Gå til innhold

Nye biler - hvem har råd til det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.nettavisen.no/na24/sa-mye-koster-det-egentlig-a-ha-bil/3669960.html

Linken viser at en "greit" utstyrt ny Focus / Golf vil koste 75.000 kr ved å kjøre 15.000km første året.

Og da har man fremdeles en relativ liten bil. Mindre populære som eks Fiat eller Renault vill falle mer!

Nye biler er generelt sikrere en gamle, men man kan f.eks gå opp i størrelse til Volvo V70 fra 2002 og nyere og dermed få en like sikker bil og mer plass til en rimeligere kostnad.

Ting kan selvsagt gå istykker men 75000 kr betaler mange verkstedtimer om man skulle være uheldig.

På en eldre bil er man ikke låst til å holde servicer eller full kasko i tillegg.

Regnestykket på Focusen (og de andre bilene) er gjennomsnittlig pr år - ikke det første året. Eller for å si det på en annen måte: beholder du bilen lenger enn 8 år vil gjennomsnittskostnaden sannsynligvis gå opp fordi reparasjonskostnadene øker betraktelig desto eldre bilen blir. Det er ikke uvanlig med 15 - 20 000 kroner i årlige verkstedregninger på en gammel bil. De færreste kan fikse sin egen bil.

En Focus stasjonsvogn er heller ikke en liten bil ... Golf stasjonsvogn (som er i samme klasse som Focusen) har større bagasjerom enn storebroren Passat.

Og vær så snill - aldri, aldri, aldri noen gang igjen anbefal å kjøpe en gammel stor bil i stedet for en nyere mindre bil. Dette er en misoppfatning som har fått leve alt for lenge og er potensielt livsfarlig. Den gamle bilen er garantert mindre sikker enn den nye. Tror du meg ikke? Sjekk ut denne testen av Fifth Gear hvor de tester en diger stridsvogn av en 940 GLE mot en mindre Renault familievan som har halvparten så langt panser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regnestykket på Focusen (og de andre bilene) er gjennomsnittlig pr år - ikke det første året. Eller for å si det på en annen måte: beholder du bilen lenger enn 8 år vil gjennomsnittskostnaden sannsynligvis gå opp fordi reparasjonskostnadene øker betraktelig desto eldre bilen blir. Det er ikke uvanlig med 15 - 20 000 kroner i årlige verkstedregninger på en gammel bil. De færreste kan fikse sin egen bil.

En Focus stasjonsvogn er heller ikke en liten bil ... Golf stasjonsvogn (som er i samme klasse som Focusen) har større bagasjerom enn storebroren Passat.

Og vær så snill - aldri, aldri, aldri noen gang igjen anbefal å kjøpe en gammel stor bil i stedet for en nyere mindre bil. Dette er en misoppfatning som har fått leve alt for lenge og er potensielt livsfarlig. Den gamle bilen er garantert mindre sikker enn den nye. Tror du meg ikke? Sjekk ut denne testen av Fifth Gear hvor de tester en diger stridsvogn av en 940 GLE mot en mindre Renault familievan som har halvparten så langt panser:

Jeg er i utganspunktet helt enig. Nytt er sikrere en gammelt. Men det er forskjeller. En 2006 VW Transporter/multivan er sikrere en mange nyere småbiler f.eks. Bare for dra det ekstremt.

Poenget mitt er at nybil ofte ikke er at alternativ.Er ikke uten grunn til at jeg nevnte Volvo i mitt eksempel. F.eks vil en V70 fra 2002-2006 forrige generasjon gi mye sikkerhet til en relativt lav pris sammenlignet med nyere småbiler.

Når man alikevel ikke har råd til nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Selg bilen din for høystbydende over vrakpanten, legg det til de titusen du ville brukt på reparasjon og evnt hva du har av sparepenger og kjøp en bruktbil som er nylig eugodkjent. Legg unna pr mnd det du ville brukt på leasing til å spare opp til å kjøpe ny bil når den du har kjøpt ikke går mer. Leasing er en megautgift to happen hvis du har unger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke millioninntekt, men har vel råd til ny bil.

For det første ser jeg på det som et tap. Når du triller ut av butikken er den allerede tapt seg mange tusen.

Har kjøpt brukt. Biler som er godt vedlikeholdt. Bil er for meg et fremkomstmiddel, og ikke noe annet



Anonymous poster hash: 69a30...1c9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor til tre, 25 år, student, eier hus og kjøpte meg "ny" bil i januar. Den var riktig nok ikke splitter ny, men en 2011-modell! Dette var et veldig bevisst valg siden biler faller mye i verdi de første årene. Kjøpte hos forhandler, og det var 2 års garanti. Kjøpte en 7-seter til 250 000, hadde 50 000 i egenkapital. Tok opp billån når jeg kjøpte den, og månedlige avdrag på 4000.

Så ja, det er fullt mulig! Men alt handler om prioriteringer og kontroll på økonomien! Jeg er svært opptatt av privatøkonomi (kanskje langt mer enn jeg burde), følger stramt budsjett, men vi har absolutt det vi trenger. Jeg betaler i hovedsak huslånet ned på 15 år, i stedet for 25 som de fleste gjør, men dette året har jeg nedjustert avdragene (til typisk 25års-lån), for å betale mer ned på billånet. I desember går siste avdraget, og så er bilen gjeldsfri. Da går avdragene på huslånet opp igjen, slik at jeg kan fokusere på å bli kvitt mest mulig!
Så i bunn og grunn kan jeg si at de fleste har råd til ny bil om de vil! Det handler i grunn bare om hva man bruker pengene på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøper alltid nye biler, men har relativt lite lån i forhold til takst på hus og får derfor lånet inn i huslånet. Bytter ikke bilene ut hvert 2-3 år som endel andre da, men beholder bilen ihvertfall til den er 7-8 år før vi kjøper ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv en 2000-modell jeg kjøpte brukt for et år siden, og som nå trenger en reparasjon som vil koste ca. 10 000. Bilen selv kostet 20 000 for to år siden.

Siden jeg er aleneforsørger har jeg ikke råd til å vrake denne bilen og kjøpe en ny, og satser på at denne reparasjonen gjør at jeg kan bruke bilen i et par år til.

Men i mellomtiden lurer jeg på om det i det hele tatt er mulig for folk som ikke har millioninntekt å kjøpe seg en relativt ny og sikker bil.

Da begynte jeg å tenke på leasing, men så ser jeg at leasingpriser er 2-3000 per måned, og det er jo veldig mye.

Finnes det familiebiler(altså liten stasjonsvogn f.eks.) som det er mulig å lease for mindre enn 2000 i måneden? Tenker at 1500 ca. per måned kan være mulig, og at jeg da i de tre årene sparer den summen som skal til for å kjøpe ut bilen. Det er vel et bedre alternativ for meg slik at jeg slipper å ta opp lån i tillegg til huslån og studielån, samt at jeg tenker å bruke en slik bil i så mange år det er mulig?

Er dette urealistisk, eller er det vanlig at folk kjøper seg nye biler på denne måten?

Anonymous poster hash: e2757...fd1

Hei.

Jeg har noen tanker om dette.

Bilprodusentene betaler miljøavgift til landet fabrikken er etablert i.

Landet betaler miljøavgiften videre til EU. Dette er noe som er pålagt av EU. for de landene som har bilfabrikker.

Så kommer det tragiske i dette. Norge har stor andel eldre biler. For dette betaler Norge miljøavgifter til EU. Dette er også noe Norge er pålagt etter EØS avtalen.

De norske innbyggerne betaler miljøavgiften på nytt til EU. gjennom engangsavgiften. Norge må betale EU ekstra miljøavgift pga. den gamle bilparken. Det vil si bileiere betaler avgiften produsenten allerede har betalt til EU. på nytt. Dette for at vi har så gamle biler. Dette for at vi ikke har råd til nyere biler. Har ikke dette vært annerledes om engangsavgiften var annerledes? Det kunne for eksempel være lagt på bruk av bilen. Ikke tillatt og kjøre med biler som forurenser i rushtrafikken f.eks. Ikke til den indre bykjernen. Det er land som har denne ordningen. bl.a. Tyskland.

Dette for og få en nyere og mer trafikksikker bilpark. Videre lavere forurensinger. Jeg ser det kan være en tung prosess og snu et allerede veletablert avgiftssystem. Men tiden er kanskje inne for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor til tre, 25 år, student, eier hus og kjøpte meg "ny" bil i januar. Den var riktig nok ikke splitter ny, men en 2011-modell! Dette var et veldig bevisst valg siden biler faller mye i verdi de første årene. Kjøpte hos forhandler, og det var 2 års garanti. Kjøpte en 7-seter til 250 000, hadde 50 000 i egenkapital. Tok opp billån når jeg kjøpte den, og månedlige avdrag på 4000.

Så ja, det er fullt mulig! Men alt handler om prioriteringer og kontroll på økonomien! Jeg er svært opptatt av privatøkonomi (kanskje langt mer enn jeg burde), følger stramt budsjett, men vi har absolutt det vi trenger. Jeg betaler i hovedsak huslånet ned på 15 år, i stedet for 25 som de fleste gjør, men dette året har jeg nedjustert avdragene (til typisk 25års-lån), for å betale mer ned på billånet. I desember går siste avdraget, og så er bilen gjeldsfri. Da går avdragene på huslånet opp igjen, slik at jeg kan fokusere på å bli kvitt mest mulig!

Så i bunn og grunn kan jeg si at de fleste har råd til ny bil om de vil! Det handler i grunn bare om hva man bruker pengene på!

Er med på tankegangen.

Men du sier at når bilen er betalt øker du avdragene på huset.

Det jeg ikke forstår helt med regnestykket er følgende.

Bilen du har nå er straks 4 år gammel (om du kjøpte den nå). Lån på 200.000 betalt ned med 4000 pr,mnd betyr med 5.25% rente betyr det ca 5 års nedbetaling. Da er bilen blitt 9 år gammel.

Hva da?

Ny bil til 200.000 kr og nytt lån? Hvis det er tilfelle blir det litt værre å øke bolignedbetalingen siden nytt billån skal betjenes. Det blir en vedvarende sirkel.

Og du bør ha en buffer til rep. Nye biler er ofte kostbare å fikse etter garantitiden er over og garantier dekker ikke alt. F.eks om du har kjøpt VW Touran MPV 7 seter ? med DSG girkasse så kan den havarer med kostnad på 60.000 om 3 år. Skjedde nylig med en bekjent sin rett over garantitiden.

Selv om du slipper relativ rimelig unna mtp nybiltap første 2 år. Så er billån ikke blant de billigste, service må overholdes for at garantien skal gjelde og du må ha full kasko pga av lånet i hele perioden.

Så selv om bilen er relativ ny og driftsikker med kostnaden totalt pr.km er ikke spesielt lav.

Du kan komme betydelig billigere unna ved transport pr.km. Men da med større usikkerhet selfølgelig.

det blir, som du sier, en prioritering. Men 4000 pr.mnd i 5 år kan brukes til mye annet og hyggeligere en billån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med på tankegangen.

Men du sier at når bilen er betalt øker du avdragene på huset.

Det jeg ikke forstår helt med regnestykket er følgende.

Bilen du har nå er straks 4 år gammel (om du kjøpte den nå). Lån på 200.000 betalt ned med 4000 pr,mnd betyr med 5.25% rente betyr det ca 5 års nedbetaling. Da er bilen blitt 9 år gammel.

Hva da?

Ny bil til 200.000 kr og nytt lån? Hvis det er tilfelle blir det litt værre å øke bolignedbetalingen siden nytt billån skal betjenes. Det blir en vedvarende sirkel.

Og du bør ha en buffer til rep. Nye biler er ofte kostbare å fikse etter garantitiden er over og garantier dekker ikke alt. F.eks om du har kjøpt VW Touran MPV 7 seter ? med DSG girkasse så kan den havarer med kostnad på 60.000 om 3 år. Skjedde nylig med en bekjent sin rett over garantitiden.

Selv om du slipper relativ rimelig unna mtp nybiltap første 2 år. Så er billån ikke blant de billigste, service må overholdes for at garantien skal gjelde og du må ha full kasko pga av lånet i hele perioden.

Så selv om bilen er relativ ny og driftsikker med kostnaden totalt pr.km er ikke spesielt lav.

Du kan komme betydelig billigere unna ved transport pr.km. Men da med større usikkerhet selfølgelig.

det blir, som du sier, en prioritering. Men 4000 pr.mnd i 5 år kan brukes til mye annet og hyggeligere en billån.

Dersom du leser innlegget mitt en gang til ser du at det siste avdraget på billånet går i desember. Altså er de 200 000 nedbetalt i år. Så om en mnd har jeg ikke noe mer billån å betale i lån på denne bilen.

Da går fokuset over på å betale mest mulig på huslånet igjen! Så jeg ser ikke helt problemet ditt!

Og ja, jeg kunne begynt å spart opp penger til ny bil nå, så jeg kan kjøpe bil cash den dagen jeg skal ha ny, men jeg fokuserer heller på huslånet! Om jeg kjøper ny bil om 5 år, regner jeg med å ha betalt ned så mye ekstra på boliglånet at jeg heller kan låne det "opp igjen" med f.eks. 200 000. Jeg ser ikke på akkurat det som et problem. Jeg har jo spart mye rentekostnader frem til det skjer!

Og nei, jeg har ingen VW Touran, jeg har en S-max!

Og jeg vet at billån ikke er blant de billigste, det er derfor jeg har betalt det ned på 1 år i stedet for 5 år!

Jeg vet at service må overholdes for at garantien skal gjelde. Derfor setter jeg av penger til hovedservicer, oljeskift osv hver mnd, så det ikke blir en stor kostnad når den kommer.

I tillegg har jeg en buffer på 150 000 kroner, så om det skulle bli et havari på 60 000 kroner, tror jeg at det skulle gå fint også!

Anonymous poster hash: 64241...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du leser innlegget mitt en gang til ser du at det siste avdraget på billånet går i desember. Altså er de 200 000 nedbetalt i år. Så om en mnd har jeg ikke noe mer billån å betale i lån på denne bilen.

Da går fokuset over på å betale mest mulig på huslånet igjen! Så jeg ser ikke helt problemet ditt!

Og ja, jeg kunne begynt å spart opp penger til ny bil nå, så jeg kan kjøpe bil cash den dagen jeg skal ha ny, men jeg fokuserer heller på huslånet! Om jeg kjøper ny bil om 5 år, regner jeg med å ha betalt ned så mye ekstra på boliglånet at jeg heller kan låne det "opp igjen" med f.eks. 200 000. Jeg ser ikke på akkurat det som et problem. Jeg har jo spart mye rentekostnader frem til det skjer!

Og nei, jeg har ingen VW Touran, jeg har en S-max!

Og jeg vet at billån ikke er blant de billigste, det er derfor jeg har betalt det ned på 1 år i stedet for 5 år!

Jeg vet at service må overholdes for at garantien skal gjelde. Derfor setter jeg av penger til hovedservicer, oljeskift osv hver mnd, så det ikke blir en stor kostnad når den kommer.

I tillegg har jeg en buffer på 150 000 kroner, så om det skulle bli et havari på 60 000 kroner, tror jeg at det skulle gå fint også!

Anonymous poster hash: 64241...4aa

Beklager slurvete gjennomlesing.

Ser ut som du har ting på stell og har tenkt igjennom ting.

Tenkte touran, s-max, peug 807 eller espace som mest sannsynlige kandidater. Kvinner er oftest VW fans så gikk for den. Men antagelser skal man ikke alltid stole på. Tror du muligens har en litt annen økonomi en den jevne 3 barns alenemor studenten på 25?

Betale ned 200.000 på 1 år, 150.000 på bok 3 barn og huseier er nok en sjelden kombinasjon. Er imponert!

Endret av Commander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok en litt annen økonomi enn en typisk 25-åring både med og uten barn! Som sagt, LANGT over gjennomsnittet opptatt av privatøkonomi!
Jeg startet å jobbe som 15-åring, og har spart alt jeg har klart siden den gang! Ville være sikker på at jeg klarte å bli bedre stilt enn mine foreldre, som har leid bolig hele livet, og har "kastet bort" penger på bolig! Jeg visste jeg ville ha barn tidlig, dog ikke planen å være alenemor, så jeg gikk rett i 100% stilling som kontormedarbeider etter videregående. Dette for å være sikker på full utbetaling gjennom foreldrepermisjonen! Første barn kom som 21-åring! Nå tar jeg masterutdanning innen økonomi (ikke ett sjokk muligens), mens barna går i barnehagen/snart skole! Å studere mens barna er små er perfekt! De legger seg tidlig om kvelden, og jeg kan studere etter de er i seng!
Mitt største ønske er å kunne undervise ungdom i personlig økonomi! Det er så mange som kunne hatt det ti ganger bedre, om de hadde visst bedre!
Menmen.. nok om meg! Dette handlet om bil! :-)



Anonymous poster hash: 64241...4aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt spørsmål i verdens rikeste land. Er det noen som har råd til det så er det veldig mange nordmenn.

Hvem skulle ellers hatt råd om ikke Norge hadde råd?



Anonymous poster hash: ad131...9cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt dumt spørsmål i verdens rikeste land. Er det noen som har råd til det så er det veldig mange nordmenn.

Hvem skulle ellers hatt råd om ikke Norge hadde råd?

Anonymous poster hash: ad131...9cd

Problemet er ikke alltid råd til nybil. Problemet er råd til bilen man har bruk for. Råd til ribbet KIA men har behov for VW Passat?? Norge er det eneste landet i verden med HK avgift! i tillegg kommer vektavgift , Co2 avgift + moms på avgiftene. Det betyr ofte en dobling til 5 dobling av prisen. Og har vi dobbelt så mye disponibel inntekt når alle utgifter er trekt fra som alle andre.

Når det "rikeste landet" har de eldste bilene så er det noe som ikke harmonerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt pointet med denne tråden.

Vil en ha problemfritt bilhold så kjøper vi nye biler, beholder dem i mellom 3 til 5 år og bytter dem inn.

Har kjøpt en nesten ny bil en gang og ble grundig lurt av forhandler som tilslutt måtte ta bilen i retur. For så å selge den videre til en dame som nå sliter enda mer...

Anonymous poster hash: f7d75...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...