Gå til innhold

Forlover med litt stram økonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal være forlover for en veldig god venninne. Vi bor til vanlig i en liten bygd på Sørlandet og hun har sagt at hun ønsker å ha meg med på brudekjolejakt. Jeg er nå på siste året av mastergraden min og har valgt å jobbe minst mulig i år og å flytte hjem til foreldrene mine for å spare penger for å kunne fokusere helt på masteroppgaven.

Har altså litt lite penger men bruden ser for seg en "norgesturné" for å finne kjolen. Har jeg tid så blir jeg jo gjerne med men jeg synes da at det er rett at hun betaler mesteparten av bensin og ferger og slikt men da jeg nevnte dette sa hun "at hun var da ikke rik". Det er jo greit nok men jeg har stram økonomi. Har kun stipend, kjøper mat selv og betaler en symbolsk sum til foreldrene mine for at jeg får bo hjemme ett år i en alder av 25. Har jeg noe til overs går det til bsu da jeg vil inn på boligmarkedet så fort jeg kan når jeg er ferdig med master.

Jeg må også ha en kjole i en bestemt farge i bryllupet og den ønsker hun heller ikke å betale. Fargen er ikke noe jeg går i til vanlig og kommer nok til å bli lite brukt etter bryllupet. Men greit nok, skal kjøpe kjole, da jeg ikke har noen særlig fine kjoler pdd og da uansett nok hadde kjøpt kjolen i utgangspunktet (dog i en litt mer anvendelig farge og jeg fikk velge selv).

Hva tenker dere? Er dette normalt?

Det som gnager litt er at vi har en historie av at hun utnytter meg litt og spør veldig ofte om hjelp til stort og smått men om jeg spør om noe "tilbake" er hun vanskelig å be. Så da blir jeg vel enda mindre velvillig til å bruke mye penger på hennes bryllupskjolejakt. Skal jo i tillegg holde utdrikningslag og kjøpe presang. Uff, føler meg egoistisk når jeg skriver dette men jeg er frustrert og litt engstelig mtp økonomien dette året.

Anonymous poster hash: fc13d...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sagt at enten betaler hun hele turen rundt for kjolejakten, ellers så må du bli hjemme. Du skal jo ikke blakke deg for at hun har valgt å gifte seg.

Blir hun sur, så kanskje det er bedre hun finner en annen forlover..?



Anonymous poster hash: 8e944...bfb
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at Norge bruden skal tråle Norge på tvers etter kjole,så skal bruden putte bensinpenger og overnatting inn i kjolebudsjettet sitt.

Og jeg synes også at når bruden har sterke meninger om forloverkjolen, skal bruden støtte dette. Spesielt om dette er en god venninne som vet at det har en trang studentøkonomi.

Men det er jo helt opp til deg om du tør å sette foten ned på dette, du kan jo risikere å miste ei venninne (men da får du jo trøste deg med at når alt kommer til alt så var hun ikke så god venninne alikevel..)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har råd til dette, må du rett og slett si det til henne.

Du skal ikke sette din økonomi på spill for at hun skal gifte seg.

Reise Norge rundt å lete etter den perfekte kjolen er heller ikke

nødvendig, de fleste brudesalonger og designere har egne nettsider

hvor hun kan gjøre forarbeide for å finne den perfekte kjolen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke, hvorfor må man reise rundt Norge for å finne en brudekjole? Er det mange som gjør det?

Anonymous poster hash: 96b64...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Uff ja, jeg vet ikke om jeg "tør". Dette med kjøringa rundt omkring tror jeg nok jeg nevner igjen når det nærmer seg men hun avfeide jo både mine spørsmål om det og betaling av kjolen som en spøk sist jeg nevnte det. Det blir ikke aktuelt å betale for noe overnatting, det blir ekstremt overkill syns jeg og noe jeg ikke hadde tenkt over engang. Hvis jeg går med på det kan dette bryllupet komme opp i mange tusen for meg jo :O

Brudeparet er veldig opptatt av at de synes alt er dyrt og vil helst ikke bruke penger men skal selvfølgelig allikevel ha det beste bryllupet noensinne så de prøver vel å spare på andre måter. Uff, synes dette er så vanskelig. For hun er faktisk en veldig god venninne dette til tross.

Anonymous poster hash: fc13d...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke, hvorfor må man reise rundt Norge for å finne en brudekjole? Er det mange som gjør det?

Anonymous poster hash: 96b64...6f6

Jeg vet ikke om det er normalt. Vi har Kristiansand som nærmeste større by og hun mener at dersom hun ikke finner kjolen der (hun har kikket litt uten meg der) så hadde det vært gøy og reist til Stavanger og Bergen og evt Oslo og kanskje andre steder. Ikke vet jeg hvor stort hun forventer omfanget skal bli.

Anonymous poster hash: fc13d...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er normalt. Vi har Kristiansand som nærmeste større by og hun mener at dersom hun ikke finner kjolen der (hun har kikket litt uten meg der) så hadde det vært gøy og reist til Stavanger og Bergen og evt Oslo og kanskje andre steder. Ikke vet jeg hvor stort hun forventer omfanget skal bli.

Anonymous poster hash: fc13d...987

Dette er kanskje bare et innfall og ikke noe hun nødvendigvis planlegger. Kanskje du kan bli med henne en runde i Kristiansand, og sørge for at hun blir fornøyd med noe hun finner der? ;)

Ellers må du bare si klart fra at du godt kan bli med til annen by om det blir aktuelt, men at hun nok må dekke kostnadnene, også for deg. Det bør hun forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Takk for svar. Uff ja, jeg vet ikke om jeg "tør". Dette med kjøringa rundt omkring tror jeg nok jeg nevner igjen når det nærmer seg men hun avfeide jo både mine spørsmål om det og betaling av kjolen som en spøk sist jeg nevnte det. Det blir ikke aktuelt å betale for noe overnatting, det blir ekstremt overkill syns jeg og noe jeg ikke hadde tenkt over engang. Hvis jeg går med på det kan dette bryllupet komme opp i mange tusen for meg jo :O

Brudeparet er veldig opptatt av at de synes alt er dyrt og vil helst ikke bruke penger men skal selvfølgelig allikevel ha det beste bryllupet noensinne så de prøver vel å spare på andre måter. Uff, synes dette er så vanskelig. For hun er faktisk en veldig god venninne dette til tross.

Anonymous poster hash: fc13d...987

Du skal ikke måtte betale noe som helst for at hun skal finne brudekjole. Som forlover kan du være med som støtte, men det er ikke gitt at du skal være med for å finne kjolen, kun eventuelt godkjenne den om hun ønsker din mening (Noe som også kan gjøres gjennom tilsendte bilder). Ville virkelig sagt i fra om at du gjerne kan være med å se på kjoler, men at det finnes en grense. Venninnen din får dekke utgifter om hun må ha deg med andre steder. Det er en ærlig sak som jeg mener venninnen din må respektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si enkelt og greit at du ikke kan pga økonomi.

Ferdig snakket :)



Anonymous poster hash: 82da1...146
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut altså. Ikke still opp med din bil, og hvis hu ber om bensinpenger(!) får du bare le det bort med at du skal vel ikke betale for hennes shoppingtur;) Dersom det blir snakk om overnatting, bare si at du ikke har råd. Så får hun løse det slik hun ønsker.

Jeg ville nok kjøpt min egen kjole selv. Litt sært å kreve spesifikk farge, men det går kanskje å farge den senere?

Anonymous poster hash: 6b222...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres rart ut altså. Ikke still opp med din bil, og hvis hu ber om bensinpenger(!) får du bare le det bort med at du skal vel ikke betale for hennes shoppingtur;) Dersom det blir snakk om overnatting, bare si at du ikke har råd. Så får hun løse det slik hun ønsker.

Jeg ville nok kjøpt min egen kjole selv. Litt sært å kreve spesifikk farge, men det går kanskje å farge den senere?

Anonymous poster hash: 6b222...099

Tror nok jeg kommer til å gjøre det noe lignende sånn som du sier. Overnatting har jeg rett og slett ikke råd til så det blir aktuelt med mindre hun vil prøve kjoler dagen etter å ha sovet i telt.

Har ikke peiling på farging av kjoler, men kanskje det går ja. Kjolen skal være i temafargen, mannen sin forlover skal ha slips i samme farge visstnok ... Men ja jeg kjøper den fordi jeg har ingen passende kjoler uansett så trenger en kjole i bryllupet anyways.

Takk til de som har kommet med deres synspunkt.

Anonymous poster hash: fc13d...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare drop det. Finn på en unnskyldning (hun kommer ikke til å høre på fornuft alikevel) og drop heie forlovergreia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Hun forlanger alt for mye. Om hun krever en spesiell kjolefarge skal hun betale for den. Om du skal være med å se på kjoler burde hun betale for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Si fra at du ikke blir med hvis du må betale, og at du kjøper kjole i en farge du kommer til å bruke senere. Det får være grenser for hvor mye man skal la seg utnytte av "venner". Også ganske spesielt å forvente at du skal sette av flere dager for at hun skal finne seg en brudekjole. Tid er også penger.

Blir hun sur, hadde jeg revurdert om jeg hadde ønsket å være forlover for en sånn person.

Anonymous poster hash: 214f4...523

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gnager litt er at vi har en historie av at hun utnytter meg litt og spør veldig ofte om hjelp til stort og smått men om jeg spør om noe "tilbake" er hun vanskelig å be. Så da blir jeg vel enda mindre velvillig til å bruke mye penger på hennes bryllupskjolejakt. Skal jo i tillegg holde utdrikningslag og kjøpe presang. Uff, føler meg egoistisk når jeg skriver dette men jeg er frustrert og litt engstelig mtp økonomien dette året.

Anonymous poster hash: fc13d...987

Jeg var nylig forlover for ei ganske ny venninne, som jeg ikke har rukket å bli veldig nært kjent med. Jeg var overrasket over at hun spurte, men sa ja. Underveis i bryllupsplanleggingen har jeg sett at hun er veldig egoistisk og har null evne til å inngå kompromiss. Skal hu ha, så skal det skje, om så alle andre må betale.

Så langt har jeg brukt 12 000 kr, og hatt fire dager tapt arbeidsinntekt på grunn av forloveroppgaven, og hun er ikke en gang gift enda.. :/ Jeg er student, og har kjent på denne ekstrautgiftern i flere måndeder, og hver gang jeg står og må velge noe billigere enn det jeg vil ha, er jeg irritert på meg selv for å ikke ha satt ned foten til henne.

Sett ned foten og få henne til å orientere seg om at det er HUN som skal gifte seg, og utgiftene dine må begrense seg til det helt nødvendige. Hun jeg er forlover for ser for seg at brylluppet hennes er det alle setter av penger til i år, og glemmer helt at folk har boligprosjekter, bsu, unger eller andre ting som trengs å spare til..

Anonymous poster hash: 129f5...306

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig forlover for ei ganske ny venninne, som jeg ikke har rukket å bli veldig nært kjent med. Jeg var overrasket over at hun spurte, men sa ja. Underveis i bryllupsplanleggingen har jeg sett at hun er veldig egoistisk og har null evne til å inngå kompromiss. Skal hu ha, så skal det skje, om så alle andre må betale.

Så langt har jeg brukt 12 000 kr, og hatt fire dager tapt arbeidsinntekt på grunn av forloveroppgaven, og hun er ikke en gang gift enda.. :/ Jeg er student, og har kjent på denne ekstrautgiftern i flere måndeder, og hver gang jeg står og må velge noe billigere enn det jeg vil ha, er jeg irritert på meg selv for å ikke ha satt ned foten til henne.

Sett ned foten og få henne til å orientere seg om at det er HUN som skal gifte seg, og utgiftene dine må begrense seg til det helt nødvendige. Hun jeg er forlover for ser for seg at brylluppet hennes er det alle setter av penger til i år, og glemmer helt at folk har boligprosjekter, bsu, unger eller andre ting som trengs å spare til..

Anonymous poster hash: 129f5...306

Woah! 12 000! Det er jo sprøtt! Skal definitivt ikke la meg utnytte så til de grader. Jeg tenker at jeg nøyer meg med å kjøpe kjolen min selv og skal være med henne når hun skal kikke på kjoler i nærområdet/hvis hun betaler for lengre turer. Skal jo i tillegg ha utdrikningslag og kjøpe gave så jeg føler virkelig det holder. Har du klart å sette ned foten nå da?

TS

Anonymous poster hash: fc13d...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...