Gå til innhold

Varmblodig vs. kaldblodig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For øvrig er det ikke normalt å ha "varmt blod" eller "kaldt blod" - kroppstemperaturen er relativt lik hos alle. Men de med høy basalmetabolisme og tilsvarende energiinntak har lettere for å opprettholde varmen ved å forbrenne energi. De med ekstra fett på kroppen har også lettere for å holde på varmen pga isolasjon. De har likevel samme kroppstemperatur som en som fryser litt.

Anonymous poster hash: 27a5b...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men denne diskusjonen handler ikke om hester, men om mennesker. Det finnes ingen definert betydning for varmblodige og kaldblodige mennesker. For øvrig sier man vel sjelden "Jeg er varmblods, så jeg fryser så lett" - man sier "jeg er varmblodIG" som er nøyaktig det ordet man brukte om jevnvarme dyr.

Anonymous poster hash: 27a5b...2a3

Varmblodig og kaldblodig brukes ikke om mennesker. Hester er nærmeste parallellen vi kan trekke. Og da må man bruke definisjonen som er på hester. Vi kan ikke snu definisjonen tvert om bare fordi det hører til en annen art. Det er vel fra hester uttrykket kommer også, altså at det har blitt overført til snakk om mennesker. Ikke fordi vi har noen varmblodige eller kaldblodige typer, men for å dra en metafor fra dyreverden. Akkurat som at hissige mennesker også kan høre at de er varmblodige. (Ref. hesteverden)

Det er liten vits i å diskutere det lenger uansett. Det vil bare bli ordkrig. Prøv å les om det jeg har sagt, og så kan du heller gi svar tilbake om du finner dokumentasjon eller eksempler som stemmer med din oppfatning av disse begrepene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du gjerne linke til dokumentasjon som forteller at de som begynte å bruke disse ordene om mennesker, tok dem fra hesteterminologien. Det er jo litt sært å tenke "Vi kaller sånne hester varmblods, så jeg begynner å omtale mennesker som minner om dem som - nei, ikke varmblods, men varmblodige, som har en helt annen definisjon". Hvis det kommer fra hesteverdenen, hvorfor sier vi ikke varmblods og kaldblods om folk også?

Igjen, jeg sier ikke at mitt syn er rett, men du kan heller ikke kreve at andre skal mene det samme som deg når du ikke har noe bedre grunnlag for ditt syn. Ordene er ikke definert for mennesker, så folk må nesten bare få bruke dem som de vil, så får man heller spørre om man er usikker på hva de mener.

Og så kan gjerne noen lage en avstemning om de gidder. Jeg tror ikke jeg får til fra mobil.

Anonymous poster hash: 27a5b...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...