Gå til innhold

Bryllup i utlandet- dårlig samvittighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ville blitt i utlandet for halvparten av gjestene uansett da han er fra Danmark.

Anonymous poster hash: 462a2...118

Det er to varianter av bryllup i utlandet. Den ene, som for dere, er at brudeparet er fra forskjellige land. Da må det nødvendigvis bli utenlandsbryllup for noen av gjestene. Den andre varianten er de som vil feire på et tilfeldig sted fordi det er "romantisk", da synes jeg det er naturlig å invitere bare forlovere.

Uansett hvor dere legger feiringen risikerer dere at noen takker nei fordi det blir for dyrt/for lang reisevei. Men, hvis ikke alle bor på samme sted er ikke det mulig å unngå. Synes det er sjenerøst å betale overnatting den dagen bryllupet er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mrs. Random Nick

Det ville blitt i utlandet for halvparten av gjestene uansett da han er fra Danmark.

Anonymous poster hash: 462a2...118

Da behøver du ikke å ha dårlig samvittighet synes jeg. Når dere kommer fra ulike land så hadde jo omtrent halvparten av gjestene måttet reise ett stykke uansett. De resterende gjestene som ikke kommer fra Danmark må bare bestemme seg for om de har råd til dette eller ei, for deretter å ta konsekvensene av det. Men dere bør ikke bli snurt om noen takker nei til å komme heller nettopp siden økonomi kan være årsaken. (Det virker ikke som om dere/du er typen til å bli det heller for så vidt. :) )

Endret av Spirrevirrevipp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Det er to varianter av bryllup i utlandet. Den ene, som for dere, er at brudeparet er fra forskjellige land. Da må det nødvendigvis bli utenlandsbryllup for noen av gjestene. Den andre varianten er de som vil feire på et tilfeldig sted fordi det er "romantisk", da synes jeg det er naturlig å invitere bare forlovere.

Uansett hvor dere legger feiringen risikerer dere at noen takker nei fordi det blir for dyrt/for lang reisevei. Men, hvis ikke alle bor på samme sted er ikke det mulig å unngå. Synes det er sjenerøst å betale overnatting den dagen bryllupet er.

ENIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurt blir jeg ikke, men kommer jo til å synes det er leit og kanskje føle meg ansvarlig for at folk eventuelt ikke får anledning (ikke har økonomi) til å dra.

Takk for innspill :)

Anonymous poster hash: 462a2...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tenker du da man skal løse det når man som TS og forloveden er fra to forskjellige land? La være å gifte seg?

Skjønner godt at du ikke ville likt å bli invitert i et bryllup noen holdt i utlandet bare fordi de har lyst, men er man fra to forskjellige land, så må man nesten velge, altså, og da synes jeg ikke gjestene kan bli sure.

Anonymous poster hash: 3fa1e...48f

Det er selvfølgelig et dilemma i seg selv når man er fra to forskjellige land. Men uansett om de hadde hatt bryllupet i Norge eller i Danmark, så blir det til at noen må bruke mer penger enn de hadde tenkt (ferie eller annet). De fleste vil nok at begges familier og venner skal være samlet sammen, men hadde det vært meg, så ville jeg ventet et par år til og spart slik de tilreisende kunne fått dekket minst to overnattinger og helst reisen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig et dilemma i seg selv når man er fra to forskjellige land. Men uansett om de hadde hatt bryllupet i Norge eller i Danmark, så blir det til at noen må bruke mer penger enn de hadde tenkt (ferie eller annet). De fleste vil nok at begges familier og venner skal være samlet sammen, men hadde det vært meg, så ville jeg ventet et par år til og spart slik de tilreisende kunne fått dekket minst to overnattinger og helst reisen også.

Det er ikke noe dyrere å reise til Danmark enn til en annen by i Norge.

Å vente for å betale reise og overnatting blir for dumt.

Du trenger ikke ha dårlig samvittighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe dyrere å reise til Danmark enn til en annen by i Norge.

Å vente for å betale reise og overnatting blir for dumt.

Du trenger ikke ha dårlig samvittighet.

Det kommer an på hvor man bor i Norge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig et dilemma i seg selv når man er fra to forskjellige land. Men uansett om de hadde hatt bryllupet i Norge eller i Danmark, så blir det til at noen må bruke mer penger enn de hadde tenkt (ferie eller annet). De fleste vil nok at begges familier og venner skal være samlet sammen, men hadde det vært meg, så ville jeg ventet et par år til og spart slik de tilreisende kunne fått dekket minst to overnattinger og helst reisen også.

Så hva med om man blir invitert til konfirmasjon på en annen kant av landet (men allikevel nære familie) hvor reise og overnatting blir en del utgiftene? Skal de som arrangerer dette også betale alt for alle?

Jeg synes det er litt vel i overkant å skulle betale for flere overnattingsnetter pluss hele reisen.

Anonymous poster hash: 462a2...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med samme problemstillingen..

Jeg er norsk og mannen er Irsk, vi bor i Irland. En av sidene må uansett reise, så vi har bestemt at det får bli min familie, fordi jeg allerede bor her.

Men føler fremdeles at jeg får dårlig samvittighet av tanken på at folk må betale for reise selv..



Anonymous poster hash: 345b3...c62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du er raus, som betaler en overnatting for gjestene dine. Å måtte reise til Danmark er ukke verre enn å måtte reise til en annen kant av Norge. Ikke ha dårlig samvittighet. Gled deg til bryllupet og kos deg på den store dagen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med samme problemstillingen.. Jeg er norsk og mannen er Irsk, vi bor i Irland. En av sidene må uansett reise, så vi har bestemt at det får bli min familie, fordi jeg allerede bor her. Men føler fremdeles at jeg får dårlig samvittighet av tanken på at folk må betale for reise selv.. Anonymous poster hash: 345b3...c62

Som du sier; noen må reise uansett. Snakket litt med mamma og hun sa at hun hadde fått inntrykk av at de andre synes det er spennende og ser litt på det hele som en felles familieferietur. Mulig din familie også tenker slik, spesielt om aldri har vært i Irland før? :)

Lykke til med bryllupet :D

Anonymous poster hash: 462a2...118

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to varianter av bryllup i utlandet. Den ene, som for dere, er at brudeparet er fra forskjellige land. Da må det nødvendigvis bli utenlandsbryllup for noen av gjestene. Den andre varianten er de som vil feire på et tilfeldig sted fordi det er "romantisk", da synes jeg det er naturlig å invitere bare forlovere.

Uansett hvor dere legger feiringen risikerer dere at noen takker nei fordi det blir for dyrt/for lang reisevei. Men, hvis ikke alle bor på samme sted er ikke det mulig å unngå. Synes det er sjenerøst å betale overnatting den dagen bryllupet er.

Uenig. Det finnes ikke bare to varianter. Hva med å gifte seg i et annet land fordi man har tilknytning til dette uten å være der i fra. Da er det jo ikke bare et "tilfeldig" sted. Alt er heldigvis ikke bare sort-hvitt.

Anonymous poster hash: 0dba4...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig. Det finnes ikke bare to varianter. Hva med å gifte seg i et annet land fordi man har tilknytning til dette uten å være der i fra. Da er det jo ikke bare et "tilfeldig" sted. Alt er heldigvis ikke bare sort-hvitt.

Anonymous poster hash: 0dba4...250

Det finnes selvfølgelig en mellomting, det var ikke mitt poeng. Mitt poeng er at hvis brudeparet ønsker å gifte seg et annet sted enn der de bor eller der en av dem kommer fra, er det naturlig å ha med bare forlovere/veldig få gjester. Skal de ha mange gjester er det mer naturlig, synes jeg, at de gifter seg der de bor eller der en av dem kommer fra. (Eventuelt dekker reise og opphold for gjestene.) Dette gjelder særlig bryllup så langt borte at det ikke er naturlig å reise dit for en helg, da må de fleste bruke av ferien som de kanskje trenger til andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du sier; noen må reise uansett. Snakket litt med mamma og hun sa at hun hadde fått inntrykk av at de andre synes det er spennende og ser litt på det hele som en felles familieferietur. Mulig din familie også tenker slik, spesielt om aldri har vært i Irland før? :)

Lykke til med bryllupet :D

Anonymous poster hash: 462a2...118

Det samme har min familie uttrykket da vi fortalte at bryllupet ville bli holdt i Frankrike. De ser alle på det som noe spennende, annerledes og som en del av ferien. Har intrykk av at mange vil legge ferien til Frankrike neste sommer og det syns vi er bare helt supert at de vil se mer av de fine landet.

Jeg har ristet av meg den dårlige samvittigheten og ser nå bare frem til den store dagen da vi skal blande norsk og fransk kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes selvfølgelig en mellomting, det var ikke mitt poeng. Mitt poeng er at hvis brudeparet ønsker å gifte seg et annet sted enn der de bor eller der en av dem kommer fra, er det naturlig å ha med bare forlovere/veldig få gjester. Skal de ha mange gjester er det mer naturlig, synes jeg, at de gifter seg der de bor eller der en av dem kommer fra. (Eventuelt dekker reise og opphold for gjestene.) Dette gjelder særlig bryllup så langt borte at det ikke er naturlig å reise dit for en helg, da må de fleste bruke av ferien som de kanskje trenger til andre ting.

Ja du om det. Alle har selvfølgelig rett til egne meninger, men det er ingenting her som er verken rett eller galt.

Anonymous poster hash: 0dba4...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha dårlig samvittighet :) Fra nederste delen av norge er ikke en dagstur/helgetur til Danmark uoverkommelig :) Kos deg med planleggingen, men ikke bli snurt om noen velger å ikke komme. Eventuelt kan du jo arrangere en fest i norge for de norske gjestene som ikke kunne ta turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer an på hvor man bor i Norge det.

Hæ? Å dra fra Oslo til Kirkenes blir da ikke så ulikt å dra fra Kirkenes til Oslo?

Om jeg først må ut å fly et det ikke så viktig om det er innenlands eller til Europa. Blir ca samme tid pg kostnad uansett.

Anonymous poster hash: 14cbf...2b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestene velger jo selv om de skal komme eller ikke. Jeg hadde ikke syns det var et problem. Hadde jeg ikke hatt råd, hadde jeg dessverre måttet takke nei - men det hadde jeg regnet med brudeparet forsto siden de valgte å gjøre det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør vel folk skjønne :biggrin: men kan være greit å gi gjestene beskjed i god tid slik at de kan planlegge og evt spare hvis de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på to utenlandsbryllup i sommer. Jeg synes det er fint å få en anledning/unnskyldning til å reise bort på tur. Og når man får vite ting i god tid i forveien (minst et halvt år, helst lenger før) kan man se seg grundig om etter rimelige reisemåter og hotell.

Det ene brudeparet vi var i bryllup, skrev i invitasjonen at de helst ville slippe å frakte med seg store gaver til Norge igjen, så gaver kunne gjerne leveres til hjemmet FØR avreise til bryllupsfeiringen. Dette ble jeg en smule provosert over, det kostet MANGE penger å reise dit de giftet seg, var et av de dyreste reisemålene i Europa. Både vi og andre i slekta var ganske sparsommelige med gaver til brudeparet.

Det andre brudeparet ga klar beskjed om at de ikke ønsket seg gaver, for de var klar over at folk må fly langt, leie bil, overnatte på hotell etc. En stund før festen kom nok en påminnelse om at brudeparet faktisk IKKE ville ha gaver, og det var seriøst ment. :)



Anonymous poster hash: b5ca5...62a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...