Gå til innhold

Bil og kjøretimer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

19 åring her, med et spørsmål. Jeg har aldri kjørt bil før, hvor mange kjøre timer trenger jeg?

Lærer ting fort så lenge jeg er fokusert.

Takk på forhånd



Anonymous poster hash: 268da...0df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er umulig å svare på hvor mange kjøretimer du trenger. Å forstå trafikkbildet lærer du gjennom erfaring (å kjøre bil). Har du for eksempel kjørt moped daglig siden du var 16, så har du en del erfaringspoeng. Har du derimot aldri sittet bak rattet kan det ta tid både å håndtere kjøretøyet og skjønne hvor andre trafikanter har tenkt seg.

Som en pekepinn anbefaler Statens Vegvesen at man øvelseskjører i over 110 timer før man kjører opp. Kjører du et par timer i uken vil det da ta ett år.

Endret av jomann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest constance90

110 timer?!?!?! :sjokkert: Jeg har bare hatt 15-20 kjøretimer, har oppkjøring straks......

Og noen får 6er på første matteprøve. Det er ingen fasit på hvor mange timer man trenger. Noen er heldige og får kjøre mer hjemme med foreldre, noen er avhengig av kjøreskolen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, det er høyst individuelt. I tillegg til de obligatoriske kursene og de obligatoriske veiledningstimene hadde jeg faktisk bare to dobbelttimer, hvorav den ene var en "tentamen" før oppkjøring. Da hadde jeg imidlertid foreldre som villig stilte opp for øvelseskjøring.

Kjørelæreren min hev meg rett ut i Majorstukrysset i Oslo i min første kjøretime (ikke første gang jeg kjørte bil, altså), så det var en bratt læringskurve. Jeg kjenner samtidig andre som har holdt på med ukentlige dobbelttimer i godt over et år. Med andre ord er det klin umulig å spå.

Du får nok en bedre pekepinn etter et par timer. Anbefaler sterkt å øvelseskjøre med noen du kjenner hvis du har muligheten, timene med kjøreskole er svindyre. Samtidig er det lett å gå seg bort i den du øvelseskjører med sine uvaner, så det er fint å kombinere de to så langt det er mulig.



Anonymous poster hash: 08b1b...f34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo an på. Jeg hadde vel 12-13 kjøretimer (inkludert det obligatoriske), men kjørte mye privat. Det er det som er det viktigste. Man må kjøre mye for å bli god og for å forstå hvordan man skal lese trafikkbildet. Hadde jeg kun hatt kjøretimer med kjørelærer ville jeg selvsagt måtte ha hatt mer enn 12-13 stk.



Anonymous poster hash: 826bc...f62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mener ikke 110 timer i regi av en kjøreskole. De mener i en kombinasjon av privat øvelseskjøring og kjøretimer hos en trafikkskole.

Anonymous poster hash: 2b7f9...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det har økt fra 110 til 140 sier det jo mye om hva Statens Vegvesen (les: sensorene) har opplevd i senere tid. :P

Og som det nevnes: det er ikke 110/140 timer på kjøreskole. Timene hjemme teller de også. Det er ikke så voldsomt som det høres ut som. Du får erfaring med den mengdetreningen som du ellers ikke har forutsetninger for å forstå.

Men for å trekke den samme sammenligningen til matteeksamen som blir gjort over: du består dessverre dersom du får 2 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...