Gå til innhold

betalbar...igjen ;)


Jiffi

Anbefalte innlegg

hei

du som tydeligvis har vært i mange bryllup kan sikkert svare på dette. står det da i invitasjonen? f.eks grunnet reglement i lokalet er det betal bar etter middagen?

Men, det er jo ikke reglementet i lokalet som gjør at det er betalbar! Det er vertskapet som bestemmer seg for at regningen i betalbaren får gjestene ta og ikke vi.

Jeg undrer meg stadig over hvorfor noen mener at det å la gjestene betale for seg i et selskap er helt greit. Jeg håper inderlig ikke at det er en trend som brer om seg slik at det etterhvert blir "gratis middag, men 25,- pr. kakestykke i Oles konfirmasjon. Velkommen" Det er mulig det er fordi jeg er gammel i forhold til en del andre her inne, men jeg synes det er en skam å kreve penger av gjestene sine. Det er ikke vanlig, det er ikke greit og det blir ikke greit fordi "alle har jobb og tjener penger". Ville dere synes det var greit å kreve 120,- i inngangsbillett for hver av gjestene, og da ha fri bar, eller synes dere det blir å gå over streken? Egentlig så er det jo det dere gjør...

Om det er betalbar, skriv det for all del i innbydelsen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg ikke helt skjønner i denne diskusjonen er at argumentet om at lokalet ikke godtar medbrakt alkohol blir benyttet. Altså, så om man kunne ha tatt med mebringt, da ville dere (brudeparet) ordnet med egen billig alkohol som gjestene hadde fått forsynt seg av da? Eller måtte gjestene tatt med selv? For om det er det førstnevnte så synes jeg man likeså greit kan rive i med fri bar.

Anonymous poster hash: e5db4...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i bryllup med vin og en drink, gratis mineralvann og resten betalbar. Selv om jeg ikke har den beste økonomien, så har det aldri slått meg og bli snurt for noe sånt noe. Gratis mineral- og vann pluss vin til maten greit, men vil man ikke bruke penger, så drikker man noe annet hvis muligheten er der, ferdig med det.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalbar var ikke aktuelt for oss og som generell regel synes jeg at det helst bør unngås. Men jeg synes ikke det er fullstendig krise forutsatt at alkoholfrie drikkevarer er gratis for gjestene hele kvelden.

Edit: Legger til som andre her også har trukket frem, har man kaffegjester kan man ikke ha betalbar.

Endret av Nori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt mye å forvente at folk skal reise 5 timer, betale for overnatting, gi gave og på toppen måtte betale for drikke i tillegg. Ganske mange tusen de kommer til å legge ned i at dere skal "få starte livet sammen".

Dere MÅ uansett oppgi dette i invitasjonen så folk ikke kommer uten kort eller kontanter.

Jo da, folk kan ha en god kveld uten fri flyt av alkohol. Men det har dessverre blitt allment akseptert at gjestene skal ta mer og mer av kostnadene, fordi folk skal gifte seg over evne nå.

Anonymous poster hash: 23e73...f6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss at dere ikke bør synke så lavt å ha kaffegjester til betalbar. Det hører ikke hjemme noen steder.

Anonymous poster hash: 23e73...f6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

du som tydeligvis har vært i mange bryllup kan sikkert svare på dette. står det da i invitasjonen? f.eks grunnet reglement i lokalet er det betal bar etter middagen?

Hvis det ikke er med i invitasjonen, er det lite gjennomtenkt og kan skape problemer for gjestene. Hva med dem som da evt. kommer uten penger?

Men ikke skriv: Grunnet reglementet. Det er bare dumt.

Det er ikke reglementet som stopper dere. Det er pengene......

Anonymous poster hash: 6a8d1...a65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt rundt her nå, og sett at dette med betal bar er et ømt punkt for mange gjester.

vil jo selvfølgelig at våres gjester skal sitte igjen med en god opplevelse etter dagen.

tanken er nå at de to plassene vi har som alternativ ikke tillater å ha med egen alkohol til etterfesten. vi tenker derfor å la gjestene drikke de de vil til maten, så det ikke blir skåling i tomme glass. men etter maten må det bli betal bar.....

skjønner da at det er lurt å opplyse om dette i invitasjonen?, da vi ikke kan legge inn 20-30 tusen ekstra i alkohol.

en del av gjestene får et stykke reisevei, ca 5 timer, samt at de da må overnatte, hva tenker dere om dette?

føler litt at jeg forlanger for mye med både reisevei, overnattings utgifter og betalbar.

skal sies at gjestene er voksne med godt betalte jobber, og ikke fattige studenter..det er bare meg ;)

hva mener dere ? ville dere reist?

Vel, hvorfor holder du bryllup hvis du er fattig student??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt mye å forvente at folk skal reise 5 timer, betale for overnatting, gi gave og på toppen måtte betale for drikke i tillegg. Ganske mange tusen de kommer til å legge ned i at dere skal "få starte livet sammen".

Dere MÅ uansett oppgi dette i invitasjonen så folk ikke kommer uten kort eller kontanter.

Jo da, folk kan ha en god kveld uten fri flyt av alkohol. Men det har dessverre blitt allment akseptert at gjestene skal ta mer og mer av kostnadene, fordi folk skal gifte seg over evne nå.

Anonymous poster hash: 23e73...f6c

Nemlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja tenkte dette svaret kom...=) men dette er lokalene, eller stilen vi ønsker, ikke så mange lokaler å velge på ....så det å utsette bryllupet ett år for å spare til alkohol er liksom ikke så fristende ...kontra å begynne livet sammen ;)

Da får dere kutte ned på kjolebudsjettet eller pynt eller gud vet hva. Betalbar er en skam. Vent med å gifte dere til dere har råd. Har du råd til bryllup til 100 000 har du også råd til de 20 000 ekstra til fri bar. Fint skal det vær' selv om ræva e bær'!

Anonymous poster hash: 6ad30...83d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow her var harda bud ;) for å si det sånn kunne bryllupet vært alkoholfritt for min del...hadde det vært bedre? spør ikke for å være frekk...jeg lurer rett å slett...TS

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger betalbar, må du for all del opplyse om dette i invitasjonen! Det er direkte frekt å forvente at gjestene automatisk skal ta med seg kontanter og bankkort. Så du må opplyse om dette i invitasjonen.

Men som en annen her i tråden har skrevet: Ikke engang tenk på å skrive at dette er "på grunn av reglementet". Det blir for dumt. Og dessuten er det ikke sant.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow her var harda bud ;) for å si det sånn kunne bryllupet vært alkoholfritt for min del...hadde det vært bedre? spør ikke for å være frekk...jeg lurer rett å slett...TS

Jeg er ikke nødvendigvis blant de mest hardbarka motstanderne av betalbar her inne - selv om jeg har deltatt i flere tråder om temaet.

Så: Hvis bryllupet er nøkternt og dere opplyser greit på forhånd (i invitasjonen), samt har fri alkoholfri drikke (ihvertfall vann!), og ingen kaffegjester.... = Da er det ikke så ille.

Jeg har vært i flere brylluper med betal-bar, og altfor mange ganger opplevd tullete opplegg. Jeg har opplevd kø på toalettet for å drikke vann fra springen der, jeg har opplevd gjester som har kommet uten penger og måtte ydmyke seg for å gå rundt og be om å låne. Og kaffegjester som har brukt en liten formue på gave, kjole og reise for å bli avspist med et kakestykke og en kopp kaffe - og deretter måtte betale en liten formue for et glass vann. Og gigantbryllup med gjestegaver og dokurver i temafarger, duer, fyrverkeri - og gjestene måtte betale for drikken. Jeg tror nok kanskje at mange av de ihuga motstanderne av betalbar her på forumet har hatt lignende opplevelser (?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si meg en ting,

Når ble alkohol i bryllup viktigere enn å dele dagen med de som gifter seg? Hvis du synes det er så forbannet dyrt å kjøpe din egen alkohol, kjøp deg en cola i stede. Alkohol er en luksusvare, ikke noe man MÅ ha.

Blir provosert av enkelte holdninger her inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg en ting,

Når ble alkohol i bryllup viktigere enn å dele dagen med de som gifter seg? Hvis du synes det er så forbannet dyrt å kjøpe din egen alkohol, kjøp deg en cola i stede. Alkohol er en luksusvare, ikke noe man MÅ ha.

Blir provosert av enkelte holdninger her inne.

Jeg sier det igjen... Betalbar er ikke bare snakk om alkohol. I flere bryllup (spesielt på hoteller), koster selv et glass vann en liten formue. Og en cola er heller ikke billig.

By the way: Forøvrig er vel også cola en luksusvare? ikke noe man må ha....

Endret av Dolce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å slenge meg på tråden... jeg vet om brylluper med 110 gjester (!), holdt på hotell og kjole til en månedslønn, med betalbar. Jeg mener har man råd til fest til 150-200K så har man dæven dødde sykkelstøtte råd til å betale for gjestene sine, også.

For øvrig vil jeg sitere en AnonymBruker her inne, isom i en annen diskusjon skrev følgende:

Nå er det så mange tråder her om den h....... alkoholen i forhold til fri bar, at det begynner å bli direkte kjedelig. Les og lær: Fri bar betyr ikke at man skjenker folk fulle. Fri bar betyr ikke at gjestene kun er opptatt av å drikke så mye alkohol som muligFri bar er ikke ensbetydende med fri flyt av alkohol Fri bar betyr at man er invitert i et finere selskap (som et bryllup gjerne er) der man kan kose seg hele kvelden - med alkohol og/eller alkoholfritt - uten å måtte dra frem lommeboka. I et selskap der de aller fleste gjestene allerede har hatt en del økonomiske utlegg fra før. Anonymous poster hash: 297b2...822

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier det igjen... Betalbar er ikke bare snakk om alkohol. I flere bryllup (spesielt på hoteller), koster selv et glass vann en liten formue. Og en cola er heller ikke billig.

By the way: Forøvrig er vel også cola en luksusvare? ikke noe man må ha....

Jeg er enig, var en lite gjennomtenkt kommentar fra meg sådan.

Det er mange måter å se på samme sak, synes bare det er synd at folk plages med noe så irrelevant som alkohol når det kommer til bryllup.

Har selv vært vitne til folk som vrir seg i dårlig samvittighet fordi de ikke har råd til drikkepakke for gjestene sine, det er ikke snakk om noe fancy bryllup overhodet, men når maten koster 25 pund per person, inkludert velkomstdrink, og drikkepakken koster ytterligere 30 pund per person utgjør det en stor forskjell.

Er jo synd at folk skal føle de ikke "har råd til å gifte seg" fordi de ikke kan påspandere alkohol til gjester, da forsvinner jo litt av greia med å gifte seg? Eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å skjønne hvorfor folk på død og liv må ha mer alkohol etter maten. Det er klart at det er alltid godt med en kald øl eller et glass vin, men jeg syns absolutt ikke det er noe å lage dårlig stemning av at brudeparet ikke betaler alkohol etter maten. Så lenge det er "ubegrenset" alkoholservering til maten vel og merke. Å måtte betale for alkoholfri drikke derimot er en uting, og det bør under alle omstendigheter gå på brudeparets regning. Kaffegjester er et koselig prinnsipp, men jeg ser bare ikke hvordan det kan fungere i praksis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, var en lite gjennomtenkt kommentar fra meg sådan.

Det er mange måter å se på samme sak, synes bare det er synd at folk plages med noe så irrelevant som alkohol når det kommer til bryllup.

Har selv vært vitne til folk som vrir seg i dårlig samvittighet fordi de ikke har råd til drikkepakke for gjestene sine, det er ikke snakk om noe fancy bryllup overhodet, men når maten koster 25 pund per person, inkludert velkomstdrink, og drikkepakken koster ytterligere 30 pund per person utgjør det en stor forskjell.

Er jo synd at folk skal føle de ikke "har råd til å gifte seg" fordi de ikke kan påspandere alkohol til gjester, da forsvinner jo litt av greia med å gifte seg? Eller?

Neida. Det er bare å sette "tæring etter næring", som min bestemor (R.I.P.) sa. (Uttrykket finnes på Google, dersom noen ikke har hørt det før)

Altså: Har man ikke råd til kjempe-/prinsessebryllup; la vær. Eller vent.

Eller finn andre løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke mangelen på fri flyt av alkohol. Jeg drikker ikke selv. Men når folk må enten betale dyre dommer for et glass vann eller stå og drikke av krana på dass har all skikk og bruk forsvunnet i mine øyne. Og det er mer enn ett bryllup det har skjedd i. I tillegg til kombinasjonen kaffegjester og betalbar som er direkte frekt.

Anonymous poster hash: 23e73...f6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...