Gå til innhold

Noen med erfaring med Dalmatiner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og samboeren min er på utkikk etter en hund. Har kommet innom rasen Dalmatiner, er selv oppvokst med dyr og har hatt hund før, men har lite kunnskap om akkurat denne rasen da det virker som det er en lite utbredt rase. Kjenner ingen som har den, derfor håper jeg at noen her inne vil dele sine erfaringer med meg. :)

Jeg spør generelt, men lurer mest på dette med mosjon. Har lest alt fra at de trenger veldig mye fysisk aktivitet (typ 2-3 timer hver dag) til at de «bare» trenger å få løpt fra seg, ikke nødvendigvis lange turen (typ halvtime-time). Jeg går 3-4 turer i uken i raskt tempo, men ikke så mye jogging. Samboeren liker å løpe, spesielt på fjellturer opptil 3-4 ganger i uken (ca 1 time-1,5 time.)

Ellers kan jeg fortelle at vi bor i en leilighet på 70kvm, har litt større hage, men har tilgang på stort hus med store landlige omgivelser i helger. Er dette nok til å tilfredsstille en dalmatiner? Eller er dette i minste laget?

Hvordan takler de å være alene, mens eier er på jobb? Bjeffer de mye? Hvordan er de med barn? Vet at alt dette er individuelt, men noen likhetstrekk innenfor rasen er det vel uansett. J Håper på svar! J



Anonymous poster hash: 4ae7b...bf3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg vet om dalmatiner er at det er utbredt med en nyresykdom pga innavl. Men en gang på 70-tallet krysset en engelsk oppdretter inn en engelsk setter (tror jeg det var), og den stammen får ikke denne arvelige nyresykdommen. Jeg ville ha undersøkt mer om dette, hadde jeg vært deg.

Det var et program om dette på tv for et par år siden, husker ikke hva det heter. Men det var om oppdrettere som ikke tok hensyn til helse når de drettet opp, kun utseende. Tror også den engelske kennelklubben var i mot denne friskere stammen (selv om de ser helt ut som rene dalmatinere).

Ellers er det en hunderase jeg godt kunne tenkt meg å vite mer om selv. Hadde jeg ikke hatt hund, hadde dalmatiner vært en av dem jeg ville vurdert.

Jeg ville tro at så lenge dere har hage, ville en leilighet på 70 kvm gå fint med en stor hund, så lenge den er et familiemedlem :) Og dere går jo tydeligvis en del tur også, så det tror jeg nok. Akkurat hvor mye mosjon en damatiner trenger vet jeg ikke, men trodde ikke de var på den ekstreme enden av skalaen. Det er jo litt hva man legger opp til selv. Jo mer tur man går, jo sprekere hund. Man kan slite den ut mentalt også, med aktiviseringsøvelser, søksøvelser o.l.

Ville anbefale valpekurs og hundekurs på det sterkeste. Vi hadde kjempegod nytte av det, selv om vi var oppvokst med hund. Det var masse om positiv trening vi ikke visste, som hunden har hatt glede av.

Anonymous poster hash: 7dc7f...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt dalmatiner selv men har hjulpet en venninne med hennes noen ganger. Makan til surrebikkje... den hørte hva du sa, men den ga fullstendig faen i det. Og den krevde veldig mye mosjon. Eieren brukte enormt mye tid på denne hunden for å få den til å samarbeide og å roe seg ned. Hun var kanskje ikke konsekvent nok, fordi hunden ga virkelig faen og kjørte sitt eget løp.

Jeg tror ikke det er noen enkel rase. Du må være veldig konsekvent siden de har veldig sterke meninger. Og de er kjent for ikke å være lette å dressere. Og så er de tjuvrader. De putter alt de kan putte, i kjeften.



Anonymous poster hash: 0570e...424
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, alle dalmatinerne jeg har møtt har vært aggressive fillebikkjer :) den ene har t.o.m bitt en annen person!

Ville holdt meg LANGT unna dem. Dårlig gemytt er utbredt, og ikke noe en kan trene vekk.

Anonymous poster hash: 7032f...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet om dalmatiner er at det er utbredt med en nyresykdom pga innavl. Men en gang på 70-tallet krysset en engelsk oppdretter inn en engelsk setter (tror jeg det var), og den stammen får ikke denne arvelige nyresykdommen. Jeg ville ha undersøkt mer om dette, hadde jeg vært deg.

Det var et program om dette på tv for et par år siden, husker ikke hva det heter. Men det var om oppdrettere som ikke tok hensyn til helse når de drettet opp, kun utseende. Tror også den engelske kennelklubben var i mot denne friskere stammen (selv om de ser helt ut som rene dalmatinere).

Ellers er det en hunderase jeg godt kunne tenkt meg å vite mer om selv. Hadde jeg ikke hatt hund, hadde dalmatiner vært en av dem jeg ville vurdert.

Jeg ville tro at så lenge dere har hage, ville en leilighet på 70 kvm gå fint med en stor hund, så lenge den er et familiemedlem :) Og dere går jo tydeligvis en del tur også, så det tror jeg nok. Akkurat hvor mye mosjon en damatiner trenger vet jeg ikke, men trodde ikke de var på den ekstreme enden av skalaen. Det er jo litt hva man legger opp til selv. Jo mer tur man går, jo sprekere hund. Man kan slite den ut mentalt også, med aktiviseringsøvelser, søksøvelser o.l.

Ville anbefale valpekurs og hundekurs på det sterkeste. Vi hadde kjempegod nytte av det, selv om vi var oppvokst med hund. Det var masse om positiv trening vi ikke visste, som hunden har hatt glede av.

Anonymous poster hash: 7dc7f...255

Ja, husker også det programmet. Utrolig at de ikke vil gjøre mer for hundens beste, enn dens utseende. :(

Utrolig trist at at dere andre har negativ erfaring med de.Tror dere det er mer et resultat av rasen enn av oppdragelsen? Har også lest om eiere som har tenkt at viss de bare trener hunden mentalt trenger den ikke fysisk trening. Da skjønner man hva slags hund man får..

Anonymous poster hash: 4ae7b...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp med dalmatiner. Krevende hund som trenger en tydelig leder og som krever mye fysisk og mentalt. Linjene er så mye tull i at det er helt håpløst. Hvis jeg skulle hatt dalmatiner igjen ville jeg tenkt langsiktig for å kunne ta meg god tid til å finne en seriøs oppdretter som jeg kunne fått besøkt og det hadde vært ett krav å få treffe foreldrehundene og at de kunne vise til gode mentaltester.

Anonymous poster hash: 4b93f...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var vel også en del overavl og avl på svake indidivder etter at rasen ble populær pga. filmer som 101 dalmantinere. Det førte til, i alle fall i perioden rett etter, at det var en god del dalmantinere med svak psyke, bl.a. aggresivitet.

Så hvis jeg skulle hatt dalmantiner, så ville jeg satt meg nøye inn i de forskjellige linjene, og ikke minst besøke både utstillinger og oppdrettere for å møte foreldrehunder. Og kanskje viktigst, hør om hvordan det går med de hundene du aldri vil få se i utstillingsringen, er det en grunn til det?



Anonymous poster hash: c0be1...5c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...