Gå til innhold

Dverghamster gnager på sprinklene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en dverghamster, som bor i bur med gitter/sprinkler. Han lager jo aldri noe lyd, så han har nå funnet ut at den beste måten å få oppmerksomhet på er å gnage på sprinklene. Jeg kommer jo selvsagt løpende med en gang han begynner for å få han til å slutte, og da er han storfornøyd. Det er ikke fordi han vil ut, han kan gnage på den åpne burdøren og, gir seg med en gang jeg kommer.

Det er jo ikke bra for tennene, hva kan jeg gjøre for å få han til å slutte? Har prøvd å overse han, men så lenge han vet at jeg er tilstede gir han seg ikke. Jeg gir ikke mat rett etter at han har holdt på sånn, og forer aldri gjennom sprinklene. Ett alternativ er å kjøpe "akvariebur", men alle jeg har sett er mye mindre, og så får han ikke klatret. Noen tips?



Anonymous poster hash: 911db...c17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har egentlig ikke peiling på hamstre, men er det ikke vanlig at de har en sånn gnagestein? Har den det ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dverghamster, som bor i bur med gitter/sprinkler. Han lager jo aldri noe lyd, så han har nå funnet ut at den beste måten å få oppmerksomhet på er å gnage på sprinklene. Jeg kommer jo selvsagt løpende med en gang han begynner for å få han til å slutte, og da er han storfornøyd. Det er ikke fordi han vil ut, han kan gnage på den åpne burdøren og, gir seg med en gang jeg kommer.

Det er jo ikke bra for tennene, hva kan jeg gjøre for å få han til å slutte? Har prøvd å overse han, men så lenge han vet at jeg er tilstede gir han seg ikke. Jeg gir ikke mat rett etter at han har holdt på sånn, og forer aldri gjennom sprinklene. Ett alternativ er å kjøpe "akvariebur", men alle jeg har sett er mye mindre, og så får han ikke klatret. Noen tips?

Anonymous poster hash: 911db...c17

Han må ha tilgang til mat hele tiden samt du bør få en gnagestein. Ikke ha de i akvariebur pga luftmangel samt de trenger og klatre. Den er nok bare selskapsyk. Jeg har hatt både hamster og rotter og de gjør det samme. Er du sikker på og at buret er stort nok. De heter gnagere for en grunn ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kjeder seg nok. Er buret stort nok? La det få løpe fritt en stund hver dag og pass på å skifte innredningen innimellom så h*n har noe å utforske.

Endret av Vevila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hamstere og rotter, og lagde til en stor kasse med jord, gress, litt vann og gravde ned litt mat. Så var han i kassen en stund om dagen og koste seg veldig. :D



Anonymous poster hash: 2c651...21f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Han har et sånt her bur: http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457593&prodid=2614

Det var det største de hadde som egnet seg til hamstere, så regner med at det er stort nok?

Han har både gnagestein, og tilgang på tørrfor hele tiden. Virker som det bare er oppmerksomhet, i og med at han gjør det når buret er åpent også? Når jeg er hjemme og i stua, får han gå fritt så mye han vil. Det blir gjerne minst en time hver dag. Lager labyrinter, gjemmer godbiter, osv, i tillegg til at han løper rundt for seg selv. Har ikke skiftet noe særlig på innredningen, så jeg kan kjøpe noe nytt og morsomt til han! Legger inn papir og dorullhylser innimellom, det er gøy.

Problemet er egentlig størst om morgenen, for da er han mest våken. Men da slipper jeg han ikke ut. Har ikke tid til å lete etter hamster som har gjemt seg 5 minutter før bussen skal gå. :fnise: Prøver å løfte han vekk og sette han i f.eks. sandkassen, men tar 10 sek før han er oppe ved gitteret igjen. Nå i helgene sover jeg lengre, og han begynner å bli trøtt når jeg står opp, så da er han ikke så oppmerksomhetssyk.

Men er det ikke skadelig for tennene å gnage sånn?



Anonymous poster hash: 911db...c17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke mulig å ha ham gående fritt mens du er borte? Eller kan han skade seg/noe da? Hadde en kanin selv som gikk fritt hele tiden, bortsett fra om natten da han var i buret. Har han friske grener? Kanskje det kan hjelpe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han noe annet å gnage på? En pinne eller noe hamstere liker. Han kjeder seg kanskje.

Anonymous poster hash: 57391...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsyneligvis gjør han dette av kjedsomhet og oppmerksomhet. Om det er skadelig for tenna er jeg usikker på, men jeg vil ikke tro det da mine gnagere gjorde det, men de hadde fortsatt fine tenner.

Endret av Santflows
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn hasselnøtter og valnøtter med skall så kan den gnage på det. Men må være med skall. Pass på at der alltid er mat tilgjengelig og at det ikke blir trekk i buret. De er vanvittig vare i forhold til trekk. Fyll buret med ubleket dopapir i strimler og la hamsteren dandere som den vil.



Anonymous poster hash: bc32b...7b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er stereotypisk atferd som kommer av kjedsomhet og/eller stress. Hamstere i vill tilstand beveger seg flere km hver natt, de har også et naturlig behov for å grave, noe de færreste får utløp for i fangenskap. Det er bevist i studier at hamstere med mer enn 50 cm bunnstrø å grave i reduserer stress og gnaging på sprinkler.
Jeg ville kjøpt et stort akvarium, eventuelt et gerbilarium fra animail eller 130 liters plastkasse som du får kjøpt på Ikea, Europris ol., og fylt denne med minimum 20 cm bunnstrø. Noe å grave i har mye mer verdi for en hamster enn at den kan gå opp i høyden. Søk inspirasjon fra gerbilsider.
Om du ikke har løpehjul, så er det også en nødvendighet. Det må være så stort at ryggen er rett i hjulet for å unngå ryggskader, og sprinklene hjulet må være så små at den ikke kan sette tær eller føtter fast.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar!

Jeg tør ikke la han gå fritt hele tiden, siden han er så liten. Han kommer seg inn de rareste steder, og så er jeg redd for at han skal gnage over ledninger slik at det begynner å brenne eller at han får støt.

Jeg skal gå ut og finne pinner til han etterpå. :) Løpehjul har han, og det blir flittig brukt! Er uten sprinkler, og ser ut som han ikke må bøye ryggen. Og han løper en del fritt når jeg er hjemme også. Jeg skal fylle opp med mye mer strø i buret hans nå, blir ikke 20 cm, men nok til at han kan grave litt mer ihvertfall.

Men som sagt, han har gnagestein, alltid mat osv, og han bruker steinen av og til. Det virker som at det er bare for å få oppmerksomhet, og så har jeg gjort det verre ved å gi han oppmerksomhet hver gang han begynner sånn. Så nå har han jo lært at det er det som funker. :( Som sagt gjør han det når buret står åpent også, men gir seg om jeg kommer bort og setter meg ved siden av og skravler. Da kommer han ut og klatrer litt på meg, virrer litt rundt, sjekker om jeg har noe godt, og så går han inn i buret igjen, og gnager ikke på en stund.

I dag var jeg tidlig oppe, og da begynte han sånn før jeg rakk å åpne buret. Åpnet buret, tok han i hånda og koste og skravlet litt. Han var ikke interessert i å løpe, tok seg et par runder rundt/over meg, og så forsvant han tilbake inn i buret og inn i hjulet sitt. Da hadde han jo muligheten til å gå rundt ute, utforske, løpe fritt osv, men så fort han hadde fått litt kos var det liksom greit.



Anonymous poster hash: 911db...c17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...