Gå til innhold

Når begynne med sko?


Gjest pysepusen

Anbefalte innlegg

Gjest pysepusen

Når skal de små begynne med sko? Vi har første dagen her hjemme i dag hvor vi kan si at nå kan han gå (han går flere skritt enn vi kan telle). Jeg vil ikke begynne med sko for tidlig, men heller ikke for sent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte sko til jenta da hun var 10 mnd. Hun kunne gå, men da dersom vi holdt henne. Var egentlig bare fordi vi skulle på ferie og det var greit at hun kunne få bevege seg i pausene når vi kjørte bil. Dette var på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Når de har begynt å gå trenger de sko ute.

Han bruker skinntøfler ute nå da... men kanskje like greit å bare venne ham til sko nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han ikke går veldig mye, har jeg tenkt å bruke Stonz eller liknende. Først når han begynner å gå litt mer enn noen få skritt, blir det sko. Synes det er greit å la være å tvinge foten inn i unormal form så lenge man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Så lenge han ikke går veldig mye, har jeg tenkt å bruke Stonz eller liknende. Først når han begynner å gå litt mer enn noen få skritt, blir det sko. Synes det er greit å la være å tvinge foten inn i unormal form så lenge man kan.

Er veldig enig i tankegangen din :) Da bruker vi skinntøflene en stund til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stonz er jo bare noen klumpete poser. Ikke noe god å gå i de..

Heller skikkelige sko med riktig oppbygning og pustefunksjon enn skinntøfler også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Stonz er jo bare noen klumpete poser. Ikke noe god å gå i de..

Heller skikkelige sko med riktig oppbygning og pustefunksjon enn skinntøfler også..

Men hvorfor det når man egentlig skal la føttene gå så lenge som mulig uten sko? (men jeg har jo hørt om de som går for lenge uten sko og det bli skikkelig styr for å få dem til å bruke dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor det når man egentlig skal la føttene gå så lenge som mulig uten sko? (men jeg har jo hørt om de som går for lenge uten sko og det bli skikkelig styr for å få dem til å bruke dem)

Det kan godt være at skinntøfler er ok, men stonz ville jeg absolutt ikke brukt. Men spørs vel litt hvor gutten går... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko er jo for å beskytte foten når de er ute. Vi kjøpte sko når hun begynte å gå bare et par skritt for hun ville absolutt gå hvor enn vi var hen. Skinntøfler funker dårlig på grus syns jeg, og stonz er jo skikkelig klumpete og vanskelig å gå med dem for en som ikke er så stødig selv ennå. Nå går hun fint både med og uten skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen best å la dei få gå så lenge som mogleg utan sko. Sko inne er i alle fall berre tull. Når ungen går såpass mykje at han vil gå ute, treng han sko, ikkje før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han skal gå ute så tenker jeg at det er greit med ordentlig skotøy. Det er jo ikke akkurat spesielt godt å gå i sokkelesten på bar asfalt med grus og diverse annet på, så tenker at stonz blir noe av det samme..

Inne har min alltid gått barbeint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dei er begynt å gå kan du fint bruke sko el sandaler når de er ute. Skinntøfler blir altfor mjuke og er ingenting å gå med i f..eks grus. Det er ingen problem å ha sko når dei er så store. Men ikkje bruk dei døgne rundt, ha gjerne sko ute, men ikkje inne. Ein barbeint fot får nemleg mykje betre kontakt med underlaget noko som hjelper til å bygge opp musklene i foten. Men det er altfor hardt å gå uten sko ute. Når du kjøper sko pass på at dei er mjuke og fleksible i solen, samtidig som dei har god støtte i hælkappen. Skoen må heller ikkje vera for stor, ca 0,5 - 1 cm framfor tårn bør vere greit for ein førstegangssko. Blir dei for lange blir dei fort meir til plage enn til hjelp. Kjenn også på sidene at han ikkje sprenger skoen på bredda, den skal sjølvsagt sitte godt, men ikkje bli for trang. Mange barnesko idag har målesole så ta ut den og sjekk. Eller spør etter hjelp i butikken.

Jobber sjølv i skobutikk og har hatt mange små som skal ut å gå :)

Håper dette var til litt hjelp. Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...