Gå til innhold

Delt omsorg for hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og eksen hadde 50/50 på hunden vår etter brudd. Det gikk helt fint i et års tid, men så begynte hunden å "sture" litt i flere dager etter at den hadde kommet til "den andre". Vi synes så synd på hunden etterhvert at vi bestemte oss for å omplassere den. Fant et supert par på gård som kunne gi han et godt og stabilt hjem de siste pensjonistårene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for flere svar og erfaringer!

Hunden er veldig stabil og trygg føler jeg og per nå oppfører han seg som han alltid har. Realistisk sett så kommer nok ikke denne ordningen til å vare livet ut (hunden sitt liv that is) men til en av oss evt. er klar for å gi slipp på han så tror jeg vi kommer til å fortsette så lenge hunden virker happy. Uansett hvor trist det blir så vil vi selvfølgelig finne en ordning hvis vi ser at han ikke trives.

Ser noen har kommentert at det ikke er ett barn og det vet jeg jo, men han er en del av familien uansett, på begge sider og ja han har blitt en baby for oss på en måte, uten at han er bortskjemt av den grunn. Vil bare at han skal ha ett godt hundeliv :)

Anonymous poster hash: fe182...868

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om en hund her...!

Som har hjerne på størrelse med en peanutt...

Bare den får stell, tur, mat og kos så er den helt sikkert fornøyd. Blir nok ikke store psykiske problemer for den ved å være litt her og der.

Anonymous poster hash: be1df...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi eide han jo sammen før vi ble separerte også. En av oss eller begge var med ham da og nå er en av oss fortsatt alltid med han. Og han er veldig glad i oss begge to. Anonymous poster hash: fe182...868

Du forstår jo hva jeg mener? Er ikke det samme å leve i en familie som å bytte mellom å være hos to eiere hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår jo hva jeg mener? Er ikke det samme å leve i en familie som å bytte mellom å være hos to eiere hele tiden!

Skjønner hva du vil frem til, men jeg er uenig at det er det største problemet. Var ikke som om at bare jeg eller bare han verken trente, matet eller gikk tur med han hver gang. Vi har alltid delt på ansvaret, hunden har alltid forholdt seg til oss begge. Familiesituasjonen som var at vi var to stk med en hund er borte ja i den grad at vi er sammen alle tre men bortsett for det er det jo fortsatt hundens eigere som tar vare på den.

Anonymous poster hash: fe182...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår jo hva jeg mener? Er ikke det samme å leve i en familie som å bytte mellom å være hos to eiere hele tiden!

Har du hund?

Anonymous poster hash: 1b48d...2b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hund? Anonymous poster hash: 1b48d...2b3

Ja, og for min hund er stabilitet, rutiner og ikke minst nærhet til meg som eier svært viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og for min hund er stabilitet, rutiner og ikke minst nærhet til meg som eier svært viktig.

At din hund er sånn, betyr ikke at TS sin hund er sånn. Noen hunder takler å være med i krig og hoppe i fallskjerm, andre takler ikke å møte på andre mennesker eller hunder i skogen en gang...

Reiser du noen ganger i fra den da og har hundepass? Eller blir det for traumatisk for den? Eller går hundepass under hva som er greit?

Anonymous poster hash: 1b48d...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At din hund er sånn, betyr ikke at TS sin hund er sånn. Noen hunder takler å være med i krig og hoppe i fallskjerm, andre takler ikke å møte på andre mennesker eller hunder i skogen en gang... Reiser du noen ganger i fra den da og har hundepass? Eller blir det for traumatisk for den? Eller går hundepass under hva som er greit? Anonymous poster hash: 1b48d...2b3

Går helt fint å få hundepass av folk som kjenner hunden en sjelden gang. Det er veldig annerledes enn en 50/50-fordeling og det vet du selv.

Sier bare at det ikke er ideellt. På samme måte som det ikke er det for noen barn.

Man kan overleve mye, også uten å pådra store psykiske problemer. Der betyr ikke at man som en hundeeier ikke skal gjøre livet så stabilt og godt som mulig for sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint å få hundepass av folk som kjenner hunden en sjelden gang. Det er veldig annerledes enn en 50/50-fordeling og det vet du selv.

Sier bare at det ikke er ideellt. På samme måte som det ikke er det for noen barn.

Man kan overleve mye, også uten å pådra store psykiske problemer. Der betyr ikke at man som en hundeeier ikke skal gjøre livet så stabilt og godt som mulig for sin hund.

Ah. Så det går ja. Men fordi at det passer deg da :)

Kjenner hunder som er i tilnærmet 50/50 ordning pga mye jobbreise til eier (som ble alene etter hunden ble anskaffet). Den ene hunden hadde det like godt hos "reservefamilien" sin som hos sin opprinnelige eier, og ble verken stresset eller traumatisert.

Men selv om din hund er litt frynsete i nervene, så klarer mange andre hunder seg utmerket både på dagis, med hundelufter, i 50/50 ordning eller lengre pass pga ferier, jobbreiser etc. I de aller fleste tilfellene er det eier som har større problemer med dette, og gjerne VIL at hunden ikke skal trives hos andre like godt som en selv.

Anonymous poster hash: 1b48d...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Så det går ja. Men fordi at det passer deg da :) Kjenner hunder som er i tilnærmet 50/50 ordning pga mye jobbreise til eier (som ble alene etter hunden ble anskaffet). Den ene hunden hadde det like godt hos "reservefamilien" sin som hos sin opprinnelige eier, og ble verken stresset eller traumatisert. Men selv om din hund er litt frynsete i nervene, så klarer mange andre hunder seg utmerket både på dagis, med hundelufter, i 50/50 ordning eller lengre pass pga ferier, jobbreiser etc. I de aller fleste tilfellene er det eier som har større problemer med dette, og gjerne VIL at hunden ikke skal trives hos andre like godt som en selv. Anonymous poster hash: 1b48d...2b3

Deg om det. Jeg mener det er veldig ego å dele hund og barn 50/50, det er det beste for foreldre eller eiere, men ikke for barna eller hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det. Jeg mener det er veldig ego å dele hund og barn 50/50, det er det beste for foreldre eller eiere, men ikke for barna eller hundene.

Deg om det også. Vi har nok erfaring fra forskjellige hunder da. Heldigvis har jeg ikke aspeløv. :)

Anonymous poster hash: 1b48d...2b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det også. Vi har nok erfaring fra forskjellige hunder da. Heldigvis har jeg ikke aspeløv. :)Anonymous poster hash: 1b48d...2b3

Og heldigvis har jeg en hund med en eier som bryr seg om det beste for hunden. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og heldigvis har jeg en hund med en eier som bryr seg om det beste for hunden. :)

Jeg bryr meg veldig mye og hva som er best for hunden vår. Men den er jo vår og sterkt knyttet til oss begge to, hvordan ser du på det at den skal miste en av oss da?

Jeg tror nok han er en god del stødigere enn hunder du har vært borti, dersom du ser på dette som ett så stort problem. Tusenvis av hunder lever som selskapshunder som får en tissetur til dagen og ellers ligger på sofaen.

Vår hund har vært jevnlig på kurs siden vi fikk den, får mental og fysisk trening hver dag og godt fór uansett hvem den er hos. Når alt dette er på plass så er vi allikevel dårlige hundeeiere fordi vi ønsker å dele tiden hans mellom to personer som han kjenner godt og liker?

TS

Anonymous poster hash: fe182...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og heldigvis har jeg en hund med en eier som bryr seg om det beste for hunden. :)

Det har nok hunden til TS også.

Jeg bryr meg veldig mye og hva som er best for hunden vår. Men den er jo vår og sterkt knyttet til oss begge to, hvordan ser du på det at den skal miste en av oss da?

Jeg tror nok han er en god del stødigere enn hunder du har vært borti, dersom du ser på dette som ett så stort problem. Tusenvis av hunder lever som selskapshunder som får en tissetur til dagen og ellers ligger på sofaen.

Vår hund har vært jevnlig på kurs siden vi fikk den, får mental og fysisk trening hver dag og godt fór uansett hvem den er hos. Når alt dette er på plass så er vi allikevel dårlige hundeeiere fordi vi ønsker å dele tiden hans mellom to personer som han kjenner godt og liker?

TS

Anonymous poster hash: fe182...868

Synes dere høres ut som veldig fornuftige eiere som har tenkt gjennom saken nøye. Er sikker på at hunden deres får det utmerket. :)

Anonymous poster hash: 1b48d...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det også. Vi har nok erfaring fra forskjellige hunder da. Heldigvis har jeg ikke aspeløv. :)

Anonymous poster hash: 1b48d...2b3

Du, som jeg skrev i innlegget lengre opp, så gikk det fint for både oss og hunden å dele 50/50 i ett års tid før hunden dessverre begynte å sture i begge hjemmene - etterhvert på grensen til depressiv. Hunden vår var absolutt ikke et aspeløv; en mentalt sterk og stabil Rottweiler som helt fram til da tok alt på strak arm og ikke var redd for noe - men han passet, etterhvert, dessverre ikke til en 50/50-løsning. Noen hunder passer til det, andre passer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bryr meg veldig mye og hva som er best for hunden vår. Men den er jo vår og sterkt knyttet til oss begge to, hvordan ser du på det at den skal miste en av oss da?

Jeg tror nok han er en god del stødigere enn hunder du har vært borti, dersom du ser på dette som ett så stort problem. Tusenvis av hunder lever som selskapshunder som får en tissetur til dagen og ellers ligger på sofaen.

Vår hund har vært jevnlig på kurs siden vi fikk den, får mental og fysisk trening hver dag og godt fór uansett hvem den er hos. Når alt dette er på plass så er vi allikevel dårlige hundeeiere fordi vi ønsker å dele tiden hans mellom to personer som han kjenner godt og liker?

TSAnonymous poster hash: fe182...868

Så fordi mange ikke tar godt nok vare på sin hund er der ok at du ikke gjør alt for at din hund skal ha det så optimalt som overhodet mulig? Og det klarer du å se en logikk i?

Det er ikke noen optimal løsning, nei, men at det behøver å få store konsekvenser har jeg heller aldri sagt. Det kommer helt an på hunden.

Igjen: Ingen har det på en best mulig måte med å flytte hit og dit hele tiden med forskjellige personer rundt seg. For meg var det helt forferdelig som ung, men fikk ikke psykiske problemer av det av den grunn. Andre igjen finner seg kanskje enda bedre i det enn jeg gjorde, mens andre igjen verre. Uansett: Ikke optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi mange ikke tar godt nok vare på sin hund er der ok at du ikke gjør alt for at din hund skal ha det så optimalt som overhodet mulig? Og det klarer du å se en logikk i?

Det er ikke noen optimal løsning, nei, men at det behøver å få store konsekvenser har jeg heller aldri sagt. Det kommer helt an på hunden.

Igjen: Ingen har det på en best mulig måte med å flytte hit og dit hele tiden med forskjellige personer rundt seg. For meg var det helt forferdelig som ung, men fikk ikke psykiske problemer av det av den grunn. Andre igjen finner seg kanskje enda bedre i det enn jeg gjorde, mens andre igjen verre. Uansett: Ikke optimalt.

Nei, men ingen er perfekte er poenget mitt. Du er heller ikke en perfekt hundeeier. Jeg forstår selvfølgelig at det ikke er optimalt ellers så hadde jeg ikke spurt om råd. Har selv flyttet rundt som barn mellom foreldre men jeg tror nok at det som var verst for meg, selve flyttinga, ikke er så vanskelig for hunden. I bilen er han som oftest daglig uansett så en biltur mellom husene våre skader han ikke.

Anonymous poster hash: fe182...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men ingen er perfekte er poenget mitt. Du er heller ikke en perfekt hundeeier. Jeg forstår selvfølgelig at det ikke er optimalt ellers så hadde jeg ikke spurt om råd. Har selv flyttet rundt som barn mellom foreldre men jeg tror nok at det som var verst for meg, selve flyttinga, ikke er så vanskelig for hunden. I bilen er han som oftest daglig uansett så en biltur mellom husene våre skader han ikke. Anonymous poster hash: fe182...868

Da har du alltid hatt svaret ditt. Det er ikke optimalt for hunden. Da burde du heller ikke sette din/deres hund inn i den posisjonen.

Bli enige om hvem som faktisk har mest tid til å ta seg av hunden i hverdagen, så burde det vedkommende ha hunden om begge har like mye lyst og er like knyttet til hunden (og ikke minst hunden knyttet til begge). Og den andre parten ha hunden nå og da og/eller når det er behov for pass, er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du alltid hatt svaret ditt. Det er ikke optimalt for hunden. Da burde du heller ikke sette din/deres hund inn i den posisjonen.

Bli enige om hvem som faktisk har mest tid til å ta seg av hunden i hverdagen, så burde det vedkommende ha hunden om begge har like mye lyst og er like knyttet til hunden (og ikke minst hunden knyttet til begge). Og den andre parten ha hunden nå og da og/eller når det er behov for pass, er mitt råd.

Det er mye som ikke er optimalt for hund. Bosituasjon/liten plass, være hjemme alene hele dagen, dårlig mat fra billigbutikk osv osv.

Takk for ditt råd. Kommer ikke til å følge det med det første men dersom jeg merker at det er slitsomt for hunden vil vi selvfølgelig revurdere.

Anonymous poster hash: fe182...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...