Gå til innhold

Hvorfor kjører så mange under fartsgrensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da er det bedre å vente med å kjøre alene til du er trygg i trafikken. Det er farlig i trafikken, og hysteriske mennesker som ikke kan kjøre bil skaper unødvendig mange farlige situasjoner.

Jeg vet at jeg nok kommer til å kjøre så lite bil som mulig. Føler meg ikke så rygg i trafikken nå heller, når jeg sitter på med folk. Men jeg er vel kanskje litt mer nervøs enn andre. :P

Men i fremtiden bør jeg nok ha bil. Hadde jo vært fint om folk respekterte de som er usikre i trafikken! Har noen venninner som er usikre selv, og de blir stressa når folk tuter, kjører forbi og sånn. Det hjelper ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom ungen din faller og brekker foten, og en er 4 minutters kjøring unna sykehuset sparer en mye tid på å kjøre selv fremfor å ringe sykehus og vente på ambulanse. Da føles de 10 km/t du kjører under fartsgrensen uhorvelig sent, og et barn med store smerter føles kritisk. Det er ikke din jobb å leke politi og sørge for at andre holder fartsgrensen. Skikkelig dumt dersom kjøringen din skulle ende opp med å skade deg, da du fikk feil bilist bak deg og det endte ille. Da angrer du nok fort på å være prinsippfast på ting som er ubetydelige for deg.

Hvorfor bremser du ned fremfor å kjøre i fartsgrensen eller kjøre til sides? Fartsgrensen impliserer at den farten er forsvarlig å kjøre i. Dersom du ikke er komfortabel med det, bør du øve mer på bilkjøring.

Jeg er ikke ukomfortabel med å holde fartsgrensene, men jeg er ukomfortabel med idioter i ræva mi. Det er ALDRI greit. Jeg leker heller ikke politi for å få andre til å holde fartsgrensene. Og det er ikke ubetydelig for meg at folk kjører så tett opptil meg, det setter meg i større fare. Det er nok heller dem som bør øve mer på bilkjøring. Egoistiske, stressede og krisemaksimerende mennesker har ingenting å trafikken å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg nok kommer til å kjøre så lite bil som mulig. Føler meg ikke så rygg i trafikken nå heller, når jeg sitter på med folk. Men jeg er vel kanskje litt mer nervøs enn andre. :P

Men i fremtiden bør jeg nok ha bil. Hadde jo vært fint om folk respekterte de som er usikre i trafikken! Har noen venninner som er usikre selv, og de blir stressa når folk tuter, kjører forbi og sånn. Det hjelper ingenting.

Men disse venninnene - og du - når du får lappen, stopper de/dere og slipper folk forbi da? Når folk begynner å tute bak deg i Norge, ja da kjører man virkelig sakte...

Og selvfølgelig må folk få kjøre forbi hvis du kjører så sakte! Da er det dere som kanskje må stresse litt mer ned. Antagelig er stresset høyere hos en bilfører som er nervøs for å kjøre i utgangpunktet enn hos de som blir det pga kjøringen deres. Hensyn går begge veier.

Anonymous poster hash: bae54...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ligger kloss opp i støtfangeren min fordi bilen foran ikke har skjønt fartsgrensen, representerer en fare for både meg og seg selv. Den type kjøreadferd de utviser er ikke bedre enn kjøreadferden til sinkekjøreren foran.

Anonymous poster hash: 37390...027

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg nok kommer til å kjøre så lite bil som mulig. Føler meg ikke så rygg i trafikken nå heller, når jeg sitter på med folk. Men jeg er vel kanskje litt mer nervøs enn andre. :P

Men i fremtiden bør jeg nok ha bil. Hadde jo vært fint om folk respekterte de som er usikre i trafikken! Har noen venninner som er usikre selv, og de blir stressa når folk tuter, kjører forbi og sånn. Det hjelper ingenting.

Hvis de er så usikre i trafikken bør de ikke kjøre bil. Det du skriver vitner om folk som ikke har hatt god nok opplæring. Det er så mange som ikke skjønner vikeplikt, og dermed stopper i hvert kryss. Er det da rart at de blir tutet på? En kjører et 750 kilos våpen, da bør en være trygg på at en gjør alt en kan for å forhindre farlige situasjoner, ikke skape dem

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ukomfortabel med å holde fartsgrensene, men jeg er ukomfortabel med idioter i ræva mi. Det er ALDRI greit. Jeg leker heller ikke politi for å få andre til å holde fartsgrensene. Og det er ikke ubetydelig for meg at folk kjører så tett opptil meg, det setter meg i større fare. Det er nok heller dem som bør øve mer på bilkjøring. Egoistiske, stressede og krisemaksimerende mennesker har ingenting å trafikken å gjøre.

Jeg tok utgangspunkt i de gangene du ligger under fartsgrensen, og da bør du enten få opp farten eller legge deg til sides. Folk som ligger i ræven er irriterende, men dersom jeg ikke vil gasse opp har jeg to valg: 1: legge meg til siden, eller sørge for at de får kjørt forbi så fort som mulig. 2: Tappe på bremsen slik at lysene kommer på, og da legger de fleste seg bak igjen. Evt ta på blinklys slik at de skjønner at du ser dem, men kan ikke gjøre noe med det ena.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de er så usikre i trafikken bør de ikke kjøre bil. Det du skriver vitner om folk som ikke har hatt god nok opplæring. Det er så mange som ikke skjønner vikeplikt, og dermed stopper i hvert kryss. Er det da rart at de blir tutet på? En kjører et 750 kilos våpen, da bør en være trygg på at en gjør alt en kan for å forhindre farlige situasjoner, ikke skape dem

Er en grunn til at jeg kommer til å kjøre minimalt i trafikken. Klarer meg med tog og buss, da slipper jeg hvert fall å kjøre selv. Men noen ganger må man jo. Har kjent på det å gjerne skulle hatt bil mange ganger, men heller måtte gå dritlangt i stedet!

Men ja, hensyn går begge veier. Men jeg regner med at det alltids er en grunn til at folk kjører litt saktere, og om det er fordi man er nervøs så er ikke det noe å tulle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at så mange mennesker er nervøse i trafikken. Da er det noe helt spesielt her i Norge. Kan det også være at folk rett og slett er på en liten egotripp og kjører som det selv passer seg uten å ta hensyn?



Anonymous poster hash: bae54...d64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Er en grunn til at jeg kommer til å kjøre minimalt i trafikken. Klarer meg med tog og buss, da slipper jeg hvert fall å kjøre selv. Men noen ganger må man jo. Har kjent på det å gjerne skulle hatt bil mange ganger, men heller måtte gå dritlangt i stedet!

Men ja, hensyn går begge veier. Men jeg regner med at det alltids er en grunn til at folk kjører litt saktere, og om det er fordi man er nervøs så er ikke det noe å tulle med.

Om man er så nervøs får man bruke andre metoder for å komme seg frem enn bil. Bilkjøring er farlig, og det blir i hvert fall ikke mindre farlig av å ha nervøse og uerfarne bilister i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at jeg kommer til å kjøre minimalt i trafikken. Klarer meg med tog og buss, da slipper jeg hvert fall å kjøre selv. Men noen ganger må man jo. Har kjent på det å gjerne skulle hatt bil mange ganger, men heller måtte gå dritlangt i stedet!

Men ja, hensyn går begge veier. Men jeg regner med at det alltids er en grunn til at folk kjører litt saktere, og om det er fordi man er nervøs så er ikke det noe å tulle med.

Vet ikke helt hva det er du ikke skjønner. Om en er så nervøs så bør en ikke være i trafikken. Det ER farlig, og nervøse sjåfører er ekstremt farlig, da de sjelden føler veitrafikkloven. Ja, de mener selv at de kjører forsiktig og dermed ikke er problemet, men de fleste tar utgangspunkt i at de som ferdes på veien KAN trafikklovenen og dermed ikke bråbremser i en rundkjøring fordi de plutselig ble usikre og nervøse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok utgangspunkt i de gangene du ligger under fartsgrensen, og da bør du enten få opp farten eller legge deg til sides. Folk som ligger i ræven er irriterende, men dersom jeg ikke vil gasse opp har jeg to valg: 1: legge meg til siden, eller sørge for at de får kjørt forbi så fort som mulig. 2: Tappe på bremsen slik at lysene kommer på, og da legger de fleste seg bak igjen. Evt ta på blinklys slik at de skjønner at du ser dem, men kan ikke gjøre noe med det ena.

Og som regel følger man en av de to scenarioene. Men så har man episoder hvor man ikke alltid kan velge et av dem. Endel av veiene i utkant-norge er veldig svingete, og uten gatelys. Det har hendt at jeg har kjørt på noen av disse, hvor jeg føler meg ukomfortabel med å holde 80 fordi jeg ikke kjenner veien og det er mørkt. Legg gjerne til elgfare også.

Men så får du plutselig en lokal bak deg som kjenner veien ut og inn, og han legger seg helt oppi ræva på deg og vil tydelig forbi. Hva gjør du da hvis det tar litt tid før du finner et sted å stoppe? Lar deg presse til å kjøre fortere? Eller sikrer deg selv? Man prøver selvfølgelig ikke å være jævlig mot folk, men folk må forstå at det ikke er greit å kjøre sånn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som regel følger man en av de to scenarioene. Men så har man episoder hvor man ikke alltid kan velge et av dem. Endel av veiene i utkant-norge er veldig svingete, og uten gatelys. Det har hendt at jeg har kjørt på noen av disse, hvor jeg føler meg ukomfortabel med å holde 80 fordi jeg ikke kjenner veien og det er mørkt. Legg gjerne til elgfare også.

Men så får du plutselig en lokal bak deg som kjenner veien ut og inn, og han legger seg helt oppi ræva på deg og vil tydelig forbi. Hva gjør du da hvis det tar litt tid før du finner et sted å stoppe? Lar deg presse til å kjøre fortere? Eller sikrer deg selv? Man prøver selvfølgelig ikke å være jævlig mot folk, men folk må forstå at det ikke er greit å kjøre sånn.

Nå handler i hovedsak tråden om kjøring på veier der det ikke er mye elg og uoversiktelig. Slik oppfattet hvertfall jeg det. 80-sone og kronglete veier, med varselskilt for elg betyr faktisk at en skal kjøre etter forholdene. Da er det selvfølgelig lov å kjøre under 80. På hovedveien/riksveien der det er belysning, tørt føre og egentlig fin vei er det ingenting som tilsier at en skal kjøre under fartsgrensen.

Men ser ut som vi egentlig er enige. Ulent terrent = kjør etter forholdene. Fint føre og fin vei = hold fartsgrensen. Noen idioter finnes uansett, men heldigvis er det ikke de det er flest av :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva det er du ikke skjønner. Om en er så nervøs så bør en ikke være i trafikken. Det ER farlig, og nervøse sjåfører er ekstremt farlig, da de sjelden føler veitrafikkloven. Ja, de mener selv at de kjører forsiktig og dermed ikke er problemet, men de fleste tar utgangspunkt i at de som ferdes på veien KAN trafikklovenen og dermed ikke bråbremser i en rundkjøring fordi de plutselig ble usikre og nervøse.

Men noen ganger må man som sagt kjøre, og de har jo lappen. Skal de gå i timesvis i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Violetta

Men noen ganger må man som sagt kjøre, og de har jo lappen. Skal de gå i timesvis i stedet?

Det er ingen menneskerettighet å kjøre. Om man ikke en komfortabel med å kjøre får man få hjelp til å bli det eller la være.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen ganger må man som sagt kjøre, og de har jo lappen. Skal de gå i timesvis i stedet?

Ja. Eller ta buss, eller bli kjørt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da. Dette er jo standard svar, og det "korrekte" svaret. Men hvorfor må vi som ønsker å kjøre fartsgrensen bruke mer av vår tid i bilen fordi folk ikke tør/kan/greier å holde fartsgrensen?

Jeg glemte å skrive i HI at jeg selvfølgelig ikke har noe å si på de som synes det er skummelt å kjøre i 80, eller under fartsgrensen, men da må man SLIPPE FOLK FORBI! Det vil si: stopp, kjør av veien og la andre få komme forbi da.

Dessuten er det sånn at de som kjører 70 på rett strekning gjerne bremser litt opp i svinger osv. og da blir det fort kø og en langt lavere gjennomsnittsfart.

Dette synes jeg har med å ta hensyn. Hensyn skal tas begge veier. De som ønsker å faktisk kjøre fartsgrensen må få lov til det. De som ikke ønsker, må vike litt unna ved å slippe forbi. Det skaper mange farlige siutasjoner når folk insisterer på å kjøre sakte og det blir lange køer. Jeg opplever dette daglig til og fra jobb på riksveien. Som sagt, en god og relativt bred vei.

TS

Anonymous poster hash: bae54...d64

Vet du hva fartsgrense vil si? Det vil si at det er forbud mot å kjøre over den gitte farten. Selvsagt skal man ikke kjøre langt under, men 70 km/h i en 80-sone er da virkelig ikke noe å fyre opp under.

Anonymous poster hash: a6f53...23d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja. Eller ta buss, eller bli kjørt.

Det går jo ikke. Se for deg at du skal ett sted 20 min å kjøre unna, tidlig om morgen hver dag en periode, gjerne midt på vinteren, og det ikke går kollektivtrafikk dit når det passer tidspunktet du skal være der. Hva gjør du da?

Dårlig kollektivtrafikk er det mange steder i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ikke. Se for deg at du skal ett sted 20 min å kjøre unna, tidlig om morgen hver dag en periode, gjerne midt på vinteren, og det ikke går kollektivtrafikk dit når det passer tidspunktet du skal være der. Hva gjør du da?

Dårlig kollektivtrafikk er det mange steder i Norge.

Jeg er ikke usikker i trafikken, så for meg er det opplagt å kjøre. Jeg tar hensyn til at folk senker farten når det regner som bare det ute eller det er frost på bakken for første gang en viter, og jeg skjønner at en L på bilen betyr at personen ikke kan kjøre ordentlig og da kan uforutsette ting skje.

Du derimot, må enten øvelseskjøre mer slik at du blir trygg i trafikken, innrette deg etter kollektivtilbudet der du bor, eller godta at andre bilister tuter på deg når du ikke følger trafikkreglene.

Endret av Talbot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ikke. Se for deg at du skal ett sted 20 min å kjøre unna, tidlig om morgen hver dag en periode, gjerne midt på vinteren, og det ikke går kollektivtrafikk dit når det passer tidspunktet du skal være der. Hva gjør du da?

Dårlig kollektivtrafikk er det mange steder i Norge.

Ja har levd i 35 år uten sertifikat og bil. På Vestlandet, uten spesielt godt kollektivtilbud. Jeg har alltid kommet meg frem. Nå har jeg tatt lappen og kjøpt bil. Vel er det enklere, men jeg hadde fremdeles kommet meg frem dersom bilen streiket.

Anonymous poster hash: de67b...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen ganger må man som sagt kjøre, og de har jo lappen. Skal de gå i timesvis i stedet?

Man må ikke kjøre, man kan få noen andre til å kjøre, ta buss eller taxi, eller gå. Om venninnene dine ikke tør kjøre i 80 på gode veier der ingenting tilsier at man bør senke fakten så er de altfor usikre på bilkjøring og burde ikke kjøre alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...