Gå til innhold

Livredd for å kjøre på glatta!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men har du ikke hatt glattkjøring?

Hvis jeg var sp redd for å kjøre på glatta hadde jeg bestilt en kjøretime og fått tips der.

Det blir bare til irritasjon for andre om du skal snike deg framover på veien.

Anonymous poster hash: f661c...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Daenerys

Det kommer helt ann på føret det.. og fartsgrensen på stedet.

Jeg er hvertfall ikke en av de som legger meg 15 under grensa så fort det regner litt.

Grunnen til at biler ligger strødd er fordi østlendinger faen ikke har peiling. (Ja, er østlendig selv..)

Tror du det flest utkjøringer i Oslo, eller i Karasjok som følge av snøfall?

Jeg kjører heller ikke i 15 under i regn med mindre det er nødvendig. Jeg syns det er viktig at sjåfører som er nye på glatta eller litt utrygge pga svært skumle hendelser (som i mitt tilfelle) skal få lov til å ligge litt under fartsgrensa for å føle seg trygge. Og jeg skal påpeke at om det hadde dannet seg en kø bak meg de første dagene på glatta, så slipper jeg forbi. Hensynet bør gå begge veier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på føret det.. og fartsgrensen på stedet.

Jeg er hvertfall ikke en av de som legger meg 15 under grensa så fort det regner litt.

Grunnen til at biler ligger strødd er fordi østlendinger faen ikke har peiling. (Ja, er østlendig selv..)

Tror du det flest utkjøringer i Oslo, eller i Karasjok som følge av snøfall?

Ansvarlige førere justerer farten etter føret, period! DET er reglene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bryter da ikke loven ved å kjøre etter forholdene! Hadde alle gjort det hadde vi ikke hatt det evinnelige kaoset her på Østlandet hver gang det kommer snø, hvor det ligger strødd biler langs med hver eneste vei.

Hovedgrunnen til trafikk kaoset vi har her på østlandet når det kommer litt sne her er

østeuropeiske vogntog som av en eller annen grunn tror at de de kan kjøre med

nedslitte regummierte sommerdekk på vinterføre i tillegg til at mangler totalt

kjøreferdigheter på glatt underlag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro og finn rytmen :)

Kjör pent til et litt åpent sted uten trafikk, test å bremse og kjenn hvordan bilen fungerer når det er glatt.

Jeg er en erfaren sjåför. Har kjört bil i mange år, også på de mest utrolige steder. Har også jobber som lastebilsjåför i en del år.

Likevel kjenner jeg angsten i magen når jeg våkner opp om morgenen og ser at det er speilglatt på veien der ute :ler:

Men etter noen dager så er den angsten helt borte ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansvarlige førere justerer farten etter føret, period! DET er reglene.

Ansvarlige førere vet også når de skal la bilen stå. Fordi at føret er dårligere enn hva de takler.

Anonymous poster hash: 52bec...63b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste du kan gjøre er å rett og slett bli kjent med bilen når den sklir, spoler, mister festet. Finn en stor åpen plass og gjør som "rånerne". Mist kontrollen litt på en plass du ikke kan kræsje. Sladd litt, og rett opp bilen. Sjekk bremser på glattføret osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller bryte loven enn at du kjører utfor.. Jaja.. Noen tenker slik også.

Men du syns jo det er greit å bryte loven? I hvert fall hvis man skal forholde seg til det du hevder i tråden om feil skilt på feil bil. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode tips her i tråden og jeg skal ikke gjenta alle de.

Men jeg er helt sikker på,at du kommer til å mestre vinterføret bare du kommer over den første treskelen.

Våg og vinn er det noe som heter og det gjelder her også.

Beregn litt bedre tid når du skal noe og tilpass farten etter forholdene og tenk litt lenger frem enn du gjør på tørre sommerveier.

Dette fikser du!!!!

Lykke til! Hilsen yrkessjåfør :)

Anonymous poster hash: b8038...a36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må flire litt når jeg ser gutter/menn som skriver av TS ikke har noe på veien å gjøre fordi hun er usikker på glatta.

De som virkelig er en fare på glatte vinterveier er slike som dere, som utpeker dere selv til verdensmestere, og ikke skjønner at man må kjøre etter forholdene.

Dere tror nok selv dere er tøffe, der dere kjører forbi dem som velger å avpasse farten når det er glatt og guffent, men det er kun dere selv som er imponert over slik kjøring.

Gode sjåfører avpasser farten på glatte veier, og tar hensyn til sine medtrafikanter.

Til TS: Bli kjent med bilen din i trygge omgivelser. Kjør forsiktig og avpass farten din. Jo mer du kjører på glatta, jo mer lærer du, og mindre skremmende blir det :)

Hilsen en som har slepetauet klart for å hjelpe uheldige sjåfører i grøfta : )



Anonymous poster hash: a8724...d75
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må flire litt når jeg ser gutter/menn som skriver av TS ikke har noe på veien å gjøre fordi hun er usikker på glatta.

De som virkelig er en fare på glatte vinterveier er slike som dere, som utpeker dere selv til verdensmestere, og ikke skjønner at man må kjøre etter forholdene.

Dere tror nok selv dere er tøffe, der dere kjører forbi dem som velger å avpasse farten når det er glatt og guffent, men det er kun dere selv som er imponert over slik kjøring.

Gode sjåfører avpasser farten på glatte veier, og tar hensyn til sine medtrafikanter.

Til TS: Bli kjent med bilen din i trygge omgivelser. Kjør forsiktig og avpass farten din. Jo mer du kjører på glatta, jo mer lærer du, og mindre skremmende blir det :)

Hilsen en som har slepetauet klart for å hjelpe uheldige sjåfører i grøfta : )

Anonymous poster hash: a8724...d75

Har du førstehjelpskrinet klart og for å lappe sammen et par unger som uheldigvis befant seg der hun mistet kontrollen?

TS er ikke nervøs. Hun bruker ordet livredd. Er man livredd noe, bør man øve seg mer før man ferdes i trafikken.

Det er ingen skam i å la bilen stå på dårlig føre. Vi blir jo anbefalt å gjøre det enkelte dager på vinteren når det er ekstremt glatt. Gode sjåfører vet nemlig når bilen bør stå også. Å avpasse fart er ikke alltid bra nok dersom TS ender som en stiv stokk bak rattet ved hver minste lille hendelse, eller kjører så sakte at irritasjonen rundt skaper farlige situasjoner.

Øvelse gjør mester, men øv et sted uten mennesker å kjøre ned.

Anonymous poster hash: 52bec...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på føret det.. og fartsgrensen på stedet.Jeg er hvertfall ikke en av de som legger meg 15 under grensa så fort det regner litt.Grunnen til at biler ligger strødd er fordi østlendinger faen ikke har peiling. (Ja, er østlendig selv..)Tror du det flest utkjøringer i Oslo, eller i Karasjok som følge av snøfall?

Hvor er det flest biler i Oslo eller i Karasjok?

Hvordan er biltettheten i Oslo kontra Karasjok?

Tror du det kan ha en sammenheng?

Endret av Tba
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på føret det.. og fartsgrensen på stedet.

Jeg er hvertfall ikke en av de som legger meg 15 under grensa så fort det regner litt.

Grunnen til at biler ligger strødd er fordi østlendinger faen ikke har peiling. (Ja, er østlendig selv..)

Tror du det flest utkjøringer i Oslo, eller i Karasjok som følge av snøfall?

Det er nesten aldri glatt i Karasjok (i fohold til snøføret sørpå). Hva vil du frem til?

Anonymous poster hash: 7cef6...ab5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg kan love deg at i Karasjok tenker ikke ferske sjåfører at nå skal de la bilen stå fordi de er usikre fordi en nisse på KG mener at kun verdensmestere uten snev av selvinnsikt skal kjøre.

Min mor er en mye mer usikker sjåfør enn min far. Er det glatt er hun mer bekymret og kjører derfor forsiktig, pappa derimot "har peiling" og er ikke redd. Likevel er det han som havner i små uhell, gang etter gang. Så at det er farlig å være usikker på uvant føre er jeg faen ikke med på - ofte tenker man mer helhetlig og realistisk når man er usikker.

Det er praktisk umulig for en fersk sjåfør å bli god på glatta uten å starte et sted, og i begynnelsen er man ofte usikker. Skulle man alltid latt bilen stå hadde jo ingen lært seg å kjøre på glatta.



Anonymous poster hash: 7cef6...ab5
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det flest biler i Oslo eller i Karasjok?

Hvordan er biltettheten i Oslo kontra Karasjok?

Tror du det kan ha en sammenheng?

Karasjok er kanskje et dårlig eksempel fordi det oftest er kaldt og stabilt vinterføre.

Har imidlertid inntrykk av at nordlendinger er noe bedre sjåfører enn oss i sør.

Til tross for smale veier og skummelt føre skjer det relativt få ulykker, snakker da om kyststrøka i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansvarlige førere vet også når de skal la bilen stå. Fordi at føret er dårligere enn hva de takler.

Anonymous poster hash: 52bec...63b

Jeg gjentar; En ansvarlig fører kjører ut ifra vei- og kjøreforhold. Verre er det ikke.

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du førstehjelpskrinet klart og for å lappe sammen et par unger som uheldigvis befant seg der hun mistet kontrollen?

TS er ikke nervøs. Hun bruker ordet livredd. Er man livredd noe, bør man øve seg mer før man ferdes i trafikken.

Det er ingen skam i å la bilen stå på dårlig føre. Vi blir jo anbefalt å gjøre det enkelte dager på vinteren når det er ekstremt glatt. Gode sjåfører vet nemlig når bilen bør stå også. Å avpasse fart er ikke alltid bra nok dersom TS ender som en stiv stokk bak rattet ved hver minste lille hendelse, eller kjører så sakte at irritasjonen rundt skaper farlige situasjoner.

Øvelse gjør mester, men øv et sted uten mennesker å kjøre ned.

Anonymous poster hash: 52bec...63b

Jeg tror det er 10 ganger større sjanse for at idioter som skal kjekke seg på glatta skaper ulykker frem for TS. Joda, mulig hun kan oppleve et uhell hvor hun sklir av veien, det kan vi alle. Men jeg vil neppe tro at hun holder høy fart og skader noen.

De som velger å tviholde på fartsgrensen, og tror de selv er supergode sjåfører viser gang på gang at det skaper skumle situasjoner for andre.

Det er veldig skjelden det er så dårlige kjøreforhold at bilen må stå her i sør-Norge. Det har jeg faktisk kun opplevd 2 ganger så lenge jeg har kjørt bil, og det blir noen år nå.

Førstehjelpskrinet har jeg i bilen alltid, men jeg tror helt ærlig ikke slike som TS er grunnen til at det må frem.

Hilsen en som har slepetau OG førstehjelpskrinet klar når verdensmesterne kjører "at skogen" ;)

Anonymous poster hash: a8724...d75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører heller ikke i 15 under i regn med mindre det er nødvendig. Jeg syns det er viktig at sjåfører som er nye på glatta eller litt utrygge pga svært skumle hendelser (som i mitt tilfelle) skal få lov til å ligge litt under fartsgrensa for å føle seg trygge. Og jeg skal påpeke at om det hadde dannet seg en kø bak meg de første dagene på glatta, så slipper jeg forbi. Hensynet bør gå begge veier. :)

Nei.. Fartsgrensa er f.eks 80. Om du ikke liker det, må du øve mer på å kjøre på et EGNET STED... Midt på E18 f.eks er ikke egnet sted.

Selvfølgelig skal du slippe forbi, du bryter jo veitrafikkloven ved å forhindre øvrig trafikk om du ligger i 70 i 80'n..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det flest biler i Oslo eller i Karasjok?

Hvordan er biltettheten i Oslo kontra Karasjok?

Tror du det kan ha en sammenheng?

Nope. Vi østlendinger er idioter på vått føre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...