Gå til innhold

Hvordan fikk du din katt til å slutte med kattekasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten er 9 mnd gammel, er ute på dagtid - eller når det er lyst. Nå er det jo lyst til kl. 23 her. Hvordan gjorde du det når katten skulle slutte med kassa? Han gjør i fra seg ute når han er ute, men bruker kassa også. Bør katten ha kassen på natta og når han er hjemme alene? Hvor lenge klarer en katt i den alderen å holde seg?

Hadde tenkt å kanskje starte med å flytte kassa nærmere utgangsdøra i første omgang og etterhvert flytte den til utenfor - slik at han skal forstå at han må gå ut hver gang han skal på do. Hvordan gjorde dere det?

Anonymous poster hash: 809d9...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, grei løsning. Men ærlig talt ville jeg ikke sluttet med kasse. Jeg har hund, og det hadde vært herlig om hun kunne gått inne på kasse de gangene jeg er skikkelig sjuk eller hvis jeg skulle bli forsinket fra jobb eller noe, eller hvis været er dårlig ute eller hvis dyret er sykt.

Det er usunt å gå og holde seg, så jeg ville beholdt kassen fordi det er bedre enn å kvitte seg med den.

Hvis man ikke bor midt ute i skauen setter nok naboene pris på at katten går på do inne og ikke i blomsterbedene deres også. Greit at den naturligvis kan tisse ute når det passer seg sånn, men ideelt sett bør den ha muligheten inne også.

Anonymous poster hash: ed53b...dc1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fjernet kassen helt da jeg vil ha muligheten til å kunne holde katten inne ved sykdom eller veldig dårlig vær. Utekattene mine har selv foretrukket å gå på do ute i sommerhalvåret men velger gjerne å komme inn på do om vinteren. Jeg synes det er helt uproblematisk å ha dokassa stående.

En venninne av meg klarte å avvenne katten helt på dokasse inne, men fikk problemer da katten sju år gammel ble påkjørt og måtte holdes inne mens den fikk behandling for skadene. Katten nektet å gå på do i kassa og gikk febrilsk til ytterdøra.



Anonymous poster hash: db97e...378
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at jeg eventuelt kunne ha kassen, og sette den frem når katten er hjemme alene, men at den kan bli lagt bort ellers. Er enig i at det er greit å ha kassen i tilfelle katten blir syk, skader seg. Den største katten begynte å bruke kassen også etter at vi fikk den minste katten. Katten søler veldi med kattekassen, og er glad i å oppholde seg ute. Derfor tenkte jeg at det kanskje ikke var nødvendig meg kassen - men at den kan ha den på natten til den blir litt større. Storepus er som regel ute på natten(hvis det ikke er veldig kalt eller skikkelig dårlig vær), men vi har ikke latt den lille være ute i mørket enda

Ts

Endret av FMBLys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene er 1 1/2 år og er noe ute, men kommer inn for å gå på do. Det tar jo ikke lang tid å rense kassen.

Endret av Tvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sluttet av seg selv da de fikk muligheten til å gjøre fra seg ute, var innekatter frem til de var 1,5 år. Kan ikke huske noen avvenning i det hele tatt, jeg bare fjernet den.



Anonymous poster hash: cf22c...4cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bare fjernet kassa og vips så måtte de gå ut. Ingen problemer med det idet hele tatt 😊 Da var kattene 4 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke hvorfor kattene ikke får ha innedo! Er det for at det er upraktisk for dere mennesker? I så fall: skerp dere og vis at dere er ansvarlige katteeiere!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fant ut at det var greit og tisse og Bæsje på do ...

Anonymous poster hash: 87da5...3a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fant ut at det var greit og tisse og Bæsje på do ...

Anonymous poster hash: 87da5...3a6

Min også. Plutselig en dag satt Daisy på toalettet og trykket :). De kan tydeligvis lære seg å bruke toalettet, men skylle måtte jeg gjøre :). Hun åpnet dører, kjøleskapet og skapsdører. Hun kjente igjen ostepopen og gikk selv i skapet når det var noe hun ville ha. Vi klarte å lage en slags lås der det var farlig/usunn mat for henne.

Ungene mine fikk kjeft for at en ost og noen pølser var forsvunnet fra kjøleskapet, jeg skulle bruke det til middagen :). Tok litt tid før vi fant ut av at det var henne.

Det var en veldig spesiell katt!

Anonymous poster hash: 5a0a7...8b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke hvorfor kattene ikke får ha innedo! Er det for at det er upraktisk for dere mennesker? I så fall: skerp dere og vis at dere er ansvarlige katteeiere!

Du kødder?

Det er utrolig plagsomt med all ksttesanda som tyter ut hver gang de har vært på do. Og med 2 små i hus så er det heller ikke særlig praktisk når de stapper hode oppi og graver rundt i møkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kødder?

Det er utrolig plagsomt med all ksttesanda som tyter ut hver gang de har vært på do. Og med 2 små i hus så er det heller ikke særlig praktisk når de stapper hode oppi og graver rundt i møkka.

Absolutt ikke. Kjenner godt følelsen av å trå på kattesand, men det er nå en av konsekvensene av å ha katt. Og hvis katten gjør fra seg mest ute, blir det jo ikke så mye sand å ta opp.

Sett kassa et sted som er utilgjengelig for barna.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Kjenner godt følelsen av å trå på kattesand, men det er nå en av konsekvensene av å ha katt. Og hvis katten gjør fra seg mest ute, blir det jo ikke så mye sand å ta opp.

Sett kassa et sted som er utilgjengelig for barna.

Men hvorfor skal de på død og liv ha tilgang på do inne når de helt fint kan gjøre fra seg ute?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor skal de på død og liv ha tilgang på do inne når de helt fint kan gjøre fra seg ute?

Fordi det ikke er spesielt fristende for katter heller å måtte gå ut i sprengkulde eller når det pøsregner og/eller blåser stiv kuling. I tillegg til det som allerede er nevnt, det kan oppstå situasjoner som gjør at de ikke kan gå ut. Sykdom f.eks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Kontormus, det er bra for kattene å ha mulighet til å gå inne om det er noe. Spesielt om katten føler seg utrygg ute (noe som er tilfellet med min katt), så ser jeg ikke jeg skal tvinge henne til å gå på do ute, tror det hadde resultert i en redd katt som muligens hadde gått på do inne i en krok fordi hun er redd.

Katten det er snakk om her er jo veldig ung, det kan forandre seg med tiden.

Gi det tid TS, kanskje forandrer det seg når pus blir tryggere ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipp katten ut om natten, bygg et lite kattehus med pledd hvor den kan være. Man må bare prøve en dag, de kommer tilbake. Vår katt var ute om natta før 6mnd, var ute på dagtid sammen med oss i familien da den kun var 3mnd. Han er den mest muskuløse og fineste katten jeg har sett, og jeg tror mye kommer av at han var ute og jaktet mesteparten av tiden. Har ALDRI sett en slik katt før eller etter han levde, men kan hende at slike katter holder seg i skog og mark da. Han kom stadig hjem med mus og fugl. kattene har det best ute tenker jeg da, katten vår kunne hvertfall ikke levd et lykkeligere liv. Så den dagen han måtte avlives var det greit da livet han hadde hatt var det beste han kunne fått.

Kattedo inne er bare tull tenker jeg, stinker gjør det også. Kjenner noen som har kattedo til kattene som er flere år gamle. greit om det er en innekatt pga rasen, men huskatt/skogskatt osv har det best ute og å gjøre fra seg i naturen som de faktisk skal gjøre.

Anonymous poster hash: 9e237...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt enig med Kontormus. Det er jo bare tull at man skal avvenne katten med kattedo. Det finnes også sand som gjør at det ikke stinker.

1. Det er bedre at katteeieren må koste sand og rense kattedo enn at naboene får kattedritt i blomsterbedene sine.

2. Det er forvirrende for katten hvis man tar bort doen hele tiden.

3. Når det er iskaldt og dårlig vær ute vil mange katter helst være innendørs.

4. Noen ganger må den holdes innendørs på grunn av sykdom, og hva om den da ikke vil gå på kattedoen fordi den har blitt så vant til å gå ute?

5. Har man barn kan man sette en barnegrind i døra til gangen, og så ta bort en av stengene slik at katten kommer seg ut dit.

6. Mange irriterer seg over at katter går løs overalt, og om de da i tillegg opplever at de går på do på eiendommen deres blir de neppe blidere. Jeg blir glad hver gang katten min kommer inn for å gå på do (og det er stort sett alltid), selv om det betyr litt mer jobb for meg. Det er jo tross alt mitt dyr og mitt ansvar.

7. Det er fint å kunne følge med på avføringen/tisset til katten. Det sier mye om helsa ;-)

Endret av Scoop
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Kontormus. Det er jo bare tull at man skal avvenne katten med kattedo. Det finnes også sand som gjør at det ikke stinker.

1. Det er bedre at katteeieren må koste sand og rense kattedo enn at naboene får kattedritt i blomsterbedene sine.

2. Det er forvirrende for katten hvis man tar bort doen hele tiden.

3. Når det er iskaldt og dårlig vær ute vil mange katter helst være innendørs.

4. Noen ganger må den holdes innendørs på grunn av sykdom, og hva om den da ikke vil gå på kattedoen fordi den har blitt så vant til å gå ute?

5. Har man barn kan man sette en barnegrind i døra til gangen, og så ta bort en av stengene slik at katten kommer seg ut dit.

6. Mange irriterer seg over at katter går løs overalt, og om de da i tillegg opplever at de går på do på eiendommen deres blir de neppe blidere. Jeg blir glad hver gang katten min kommer inn for å gå på do (og det er stort sett alltid), selv om det betyr litt mer jobb for meg. Det er jo tross alt mitt dyr og mitt ansvar.

7. Det er fint å kunne følge med på avføringen/tisset til katten. Det sier mye om helsa ;-)

Flott oppsummert! Du fikk med alle de gode grunnene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Å fjerne doen helt ville jeg aldri ha gjort.

Har en katt som ikke bruker kasse, og det var frivillig. Men hvis det er mye snø og iskaldt så bruker han den så jeg synes at de bør få ha muligheten selv om de ikke bruker den så ofte.

Jeg har to andre som bruker kasse, selv om de også noen ganger går ute.

At det blir sand på gulvet og slike ting må man bare regne med. Skal man ha katt, så får man legge litt til rette for den. Man har selv valgt å få katt og da må man regne med at alt ikke bare er fint og flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...