Gå til innhold

Litteraturhistorisk plassering...


Gjest kassycat

Anbefalte innlegg

Gjest kassycat

Jeg går på universitetet, men jeg har ikke før nå vært nødt til å gjøre en litteraturhistorisk plassering (bortsett fra å kort skrive at "___ blir sett på som et realistisk verk" på vgs). Så jeg trenger hjelp!

Jeg kommer til å velge en av disse oppgavene:

1) Velj ein pensumroman og gjennomfør ein analyse der du legg vekt på komposisjon, tematikk og litteraturhistorisk plassering.

2) Gjennomfør ein sammenliknande analyse av to pensumnoveller frå andre del av 1800-tallet, og sett dei inn i ein litteraturhistorisk samanheng.

Hvordan gjøres litteraturhistorisk plassering/sammenheng i de to ulike oppgavene? Noen som har et greit notat på dette? Har letet på nett sad.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt hva du lurer på? Det er ikke verre enn at du forteller hvilken epoke tekstene tilhører. Forskjellen fra måten du gjorde det på VGS er at du må begrunne, forklare og illustrere mer.

Anonymous poster hash: a541e...ce2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kassycat

Skal vi vise det ut fra verket? At det er realistisk pga det og det? Har du et eksempel på det? Jeg finner ingen analyser på nett der dette er gjort, har ingenting å forholde meg til, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du skal begrunne hvorfor du har plassert det der du har gjort.. Vise til det du mener er relevant i teksten, det kan være språk, tematikk, hvordan skildringer er utført osv.

Jeg har ingen eksempeltekst, men om du synes det er vanskelig så les verket, om verket og om den litteraturhistoriske perioden du har plassert teksten i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi vise det ut fra verket? At det er realistisk pga det og det? Har du et eksempel på det? Jeg finner ingen analyser på nett der dette er gjort, har ingenting å forholde meg til, rett og slett.

Altså, vet du hva som kjennetegner de forskjellige epokene? Om du jobber med en tekst, så må det jo være trekk fra teksten som gjør at du plasserer den i en av epokene? Ibsen er feks en typisk forfatter fra realismen. Hva i Ibsens tekster peker i retning av realismen, og ikke feks romantikken?

Vi gjorde flere oppgaver som dette når jeg var lærerstudent, både arbeidskrav og spørsmål på muntlig eksamen. Om du kan analysere tekst, så er det ikke noe problem. Når du analyserer skal du jo plukke teksten fra hverandre og se på forskjellige deler. Her blir bare litteraturhistorie en av trekkene du må se på. Den første oppgaven spesifiserer jo hvilke tre ting du skal ta for deg, komposisjon, tematikk og litteraturhistorisk epoke. Da er det disse tre tingene i teksten du skal se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke romaner har du å velge mellom? Hvis du f.eks. velger Far Goriot av Balzac, kan du ta med at Rastignacs sosiale klatring, de detaljerte beskrivelsene, mangelen på idealisering og Balzacs forsøk på å belyse samfunnet fra alle tenkelige sider er typiske trekk ved realismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kassycat

Takk for svar! Høres ut som det jeg tenkte, er bare så ergelig å ikke ha gjort det før, for vi får karakter på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kassycat

Hvilke romaner har du å velge mellom? Hvis du f.eks. velger Far Goriot av Balzac, kan du ta med at Rastignacs sosiale klatring, de detaljerte beskrivelsene, mangelen på idealisering og Balzacs forsøk på å belyse samfunnet fra alle tenkelige sider er typiske trekk ved realismen.

Av pensumromaner kan jeg velge mellom Gisle sursson saga, pan, peer gynt, kransen.

Av pensumnoveller, er det noen av Kielland, Skram, Strindberg og Aanrud !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av pensumromaner kan jeg velge mellom Gisle sursson saga, pan, peer gynt, kransen.

Av pensumnoveller, er det noen av Kielland, Skram, Strindberg og Aanrud !

Bare skandinavisk, med andre ord. Og bare to av "romanene" er egentlig romaner. Til og med Hamsuns bok ville jeg kalt en kortroman, men ok, like fullt en roman. Jeg tror nok du finner ut av det. Du har iallfall fått en del gode innspill her. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Av pensumromaner kan jeg velge mellom Gisle sursson saga, pan, peer gynt, kransen.

Av pensumnoveller, er det noen av Kielland, Skram, Strindberg og Aanrud !

Jeg ville ha tatt for meg Peer Gynt, og den nasjonalromantiske perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må korrigere meg selv: Gisle Surssons Saga er islandsk, så det er snakk om nordisk litteratur, ikke skandinavisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seajewel

Skal man først plassere en tekst i en litteraturhistorisk epoke, så er det greit å plassere den riktig.

Peer Gynt ble utgitt i 1867, rett etter den nasjonalromantiske perioden (som i Norge var fra 1840 til omtrent 1860... Stykket er ett av de mest nasjonalromantiske Norge har, og kriterier som at det er et eventyr, nasjonale særtrekk og kulturtradisjoner avgjør at dette er et nasjonalromantisk stykke. Nyromantikken oppstod ikke før 1890, så dette er definitivt et nasjonalromantisk stykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peer Gynt ble utgitt i 1867, rett etter den nasjonalromantiske perioden (som i Norge var fra 1840 til omtrent 1860... Stykket er ett av de mest nasjonalromantiske Norge har, og kriterier som at det er et eventyr, nasjonale særtrekk og kulturtradisjoner avgjør at dette er et nasjonalromantisk stykke. Nyromantikken oppstod ikke før 1890, så dette er definitivt et nasjonalromantisk stykke.

Nei. Det er regnet for å være et oppgjør med nasjonalromantikken, og du har hoppet over noen epoker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Seajewel

Nei. Det er regnet for å være et oppgjør med nasjonalromantikken, og du har hoppet over noen epoker.

Det debatteres om hvorvidt det er et oppgjør, eller hva slags meninger Ibsen hadde om det... Det kommer også frem ting som er verdt å ta vare på ved den norske kulturen, i stykket.

"Slutten regnes som problematisk, men det har vært fremholdt at Solveig representerer verdier i den norske mentaliteten det kan være verdt å ta vare på, framfor de verdiene Peer viser når han er seg selv nok. Stykkets posisjon i Ibsens forfatterskap, og hvordan det representerer hans holdning til nasjonalromantikken, debatteres fortløpende."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Hvilke epoker har jeg hoppet over? Romantikken?

Du har blant annet hoppet bukk over realismen. Andre bruker begreper som modernisme og tiden mellom romantikk og realime. Snl setter Peer Gynt under sistnevnte. Realismen er forøvrig den epoken Ibsen er kjent for, og mange inndelinger regner den fra 1867. Om du plasserer Peer Gynt i nasjonalromantikken, så har du gått glipp av noe vesentlig.

Romantikken kom før nasjonalromantikken.

Edit: jeg glemte poetisk realisme.

Endret av Vampen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det debatteres om hvorvidt det er et oppgjør, eller hva slags meninger Ibsen hadde om det... Det kommer også frem ting som er verdt å ta vare på ved den norske kulturen, i stykket.

"Slutten regnes som problematisk, men det har vært fremholdt at Solveig representerer verdier i den norske mentaliteten det kan være verdt å ta vare på, framfor de verdiene Peer viser når han er seg selv nok. Stykkets posisjon i Ibsens forfatterskap, og hvordan det representerer hans holdning til nasjonalromantikken, debatteres fortløpende."

Siden du linker til Wikipedia, Peer Gynt står der oppført under poetisk realisme.

http://no.m.wikipedia.org/wiki/Poetisk_realisme

Endret av Vampen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...