Gå til innhold

betalbar...igjen ;)


Jiffi

Anbefalte innlegg

:tommel:

En venninne av meg ville gifte seg, men hadde begrenset budsjett.

De fikk tilbud om å låne penger til en bryllupsfest, men valgte heller å invitere foreldre og forlovere til middag og kaffe etter vielsen. Det var den bryllupsfesten de hadde råd til der og da, siden de ikke ville låne penger, men det var greit, for dem var ekteskapet viktigere enn bryllupsfesten.

Dette er forresten det hyggeligste bryllupet jeg har vært i, nettopp fordi det var så enkelt og uformelt. :)

Anonymous poster hash: 06d36...697

Og TS har altså planer om å gjøre det annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jiffi, du har fått mye kjeft og negativt i tråden her nå. Og det fortjener du ikke, fordi du var ganske åpen i hovedinnlegget ditt om at du ønsket råd og erfaringer.

Så her er mitt absolutt siste innlegg i denne tråden (jeg lover...):

- Du har sagt at du ikke har kaffegjester. Det er supert. Fordi kaffegjester og betalbar er en svært dårlig løsning.

- Så lenge du opplyser (i invitasjonen) at det er betalbar og sørger for at alkoholfri drikke ikke koster skjorta (ref. kø på do for å drikke vann.... det er veldig nedtur)

Jeg ville nok vurdert "bonger", hvis dere har råd. 2-3 til hver. Hvis ikke, sørg for at alle vet hva som venter (at de tar med penger), og at det er fri alkoholfri drikke.

Anonymous poster hash: 6a8d1...a65

Takk =) skal tips og råd med meg videre =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i mange bryllup i løpet av mine litt over 40 år. Har spist koldtbord på det lokale grendahuset, tapas på idrettshuset der "pynten" besto av idrettspokaler på veggene og vi satt på stoler som knirket værre enn verst, rømmegrøt og spekemat i en låve, gryterett med rundstykker til i en annen låve, skalldyrbuffet (der det dessverre var for lite mat), 5 retters middag på hotell (der jeg fremdeles ikke vet hva vi egentlig spiste, men det var i hvert fall en dyr middag som brudeparet poengterte igjen og igjen) og flere "vanlige" bryllup med standard 3 retters middag. Mitt siste bryllup var overraskelsebryllup der brudeparet egentlig hadde invitert til bursdagsfest, men hadde giftet seg samme dag. Antall gjester har variert fra ca 30 til kanskje 150 på de ulike festene.

Har altså deltatt i mange ulike bryllup som egentlig er helt umulig å sammenlikne. Det er imidlertid to fellesnevnere i alle bryllupene jeg har vært. Ingen av gjestene har betalt for egen drikke og jeg har aldri noen gang opplevd kaffegjester.

Jeg forstår at det for noen kan forsvares med betalbar, men som en "gammel dame" mener jeg helt klart at bryllup skiller seg fra alle andre fester jeg opplever. Det er noe spesielt med bryllup, noe helt annet enn alle andre fester jeg inviterer til og blir invitert til. Bryllup er den ene spesielle festen man arrangerer den ene gangen (jada, jeg vet selvsagt at mange gifter seg flere ganger) og da lar man ikke gjestene betale for mat eller drikke selv. Det gjør man bare ikke. Dette har ingenting med alkoholen å gjøre, men det faktum at man inviterer til den ene festen som faktisk er et bryllup. Man må selvsagt ikke drikke alkohol, men dersom man først serverer alkohol så spanderer man også dette på gjestene sine i tillegg til alkoholfritt. For min del spiller det ingen rolle om jeg har reist i 5 minutter eller 5 timer (to av bryllupene jeg har deltatt i var i utlandet), men det faktum at jeg skal i bryllup. I bryllup serverer man gjestene sine mat og drikke. Punktum.

Dersom man absolutt må ha betalbar mener jeg man i innbydelsen må skrive noe ala dette: Bryllupsfesten avsluttes kl. 22.00, men de som ønsker kan fortsette festen for egen regning etter dette. Da avslutter man bryllupet etter kaker og kaffe og de som ønsker drar hjem. Bryllup slutt. Alle andre kan feste videre for egen regning. Man tar bare ikke betalt av gjestene i eget bryllup, jeg forstår virkelig ikke at noen kan vurdere dette.



Anonymous poster hash: d9d2e...e0d
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikke så mye man orker? Hvis man ser på gjestene sine som grådige alkoholikere som går i bryllup for å få så mye gratis alkohol de klarer å få i seg, så bør dere gjerne ikke invitere de da...?

Dersom de ikke er grådige alkoholikere, så tror jeg gjestene koser seg i et bryllup kun med den alkoholen de får servert (gratis) til maten og evt til kaffen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en mellomting. Det er forskjell på å drikke alt man orker, og å kose seg med et par glass vin utover kvelden etter kaffen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og TS har altså planer om å gjøre det annerledes.

Ja det har hun, og som du sikkert ikke har sett, har jeg ingenting i mot det, siden de skal ha gratis alkoholfri drikke, og et ellers nøkternt bryllup.

Men jeg ville bare vise at det går an å ha et fullverdig bryllup på budsjett, uten at det blir et spleiselag.

Anonymous poster hash: 06d36...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke vite sikkert at gjestene hadde "en kjempeflott dag". Det er vanlig høflighet å si at man har hatt det kjempefint - uansett. Jeg har vært i kjipe brylluper der jeg har vært kaffegjest og blitt plassert på barnebordet, vært i brylluper der en glass vann (fra springen) kostet 45 kroner, vært i brylluper der jeg måtte hjelpe til på kjøkkenet osv. Men jeg sier selvfølgelig til bruden at jeg har hatt det "kjempefint"..... Høflighet. Anonymous poster hash: 6a8d1...a65

Det er faktisk mer uhøffelig å lyge om at man har hatt det kjempe hyggelig enn å ikke si noe... Bitch

Anonymous poster hash: b3bad...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det at man fokuserer budsjettet på ekstremt god middag i 4 retter med fin vin til hver rett, champagne til aperitiff og cognac til kaffen, så holder ikke det? At noen heller vil ha lapskaus i papptallerkner og ubegrenset med hjemmebrent, så får det være. Men jeg vet at etter så lang tid med så mye drikke som det er under 4 retters middag ++ så er de fleste i et godt humør som verken har bikket over til å bli fyllefest, samtidig som alle har fått alle forutsetninger til å ha en flott kveld!

Man kan bli furten hvis man blir behandlet dårlig eller urettferdig, men dette er brudeparets dag, om de så vil ha et alkoholfritt bryllup, så er det deres valg!

Jeg vil ikke ha fyllefest i bryllupet mitt, og det må jeg få lov å ønske. Om noen skulle lure til seg noe i lomma, får det stå for deres regning. Ingen skal kalle meg gnien for det, når vi har påspandert såpass mye på den kvelden.



Anonymous poster hash: a61ee...c95
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Papptallerkener og lapskaus. Ja, ja. Det finnes ingen mellomting.

Jo det gjør faktisk det. Personlig elsker jeg god mat og vin i kombinasjon - og gleder meg stort til den dagen jeg igjen har plass til å invitere gjester på godt mat og drikke, samt kaffe med konjakk eller lignende m.m.

Slike gjestebud har jeg imidlertid ikke råd til hele tiden og heller ikke med 20-30 gjester. Men jeg kan gjøre det av og til for fire - fem personer. Så da inviterer jeg ikke 20 personer til flott gjestebud - men eh ... det blir bare drikke til maten, ta med lommebok så kan dere kjøpe cognac og whisky eller annen drikke etter maten.

Eller jeg kan, slik som jeg bor nå invitere to eller tre på noe langt enklere (helst ala ost og vin) fordi jeg ikke har serveringsmuligheter.

Jeg tror den største utfordringen i disse diskusjonene er kulturforskjeller: jeg er vant med at bryllup er gratis for gjestene, de bringer tross alt gaver og setter av en hel dag til festen. Vi er kanskje ikke opptatt av at det skal være deluxe tre retters, men mener at mye annet og enklere også kan være veldig godt. Så er det dagens brudefolk som er opptatt av amerikanske tradisjoner med fargekoordinasjon der helt andre ting er i fokus. Da er det kjekt å invitere 80 gjester til middag og 20 ekstra venner til kaffe men ha betalbar. Enkelt elementer er viktigere enn helheten.

Jeg vet ikke jeg. Jeg får ikke til å endre innstilling - men jeg klager ikke til et brudepar som har betalbar selv om jeg ville sagt nei til å reise langt som kaffegjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det at man fokuserer budsjettet på ekstremt god middag i 4 retter med fin vin til hver rett, champagne til aperitiff og cognac til kaffen, så holder ikke det? At noen heller vil ha lapskaus i papptallerkner og ubegrenset med hjemmebrent, så får det være. Men jeg vet at etter så lang tid med så mye drikke som det er under 4 retters middag ++ så er de fleste i et godt humør som verken har bikket over til å bli fyllefest, samtidig som alle har fått alle forutsetninger til å ha en flott kveld!

Man kan bli furten hvis man blir behandlet dårlig eller urettferdig, men dette er brudeparets dag, om de så vil ha et alkoholfritt bryllup, så er det deres valg!

Jeg vil ikke ha fyllefest i bryllupet mitt, og det må jeg få lov å ønske. Om noen skulle lure til seg noe i lomma, får det stå for deres regning. Ingen skal kalle meg gnien for det, når vi har påspandert såpass mye på den kvelden.

Anonymous poster hash: a61ee...c95

Jeg lurer på om litt av skillet bare går på kultur i ulike miljøer, jeg. Folk som er kjent med klassisk skikk og bruk (som det faktisk er at vertsskapet betaler), drikker seg heller ikke sanseløse bare fordi alkoholen er gratis. For å sette det på spissen: hvis gjestene dine er av typen som lager fyllefest med en gang det er fri bar, tror jeg kanskje at den ekstremt gode maten din med fine viner er litt perler for svin.

Anonymous poster hash: 1423a...8e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevertningen etter middagen er ikke en del av bevertningen? :murvegg:

Som jeg sa over: hvorfor er det ikke betal-kakebord i dåp og betal-forrett i jubileer? Jo, det er fordi det er dårlig vertskap. Av en eller annen grunn har folk fått for seg at det er ok å være dårlig vertskap i bryllup. Dere kan ha alkoholfritt bryllup, rimelig bryllup, rådyrt bryllup, det har ikke noe å si - inviterer man til selskap som ikke er spleisefest sørger man for gjestene sine under hele selskapet.



Anonymous poster hash: 0174f...83c
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mer uhøffelig å lyge om at man har hatt det kjempe hyggelig enn å ikke si noe... Bitch

Anonymous poster hash: b3bad...ab5

Såpass? Bitch???

Hva vil du jeg skal si hvis bruden spør om jeg hadde det fint i bryllupet? At jeg skal si at bryllupet sugde fordi jeg sto i kø på do for å drikke vann?

Grow up. Vanlig høflighet tilsier at man takker pent for en hyggelig kveld. Uansett.

Anonymous poster hash: 6a8d1...a65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søstra mi sitt bryllaup hadde betalbar. Der fekk ein vin/øl til middag og dessert, og måtte betale for drikke etter det. Det tykte eg var heilt greitt, og tenkte ikkje på at vi ikkje fekk beskjed om det før sjølve bryllaupet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de ikke er grådige alkoholikere, så tror jeg gjestene koser seg i et bryllup kun med den alkoholen de får servert (gratis) til maten og evt til kaffen.

Og finner en unnskyldning for å bryte opp etter at kakene er satt bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønar ikkje kva folk har i mot betalbar, og snakkar om å utsetje eit bryllaup for alkohol? Ein ting forstår eg med brus/vatn, som burde stå på bord så folk kan forsyne seg. Det er ikkje akkurat det som kostar kontra alkohol.
- Men korkje eg eller sambuaren min drikk særlig mykje. Han toler ikkje alkohol, og eg likar ikkje smaken på alkohol. Så kvifor skal vi bruke dyre dommar på at folk skal kunne drikke seg drita? Vi gjer folk vin/øl/brus under middag og kaker, men eg hadde aldri betalt fyllefest til 50stk, berre for at folk skal sjå på meg som ein god vert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor snakker folk om fyllafest? Jeg har kun vært i ett bryllup som ble "fyllafest", og det var det ene med betalbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakker folk om fyllafest? Jeg har kun vært i ett bryllup som ble "fyllafest", og det var det ene med betalbar.

Det eneste "fyllafest"-bryllupet jeg har vært i, har vært det alkoholfrie! Brud og brudgom ønsket alkoholfritt bryllup, på grunn av trashy venner som de visste kom til å drikke seg dritings. om det var alkoholservering. Dette løste vennene elegant, ved å ha med seg jerrykanner i bilene, som de "diskret" gikk ut og tok seg noen slurker av med jevne mellomrom ;)

Bruden var dritforbanna og brudens mor hysterisk, men jeg har ledd mye av den situasjonen i ettertid :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønar ikkje kva folk har i mot betalbar, og snakkar om å utsetje eit bryllaup for alkohol? Ein ting forstår eg med brus/vatn, som burde stå på bord så folk kan forsyne seg. Det er ikkje akkurat det som kostar kontra alkohol.

- Men korkje eg eller sambuaren min drikk særlig mykje. Han toler ikkje alkohol, og eg likar ikkje smaken på alkohol. Så kvifor skal vi bruke dyre dommar på at folk skal kunne drikke seg drita? Vi gjer folk vin/øl/brus under middag og kaker, men eg hadde aldri betalt fyllefest til 50stk, berre for at folk skal sjå på meg som ein god vert :)

For oss som argumenterer for fri bar, handler det ikke om alkohol. Det handler om ansvaret man har som vert, og det er ett fett om det er desserten, servietten eller et glass vin man tar betalt for. Men som nevnt tidligere, tror jeg de fleste av oss fri bar-tilhengere har en omgangskrets med et litt mer edruelig (pun intended) forhold til alkohol enn en del her, og hvis alt av familie og venner som er aktuelt å invitere drikker seg drita og tror et bryllup er en fyllefest, skjønner jeg faktisk godt at man lar vertskap være vertskap og har betalbar. Det er bare ikke en reell problemstilling i mitt liv, og jeg står fortsatt ved at hvis man ikke har fri bar fordi man ikke har råd til å betale for det, har man lagt opp til å holde en fest man ikke har råd til.

Anonymous poster hash: 1423a...8e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...