Gå til innhold

Godteri i barnehagen


Floja Felíz

Anbefalte innlegg

Det gjør ikke meg så mye. I vår barnehage serveres det kaker/is/godterier når det er bursdager.

Og det synes jeg bare er koselig på vegne av barna.

Sønnen vår på 2 år skal begynne fast fra 1 Februar. 4 Februar har han bursdag og da skal jeg bake kake som han skal få med seg på Fredagen.

Utenom feiringen i barnehagen, så er det ikke mer enn familieselskap/barneselskap og jeg synes ikke at feiring i barnehagen med kake o.l. gjør så mye.

Ikke det at jeg ikke bryr meg om kostholdet til barna mine, men når det er bursdag, ja da skal man kose seg med kake/brus/godteri e.l.

Og det er ikke så ofte det skjer i barnehagen heller.

Hvis det er noen foreldre som blir plaget med dette, så må de ta det opp med personalet i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godteri i barnehage burde ikke finne sted!

Jeg synes ikke det er greit med kaker i bursdager heller! En is en varm sommerdag er noe annet, det synes jeg egentlig er greit, bare det ikke blir hver gang det er en varm sommerdag.

Har hørt om barnehager hvor det i utgangspunktet ikke var vanlig å gi barna kaker e.l. på bursdager, men hvor noen få foreldre dukket på på barnets busdag med kake til alle, og slik ble det et press på de andre foreldrene ("men da hun hadde bursdag fikk hun kake... får ikke jeg?").

Jeg synes barnehager burde ha regler mot slikt. Som mange har sagt tidligere, når barna har bursdag har man jo feiring hjemme, og da får man jo sukker og kaker o.l. i massevis! Det er unødvendig å servere slikt i barnehagen. Sukker ødelegger apetitten, og mange barn blir sure og grinete.

Om ikke annet, så kan man la være med hensyn til de med diabetes, de med ad/hd, og de som rett og slett ikke tåler sukkerinntaket fordi de først blir kjempehyper, deretter sure og grinete.

Da jeg og søsknene mine var små gruet foreldrene våre seg til lørdagene, fordi det utover ettermiddagen og kvelden alltid ble sure miner og krangling oss barna imellom. Men èn dag i uken kan man jo enda tåle...

Jeg synes du skal prøve å prate med de andre foreldrene og høre hva de synes. Er dere flere som er imot dette, ta det opp med de ansatte, kanskje på et foreldremøte?

Sønnen min har ikke begynt i barnehage enda (han er bare litt over 5 mnd), men hvis han blir servert godterier i barnehagen når han blir større kommer jeg til å reagere.

Endret av lemming
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dette ikke egentlig har så mye med tråden å gjøre, men tar meg friheten til å si noe om det likevel..

Er ikke så morsomt å ALLTID være den som sitter igjen alene og vente på å bli hentet. Selv om foreldrene er i sin fulle rett.

Egentlig ikke.

Hvis barnehagens åpningstid er til kl. 17.00 betyr det at den ansatte skal kunne gå ut av barnehagen, sette på alarmen og låse døren klokken 17.00 PIP.

-og de er da ikke i sin fulle rett ;)

Akkurat det der tror jeg er verre for de voksne enn for barna. Heldigvis er vi ikke i samme situasjon som mange andre jeg kjenner, som daglig må pendle til byen og aldri rekker barnehagen før i siste minutt. Men de dagene vi har vært såpass sene, koser han seg glugg i hjel med den av de ansatte som er igjen. Da sitter de og prater sammen eller leser en bok isofakroken og er sammen på en annen måte enn de har muligheten til når barnehagen er full av andre barn.

Uansett synes jeg det er feil å gi barn godterier til trøst...

Jeg var alltid den siste som ble hentet i barnehagen. Jeg er yngst i søskenflokken, og mine foreldre var nødt til å jobbe begge to... Jeg syntes ikke det var noe problem, da fikk jeg en rolig avslutning på en ellers veldig innholdsrik dag, hvor jeg hadde hele og fulle oppmerksomheten til den voksne som var på jobb.

Melk: Hvis det er slik at noen blir sittende alene å vente på å bli hentet, så synes jeg ikke de ansatte gjør jobben sin. Det finnes jo massevis av aktiviteter man kan gjøre i barnehagen selv om de andre barna har dratt.. Man kan tegne, lese, pusle puslespill, perle, mm..

Jeg vil ikke att sønnen min skal begynne å spise sukker og godterier før han blir eldre, og syns det er ille hvis dette starter allerede i barnehagen!Jo mer han får smaken på det, jo mer vill han jo mase om å få det.

Jeg er helt enig! Det går fint an å vente med snop til de blir større uten at de blir helt ville av det! Min eldre søster fikk en pakke rosiner som "lørdagsgodter" helt til hun var 3-4 år, og fikk vite at barna i barnehagen fikk godteri på lørdagene. Da ville selvsagt hun òg ha. Det sier seg selv at det ikke nyttet å holde godteri fra meg, siden jeg hadde eldre søsken som fikk godter på lørdagene..

Jeg skal vente så lenge som mulig med å gi godteri til sønnen min, og heller gi han rosiner, eller f.eks. lage fruktskål med forskjellige frukter delt i små biter. Kanskje kjøpe en slags frukt vi ikke ellers spiser? Vannmelon, honningmelon, mango, jordbær, e.l.

Er ellers enig med mange av de andre her, i at kos ikke nødvendigvis trenger å være godter. Et barn setter like stor pris på å bli gjort stas på på andre måter. bli sunget for av andre, krone, velge sang eller lek, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke meg så mye. I vår barnehage serveres det kaker/is/godterier når det er bursdager.

Og det synes jeg bare er koselig på vegne av barna.......

Utenom feiringen i barnehagen, så er det ikke mer enn familieselskap/barneselskap og jeg synes ikke at feiring i barnehagen med kake o.l. gjør så mye.

Det var en av de tingene som irriterte meg med en ellers helt topp barnehage. Det er og en av tingene som irriterer meg med en helt topp skole der jenta mi går. I barnehagen, som var en stor barnehage, var det feiring hele tida i sesongen. Det kunne bli kake annenhver eller hver uke! Kakene var drukna i nonstop og seigemenner. De serverte saft til kaka. Når de i tillegg skal feire bursdg med kake og snop hjemme, blir det ille.

På skolen der jenta mi går er det ok med kjeks på tur. Kakao og søt saft kan de også ta med seg på tur. Det er ok med snop på avsluttning osv. I mine øyne er både kake og kjeks snop. Jeg ønsker at ungene skal ha et sunt kosthold og at de skal kunne kose seg uten overflod av sukker. Har også opplevd en heimkunnskapsundervisning med eldstemann (noen år siden) som var helt "gått ut på dato", men ser at de er flinke på ungdomsskolen der yngste sønnen min går til å lage sunn og god mat.

Du kom ingen vei med å ta det opp i bhg. og det gjør du heller ikke på skolen. Innstillingen er at barna må jo få kose seg litt i bhg. eller på skolen og at de spiser så mye snop ol. hjemme, så det er liksom der de får mest sukker. På skolen kan en jo velge å si til barna at de ikke får med seg slik "mat" på tur feks, noe jeg har sagt til mine. Det er verre i bhg. der alle skal "kose seg" med kake.

Men det varierer fra bhg. til bhg. og fra skole til skole. Det er veldig personavhengig. Min mening er at en del ansatte i bhg og skole burde bli mer bevisste. Vi har et stort ansvar når det gjelder å gi barn og unge sunne vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig upedagogisk og uanstendig frekt å gi andre folks barn godterier og sukker!

Spesielt når vi vet hvor skadelig det er for kropp o gtenner, for ikke si blodsukkeret/humøret til barna.

Pedagogisk personale av i dag burde virkelig vite bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i mot snop i barnehagen. Man feirer heller ikke bare en bursdag i året på en avdeling, men 20 og det blir litt i løpet av et år.

Jeg synes ideen om is eller eksotisk fruktfat var god, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er skikkelig upedagogisk og uanstendig frekt å gi andre folks barn godterier og sukker!

Spesielt når vi vet hvor skadelig det er for kropp o gtenner, for ikke si blodsukkeret/humøret til barna.

Pedagogisk personale av i dag burde virkelig vite bedre.

Kan du begrunne hvorfor du mener det er upedagogisk?

Lærere på de fleste (alle?) skoler kan faktisk ikke nekte noen å ha med kaker/ sukker på skolen. Godteri og brus er det eneste som er forbudt ved den skolen jeg kjenner best til. Om en elev da har med seg kake på bursdagen sin, deles den ut. At lærere kan oppfordre til sukkerfrie alternativer er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Jeg synes også idéen om fruktfat var god.

Man kan også fryse frukt og servere den frossen. Frosne ananasringer på pinne smaker deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...