Gå til innhold

cirka 4 km over fartsgrensen, bot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte i mørket og ble overasket av en fotoboks som blinket rødt.. :rodme: det var 70 grense men jeg kjørte rundt 74 km... Får jeg bot da, og eventuelt prikker?

og hovedspørsmålet, hvor lang tid tar det før boten kommer i posten?

jeg skammer meg veldig, og synes det er så ubehagelig og gå rundt usikker på om jeg får bot eller ikke.



Anonymous poster hash: 3d1e0...5cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er temmelig sikker på at du ikke får noen bot. Du har nok kjørt forbi en fotoboks som er del av gjennomsnittsmåling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk det gjør meg litt lettet hvertfall :)



Anonymous poster hash: 3d1e0...5cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg på.

Jeg hadde sykt dårlig tid en dag og mistet hodet helt foran en fotoboks i 50-sonen som jeg VET er der. Kjørte vel i 55 fordi den. Og den blinket rødt. Fikk helt panikk, men 2 mnd er gått og fortsatt ingen bot. Så tror ikke du har noe å bekymre deg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er det ulovlig å kjøre i 74 km/t i 70-sone, men det er mulig at fotoboksen ikke er innstilt slik at den reagerer på såpass lave fartsovertredelser.

Prikker får du uansett ikke ved denne farten.



Anonymous poster hash: 12109...12a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste biler vil 74 på speedometeret tilsi en faktisk hastighet på under 70 km/t. I tillegg til dette så trekkes det fra et par km/t i feilmargin. Du har neppe noe å frykte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet det er mange som kjører opptil ti km raskere enn fartsgrensen forbi boksene her. Og de får jo ikke bot så da gjør sikkert ikke du det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Ts!!

Det er slik tankegang som du har som plager vettet av andre bilister. Om dere ser en fotoboks i god tid, så bremser dere ned til 10 km/t under fartsgrense. Dødsirriterende.

Anonymous poster hash: d8943...bdf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er mange som kjører opptil ti km raskere enn fartsgrensen forbi boksene her. Og de får jo ikke bot så da gjør sikkert ikke du det heller.

Har alltid cruisecontrollen på 10 km/t mer enn fartsgrensen, aldri fått fartsbot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som du har vært igjennom er en gjennomsnitts måling, for hvis den reagerer så er det ingen tvil, for det er et sterkt blink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tatt av fotoboks en gang, hvor det var 60 sone og jeg lå i ca. 80. På bota sto det at jeg ble tatt i 67 km/h, og fikk 1500 kr i bot, men ingen prikker. Så tipper du ble målt godt under hva fartsgrensen var, og du har ikke noe å bekymre deg for. Uansett pleier det å blinke hvit og ikke rødt om du blir tatt bilde av.

Tar ca. 2 uker før bota kommer.



Anonymous poster hash: c5485...846
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det røde er bare lasertingen som registerer fart. Om du hadde blitt tatt bilde av, så hadde du blitt blendet av blits. Det var en som kjørte som et svin forbi oss med deeen farten, og plutselig var det en fotoboks rett rundt hjørnet :fnise: . Blitsen var så sterk at til og med jeg ble blendet i sånn 3 sek.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører i 90 forbi fotoboksene i 80-sonen, har aldri fått bot. Tror de må ha litt slingringsmonn på boksene.



Anonymous poster hash: 21717...572
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, Ts!!

Det er slik tankegang som du har som plager vettet av andre bilister. Om dere ser en fotoboks i god tid, så bremser dere ned til 10 km/t under fartsgrense. Dødsirriterende.

Anonymous poster hash: d8943...bdf

Huff, må være helt forferdelig for deg. Tenk at noen kjører i 10 km/t under fartsgrensen noen usle meter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det røde er bare lasertingen som registerer fart. Om du hadde blitt tatt bilde av, så hadde du blitt blendet av blits. Det var en som kjørte som et svin forbi oss med deeen farten, og plutselig var det en fotoboks rett rundt hjørnet :fnise: . Blitsen var så sterk at til og med jeg ble blendet i sånn 3 sek.

Det er bare noen veldig få bokser igjen med gammel type blits. Nå ser de ut som på videoen i denne artikkelen:

http://www.nrk.no/hordaland/slik-er-det-a-bli-tatt-av-fotoboks-1.11579893

Jepp, jeg fikk bot etter et sånt blink, så jeg har ingen grunn til å tvile på det. :)

Man ser blitsen i dagslys også, men den er såpass svak at det ikke er veldig merkbart. Det er samme type blits som på gjennomsnittsmåling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste boksene registrerer vel ikke før du ligger 5-10km/t over grensa, samme margin som det pleier å være i kontroller. Har litt å gjøre med % av fartsgrensa, men i feks 80 sone kan du ligge i 85km/t uten å få bot.

Ikke minst viser de fleste speedometer 10-15% mer enn den egentlige farten du har, det vil si at du egentlig bare lå i 63-66 km/t. Med andre ord godt under fartsgrensen. At folk ikke er bevisst på dette er det mest irriterende i verden for oss med korrekt speedometer som konstant må ligge i 60 i 80-sonen fordi speedometeret viser for mye og de foran i tillegg vil "være på den trygge siden". Man kan som regel ligge 10km/t over grensa på speedometeret, og allikevel ikke risikere å få bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Har selv ligget i 71 km/t forbi en fotoboks (Var fartsmåling noen hundre meter før) uten at det har skjedd noe. Har selv oppplevdd at det har blinket rødt mange ganger når jeg har passert en boks, men vil tro at det bare er for registrering av trafikk. Hvis du ble tatt i gjennomsnittsmåling så skal det orange lyset bak den siste stolpa lyse.



Anonymous poster hash: f2fb8...9bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Hvis du ble tatt, kan det hende du får et forelegg på 600 kr, men som andre allerede har sagt: det legges inn feilmarginer i målingene, og speedometeret på bilen viser også bestandig litt mer enn den farten du faktisk kjører i, så det skal noe til.

Her er forskriften som sier noe om størrelsen på forelegg ved ulike fartsovertredelser:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-06-29-492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...