Gå til innhold

hvis du ber til gud om noe: hvorfor skulle han gi deg det, men samtidig la


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Nope!

Gud kan ikke ta ansvar for hva menneskene gjør, da han ga oss fri vilje. Hvordan kan han det når det er opp til oss å oppføre oss?

Jeg personlig tror på nestekjærlighet, og gjøre mot din neste som du ville ha fått tilbake selv. Å hjelpe, gi omsorg, vise at en bryr seg, og ta i et tak der det trengs.

Han har lagd oss derfor burde han ta ansvar også akkurat som foreldre har ansvar for at ungene deres oppfører seg. Om gud hadde gjort jobben sin hadde ikke folk sulta. Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har lagd oss derfor burde han ta ansvar også akkurat som foreldre har ansvar for at ungene deres oppfører seg. Om gud hadde gjort jobben sin hadde ikke folk sulta.

Hvordan barna oppfører seg er absolutt foreldrene sin oppgave, ikke Gud! Men hvis foreldrene tror på Gud så vil de føre sine verdier videre til barna.

Jeg synes det er så utrolig falskt at folk døper ungene sine fordi det er "tradisjon" når de ikke tror selv.....

Men jeg antar at du, siden du klander Gud, og har hørt om Satan. Han er Guds motpart og motstander. Hva om det er han som er årsaken til at barn i afrika (og faktisk barn i Norge) sulter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hvordan barna oppfører seg er absolutt foreldrene sin oppgave, ikke Gud! Men hvis foreldrene tror på Gud så vil de føre sine verdier videre til barna.

Jeg synes det er så utrolig falskt at folk døper ungene sine fordi det er "tradisjon" når de ikke tror selv.....

Men jeg antar at du, siden du klander Gud, og har hørt om Satan. Han er Guds motpart og motstander. Hva om det er han som er årsaken til at barn i afrika (og faktisk barn i Norge) sulter?

når de er barn så er det foreldrenes oppgave å oppdra de. Det med dåp er jeg forøvrig enig i da jeg ikke har tenkt å døpe mine fremtidige barn. Jeg tror gud har diktet opp satan for å fremstille seg selv i et bedre lys. Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når de er barn så er det foreldrenes oppgave å oppdra de. Det med dåp er jeg forøvrig enig i da jeg ikke har tenkt å døpe mine fremtidige barn. Jeg tror gud har diktet opp satan for å fremstille seg selv i et bedre lys.

Jeg antar at du ikke har lest så mye bibellære og kampen mellom det gode og det onde....(ta bare filmer og bøker, er det ikke alltid kampen mellom det gode og det onde?)

Vi døper ikke barna våre når de er babyer (pinsevenner), de blir døpt når de er voksne og bestemmer det selv, da vi vil at de skal ta et selvstendig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg antar at du ikke har lest så mye bibellære og kampen mellom det gode og det onde....(ta bare filmer og bøker, er det ikke alltid kampen mellom det gode og det onde?)

Vi døper ikke barna våre når de er babyer (pinsevenner), de blir døpt når de er voksne og bestemmer det selv, da vi vil at de skal ta et selvstendig valg.

Jeg driter i bibelen. Bibelen er jo guds ord og jeg tror ingenting godt om han.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i bibelen. Bibelen er jo guds ord og jeg tror ingenting godt om han.

Da bør du ikke utale deg så høyt da... Om du så hater bibelen så bør du lese deg opp og forske på ting før du uttaler deg så bastant.

Så hvis du er dypt uenig i en ting på studiet ditt, så driter du i å lese og finne kilder, og bare erklærer at du driter i det, for du tror ikke på det?

Endret av maya76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Da bør du ikke utale deg så høyt da... Om du så hater bibelen så bør du lese deg opp og forske på ting før du uttaler deg så bastant.

Så hvis du er dypt uenig i en ting på studiet ditt, så driter du i å lese og finne kilder, og bare erklærer at du driter i det, for du tror ikke på det?

Herregud. det å tro på gud er en tro ikke en vitenskap

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. det å tro på gud er en tro ikke en vitenskap

En hypotese er heller ikke en vitenskap....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

En hypotese er heller ikke en vitenskap....

Er ikke forbudt å ha hypoteser. Jeg har lov å tro at gud er ond om det er det jeg tror, akkurat som at du tror gud er god. Og jeg har også lov å tro at djevelen ikke finnes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig poenget med ett vesen som er allmektig, allvitende og allestedsnærværende, som når de eneste gangene det påstås at h*n griper inn, kan det forklares med enten naturlige årsaker, eller menneskers handlinger?

Hva er egentlig forskjellen på en slik en, og en fantasifigur. Er det noen forskjell?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke forbudt å ha hypoteser. Jeg har lov å tro at gud er ond om det er det jeg tror, akkurat som at du tror gud er god. Og jeg har også lov å tro at djevelen ikke finnes.

Er ikke forbudt å tro på Jesus heller! Jeg har lov å tro på deg jeg tror på, og du kan tro på det du evt tror på. Ikke forbudt å ha hypoteser, og ikke forbudt å tro på Gud og Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hypotese er heller ikke en vitenskap....

Det er en veldig viktig verktøy brukt i all moderne vitenskap, så jo, man kan godt si det er vitenskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Er ikke forbudt å tro på Jesus heller! Jeg har lov å tro på deg jeg tror på, og du kan tro på det du evt tror på. Ikke forbudt å ha hypoteser, og ikke forbudt å tro på Gud og Jesus.

Jeg har ikke nekta deg å tro det du vil jeg. hvor sa jeg det? Det er du her som prøver å overbevise meg om at du har rett og jeg tar feil. Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke nekta deg å tro det du vil jeg. hvor sa jeg det? Det er du her som prøver å overbevise meg om at du har rett og jeg tar feil.

Jeg prøver ikke å overbevise deg om noe som helst, jeg skriver bare hva jeg tror på. Det er du som går aggresivt ut her. En må tro på det en finner som best selv, hverken mer eller mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg prøver ikke å overbevise deg om noe som helst, jeg skriver bare hva jeg tror på. Det er du som går aggresivt ut her. En må tro på det en finner som best selv, hverken mer eller mindre.

jeg er sint på gud ikke på deg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er sint på gud ikke på deg

Er ikke sint på noen jeg, hverken Gud, eller deg;-) Litt sint på meg selv som ikke har vett og forstand til å legge meg enda, men det får nå så være...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En må tro på det en finner som best selv, hverken mer eller mindre.

Ordet best her reflekterer inntrykket jeg har av religiøs tro. Dem som tror på Gud og andre overtroiske vesener/ting virker å ha en tendens til å tro på det som er behagelig ("best") å tro på, fremfor å søke etter den faktiske sannheten. Det er tankegangen hvor en først sitter med konklusjonen, for så å lete etter bevis/argumenter som støtter denne - stikk i strid med den vitenskapelige metode som går ut på å først studere virkeligheten for så å trekke konklusjoner.

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet best her reflekterer inntrykket jeg har av religiøs tro. Dem som tror på Gud og andre overtroiske vesener/ting virker å ha en tendens til å tro på det som er behagelig ("best") å tro på, fremfor å søke etter den faktiske sannheten. Det er tankegangen hvor en først sitter med konklusjonen, for så å lete etter bevis/argumenter som støtter denne - stikk i strid med den vitenskapelige metode som går ut på å først studere virkeligheten for så å trekke konklusjoner.

Anonym poster: 98c1524adafa11a5424381c9be70cbc0

Mja.. nesten. Noen trinn til, observere virkeligheten, sette frem en hypotese, og så observere virkeligheten for å se om man finner noe som støtter hypotesen. Gjør man mange oppdagelser gjennom observasjon som støtter hypotesen, og den også kan forutsi og forklare fenomener og sammenhenger, sier man at man har en teori.

Og der stopper det.

Man kan ikke si, vitenskapelig, at man har endelig bevist en teori, bare at man har en teori som har veldig god støtte gjennom observasjon og eksperimenter, og man enda ikke har gjort mange observasjoner som svekker teorien, eller direkte motsier den.

Der tilhengerne av religion trår feil, er for det første at de ofte aldri sjekker at påstander stemmer med observasjoner, dernest at observasjoner som direkte motsier påstanden, blir "glemt". I vitenskapelig metode skal man forkaste en hypotese, om man gjør observasjoner som direkte motsier den. Det blir som regel ikke gjort innen religion.

Religion kan derfor, på grunn av mangel på konsekvent vraking av "feildata", ikke brukes til å oppnå noen egentlig ny viten om verden rundt oss. Religion er rett og slett ikke konstruert for å lære av sine feil, men tvert imot hegne om dem. Det er også der vi vi finner den største enkeltårsaken til at land der religionen står sterkt, blir hengende håpløst etter når det gjelder teknologi/vitenskap og samfunnsutvikling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Min oldemor sa at vist du ikke får svar på bøndene er det fordi du er dømt til og brenne i helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. Ang sultende barn i Afrika så har jeg, og gjør en innsats. Drar til Afrika jevnlig og jobber frivillig uten lønn.

Holder det ikke å be om at Gud skal gjøre noe da? Men han gjør jo ikke noe. Det eneste han gjør er visst å helbrede benbrudd og småsår hos rike folk i vesten...

Gud kan ikke styre alt, han ga menneskene fri vilje. Dessuten har man satan som hele tiden motarbeider Gud. Så krig, drap, voldtekt kan man ikke skylde Gud, men mennesket.

Skapte ikke Gud alt da? Og er han ikke allmektig og allvitende?

Hvorfor skapte han Satan, krig, drap, osv.? Eller skapte han ikke alt likevel? Er han ikke allmektig?

Gud kan ikke ta ansvar for hva menneskene gjør, da han ga oss fri vilje. Hvordan kan han det når det er opp til oss å oppføre oss?

Tar han ikke direkte ansvar når han griper direkte inn i livet ditt når du ber til ham da?

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...