 3d775...d2d

In a nutshell.

Stort pluss med kleinspitz; halve prislappen. Et godt valg hvis man kan leve med gledene nevnt over her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

In a nutshell.

Stort pluss med kleinspitz; halve prislappen. Et godt valg hvis man kan leve med gledene nevnt over her. :)

Ja, det har jeg sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer du dette på? :) Altså hva er ulempene?

De er mindre, og dermed mer sårbare og skjøre. I tillegg så har det vært vanlig at prisen på pommer er høyere enn kleinspitzen, med mindre dette har endret seg.

Det er veldig mange fordeler med å ha små hunder, men kleinspitzen er ikke så stor at den mister noen av fordelene ved å være liten. Altså synes jeg dersom man sammenligner de to så er det bare fordeler med kleinspitzen. Man får jo samme hunden, bare i en litt stødigere innpakning, og til en billigere pris.

Anonymous poster hash: e464b...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

De er mindre, og dermed mer sårbare og skjøre. I tillegg så har det vært vanlig at prisen på pommer er høyere enn kleinspitzen, med mindre dette har endret seg.

Det er veldig mange fordeler med å ha små hunder, men kleinspitzen er ikke så stor at den mister noen av fordelene ved å være liten. Altså synes jeg dersom man sammenligner de to så er det bare fordeler med kleinspitzen. Man får jo samme hunden, bare i en litt stødigere innpakning, og til en billigere pris.

Anonymous poster hash: e464b...b72

Det er sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pomeranian er liten, men krever like mye som en større hund. Den går gjerne flere timer i fjellet selv om hver busk er en hindring den må gå rundt, og har det best med en aktiv eier. Man kan velge å kjøpe en litt større pomme, men de brukes ofte til avl og er kanskje ikke så lett å få tak i? De små blir brukt på utstillinger, men bare hannene blir avlet på. Små tisper risikerer komplikasjoner under fødsel.

Synes de har fått en tendens til mindre snute og et tettere hode i løpet av de siste 20 årene, men jeg er kanskje forutinntatt siden jeg hadde en relativt stor pomme på fire kilo, kjøpte den for 17 år siden. De lever lenge, 12-16 år, og er lettlærte. De brekker ikke beina av å hoppe ned fra sofaen, som en her sa.

Må påpeke at dette ikke er en sofahund, og planlegger dere barn ville jeg gått for en litt større rase som tåler mer medfart under lek selv om småbarn og hund aldri skal være alene sammen.

De er spisshunder og kan virke gneldrete, men mye kan tones ned ved å ikke belønne bjeffing. Jeg avlærte bjeffing når det ringte på døra, men da må man være to. Intelligente og har ofte sine egne meninger.

De kan irritere på seg større hunder når de gneldrer, så gå på valpekurs og tren lydighet. Sosialisering er viktig fra de er små. De er stolte og ser ikke sin egen størrelse. Hvis de ikke er sosilasert med større hunder og får en negativ opplevelse, tar de ofte ingenting for å angripe en hund som er ti ganger større. Det kan oppleves skremmende å ha en så liten sinnatagg som kan hisse på seg andre hunder.



Anonymous poster hash: 24d07...1de
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo søke på mittelspitz også, den er hakke større en kleinspitzen.

Jeg har en mittel selv og er kjempe fornøyd med hvordan hun er. Hun er lydig, lett å lære, liker å lære, veldig hengivene ovenfor sin eier, bryr seg ikke så mye om andre mennesker eller hunder man møter på tur, hunden min var en 100 meters bølle men etter å ha trent hun på og ikke bjeffe på andre hunder vi ser på tur, går hun som en perle på en snor😄. Leken, kjempe glad i barn, går bra med katter og rotter, har masse energi som du kan velge og bruke på fysisk eller mental trening, du trenger liksom ikke gå flere timer om dagen😝.. Prisen er som så... Størrelsen på mittelen er helt grei ikke for liten men mye hund i liten kropp

Anonymous poster hash: b0f2c...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...