Gå til innhold

betalbar...igjen ;)


Jiffi

Anbefalte innlegg

Sånn for å slenge meg på tråden... jeg vet om brylluper med 110 gjester (!), holdt på hotell og kjole til en månedslønn, med betalbar. Jeg mener har man råd til fest til 150-200K så har man dæven dødde sykkelstøtte råd til å betale for gjestene sine, også.

For øvrig vil jeg sitere en AnonymBruker her inne, isom i en annen diskusjon skrev følgende:

Det bryllupet var jeg i også. Eller et som lignet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg ikke helt skjønner i denne diskusjonen er at argumentet om at lokalet ikke godtar medbrakt alkohol blir benyttet. Altså, så om man kunne ha tatt med mebringt, da ville dere (brudeparet) ordnet med egen billig alkohol som gjestene hadde fått forsynt seg av da? Eller måtte gjestene tatt med selv? For om det er det førstnevnte så synes jeg man likeså greit kan rive i med fri bar.

Anonymous poster hash: e5db4...900

da ¨hadde vi fikset billigere alkohol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvorfor holder du bryllup hvis du er fattig student??

fordi vi ønsker å gifte oss..og i stede for å ha middels lokale, middelsmat osv...blir alkoholbudsjettet kuttet i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Det er bare å sette "tæring etter næring", som min bestemor (R.I.P.) sa. (Uttrykket finnes på Google, dersom noen ikke har hørt det før)

Altså: Har man ikke råd til kjempe-/prinsessebryllup; la vær. Eller vent.

Eller finn andre løsninger.

absolutt ikke snakk om noe prinsesse nykker her i gården ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre hva som menes med kaffegjester?

Anonymous poster hash: 82708...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mene at det å være kritisk til betalbar handler om at folk på død og liv skal ha alkohol, er omtrent like innsiktsfullt som det ville vært å mene at de som ville vært kritiske til å betale 15 kroner for å få saus til hovedretten bare er opptatt av fett.

Det har ingen verdens ting med saken å gjøre; det er prinsippet bak som teller. Og det er at gjestene skal slippe å åpne lommeboka i løpet av kvelden. Det er ingen som MÅ ha saus til maten for å ha en hyggelig kveld. De fleste klarer helt fint å kose seg uten. Mange synes også at det er det å feire brudeparet som er det viktigste, de drar jo ikke i bryllup for å spise saus. Saus er en luksus man fint kan betale for hvis man på død og liv har det. Og de fleste restauranter lar deg heller ikke nyte medbragt saus, du må kjøpe gjennom dem og da koster det mer enn noen poser med First Price.

Anonymous poster hash: 9bf03...2d6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre , så tar jeg dette anonymt jeg giftet meg på en torsdag , ringte til. Oen veninner/ venner på mandagen om de skulle noe. Og de som sa nei, sa vi til atvj skal gifte oss tidlig den dagen og det blir piknik i parken og middag ute på en indisk for de som vil det. Alle betalte for seg selv

. Jeg har også vært på en fancy bryllup hvor alt var inkludert , mat drikke absoolutt alt . Men altfor lite mat for 12 timer . Men alt var heeeelt topp om jeg bare hadde hatt et par skiver i lommen.

Budsjett bryllup , hvor de ville at alle skulle være med , de sto for lokale ( kult utested) og middag med pølser og tilbehør fra strøm - Larsen . Vi kjøpte all drikke selvom dette visste vi.

Låvebryllup med 130 gjester , med hinsides mye mat og drikke på en simpel måte .( type buffet med masse godt sånn at alle finner noe , og åpen bar hvor det var bare og hente seg

Anonymous poster hash: 59ec3...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære og jeg gifter oss neste sommer. Vi skal ikke ha betalbar i vårt bryllup, for oss blir det helt feil. For å ha råd til å spandere den festen vi ønsker på gjestene våre har vi valgt å kutte ned på antallet gjester. Vi skal be ca. 50 personer, familie og nære venner. Vi har droppet å be slektninger vi sjelden eller aldri snakker med og perifere venner. Vi vil dele dagen vår med mennesker vi har jevnlig kontakt med og som betyr noe for oss. Det inkluderer ikke tremenningen min som jeg sist snakket med på slektstreffet i 2007 eller en fyr min kjære ser fotball og drikker øl med på favorittpuben i ny og ne. Om budsjettet er stramt mener jeg det første man bør vurdere å kutte i er gjestelisten.

Når det er sagt; jeg blir ikke muggen over betalbar om det er gjort "riktig". Noen viktige (i mine øyne) faktorer:

  • Betalbar = INGEN kaffegjester
  • Det opplyses klart og tydelig i invitasjonen om at det er betalbar etter middag/kaker m avec.
  • Bruden har IKKE overdådig kjole til 25-30.000 kr.
  • Ingen gjestegaver
  • Ingen fargekoordinerte 'velværekurver' eller annen staffasje


Anonymous poster hash: 1771e...574
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over . Jeg har kost meg like mye i alle de overnevnte bryllup . Fordi de har vært ærlige . Ærlig ovenfor gjestene og seg selv. Mitt eget kan jeg ikke snakke om selvfølgelig ( kostet ca 3000) men de andre har hatt en budsjett alt mellom 40000 og 200000.

Anonymous poster hash: 59ec3...4ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre hva som menes med kaffegjester?

Anonymous poster hash: 82708...834

De er ikke invitert til middag. Bare kaffe og kaker etterpå (og noen ganger da og betalbar).

Anonymous poster hash: 23e73...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere har ikke råd til annet enn middelmådig lokale og middelmådig mat. Da får dere face the facts og invitere til det bryllupet dere har råd til, ikke la gjestene være med å betale. Er man middelklasse så er man middelklasse. Vi er middelklasse vi også og det blir enkelt bryllup i et middelmådig lokale og vi har prioritert god mat og selvsagt drikke inkludert, sånn som det skal være når man inviterer til en slik type fest. Vi har spart lenge og hardt for å få råd til det, men sånn er det. Ikke lat som du er upper class om du ikke er det.

fordi vi ønsker å gifte oss..og i stede for å ha middels lokale, middelsmat osv...blir alkoholbudsjettet kuttet i..



Anonymous poster hash: 9d87e...131
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da ¨hadde vi fikset billigere alkohol...

Men veien mellom å kjøpe inn alkoholen selv og å stå for fri bar er jo ikke så lang. Man må ikke tilby alt av alkohol lokalet har ved fri bar, man kan f.eks tilby øl, vin og mineralvann.

Det du sier egentlig er jo; dette blir for dyrt for oss, vi har ikke råd så da lar vi gjestene betale for det selv.

Forøvrig, det handler ikke om at alkoholen skal flyte og at alle skal på flatfylla (på seg selv kjenner man andre,er det ikke det man sier?). Det handler om å kunne kose seg med noen glass øl eller vin på kvelden uten at man som gjest må trekke frem lommeboken.

Anonymous poster hash: e5db4...900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men veien mellom å kjøpe inn alkoholen selv og å stå for fri bar er jo ikke så lang. Man må ikke tilby alt av alkohol lokalet har ved fri bar, man kan f.eks tilby øl, vin og mineralvann.

Det du sier egentlig er jo; dette blir for dyrt for oss, vi har ikke råd så da lar vi gjestene betale for det selv.

Forøvrig, det handler ikke om at alkoholen skal flyte og at alle skal på flatfylla (på seg selv kjenner man andre,er det ikke det man sier?). Det handler om å kunne kose seg med noen glass øl eller vin på kvelden uten at man som gjest må trekke frem lommeboken.

Anonymous poster hash: e5db4...900

det er et godt poeng, vi har uansett snakket om at vi ikke ønsker sprit. som sagt kunne det vært helt alkoholfritt for vår del, så den "på seg selv kjenner man andre " passer ikke heeeelt ;):)

jeg tror nok at å fikse alkohol til 100 kr flaska kontra 100 kr glasset, dette er bare et eksempel...ville lønt seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det hyggelig i både bryllup med og uten betalbar, uavhengig av prisen på brudekjolen eller dokurver. Fri bar er selvsagt best, og det tar vel som regel litt mer av i bryllup med fri bar, men det betyr ikke at bryllup med betalbar er kjipt og trist.

TS, jeg vil oppfordre dere til å la det være gratis alkoholfrie alternativer (i tillegg til kaffe). Å betale for min egen drink (med eller uten alkohol) ødelegger ikke humøret, men å betale 30-40-50 kr (eller enda mer) for en flaske vann eller en liten jus/brus, er kjipt og skaper fort dårlig stemning. Det hjelper ikke at det var fri flyt av vin under middagen, dersom jeg er tørst klokka elleve på kvelden. Det bør derfor finnes noen gratis alkoholfrie alternativer (i tillegg til kaffe) utover kvelden. Ønsker deg uansett et flott bryllup!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha lest innleggene virker det som at om man ha betalbar, kommer man ut av det som gnien. det er jo ikke ønskelig selvfølgelig. Kjenner min førforståelse av dette har endret seg litt, og et hugg i gjestelista virker mer anerkjent, og heller da ha fribar.

all annet stæsj som kurver og gjestegaver, samt kjole til over 5 tusen har ALDRI vært vurdert en gang.

TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt det hyggelig i både bryllup med og uten betalbar, uavhengig av prisen på brudekjolen eller dokurver. Fri bar er selvsagt best, og det tar vel som regel litt mer av i bryllup med fri bar, men det betyr ikke at bryllup med betalbar er kjipt og trist.

TS, jeg vil oppfordre dere til å la det være gratis alkoholfrie alternativer (i tillegg til kaffe). Å betale for min egen drink (med eller uten alkohol) ødelegger ikke humøret, men å betale 30-40-50 kr (eller enda mer) for en flaske vann eller en liten jus/brus, er kjipt og skaper fort dårlig stemning. Det hjelper ikke at det var fri flyt av vin under middagen, dersom jeg er tørst klokka elleve på kvelden. Det bør derfor finnes noen gratis alkoholfrie alternativer (i tillegg til kaffe) utover kvelden. Ønsker deg uansett et flott bryllup!

ja jeg lurer liksom på om det er her skoen trykker.

at folk ikke liker betalbar fordi det betyr at det betyr at all drikke koster noe.

om man har gratis alkoholfritt, men betalt alkohol, er det mer innafor? eller vil det ikke ha noe å si...man er fremdeles gjerrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere planlagt kaffegjester til betalbaren deres?

Og er det ingen andre lokaler som dere kan ta med drikke selv? Alle i min familie har giftet seg plasser hvor drikke kunne taes med. Og alltid hatt fri drikke til fest, uansett om det er bryllup eller bursdag.

Anonymous poster hash: 23e73...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg lurer liksom på om det er her skoen trykker.

at folk ikke liker betalbar fordi det betyr at det betyr at all drikke koster noe.

om man har gratis alkoholfritt, men betalt alkohol, er det mer innafor? eller vil det ikke ha noe å si...man er fremdeles gjerrig..

Jeg synes så absolutt det er innafor.

Du vil nok få flere svar om at dere fortsatt er gjerrige, men se bort ifra dem. Gratis alkoholfri drikke er et godt kompromiss ☺

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere planlagt kaffegjester til betalbaren deres?

Og er det ingen andre lokaler som dere kan ta med drikke selv? Alle i min familie har giftet seg plasser hvor drikke kunne taes med. Og alltid hatt fri drikke til fest, uansett om det er bryllup eller bursdag.

Anonymous poster hash: 23e73...f6c

nei ingen kaffigjester.

der man kan ta med selv, blir det ikke aktuelt med 3 retters, i de bryllupene du var, var det 3 retters da, eller var det mer tapas el. koldtbord??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...