Gå til innhold

Katt som biter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en kattefrøken på 6 år. Hun hadde en tøff start på livet før hun kom til oss og har alltid vært litt skvetten pga det. Hun kan finne på å plutselig angripe armen min on jeg koser med henne eller om armen min ligger ved siden av henne, samt at hun av og til angriper beina mine når jeg går.

Vi har to barn på 3,5 og 1 år, hun har aldri vært noe annet enn snill med dem. Eldste er veldig forsiktig med henne og minsta bare unngår hun. I dag kom hun bort til eldste for å få kos, men for første gang gikk hun til angrep. Dette var helt uoppfordret, treåringen var forsiktig og bare klappet henne, hun hadde heller ikke kost lenge i det hele tatt, så pus kan ikke ha vært lei.

Hva gjør man med en slik katt? Vi har alltid passet godt på henne med barna, men nå kjenner jeg at jeg er enda mer usikker på henne.

Anonymous poster hash: 08443...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun et sted hun kan sitte i høyden? Oppå skap eller noe? Mange katter blir mye mer rolig og trygg av dette. Det kan være en start iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun har en egen plass oppå en expedit-hylle. Men dette skjer jo når hun oppsøker oss for kos.

Anonymous poster hash: 08443...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun har en egen plass oppå en expedit-hylle. Men dette skjer jo når hun oppsøker oss for kos.

Anonymous poster hash: 08443...ddb

Hmmmm. Nei da er jeg dessverre grønn. Håper noen kommer med gode tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hun dårlig? Bekjente hadde en katt som klorte og beit til blods. Ingen turde å røre henne. Men katten endret seg totalt når en tok hensyn til at hun ikke kunne se (de som turde å prøve kose med henne i allefall).

Foreldrene mine har også en katt som biter hvis en koser "feil" eller "for lenge". Denne katten hadde også en tøff start på livet. Er vel ingenting en kan gjøre for å unngå bitingen enn å "lese" katten rett. Foreldrene mine sin katt gir "beskjed" på forhånd ved at den vifter på halen og følger hånden med øynene.



Anonymous poster hash: d802e...a43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun biter når man koser "feil" også, men for lenge kan det umulig være, hun kan bite nesten med en gangman koser med henne og vil ofte ha mer kos etterpå også. Av og til kan jeg se at hun vil bite, men det hender også at det er totalt uten forvarsel. Dessuten er jo det noe barna ikke klarer å lese. Hadde det vært en mulighet hadde vi nok prøvd å finne et nytt hjem til henne med kun voksne, men ingen vil ha voksne katter her omkring hvertfall.

Anonymous poster hash: 08443...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du forsøkt å snakke med katten?



Anonymous poster hash: 28dff...d2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tar opp igjen denne jeg. Nå har pus flere ganger angrepet treåringen helt uoppfordret, det er så hun begynner å bli redd pus. Fikk med meg hva som skjedde i dag: treåringen satt i sofaen og pus kom bort for å få kos. Treåringen klappet henne helt vanlig slik hun liker, men plutselig hugg pus tak i armen hennes. Det gikk ikke hull på huden, men det var hardt nok til at treåringen fikk vondt og ble livredd.

Noen råd til meg? Vi kan rett og slett ikke beholde pus om det fortsetter sånn...

Anonymous poster hash: 08443...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp igjen denne jeg. Nå har pus flere ganger angrepet treåringen helt uoppfordret, det er så hun begynner å bli redd pus. Fikk med meg hva som skjedde i dag: treåringen satt i sofaen og pus kom bort for å få kos. Treåringen klappet henne helt vanlig slik hun liker, men plutselig hugg pus tak i armen hennes. Det gikk ikke hull på huden, men det var hardt nok til at treåringen fikk vondt og ble livredd.

Noen råd til meg? Vi kan rett og slett ikke beholde pus om det fortsetter sånn...

Anonymous poster hash: 08443...ddb

Mulig pusen din er veldig sjalu!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pus er sjalu burde hun vel ha reagert når eldstejenta ble født, ikke nå etter 3,5 år? Dessuten har vi alltid vært bevisste på at hun får oppmerksomshet og fått lov å være i nærheten av barna. Nå får hun jo i tillegg kos og oppmerksomhet av treåringen som aldri har vært voldsom med henne, ikke så mye som et lite napp i halen engang. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun begynner med dette nå?

Hum har jo alltid vært litt uforutsigbar med oss voksne og har enda aldri vært borti ettåringen, kan det være at treåringen begynner å bli "voksen" nok for henne å angripe eller noe sånt?

Ts

Anonymous poster hash: 08443...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...