Gå til innhold

A song of ice and fire på norsk


Gjest bruker83924

Anbefalte innlegg

Gjest bruker83924

Har tenkt å starte å lese "A song of ice and fire" bøkene. Har mest lyst å lese på norsk, da jeg vet jeg får med meg mer da. Men i tillegg er jo ikke en oversettelse like bra som på originalspråket.

Noen som har lest begge deler, og som kan gi meg en pekepinne?

Kan legge til at jeg forstår engelsk, men når jeg ser på serien må jeg ha engelsk tekst for å forstå og høre hva de sier. Er litt redd språket i boka er for avansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tenkt å starte å lese "A song of ice and fire" bøkene. Har mest lyst å lese på norsk, da jeg vet jeg får med meg mer da. Men i tillegg er jo ikke en oversettelse like bra som på originalspråket.

Noen som har lest begge deler, og som kan gi meg en pekepinne?

Kan legge til at jeg forstår engelsk, men når jeg ser på serien må jeg ha engelsk tekst for å forstå og høre hva de sier. Er litt redd språket i boka er for avansert.

Jeg har lest begge deler og synes det går veldig fint. Var litt irriterende med navneendringer på norsk, derfor jeg begynte på engelsk. Det går kanskje litt trått i begynnelsen, men så kommer det seg veldig altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det du spør om, men... til lesing på engelsk kan Kindle være genialt. Du kan trykke på ordet om det er noe du ikke forstår, så får du en kort definisjon fra ordboka. Sånn hvis du skulle få lyst til å lese engelsk (litt ugunstig investering for kun én bokserie da kanskje).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det du spør om, men... til lesing på engelsk kan Kindle være genialt. Du kan trykke på ordet om det er noe du ikke forstår, så får du en kort definisjon fra ordboka. Sånn hvis du skulle få lyst til å lese engelsk (litt ugunstig investering for kun én bokserie da kanskje).

Det visste ikke jeg! Tror jaggu Kindle må stå på ønskelista til jul. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste ikke jeg! Tror jaggu Kindle må stå på ønskelista til jul. :)

Oppdaga det litt tilfeldig selv. Trodde jeg egentlig hadde gått på en smell med et dumt impulskjøp, men det er en del sånne små detaljer som gjorde at jeg har brukt den ganske mye likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser den norske versjonen nå. Veldig bra :)

Anonymous poster hash: 3fae4...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bruker83924

Jeg har lest begge deler og synes det går veldig fint. Var litt irriterende med navneendringer på norsk, derfor jeg begynte på engelsk. Det går kanskje litt trått i begynnelsen, men så kommer det seg veldig altså :)

Tusen takk for svar. Tror kanskje jeg prøver meg på engelsk da, liker ikke når de oversetter navnene :)

Ikke det du spør om, men... til lesing på engelsk kan Kindle være genialt. Du kan trykke på ordet om det er noe du ikke forstår, så får du en kort definisjon fra ordboka. Sånn hvis du skulle få lyst til å lese engelsk (litt ugunstig investering for kun én bokserie da kanskje).

Takk for tipset. Er det en slags pad som man leser teksten på, eller kan du lese boka på papir og ta på en måte bilde av ordet med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Er det en slags pad som man leser teksten på, eller kan du lese boka på papir og ta på en måte bilde av ordet med den?

Kindle Paperwhite (modellen jeg har erfaring med) er sammenlignbar med en litt liten tablet med en skjerm som er veldig lesevennlig (føles ikke som skjermlesing på samme måten som vanlige skjermer) og veldig godt batteri. Apper osv har man jo ikke.

Monopol-tilstandene i norsk forlagsbransje sørger likevel for at du ikke får lest norsk enda, dessverre.

Det finnes en app til smarttelefoner/tablets (Kindle, utgitt av Amazon) som lar deg hente "biblioteket" ditt til andre enheter, lese der, og så synkroniserer hvor du er mellom enhetene. Går an å sjekke der litt hva som finnes av e-bøker til Kindle og sånt. Appen tror jeg skal være gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker83924

Kindle Paperwhite (modellen jeg har erfaring med) er sammenlignbar med en litt liten tablet med en skjerm som er veldig lesevennlig (føles ikke som skjermlesing på samme måten som vanlige skjermer) og veldig godt batteri. Apper osv har man jo ikke.

Monopol-tilstandene i norsk forlagsbransje sørger likevel for at du ikke får lest norsk enda, dessverre.

Det finnes en app til smarttelefoner/tablets (Kindle, utgitt av Amazon) som lar deg hente "biblioteket" ditt til andre enheter, lese der, og så synkroniserer hvor du er mellom enhetene. Går an å sjekke der litt hva som finnes av e-bøker til Kindle og sånt. Appen tror jeg skal være gratis.

Tusen takk for tipset. Kanskje jeg skal prøve det ut ^^

Endret av ElizabethTaylor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kindle Paperwhite (modellen jeg har erfaring med) er sammenlignbar med en litt liten tablet med en skjerm som er veldig lesevennlig (føles ikke som skjermlesing på samme måten som vanlige skjermer) og veldig godt batteri. Apper osv har man jo ikke.

Monopol-tilstandene i norsk forlagsbransje sørger likevel for at du ikke får lest norsk enda, dessverre.

Det finnes en app til smarttelefoner/tablets (Kindle, utgitt av Amazon) som lar deg hente "biblioteket" ditt til andre enheter, lese der, og så synkroniserer hvor du er mellom enhetene. Går an å sjekke der litt hva som finnes av e-bøker til Kindle og sånt. Appen tror jeg skal være gratis.

Jeg har et program på pc-en min som heter Calibre, som er et helt fantastisk program for å organisere e-bøker :) Og så kan jeg koble Kindle-en min til pc-en og da åpnes den i Calibre slik at jeg kan overføre bøker som jeg har fra andre steder enn amazon. På f.eks Gutenberg.org kan man laste ned gratis klassikere. Har ikke prøvd det med norske bøker, men vet at ihvertfall noen kan lastes ned i mobi-format (som passer for Kindle).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...