Gå til innhold

Hvorfor får motorsykler lov til å kjøre med åpne dekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at det er vanskelig å registrere Caterham og den slags fordi hjulene er åpne og kaster stein og dritt i hytt og pine. Men hvorfor får motorsykler lov til det da?:

ms1.jpg

Fikk et solid steinsprut i ruta av denne motorsyklisten i sommer. Da var jeg over 100m unna, i 70km/t. Surt!



Anonymous poster hash: b64b0...1b0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MC har som regel lange skvettlapper når leveres nye.

Eks denne. http://autobikegallery.com/wp-content/uploads/2011/04/Yamaha-FZR-1000-EXUP-1991.jpg

Men de er stygge at de fjernes raskt. Ofte er de festet med 2-3 skruer slik at de kan fjernes og det ser originalt ut.

Det er regler for hvor langt bak skjermen skal dekke. Tror det er en prosent vinkel men husker ikke tallet.

Catherham, ariel atom og denne prowleren med hjul utenfor karosseriet er lov. http://en.wikipedia.org/wiki/Plymouth_Prowler Men må dekke hjulene. Av samme grunn kan ikke biler ha såpass brede dekk at de stikker utenfor.

dessuten skal en bil ha et lys i hvert hjørne og de må plasseres et sted. :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at det er vanskelig å registrere Caterham og den slags fordi hjulene er åpne og kaster stein og dritt i hytt og pine. Men hvorfor får motorsykler lov til det da?:

ms1.jpg

Fikk et solid steinsprut i ruta av denne motorsyklisten i sommer. Da var jeg over 100m unna, i 70km/t. Surt!

Anonymous poster hash: b64b0...1b0

For det første høres problemstillingen din rar ut. Sykkelen over har skiltet såpass langt ned at det dekker såpass at det skulle vært umulig for den å kaste opp småstein så langt som 100 m og signifikant høyere en bakkenivå.

Litt av grunnen er at MC dekk er anderledes sporet enn bildekk og oppfører seg anderledes i veien, og derfor har markant mindre steinsprut enn ett bildekk i første omgang, selv om dette er på vei til å endre seg med fokus på bedre regndekk.

Det finnes mc som er åpne til at dette er ett problem, men sykkelen på bildet skal typisk slemge mesteparten av smågrusen inn i feste til skiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MC har som regel lange skvettlapper når leveres nye.

Det regelverket forsvant nok sammen med skvettlapp på bil. Idag kommer flesteparten av syklene med korte huggere; faktisk så korte at jeg har vært å kjøpt meg huggerforlenger fra tredjepart fordi jeg blir så bedriten på ryggen... :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...