Gå til innhold

Er det noe poeng i å ta service på en 14 år gammel bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 2000mod.golf. hvor kjørecomputeren skriker at den vil ha service nå..

Er det egentlig noe poeng i å ha service på en så gammel bil? Bilen er i daglig bruk, har vel en verdi på 20.000 kr. Fikk prisoverslag på Gumpen, hvor de skal ha over seks tusen kroner for en service..

Hadde den til EUkontroll for 6-7 mnd siden, da hadde en kompis en overgang gjennom den. En som er uføre, men mekker og skrur litt når helsa tilsvarer det. Da fikk vi skifta noe bremser, skifta olje tror jeg osv (litt usikker på hva som egentlig var blitt gjort).



Anonymous poster hash: 3186a...e6b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville absolutt hatt bilen på sjekk ja. Du som bilfører plikter til at bilen du kjører er i forskriftsmessig stand og når bilen skriker etter service så er det fordi den trenger det. At en kompis som ikke er mekaniker en gang fikser litt på bilen holder ikke. Og ganske ille at du ikke en gang vet hva som ble gjort!

Prisen kommer jo helt ann på hva som trengs å gjøres. Bytting av olje er lett å gjøre hjemme f.eks alvorlige feil må gjøres på verksted.

Du utgjør fort en fare for deg selv og andre ved å kjøre en bil som du ikke vet hvordan er teknisk.. Det er uforsvarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, ved service gjøres det ikke noe i forhold til trafikksikkerheten med mindre de finner noe veldig alvorlig, som igjen er usansynlig siden den ble eugodkjent i år.

Service er en helsesjekk på bilen som sørger for at bilen vil fungere fremover. Om du planlegger å ha bilen lenger enn neste EUkontroll er det lurt å ha en service, men det klarer du sikkert fint selv. Sjekk olje, kjølevæske, bremsevæske og at alle andre systemer ser ut til å være i orden. Om motor starter som den skal og høres frisk ut er det ikke noe mer som gjøres på service.

Kort svar: ikke verdt å gjøre det på verksted, men gjør det selv.



Anonymous poster hash: 8c42f...dc6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, ved service gjøres det ikke noe i forhold til trafikksikkerheten med mindre de finner noe veldig alvorlig, som igjen er usansynlig siden den ble eugodkjent i år. Service er en helsesjekk på bilen som sørger for at bilen vil fungere fremover. Om du planlegger å ha bilen lenger enn neste EUkontroll er det lurt å ha en service, men det klarer du sikkert fint selv. Sjekk olje, kjølevæske, bremsevæske og at alle andre systemer ser ut til å være i orden. Om motor starter som den skal og høres frisk ut er det ikke noe mer som gjøres på service. Kort svar: ikke verdt å gjøre det på verksted, men gjør det selv. Anonymous poster hash: 8c42f...dc6

Feil. Ved en service kontrollerer de grundigere enn ved PKK. Ved PKK har ikke mekaniker lov til å måle tykkelse på bremseskiver, eller demontere ting for å få tatt en skikkelig kontroll. Bremseklossene kan være skjevslitt hvis calipper henger litt, og da se helt fine ut fra den siden man får sett med hjulene på. Ved en service kontrolleres ting mye grundigere enn på en PKK som oftest, og det burde egentlig vært pålagt med service også....

PKK = Periodisk Kontroll av Kjøretøy/EU-kontroll....

Anonymous poster hash: 3f13e...36b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt hatt bilen på sjekk ja. Du som bilfører plikter til at bilen du kjører er i forskriftsmessig stand og når bilen skriker etter service så er det fordi den trenger det. At en kompis som ikke er mekaniker en gang fikser litt på bilen holder ikke. Og ganske ille at du ikke en gang vet hva som ble gjort!

Prisen kommer jo helt ann på hva som trengs å gjøres. Bytting av olje er lett å gjøre hjemme f.eks alvorlige feil må gjøres på verksted.

Du utgjør fort en fare for deg selv og andre ved å kjøre en bil som du ikke vet hvordan er teknisk.. Det er uforsvarlig.

Hvor mye koster en service? Jeg har en som sjekker og skifter olje, filter og tennplugger for meg, som har ganske peiling på bil. Må jeg på service da?

Anonymous poster hash: 386f6...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det på min bil, men det avhenger jo veldig av bilen da... Min er forresten 30 år til våren, så der har alle servicer gjort nytten sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt service. Men du må sjekke pris flere steder, og finn ut hva som regnes i prisen. 6000 kr hørtes dyrt ut for en vanlig service.

Anonymous poster hash: 8e86c...0c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt en så gammel bil, så hadde jeg ikke nødvendigvis brydd meg om og følge de forskrevne service intervalene.

MEN når det er sagt, så kommer det helt ann på hvordan bil det er snakk om.

I ditt tilfelle hvor det er en 2000 modell Golf, så ville jeg uansett foretakk oljeskift og skift av oljefilter en gang i året. Oljer er noe av det viktigste for at motoren din ikke skal gå over til de evige motorveier. :-p

Annenhvert år ville jeg byttet luftfilter og plugger i tillegg til olje og oljefilter. Bremseklosser og skiver ville jeg byttet ved behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta olje og oljefilter skift hos noen billig verksteder.. i Oslo får jeg gjort dette til 1000 med stempel i Serviceboka... men du kan jo like gjerne gjøre det med din kamerat også. :-)



Anonymous poster hash: c40ea...af4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...