Gå til innhold

Hunden min ble angrepet av to andre hunder. Kreve avliving?


altflyter

Anbefalte innlegg

Jeg er så sint at jeg koker. Jeg gikk på tur med hunden min (en cocker spaniel) på en skogssti som er mye brukt både av turgåere og hundeeiere. Alle med noe annet enn sagflis mellom ørene, har så klart hunden i bånd.

Jeg og hunden min gikk oppover og ante fred og ingen fare. Plutselig kommer to rottweilere løpende UTEN bånd!. De kastet seg over hunden min fra hver sin kant. Hun er den snilleste og roligste hunden som finnes, og hadde verken evne eller sjanse til å forsvare seg. Hun gikk inn i sjokk og ble bare stående stakkars <3

Eieren kom løpende. Jeg slo den ene hunden Så hardt jeg kunne med knyttneven mens eieren fikk bort den andre. Hunden min fikk revet av seg hud, deler av kjeven og knakk flere ribbein.

Han unnskyldte seg og jeg fikk navn og nummer slik at jeg kunne kontakte ham angående vetrinær-regningen. Det ble dyrt, men han betalte uten protest (Åpenbart en idiot, men han hadde i det minste vett til å gjøre det).

Spørsmål nummer en: Hvem faen lar to hunder løpe fritt i et mye brukt turområdei det hele tatt?

Spørsmål nummer to: Hvem i helvete lar to AGGRESSIVE hunder gå fritt?

Er så sint at jeg koker. Heldigvis klarte hunden min seg. Hun får smertestillende men dyrlegen mener hun kommer til å klare seg uten varige men.

Så kommer spørsmålet:

JEG mener at vi skal kreve de hundene avlivet (forsåvidt skulle jeg gjerne avlivet eieren også, men har forstått det slik at det kalles drap)

Resten av familien mener det er unødvendig og syntes det holder at eieren har lovet å aldri la dem løpe uten bånd igjen, og at han betalte for dyrlegen.

Jeg syntes de utgjør en risiko og at dette kan skje igjen.. med et verre utfall...

Hva tenker dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bruker83924

Nei, jeg syntes ikke du kan kreve avliving. Veldig trist det som skjedde med hunden din, men eieren har lagt seg flat ved å betale regning og sagt han aldri skal ha hundene løse igjen.

Veldig dumt med hundeeiere som har hunden løst på denne tiden av året, men er utrolig mange som har det. Mest sannsynlig så har vel eieren vært som deg og tenkt at han hadde "de roligste og snilleste hundene som finnes". Mest sannsynligvis har det aldri hent før, og eieren er nok like sjokkert som deg.

Vi har også kun fått din side av historien, og det er ikke lett for oss å vite hva som faktisk skjedde. Jeg, personlig, er veldig i mot mennesker som roper avliving så fort et dyr viker fra vår lagde standard. Jeg mener at heller hunder skal omplasseres, da det som oftest er eiers feil og ikke hunden. Så klart finnes det avvik.

I denne situasjonen har eier reagert på riktig måte, selv om han hadde hundene løst. Og du burde heller stole på at dette skremte han såpass at han aldri kommer til å ha hundene løst igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer ElisabethTaylor over her. Forferdelig det som skjedde, og jeg forstår så godt at du er sint og opprørt. Det hadde jeg også vært. Kudos til den tankeløse eieren for å gjøre ordentlig opp for seg, i det minste. Begriper ikke at noen har aggressive hunder løs på den måten.

Men, nei, jeg mener heller ikke at du bør begjære avliving. Men ser du at disse hundene går løs igjen, så ville jeg tipset politiet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet i mot avliving - men her syns jeg faktisk at grunnen er god nok for å ta livene dems.

Han kan love så mye han vil at han ikke skal slippene hundene løse igjen, men tror du virkelig det her var første aggresive tegn fra dem? Jeg vil ikke være den neste de hundene har et "uheldig" møte med.

Veldig bra at hunden din klarte seg, at den fikk sjokk reddet den kanskje. Hadde hunden din prøvd å kjempe imot kunne rottweilene tatt hardere tak. Neste hund prøver kanskje å kjempe..

Krev dem avlivet.



Anonymous poster hash: 14903...dad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du burde få gjort en "avtale", slik at det blir en siste advarsel... få det ned på papiret, i et system, enten via politiet eller en advokat. Slik at OM det skulle skje med noen andre, så kan politiet lett finne ut at det har skjedd før, og at det var den siste advarselen. om du skjønner...

om du kun får det muntlig, så hjelper det jo ikke om det skjer igjen, da kan jo eieren si at det var første og siste gangen, og potensielle aggressive hunder får gå fri, uten bånd!



Anonymous poster hash: 77721...bab
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg ikke skjønner er at folk skaffer seg slike hunder. Alle vet jo at de har annlegg for å plutselig klikke totalt uavhengig av hvor snill de har vært tidligere.



Anonymous poster hash: 136c6...836
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg ikke skjønner er at folk skaffer seg slike hunder. Alle vet jo at de har annlegg for å plutselig klikke totalt uavhengig av hvor snill de har vært tidligere.

Anonymous poster hash: 136c6...836

Nei, rottweilere har ikke "anlegg" for å klikke totalt. Det er ingen raser som har det. Evt. alle.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du brukte vel ikke et slikt langt flexi-bånd?

Nei. Jeg brukte et kort "vanlig" bånd. Hunden min gikk tett inntil meg. Jeg syntes ikke noe om flexibånd, nettopp av den grunn at situasjoner kan oppstå fordi du har mindre kontroll på hunden med flexi.

Når det gjelder to sider av saken, så var eieren veldig enig i min opplevelse. Hunden min verken bjeffet eller provoserte dem på noen som helst måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg brukte et kort "vanlig" bånd. Hunden min gikk tett inntil meg. Jeg syntes ikke noe om flexibånd, nettopp av den grunn at situasjoner kan oppstå fordi du har mindre kontroll på hunden med flexi.

Når det gjelder to sider av saken, så var eieren veldig enig i min opplevelse. Hunden min verken bjeffet eller provoserte dem på noen som helst måte

Klarte du ikke å trekke den opp i armene? Skjønner man blir helt lamslått, men jeg ser for meg at jeg hadde blitt så sjokkert at jeg kanskje hadde lagt meg oppå henne, eller noe... (hadde nok ikke tenkt så mye på hvilken fare jeg satte meg selv i)

Huff, for et mareritt! Stakkars dere begge. God at hunden klarer seg da i allefall.

Endret av Kontormus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte du ikke å trekke den opp i armene? Skjønner man blir helt lamslått, men jeg ser for meg at jeg hadde blitt så sjokkert at jeg kanskje hadde lagt meg oppå henne, eller noe... (hadde nok ikke tenkt så mye på hvilken fare jeg satte meg selv i)

Huff, for et mareritt! Stakkars dere begge. God at hunden klarer seg da i allefall.

De var "all over" henne, så jeg hadde ikke sjans til å kaste meg over henne (som var det første jeg tenkte), så jeg bare handlet ved å slå bort hunden. og heldigvis fikk eieren bort den andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesp

Jeg ville anmeldt eieren. Slike hundeeiere ødelegger gleden ved å ha hund. Jeg tenker du kommer til å gå med hjertet i halsen når du går heretter. Jeg har opplevd to ganger at hunden min ble overfalt av løshunder - dessverre fikk jeg aldri navn på eieren.

Blir så sint på tankeløse og egoistiske hundeeiere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweilerne har ikke noe anlegg for å være aggressive. Slik som noen påstår.

Problemet er at de er store og muskuløse, som gjør at de kan gjøre store skader når de først angriper.

Alle hunder har "anlegg" for å være aggressive. Ingen hyler "avlive den!" når en chihuahua biter et lite barn til blods. De er liten og du kan lett sparke den flere meter unna, om en løs chihuahua går til angrep.

Bare fordi hunden er stor og sterk, så betyr det ikke at den er født ondskapsfull. Ja, hunder har et medfødt instinkt, om du presser en hund opp i et hjørne så biter den! Hva skal den ellers gjøre? Bitchslappe deg? Nop, de bruker tennene, knurring og flekking av tenner er et tegn på at den føler seg truet eller behandlet feil, ikke at den er aggressive.

Rottweilere krever riktig oppdragelse, fordi den KAN bli aggressive som kan føre til store skader. Slik er det med alle hunder, men folk ser på det som søtt og komisk når en liten chihuahua løper rundt og skal bite alle i føttene, knurrer og glefser etter alt som rører på seg. En chihuahua kan være like, faktisk oftere, aggressive som en rottweiler.

Grunnen til at chihuahuaer ofte er aggressive, er fordi folk behandler den som en søt liten veskehund og gir den null oppdragelse.

Rottweilere kan være en farlig hund, om den havner i feile hender. Det kan også en Berner Sennen, Border Collie eller Grand Danois.

Ja, noen raser kan ha et sterkere jaktinstinkt, eller er naturlig på vakt etter trusler, eller overbeskyttende over familien sin, eller seg selv. Og dette gjelder mange raser, de er avlet til å være slik og instinkt krever hardt arbeid å få under kontroll.

Så alle hunder kan bli aggressive, alle har det i seg, noen krever mer arbeid for å få det under kontroll enn andre. Alle hunder er forskjellige, også rasene.



Anonymous poster hash: 77721...bab
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rottweilerne har ikke noe anlegg for å være aggressive. Slik som noen påstår.

Problemet er at de er store og muskuløse, som gjør at de kan gjøre store skader når de først angriper.

Alle hunder har "anlegg" for å være aggressive. Ingen hyler "avlive den!" når en chihuahua biter et lite barn til blods. De er liten og du kan lett sparke den flere meter unna, om en løs chihuahua går til angrep.

Bare fordi hunden er stor og sterk, så betyr det ikke at den er født ondskapsfull. Ja, hunder har et medfødt instinkt, om du presser en hund opp i et hjørne så biter den! Hva skal den ellers gjøre? Bitchslappe deg? Nop, de bruker tennene, knurring og flekking av tenner er et tegn på at den føler seg truet eller behandlet feil, ikke at den er aggressive.

Rottweilere krever riktig oppdragelse, fordi den KAN bli aggressive som kan føre til store skader. Slik er det med alle hunder, men folk ser på det som søtt og komisk når en liten chihuahua løper rundt og skal bite alle i føttene, knurrer og glefser etter alt som rører på seg. En chihuahua kan være like, faktisk oftere, aggressive som en rottweiler.

Grunnen til at chihuahuaer ofte er aggressive, er fordi folk behandler den som en søt liten veskehund og gir den null oppdragelse.

Rottweilere kan være en farlig hund, om den havner i feile hender. Det kan også en Berner Sennen, Border Collie eller Grand Danois.

Ja, noen raser kan ha et sterkere jaktinstinkt, eller er naturlig på vakt etter trusler, eller overbeskyttende over familien sin, eller seg selv. Og dette gjelder mange raser, de er avlet til å være slik og instinkt krever hardt arbeid å få under kontroll.

Så alle hunder kan bli aggressive, alle har det i seg, noen krever mer arbeid for å få det under kontroll enn andre. Alle hunder er forskjellige, også rasene.

Anonymous poster hash: 77721...bab

For min del har ikke rasen i seg selv noe med det å gjøre, men at eieren ikke hadde kontroll på dem i det hele tatt. Og på grunn av det har hunden min store smerter, og er redd bare for å gå ut av kurven sin

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i det minste anmeldt saken. Det er vel, så vidt jeg vet, ikke slik at du må kreve hundene avlivet hvis du anmelder. Men da får i alle fall politiet og ev. Mattilsynet en mulighet til å sjekke ut hundeholdet til den aktuelle eieren, noe jeg synes er på sin plass. Og selv om han var real og tok regningen, så vil ikke jeg stole på at han holder sitt ord om å aldri slippe hundene sine løse igjen, og jeg vil gjerne slippe å møte på ham med min hund (som til dels kan være aggresiv mot samme kjønn, noe som gjør at jeg alltid uten unntak holder den i bånd).



Anonymous poster hash: cd315...26e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg tror ikke jeg ville krevd avlivning (vanskelig å si hva jeg ville gjort, når det ikke er min hund det gjelder. Man får kanskje et litt annet syn når det er ens egen hund).

Det kan hende disse hundene er snille som lam i andre situasjoner, og at han faktisk fra nå av holder de i bånd. Men jeg ville anmeldt.

PS: grusom hendelse! God bedring til hunden din!

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo fryktelig trist at dette skjedde med hunden din, men jeg har vanskelig for å se hvordan DU kan KREVE dem avlivet?



Anonymous poster hash: faf61...c52
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har ikke rasen i seg selv noe med det å gjøre, men at eieren ikke hadde kontroll på dem i det hele tatt. Og på grunn av det har hunden min store smerter, og er redd bare for å gå ut av kurven sin

Jeg vet, svarte bare de som roper "Avlive de! De er jo Rottweilere".

Men du burde anmelde det, så blir det opp til politiet eller mattilsynet å avgjøre.

Anonymous poster hash: 77721...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, forferdelig trist det som skjedde med hunden din. Hørtes helt forferdelig ut, og fikk vondt i hjertet av å lese hvordan det skjedde. :( Stor god-bedringsklem til hunden din fra meg!

Men når det er sagt, er du helt sikker på at det ikke var et oppriktig uhell at de ble uten bånd? Ser for meg situasjoner der kanskje eieren skulle fikse på båndene, og f.eks. hektet på bånden var ikke skikkelig på 1-2 sekunder, hundene hører deg og hunden din, og den ene hunden begynner å løpe mot dere. Eieren rekker kanskje ikke å holde igjen i det den andre også følger den første hunden som løper?

Eller var det parkeringsplass i nærheten, så kanskje hundene hadde løpt ut i fra bilen i full fart og eieren løp etter i full fart for å hente de?

Jeg bare spør, så kanskje det kan vise seg at det er en litt "bedre" forklaring på denne forferdelige hendelsen?

Kanskje kunne du ha tatt kontakt med personen på tlf eller Facebook, og spurt om hvordan det faktisk skjedde? Si at du er redd for at det skjer igjen, og å vite hvordan det skjedde/hvorfor de gikk uten bånd hadde hjulpet deg litt? Kanskje si at du er redd for at eieren lar de gå uten bånd igjen og vil gjerne få et slags løfte der han lover å ikke la det skje igjen? Kanskje er ikke politianmeldelse nødvendig, hvis man tar og snakker om det personlig istedet?

(Løper frem og tilbake og lager middag, så beklager mulig rotete innlegg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...