Gå til innhold

Til dere med innekatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker å skaffe meg en katt til høsten når jeg flytter sammen med kjæresten. Foreldrene mine mener dette er en dårlig idé og at jeg ikke har tid til å ta vare på den (er student). Men en katt kan da være hjemme alene en arbeidsdag? De klarer seg jo mye bedre alene enn hunder, og hunder kan jo og være alene hjemme en arbeidsdag.. Dessuten kan jeg jo være ganske mye hjemme mens jeg er student, ettersom jeg ikke har noe obligatorisk. Og etterhvert kan det hende jeg skaffer en katt til.

Så, hva sier dere? Jeg savner så inderlig å ha et dyr, så vil skaffe meg et så fort jeg flytter ut. Kan også nevne at jeg har hatt katt før, men da en utekatt!



Anonymous poster hash: 36703...de3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg spørre hvorfor det må være innekatt? Katter flest bør ha muligheten til å få være ute og være, vel, katter. Med mindre det er noe medisinsk i veien, eller forhistorie som tilsier at det må være innekatt syns jeg ikke det er helt greit å skaffe katt for å sperre den inne.

For å svare på ditt spørsmål, katter kan være hjemme alene noen timer, men uten annen stimuli som en kattevenn eller utemuligheter må du passe på å leke og trene mye med den, så den får brukt instinktene sine og får ut energi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor det må være innekatt? Katter flest bør ha muligheten til å få være ute og være, vel, katter. Med mindre det er noe medisinsk i veien, eller forhistorie som tilsier at det må være innekatt syns jeg ikke det er helt greit å skaffe katt for å sperre den inne.

For å svare på ditt spørsmål, katter kan være hjemme alene noen timer, men uten annen stimuli som en kattevenn eller utemuligheter må du passe på å leke og trene mye med den, så den får brukt instinktene sine og får ut energi.

Fordi jeg skal kjøpe en rasekatt :) og de pleier vel som regel å være inne! Også bor jeg midt i oslo sentrum.. Vet ikke hvor fint det er for katten å være ute der? Tenker å ta den med ut i bånd.

Anonymous poster hash: 36703...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg skal kjøpe en rasekatt :) og de pleier vel som regel å være inne! Også bor jeg midt i oslo sentrum.. Vet ikke hvor fint det er for katten å være ute der? Tenker å ta den med ut i bånd.

Anonymous poster hash: 36703...de3

Da kan det selvfølgelig være annerledes, om du setter deg godt inn i hva "din" rase trenger av stimuli. Hva slags rase tenker du?

Jeg ville ikke sluppet ut katten min midt i Oslo Sentrum, Nå kjenner ikke jeg så godt til byen, men for meg er det et "must" med store, kattevennlige områder rundt der jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

En innekatt alene synes jeg ikke er en god idè, av hensyn til katten.

Minst 2 er mitt råd, og da med plass for dem til å utfolde seg.

Det krever adskillig mer å holde en innepus lykkelig enn det gjør å holde en inne-/ute-/inne- pus, så du må ha plass nok, tid nok og som sagt, selskap av en artsfrende.

Å holde en katt som innekatt uten at det ligger noen andre årsaker bak enn eiers skrekk vil jeg personlig mene er grunn til å evaluere en gang til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv innekatt (sphynx, så han nekter å gå ut uansett med mindre sola steker), og har mer eller mindre samme problemstilling. Flytter ut i høst og har veldig lyst til å ha ham med meg, men har ikke hjerte til å la ham være alene hele dagen, i hvert fall ikke siden han er vant til å ha mennesker og andre dyr rundt seg hele tiden. Dersom jeg tar ham med meg kommer jeg til å skaffe enda en katt, så det tror jeg er lurest for deg også! De fleste katter er jo veldig sosiale og har best av å ha andre rundt seg.
Noe annet du bør vurdere er om du har nok plass, siden den kommer til å oppholde seg inne hele tiden og bør ha nok plass å boltre seg på og få ut energi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan det selvfølgelig være annerledes, om du setter deg godt inn i hva "din" rase trenger av stimuli. Hva slags rase tenker du?

Jeg ville ikke sluppet ut katten min midt i Oslo Sentrum, Nå kjenner ikke jeg så godt til byen, men for meg er det et "must" med store, kattevennlige områder rundt der jeg bor.

Jeg tenker ragdoll eller hellig birma. Jeg vil sette meg godt inn i hvilke behov katten har, og kommer til å sørge for at den har klatremuligheter og ting å leke med. Når jeg er hjemme kan jeg tilbringe mye tid med den.

Jeg tenker heller ikke at Oslo sentrum er det beste området å ha utekatt, men den kan evt få være mer ute senere i livet (da i kattegård el) når vi flytter til hus.

Anonymous poster hash: 36703...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg tenker ragdoll eller hellig birma. Jeg vil sette meg godt inn i hvilke behov katten har, og kommer til å sørge for at den har klatremuligheter og ting å leke med. Når jeg er hjemme kan jeg tilbringe mye tid med den.

Jeg tenker heller ikke at Oslo sentrum er det beste området å ha utekatt, men den kan evt få være mer ute senere i livet (da i kattegård el) når vi flytter til hus.

Anonymous poster hash: 36703...de3

Kan du ha to?

En katt trenger sånn grovt sett ca 30 kvadratmeter gulvflate som sitt eget terrortorium, m.a.o. ikke mer enn 2 katter på 60-70 kvadratmeter gulvflate.

Du sier "Når du er hjemme", men husk at katten vil alltid være hjemme, og selskap av en artsfrende er ønsket også når du ikke kan være hjemme.

Volumet av rommene bør benyttes. Er det lov å sette opp gangbaner på veggene? Klatrestativ festet i taket?

Har dere noen veldig konkrete planer for nårtid dere skal flytte til hus?

Akkurat nå høres det for meg ut som det er viktigere å kjøpe rasekatten enn at alle forholdene ligger godt til rette.... beklager at jeg sier det så direkte.

Det vil lønne seg å tenke en gang til. Kanskje du kan være fosterhjem for en frivillig organisasjon i periodene hvor du er mye hjemme? Da vil det være katter som ikke skal få gå ut mens de er hos dere, men de vil også ofte kreve noe.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha to?

En katt trenger sånn grovt sett ca 30 kvadratmeter gulvflate som sitt eget terrortorium, m.a.o. ikke mer enn 2 katter på 60-70 kvadratmeter gulvflate.

Du sier "Når du er hjemme", men husk at katten vil alltid være hjemme, og selskap av en artsfrende er ønsket også når du ikke kan være hjemme.

Volumet av rommene bør benyttes. Er det lov å sette opp gangbaner på veggene? Klatrestativ festet i taket?

Har dere noen veldig konkrete planer for nårtid dere skal flytte til hus?

Akkurat nå høres det for meg ut som det er viktigere å kjøpe rasekatten enn at alle forholdene ligger godt til rette.... beklager at jeg sier det så direkte.

Det vil lønne seg å tenke en gang til. Kanskje du kan være fosterhjem for en frivillig organisasjon i periodene hvor du er mye hjemme? Da vil det være katter som ikke skal få gå ut mens de er hos dere, men de vil også ofte kreve noe.

Det er bare å være direkte :)

Kan ha to etterhvert, men ikke med en gang.. Det er ikke bare jeg som ønsker at katten skal være en innekatt da, de oppdretterne jeg har vært borti har som krav at katten forblir en innekatt. Derfor jeg ønsker å kjøpe en som er "vant" til det, og det er som regel rasekattene.

Har ikke leilighet ennå, så vet ikke hva som er lov/ikke lov.. Men skal skaffe en leilighet hvor det er lov å ha dyr (før jeg går til anskaffelse av katten), så da kan jeg jo høre i samme slengen om det er mulig å feste ting i veggen/taket.

Kan selvfølgelig begynne med å være fosterhjem, men jeg har som sagt hatt katt før go jeg savner det ekstremt mye. Er 100% sikker på at jeg vil ha en katt!

Anonymous poster hash: 36703...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ragdoll eller hellig birma. Jeg vil sette meg godt inn i hvilke behov katten har, og kommer til å sørge for at den har klatremuligheter og ting å leke med. Når jeg er hjemme kan jeg tilbringe mye tid med den.

Jeg tenker heller ikke at Oslo sentrum er det beste området å ha utekatt, men den kan evt få være mer ute senere i livet (da i kattegård el) når vi flytter til hus.

Anonymous poster hash: 36703...de3

Jeg har begge rasene og ragdollen er mye "latere" enn birmaen. Men dette gjelder mine katter, men vet i utgangspunktet at Ragdoll er en lating:) Birmaen er ganske aktiv så har 3 stativer de kan klatre i. Ragdollen bruker de sjeldent annet enn når hun skal titte ut av vinduet eller klore. Hun liker seg best på bakkeplan:) men birmaen hopper å leker på alle stativene å han trenger mer stimuli. Men det at de er to gjør jobben min enklere:) stimulerer hverandre. Er katten alene er en 8 timers arbeidsdag i kjedeligste laget. Første katten var ganske gretten da vi kom hjem å hun slapp oss ikke ut av synet fordi hun var redd vi skulle dra igjen. Så 3 uker senere kjøpte jeg en Birma. Å det gjorde hele situasjonen så mye bedre! Totalt forandret og hun "bryr" seg lite om vi er borte. Men det er litt jobb med all pelsstell etc.

Anonymous poster hash: ba307...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nevne at vi bor i 63 kvm og skal kjøpe et hus. Vil ha Flere katter Evt da kan jeg skaffe meg utekatt fra dyrebeskyttelsen. Kjøpte også innekatt fordi bor i Oslo sentrum å litt redd for å slippe ut katten pågrunn av alle disse rare menneskene som kidnapper å mishandler. Men der vi skal kjøpe hus er ikke i Oslo pluss vi har store planer om å bygge en stor utegård hvor de kan klatre å styre som galninger:)

Men igjen 2 katter er absolutt mener jeg utifra erfaring med min Birma og Ragdoll.

Anonymous poster hash: ba307...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å skaffe meg en katt til høsten når jeg flytter sammen med kjæresten. Foreldrene mine mener dette er en dårlig idé og at jeg ikke har tid til å ta vare på den (er student). Men en katt kan da være hjemme alene en arbeidsdag? De klarer seg jo mye bedre alene enn hunder, og hunder kan jo og være alene hjemme en arbeidsdag.. Dessuten kan jeg jo være ganske mye hjemme mens jeg er student, ettersom jeg ikke har noe obligatorisk. Og etterhvert kan det hende jeg skaffer en katt til.

Så, hva sier dere? Jeg savner så inderlig å ha et dyr, så vil skaffe meg et så fort jeg flytter ut. Kan også nevne at jeg har hatt katt før, men da en utekatt!

Anonymous poster hash: 36703...de3

Kan du være mye hjemme - ser jeg ingen grunn til at du ikke kan ha pus. Vi har en herlig innepus (halvt perser og halvt skogkatt). Nå har vi riktignok et stort hus, som han går helt fritt rundt i - MEN jeg har også bodd i leilighet med innepuser.

Før hadde jeg alltid to innepuser (pga. selskap), men denne gangen prøvde vi oss med bare en. Det er ingen tegn på at pusen vår kjeder seg. Han har ikke allverdens leker, men to klatrestativ og ellers trappa han løper opp og ned i....(og de "obligatoriske" ranglene, ballene og musene....).

To katter førte til MYE rasing og det kan jo tidvis være gøy, men jeg syntes det er mye mer trivelig med EN skikkelig kosepus.

Jeg studerer over nett og jobber endel hjemmefra. Mannen min jobber forskjellige tider - slik at det stort sett er noen her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde perser inne som student og anbefaler det ikke! Veldig mye dårlig samvittighet for liten plass, kjedelig m kasse inne i liten leilighet osv. Mye utgifter ekstra. Jeg ville ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Gammel post i know, meeeen

Hvorfor vil studenter skaffe seg katt? Har de virkelig råd til dette? 0_o når jeg og samboeren min først flyttet sammen ventet vi i 3 år før vi fikk katt (selvom vi hadde veldig lyst på katt hele tiden). Nå har vi økonomien på stell, stor leilighet og kan tilby pusen vår alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg må man tenke på om man må flytte osv, det er ikke bare bare å få leilighet der det er tillatt med katter. Noen studenter vil gjerne ta et semester i utlandet, det blir vanskelig om man har katt. Alt bør vurderes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel post i know, meeeen

Hvorfor vil studenter skaffe seg katt? Har de virkelig råd til dette? 0_o når jeg og samboeren min først flyttet sammen ventet vi i 3 år før vi fikk katt (selvom vi hadde veldig lyst på katt hele tiden). Nå har vi økonomien på stell, stor leilighet og kan tilby pusen vår alt!

Du,en katt koster ikke så mye penger pr mnd at det gjør noe. I begynnelsen når man kjøper alt utstyr m.m blir det utgifter,og kan være smart å tenke på at det kan oppstå noe som gjør at den må til veterinær, men bortsett fra det bruker man vel knapt 100-300krpr mnd for mat og kattesand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en innekatt av rasen Ragdoll. I kontrakten vi skrev under med oppdretter sto det ettertrykkelig at han aldri skal slippes ut uten oppsyn, så vi har ordnet det til for ham inne.

Vi er studenter,men siden vi bare har en katt bruker vi nok litt mer tid hjemme enn vi ville om vi hadde to. Han krever ikke allverden, men fortjener alt! Vi har en leilighet med ganske OK størrelse, og har lagt opp til at han har masse ting å klatre i og forskjellige utkikks- og sove-plasser rundt om.

Det går nok med litt penger, da vi investerer i godt for, men jeg jobber ved sidenav studiene, så det går bra.

Jeg hadde alri vært foruten katten! Vi har flyttet med ham en gang, og brukte da mye tid på å finne en leilighet som aksepterte husdyr, og det var egentllig ikke et stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du skaffer deg katt ville jeg tenkt på dette.

1. Har jeg penger til dette? Månedlige utgifter er kattemat, kattesand og ja du bør forsikre katten din.

2. Årlige vaksine og helsesjekk hos dyrlegen, samt evt ormekurer.

3. Har du penger til dyrlegeurgifter om noe uforutsett skulle skje. Katter kan bli syke og skade seg og det koster.

5. Har du råd til å kastrere katten din? Selv om den går inne kan det bli et problem med markering for hannkatter og masse gauling rundt løpetida for hunnkatter.

Det var bare utgiftene...

Så er det alt det andre..

1. Hva om du må flytte fra hybelen til et annet sted. Om du gjør det frivillig har du nok god tid på deg til å finne et nytt sted men får du feks oppsigelse av huseier på 2 mnd så må du flytte innen de to mnd. Det er altfor mange huseiere som ikke vil ha husdyr så 2 mnd kan være altfor lite for å finne et sted du kan ta med deg katten. Hva gjør du med katten da? Har du noen som kan overta i tilfellet?

2. Har du noen til å passe katten hvis du skal bort eller på ferie?

Det er ikke for å være vanskelig at jeg sier det men det er så mange som skaffer katt der ute som ikke tenker seg om. En katt kan bli 15 år og mer enn det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei nydelig hellig Birma som er innekatt! Hu er alene da hu er typen som ikke er så glad i andre katter og trives best i eget selvskap :) bruker generelt lite penger på henne i mnd. Er student selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du,en katt koster ikke så mye penger pr mnd at det gjør noe. I begynnelsen når man kjøper alt utstyr m.m blir det utgifter,og kan være smart å tenke på at det kan oppstå noe som gjør at den må til veterinær, men bortsett fra det bruker man vel knapt 100-300krpr mnd for mat og kattesand.

Du,en katt kan koste ganske mye pr mnd at det gjør noe. Når jeg var student hadde jeg ikke råd. Hadde knapt råd til mat til meg selv og thats it.

100-300 på mat OG kattesand i måneden? Ikke hos oss i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...