Gå til innhold

Hvilke bilmodeller forbinder du med kjerringbiler?


Gjest Margit Spat

Anbefalte innlegg

Alle små biler som er lett å parkere :-)

Hilsen en voksen dame som kjører "mannebil" :-) Jeg hater å kjøre småbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle små biler som er lett å parkere :-)

Hilsen en voksen dame som kjører "mannebil" :-) Jeg hater å kjøre småbiler.

Samme her. Kan ikke fordra småbiler. Elsker min store 4-hjulstrekker. :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle små biler som er lett å parkere :-)

Hilsen en voksen dame som kjører "mannebil" :-) Jeg hater å kjøre småbiler.

Kan nesten ikke si det bedre selv. I vår famile kjører jeg en stor SUV, mens mannen har en liten bil. Av og til synes jeg der er gøy å kjøre hans bil, da den er veldig sprekk, men ønsker ikke å bytte bort min store bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nesten ikke si det bedre selv. I vår famile kjører jeg en stor SUV, mens mannen har en liten bil. Av og til synes jeg der er gøy å kjøre hans bil, da den er veldig sprekk, men ønsker ikke å bytte bort min store bil.

Når sluttet SUV å være en kjærring-bil?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Kan ikke fordra småbiler. Elsker min store 4-hjulstrekker. :rodmer:

Ja, det er jeg sikker på at du gjør...

Antar du kjører den midt i byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjerringbiler (ikke bare småbiler, tradisjonelt kalt konebiler):

VW Polo

Mercedes B-klasse

Toyota Yaris

Toyota Rav4

SUVer

Toyota Prius

Skoda (alt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sluttet SUV å være en kjærring-bil?

Det kommer helt ann på type SUV. Små, billige SUVer ja, andre større og dyrere modeller ikke spesielt.

Anonymous poster hash: 9b4fe...bb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt forskjell på "kjerringbil" og "jentebil".

Kjerringbiler er for de som ikke bryr seg om bil i det hele tatt. De vet knapt nok hva slags bil de kjører selv.

Eksempel:

Toyota Yaris, Corolla, Auris

Opel Corsa, Astra

Hyundai Atos, Getz, i10

Eldre VW Polo, Golf

Jentebiler er for jenter som er litt mer interessert i bil, men fremdeles liten, snerten bil.

Eksempel:

Fiat 500

Mini Cooper

VW Beetle, Polo, Golf (Nyere modeller)

BMW 1-serie

Audi A1, A3

Tja... Jeg er enig i at Auris er en kjerringbil, egentlig, men at de som kjører den ikke kan noe om bil er jeg ikke helt enig i. Noen er ute etter en driftssikker, trygg og økonomisk bil, og da er ikke Auris nødvendigvis et dårlig valg?

Min lille doning går som en kule, den. Selv om den kanskje ikke er så spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg er enig i at Auris er en kjerringbil, egentlig, men at de som kjører den ikke kan noe om bil er jeg ikke helt enig i. Noen er ute etter en driftssikker, trygg og økonomisk bil, og da er ikke Auris nødvendigvis et dårlig valg?

Min lille doning går som en kule, den. Selv om den kanskje ikke er så spennende :)

Trygt valg ja. Mtp verditap, kvalitet, sosialt akseptabel. Men kjøreglad, spennende og går som ei kule?! Njaaa, auris holder følge med trafikken. Det er en ok forflytningsmaskin. Virker etter hensikten. Kommer frem tørr i håret.

Spennende bilvalg er det ikke. Kjøp f.eks en Alfa Romeo neste gang og omgivelsene vil oppfatte deg annerledes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygt valg ja. Mtp verditap, kvalitet, sosialt akseptabel. Men kjøreglad, spennende og går som ei kule?! Njaaa, auris holder følge med trafikken. Det er en ok forflytningsmaskin. Virker etter hensikten. Kommer frem tørr i håret.

Spennende bilvalg er det ikke. Kjøp f.eks en Alfa Romeo neste gang og omgivelsene vil oppfatte deg annerledes

Tja - min er en toliter med 126 hester. I den størrelsen går den mer enn kjapt nok for meg. Jeg reagerer bare litt på påstanden om at hvis man kjører Auris (eller hva som helst annet, egentlig) så har man ikke peiling på bil. Det kan jo bare rett og slett være at man har kjøpt bil etter eget behov?

Må man ha en spennende bil som sparker for å ha peiling på bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tenkt over dette spørsmålet, særlig når jeg har vært i nabolaget og trafikken og observert, har min konklusjon blitt at det ikke er bilen men kjørestilen og parkeringsmåten til enkelte som tydelig viser "kjærring-kjøring".

De store dyre SUVene parkerer som om de er sluppet ned fra fly utenfor den private vgs i vi må forbi for å komme oss ut i hovedveien. Fløyting, blinking med lys osv. Forstår de ikke. Går en fysisk ut og ber dem om å flyttes eg fordi en skal med den aktuelle bilen inn dit, så svarer de at de skal hente en som kommer om 1 minutt eller mindre! Så vi må bare vente..... og det er damer bak rattet hver ettermiddag!

Anonymous poster hash: 5012a...5d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jeg sikker på at du gjør...

Antar du kjører den midt i byen.

Hvorfor antar du det??

Det sier jo seg selv at man også bruker bilen sin midt i byen til tider, men jeg er ingen "Bærum-frøken" som kun kjører til nærmeste kjøpesenter.

Jeg kjører mye langt på dårlige veier, og trekker en del henger.

I tillegg er jeg mye på fjellet, der det ofte er dårlig brøytet og i tillegg meget bratt. Hadde nok ikke kommet frem der med en Yaris.

Er det bare mannfolk som skal kjøre 4-hjulstrekkere i dine øyen? Kan ikke jenter ha behov for en slik bil også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - min er en toliter med 126 hester. I den størrelsen går den mer enn kjapt nok for meg. Jeg reagerer bare litt på påstanden om at hvis man kjører Auris (eller hva som helst annet, egentlig) så har man ikke peiling på bil. Det kan jo bare rett og slett være at man har kjøpt bil etter eget behov?

Må man ha en spennende bil som sparker for å ha peiling på bil?

I en verden av Focus, Auris, Golf 1.6 litere er 2.0 kongen :danse: Så kred til deg for ikke minste motor, typisk norgesmotorer er diesel 1.9 liter og bensin 1.3-1.6 liter.

Hvorfor antar du det??

Det sier jo seg selv at man også bruker bilen sin midt i byen til tider, men jeg er ingen "Bærum-frøken" som kun kjører til nærmeste kjøpesenter.

Jeg kjører mye langt på dårlige veier, og trekker en del henger.

I tillegg er jeg mye på fjellet, der det ofte er dårlig brøytet og i tillegg meget bratt. Hadde nok ikke kommet frem der med en Yaris.

Er det bare mannfolk som skal kjøre 4-hjulstrekkere i dine øyen? Kan ikke jenter ha behov for en slik bil også?

Behovet er opptil enhver å vurdere.

Men statistisk sett er favoritt bilen til kvinner en Honda CRV. Når 70% av BMW X3 kjøperene er kvinner sier det jo litt om hva kvinner ofte liker.

Mulig de drømmer om Range Rover Sport alle sammen :fnise: har møtt et par kvinnelige modellkjendiser (og trofekoner) i nettopp RR Sport http://en.wikipedia.org/wiki/File:2008-2009_Land_Rover_Range_Rover_Sport_wagon_(2011-06-15)_01.jpg det er mulig de skal trekke 3 tonns tilhengere og har ei tømmerkoie oppe i huttiheita men jeg tviler litt.

Så muligens er det slik at 2 barns mammaen med en normal jobb og gjennomsnitt økonomi kjører CRV. Dama med "litt" mer penger kjører X3 som er hakket høyere på prestigeskalaen. Mens kvinner i de øvre økonomiske lag kjører Porsche Cayenne, RR sport og Mercedes ML.

Og bondekona kjører Toyota Landcruiser.http://en.wikipedia.org/wiki/File:2009-2011_Toyota_Land_Cruiser_Prado_(KDJ150R)_VX_wagon_(2011-10-25)_01.jpg :fnise:

Så oppsummert ønsker kvinner ofte å sitte høyt for oversikten, 4wd for fremkommelighet. Og så er det lommeboka som bestemmer modellen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en verden av Focus, Auris, Golf 1.6 litere er 2.0 kongen :danse: Så kred til deg for ikke minste motor, typisk norgesmotorer er diesel 1.9 liter og bensin 1.3-1.6 liter.

Behovet er opptil enhver å vurdere.

Men statistisk sett er favoritt bilen til kvinner en Honda CRV. Når 70% av BMW X3 kjøperene er kvinner sier det jo litt om hva kvinner ofte liker.

Mulig de drømmer om Range Rover Sport alle sammen :fnise: har møtt et par kvinnelige modellkjendiser (og trofekoner) i nettopp RR Sport http://en.wikipedia.org/wiki/File:2008-2009_Land_Rover_Range_Rover_Sport_wagon_(2011-06-15)_01.jpg det er mulig de skal trekke 3 tonns tilhengere og har ei tømmerkoie oppe i huttiheita men jeg tviler litt.

Så muligens er det slik at 2 barns mammaen med en normal jobb og gjennomsnitt økonomi kjører CRV. Dama med "litt" mer penger kjører X3 som er hakket høyere på prestigeskalaen. Mens kvinner i de øvre økonomiske lag kjører Porsche Cayenne, RR sport og Mercedes ML.

Og bondekona kjører Toyota Landcruiser.http://en.wikipedia.org/wiki/File:2009-2011_Toyota_Land_Cruiser_Prado_(KDJ150R)_VX_wagon_(2011-10-25)_01.jpg :fnise:

Så oppsummert ønsker kvinner ofte å sitte høyt for oversikten, 4wd for fremkommelighet. Og så er det lommeboka som bestemmer modellen??

Jeg ser at flere jenter/damer kjører SUV, men det er faktisk noen av oss som har kjøpt bilen fordi vi trenger den. Det finnes sikkert en del mannfolk som kjører slike biler, som ikke trenger den noe mer enn damene som kjører til og fra kjøpesenteret.

Nå kaller ikke jeg en BMW X3 eller Honda CRV 4-hjulstrekker da. De er vanlige biler med høyere bakkeklaring.

En 4-hjulstrekker er i mine øyne en bil med gode terrengegenskaper i tillegg til å kunne trekke tungt. En skikkelig arbeidshest.

Og jeg ville aldri byttet ut "arbeidshesten" min med en liten "kjerringbil" for alt i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I en verden av Focus, Auris, Golf 1.6 litere er 2.0 kongen :danse: Så kred til deg for ikke minste motor, typisk norgesmotorer er diesel 1.9 liter og bensin 1.3-1.6 liter.

2,0l er kongen over 1,6l? Hvor lenge har du sovet under en stein? :P 126HK er forsåvidt greit nok det, men en 2,0l med 126HK er jo på grensen til flaut i 2014. Den Focusen du nevner har 180HK/270Nm i sin 1,6l. Tror t.o.m. 1,0l til Focus kjører fra en gammeldags 2,0l på 126HK. :fnise:

En 4-hjulstrekker er i mine øyne en bil med gode terrengegenskaper i tillegg til å kunne trekke tungt. En skikkelig arbeidshest.

Du la listen litt høyt der jf. hva SUV er. :laugh: Ble ganske spent på hvilken SUV du mener har terrengegenskaper.

Anonymous poster hash: 9eb8b...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,0l er kongen over 1,6l? Hvor lenge har du sovet under en stein? :P 126HK er forsåvidt greit nok det, men en 2,0l med 126HK er jo på grensen til flaut i 2014. Den Focusen du nevner har 180HK/270Nm i sin 1,6l. Tror t.o.m. 1,0l til Focus kjører fra en gammeldags 2,0l på 126HK. :fnise:

Du la listen litt høyt der jf. hva SUV er. :laugh: Ble ganske spent på hvilken SUV du mener har terrengegenskaper.

Anonymous poster hash: 9eb8b...0fe

Vi snakker om kjerringbiler her, gjør vi ikke.

Ikke Fiesta/ Focus ST, Citroen VTS, Golf GTE/GTI og lignende.

Norgesmotorer var tidligere 1.6 liter bensin mellom75-og 90 hk. Focus, Corolla, Golf. Det var volum selgere. BMW fikk produsert BMW 316 (minste 1 serie motor i 3 serie) og den fantes KUN i Norge fordi ccm avgiften og HK avgiften drepte større motorer til almuen. 316 fikk BMW Norge bygget for at de i det hele tatt skulle få solgt noen biler av særlig volum i Golf klassen.

Etter 2006 ble 1.9 tdi med 90 hk Norgesmotorer pga avgiftsomleggingen. Typisk Octavia, roomster, A3, Golf, Passat osv.

Kjapt søk på finn viser 507 Auris med færre en 120 hk. Og ca 200 med over 120 hk. Og langt de fleste biler i den klassen har fra 1.3 til 1.8 liter,

Så om trimmingraden er begrenset så er 2.0 volum stort i denne klassen. Så kan man diskutere i det vide og breie hva som er best av 2.6 sugemotoer eller 2.0 turbo hvis begge har 177 hk. Og denne 1.0 årets motor fra ford, eller denne 1.4 turbo kompressor golfen på 170 hk.

Da har vi forlatt kjerrringbiltemaet.

Studerer du om natten?? Fint under min stein ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om kjerringbiler her, gjør vi ikke.

Ikke Fiesta/ Focus ST, Citroen VTS, Golf GTE/GTI og lignende.

.

Dette er vel i hovedsak grunnen til at man lurer på om du bor under en stein. Det at du i det hele tatt tror man må opp i performance-versjoner av småbilene for å komme opp i 150-180HK viser hvor lite du har fulgt med i timen. Focus ST har din elskede 2,0l, men den har 250HK - ikke 177(?) som var vanlig for 10-12 år siden for det motorvolumet. Begynner jo også å bli noen år siden 1,0l var synonymt med treg Polo som alltid lå først i køen.

Det at du fikk biler i Norge rundt 2000-tallet som ikke fantes andre steder, var fordi motorene var nedjustert elektronisk. Ikke fordi produsentene bruke millioner av R/D-penger på å lage enda en motor til det bittelille markedet Norge utgjør.

De bruker jo 1,6l i F1 også - men 1,6l er jo en kjerringstørrelse som aldri i verden kan yte noe bra ...

Anonymous poster hash: 9eb8b...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel i hovedsak grunnen til at man lurer på om du bor under en stein. Det at du i det hele tatt tror man må opp i performance-versjoner av småbilene for å komme opp i 150-180HK viser hvor lite du har fulgt med i timen. Focus ST har din elskede 2,0l, men den har 250HK - ikke 177(?) som var vanlig for 10-12 år siden for det motorvolumet. Begynner jo også å bli noen år siden 1,0l var synonymt med treg Polo som alltid lå først i køen.

Vis meg en såkalt kjerringbil med 180 HK. Mulig du har en annen definisjon.

177 hk var bare et eksempel. Mini Cooper S har fra 163 hk, og er en 1.6. Men det er ingen kjerringbil.

Poenget mitt var at nå flertallet av et biltype er rundt 1.6 med ca.90 hk og man isteden kjøper 2.0 versjonen med 125 hk av samme bilen så sa jeg at det var positivt. Ikke at 2.0 var en "heftig" motor men et morsommere enn alternativet til nettopp denne bilen!

En 1.6 kan være heftig og kjipt. Alt etter. En 5.0 liter kan være en pensjonist/gubbebil også.

Det at du fikk biler i Norge rundt 2000-tallet som ikke fantes andre steder, var fordi motorene var nedjustert elektronisk. Ikke fordi produsentene bruke millioner av R/D-penger på å lage enda en motor til det bittelille markedet Norge utgjør.

Jeg skreiv ikke at man lagde en NORSK motor. Men de satte en eksisterende liten motor i en 3 serie kun ment for det norske markedet. 316 konfigurasjonen fantes derfor kun i Norge altså norgesutgave. Men motoren ble solgt i 116. At f.eks At biler ble og blir nedjustert i Norge er jeg klar over, men det er noe annet. Minste 3 serie i USA var forøvrig 2.5 liter og minste 5 serie var 2.8. Men det betyr ikke at BMW byggde en 2.0MOTOR til Norge selv om vi hadde 520.!

De bruker jo 1,6l i F1 også - men 1,6l er jo en kjerringstørrelse som aldri i verden kan yte noe bra ...

Og hvor skriver at at alle 1.6 versjoner er kjerringstørrelse. Har eid flere "morsomme" 1.6 i bl.annet. Har eid Corolla 1.6 GT med 124 hk. Det var ikke kjerringutgave i sin tid.Samtidig fikk man Golf 1.6 med 75 hk. Da begynner vi å nærme oss kjip (ironi). Begge 1.6 en kjerring og en ikke.

Anonymous poster hash: 9eb8b...0fe

Endret av Commander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...