Gå til innhold

Forlover med litt stram økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var nylig forlover for ei ganske ny venninne, som jeg ikke har rukket å bli veldig nært kjent med. Jeg var overrasket over at hun spurte, men sa ja. Underveis i bryllupsplanleggingen har jeg sett at hun er veldig egoistisk og har null evne til å inngå kompromiss. Skal hu ha, så skal det skje, om så alle andre må betale.

Så langt har jeg brukt 12 000 kr, og hatt fire dager tapt arbeidsinntekt på grunn av forloveroppgaven, og hun er ikke en gang gift enda.. :/ Jeg er student, og har kjent på denne ekstrautgiftern i flere måndeder, og hver gang jeg står og må velge noe billigere enn det jeg vil ha, er jeg irritert på meg selv for å ikke ha satt ned foten til henne.

Sett ned foten og få henne til å orientere seg om at det er HUN som skal gifte seg, og utgiftene dine må begrense seg til det helt nødvendige. Hun jeg er forlover for ser for seg at brylluppet hennes er det alle setter av penger til i år, og glemmer helt at folk har boligprosjekter, bsu, unger eller andre ting som trengs å spare til..

Anonymous poster hash: 129f5...306

Vel, men du har ansvar for å sette ned foten selv også. Gi slike kjerringer en beskjed. Uansett hva det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke betale verken for noen reise og opphold for å leite etter den perfekte kjole, eller for kjoler hun bestemmer du skal gå med. Mister folk helt takt og tone med en gang de blir brud??



Anonymous poster hash: 4893f...193
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal hun betale for å reise rundt. Jeg syns hun skal være takknemlig at du blir med og ofrer din tid.

Angående kjole til deg: ta en kikk hos ebay eller annen nettside. De har ofte ganske fine kjoler til en rimelig penge og det har ofte stort utvalg av farger. Da finner du sikkert også temafargen. Ofte er det noen uker leveringstid men det haster jo ikke for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kdere bruke din bil til kjolejakta? det hadde ikke jeg gått med på, Hun får bruke sin egen (eller låne bil av kjæresten sin eller noen hun kjenner) eller så får hun betale for drivstoffet for drivstoffet blir ikke billigere...

synes ikke det er rett at du skal være sjåfør for henne gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kdere bruke din bil til kjolejakta? det hadde ikke jeg gått med på, Hun får bruke sin egen (eller låne bil av kjæresten sin eller noen hun kjenner) eller så får hun betale for drivstoffet for drivstoffet blir ikke billigere...

synes ikke det er rett at du skal være sjåfør for henne gratis!

Har ikke planlagt det i detalj men regner med at vi kjører hennes bil. Og synes faktisk ikke det er greit at vi skal dele 50/50 en gang da jeg personlig ikke skal kjøpe noe på disse turene og kun er med for hun. Så jeg kommer nok til å sette ned foten ja.

Anonymous poster hash: fc13d...987

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste "kravet" jeg har satt til min forlover er at jeg vil at hennes kjole skal stå litt i stil med min enten i form eller pynt på kjolen. Min kjole har noen roser på seg. Og da hadde det hvert fint med en slik detalj hos henne og. Men at hu kan bestemme farge og kjole som passer seg og det hu føler seg komfortabel med.

Jeg vil egentlig ikke at det at jeg gifter meg skal gå ut over mi forlover økonomisk på noen måter. Skal på bryllupsmesse. Og der betaler jeg billettene. Etc. Og de fleste bruder rundt om kring i landet har vel god forståelse om dette.

For meg går det ikke på om min forlover har mye eller lite penger. Bare at jeg har ikke lyst til at hu skal betale store dommer for ting jeg gjerne vil ha henne med på.

Anonymous poster hash: 19765...5d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min forlover spurte om det var en bestemt farge osv. jeg ønsket, noe jeg sa hun stilte helt fritt på. I tradisjonen så er det slik at om bruden stiller krav til farge o.l. skal bruden/brudgom betale for forloverens kjole/dress. Dette er vertfall forventet hvor jeg er fra. Og hadde selv gjort dette hadde vi satt krav til farge/mønster osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig forlover for ei ganske ny venninne, som jeg ikke har rukket å bli veldig nært kjent med. Jeg var overrasket over at hun spurte, men sa ja. Underveis i bryllupsplanleggingen har jeg sett at hun er veldig egoistisk og har null evne til å inngå kompromiss. Skal hu ha, så skal det skje, om så alle andre må betale.

Så langt har jeg brukt 12 000 kr, og hatt fire dager tapt arbeidsinntekt på grunn av forloveroppgaven, og hun er ikke en gang gift enda.. :/ Jeg er student, og har kjent på denne ekstrautgiftern i flere måndeder, og hver gang jeg står og må velge noe billigere enn det jeg vil ha, er jeg irritert på meg selv for å ikke ha satt ned foten til henne.

Sett ned foten og få henne til å orientere seg om at det er HUN som skal gifte seg, og utgiftene dine må begrense seg til det helt nødvendige. Hun jeg er forlover for ser for seg at brylluppet hennes er det alle setter av penger til i år, og glemmer helt at folk har boligprosjekter, bsu, unger eller andre ting som trengs å spare til..

Anonymous poster hash: 129f5...306

12000 i utgifter fordi du er forlover? Hva i all verden er det de pengene har gått til? Kan ikke i min villeste fantasi forestille meg hvilde "krav" jeg skulle satt til min forlover for at hun skulle endt opp i den summen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste "kravet" jeg har satt til min forlover er at jeg vil at hennes kjole skal stå litt i stil med min enten i form eller pynt på kjolen. Min kjole har noen roser på seg. Og da hadde det hvert fint med en slik detalj hos henne og. Men at hu kan bestemme farge og kjole som passer seg og det hu føler seg komfortabel med.

Anonymous poster hash: 19765...5d1

Hvor får man kjøpt kjoler med roser på?

Anonymous poster hash: 624b4...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt kjoler med roser på?

Anonymous poster hash: 624b4...68b

Mange steder. Men siden hu er glad i å bruke samme form som jeg skal ha. Kommer det nok til å falle på dette.

Anonymous poster hash: 19765...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke betal for bensin, ferjer, bom ol. Det er totalt urimelig av henne!!

Kjole; Kjøp på ebay? Jeg gjorde det, kostet under 400 kroner og aldri fått så mye skryt for en kjole i mitt liv :P

Søk på "Long bridesmaid dress" f.eks, eventuell kort da

Link:

Vet ikke hva du liker da;

http://www.ebay.com/itm/New-Long-Chiffon-Evening-Formal-Party-Ball-Gown-Prom-Bridesmaid-Dress-6-18-/281405390634?pt=AU_Wedding_Clothing&var=&hash=item4185117f2a

http://www.ebay.com/itm/New-Sexy-Long-Bridesmaid-Cocktail-Prom-Party-Ball-Gown-Formal-Evening-Dress-/171397417775?pt=US_CSA_WC_Dresses&var=&hash=item27e8150b2f

http://www.ebay.com/itm/2014-Long-Chiffon-One-Shoulder-Bridesmaid-Party-Evening-Prom-Dress-Wedding-Dress-/390857379116?pt=US_CSA_WC_Dresses&var=&hash=item5b00ea4d2c

http://www.ebay.com/itm/Elegant-Short-Chiffon-Dress-Evening-Bridesmaid-Homecoming-Formal-Prom-Dresses-GK-/221520205442?pt=US_CSA_WC_Dresses&var=&hash=item3393a21682

Takk for svar! Den første der var utrolig fin da. Har du erfaring med selgeren og kvaliteten på kjolen?

Skal absolutt sette ned foten ang. betaling av en evt tur for å finne kjole. Ser jo at mange er enige med meg og jeg håper hun kommer til å vise forståelse for min økonomiske situasjon.

TS

Anonymous poster hash: fc13d...987

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Den første der var utrolig fin da. Har du erfaring med selgeren og kvaliteten på kjolen?

Skal absolutt sette ned foten ang. betaling av en evt tur for å finne kjole. Ser jo at mange er enige med meg og jeg håper hun kommer til å vise forståelse for min økonomiske situasjon.

TS

Anonymous poster hash: fc13d...987

Kjøpte ikke fra den selgeren nei. Men kvaliteten på den jeg kjøpte synes jeg var bra! Den ligner litt bare litt enklere. Men vil anbefale å bestille i god tid om du kan, for om det skulle være noe kan du sende tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Woah! 12 000! Det er jo sprøtt! Skal definitivt ikke la meg utnytte så til de grader. Jeg tenker at jeg nøyer meg med å kjøpe kjolen min selv og skal være med henne når hun skal kikke på kjoler i nærområdet/hvis hun betaler for lengre turer. Skal jo i tillegg ha utdrikningslag og kjøpe gave så jeg føler virkelig det holder. Har du klart å sette ned foten nå da?

TS

Anonymous poster hash: fc13d...987

Ja, jeg sa at det ikke ønsket å ta meg fri fra jobb mer, siden jeg hverken hadde råd til å miste lønn eller anerkjennelse på jobb. Jeg foreslo at hun tok med noen andre på kjolejakt, og når hun insiterte på å dra til andre byer (og andre land!) fikk hun møte venner på disse stedene.

Hun ble selvfølgelig sur, men jeg måtte bare si noe til slutt, hvis ikke tror jeg vi ville begynt å krangle under bryllupet! :)

Anonymous poster hash: 129f5...306

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12000 i utgifter fordi du er forlover? Hva i all verden er det de pengene har gått til? Kan ikke i min villeste fantasi forestille meg hvilde "krav" jeg skulle satt til min forlover for at hun skulle endt opp i den summen.

Det baller utrolig fort på seg når man har en brud som har en hang til luksus, og ikke noen antenner på at andre folk ikke har samme økonomi.

Her dreier deg seg om hotellrom for flere netter, leiebil, flyreiser, taxi, utprøving av ulike restauranter ifbm. brylluppet - alt dette skulle jeg betale "min del" av. Det var lite gehør for at dette er utgifter jeg aldri ville hatt dersom jeg ikke hadde vært forlover. I tillegg kommer selvsagt mine uttallige reiser til der hun bor (et godt stykke), tapt arbeidsinntekt, kjole® (for det måtte være flere, må vite), sko, gave, og et relativt enkelt utdrikningslag.

Har blitt veldig inspirert til å gifte meg veldig enkelt, den dagen jeg selv må påføre en venn forloveroppgaven, i allefall! :laugh:

(Bare så det er sagt, jeg er veldig klar over at denne venninnen må være noe ekstrem i sine krav, og at jeg burde satt ned foten laaaangt før jeg gjorde det)

Anonymous poster hash: 129f5...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke, hvorfor må man reise rundt Norge for å finne en brudekjole? Er det mange som gjør det?

Anonymous poster hash: 96b64...6f6

Atså jeg må reise 3 timer til nærmeste salong. Da kan jeg ta dagstur dit.

Ellers må jeg reise i 4,5 timer, da må jeg overnatte.

Norge rundt er det ikke, men jammen langt nok ;)

Så til temaet her. JEG mener at:

*Har man krav til farge/form på forlover sitt antrekk må man enten betale for det, eller i hvert fall tilby halvparten!

*samma med brudepiker/brudesvenner

*skal man ha med forlover på reiser i forhold til bryllupet, skal brudeparet betale dette, så sant ikke forlover insisterer på at det tar hun selv.

Så til deg som allerede har betalt 12.000. Skjønner ingenting jeg, hvordan har du klart det...? Er utdrikkingslaget med der også eller....?

Når jeg var forlover ble totalsummen på 10.000 i utgifter

Det var: Ny kjole, nye sko, utdrikkingslag, reise til og fra bryllupet, gave til brudeparet, 2 hotellrom (vi inviterte med svigers slik at de tok babyen vår på kvelden)

(Kjole, sko, og hotellrom til svigers er jo utgifter vi valgte selv å legge på, men slik ville vi ha det. )

Anonymous poster hash: 00fcf...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du bor i nærheten av Kristiansand, vet dere begge to at man ikke kan ta en dagstur til Bergen!

Hun krever for mye, bli med på det du kan, og si klart og tydelig ifra at du ikke har økonomi til og reise!

Når jeg var forlover måtte jeg reise 2,5 timer for og være med på og kikke etter kjoler. Siden bruden ville ha meg med, spurte hun når det passet for meg, og vi avtalte tider etter når jeg hadde fri. Jeg tok også avspasering to dager før bryllupet for og hjelpe til. Det satt de utrolig pris på! 2 uker etter bryllupet satt de inn 500kr på min konto som takk for hjelpen! Det kom som en overraskelse! Jeg hadde heller ingen økonomi på det tidspunktet. Og det viste brudeparet!

Bare vær tydelig du, så kan det være hun forstår ;)

Og det finns vel mange brudebutikker i Kristiansand?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...