Gå til innhold

FruLilla og Vesleprinsen


FruLilla

Anbefalte innlegg

Hei og velkommen til min graviditetsdagbok! :velkommen: Jeg har tidligere hatt en dagbok her på KG, men under et annet nick...

Jeg er 26 år gammel, og har vært gift med verdens beste mann i litt over 2 år :hjerter_rundt: I slutten av november 2011 begynte vi å prøve, etter at Mannen hadde mast i nesten ett år... Det ble full klaff på første forsøk, og spiren satt allerede i desember! Kvalmen kom snikende allerede en ukes tid før jul, så jeg hadde mistanke i et par uker, før graviditetstestene endelig kom i posten på nyttårsaften. Jeg var :gravid: !

Vi kjøpte hus i fjor høst, og flyttet inn like før snøen falt. Huset er fra 50-tallet, og vi har nettopp begynt oppussingen. Kjøkkenet er første rom ut, noe Mannen for det meste tar seg av, mens jeg koser meg med forberedeleser til den lille skatten vår kommer.

UL viste at det mest sannsynlig er en liten :babygutt:, og vesleprinsen er veldig aktiv i magen fortida! Jeg kjente de første sparkene før påske, da var jeg 17 uker på vei. Mannen kjente det allerede i påsken (18 uker på vei), og etter det har det vært full fest i magen døgnet rundt!

For en ukes tid siden var babyen veldig rolig, så vi dro på sykehuset for å sjekke at alt var bra. Han våkna heldigvis til liv igjen på sykehuset, men UL viste at han er bittelitt liten av vekst, så jeg venter på innkalling til ny oppfølging om 1-2 ukers tid. Selv ble jeg født 4 uker for tidlig, og tok ikke til meg næring de siste 7 ukene jeg ble født, så jeg blir derfor fulgt opp litt tettere fra sykehuset nå når de oppdaget at prinsen er litt liten. Planen er å spørre om de kan dobbeltsjekke at det er en gutt på neste UL... :plystre:

Termin er forresten 8. september, og det blir veldig spennende å se når babyen velger å komme! Er han som meg kommer han alt om 4 uker, men han kan jo likegjerne drøye så han ikke kommer før om en 9-ukers tid...

Det meste av babyutstyret er nå på plass, jeg pusser opp en arvet kommode som blir stellekommode (den blir visst lilla :tommel: ), en lilla stellepute er kjøpt inn, barnesete, leandervugge, barnevogn og litt klær er på plass. Nå venter jeg på at støvinga fra kjøkkenet skal gi seg litt, sånn at jeg kan begynne å vaske klærne og tepper, o.l. ;)

Velkommen til dagboka mi, og legg gjerne igjen et spor eller to! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen hit Lizzie og Macaron! :) Klarer ikke å slutte å skrive dagbok, har vel blitt litt avhengig ;) Men jeg kommer forhåpentligvis til å være litt mer forsiktig med hva jeg skriver! Og jeg veit ikke om jeg tør å legge ut så mye bilder lenger, selv om jeg ikke fikk kommentarer på det... har jo lagt ut noen bilder andre steder og, som facebook. Og det er jo kjipt om bildene blir kjent igjen og ;)

I dag har mannen fått gjort ganske masse på kjøkkenet, det er så deilig! Og humøret hans har vært godt hele tida mens jeg har vært hjemme :) Humøret mitt har vært ganske godt og, det har vært så gøy å lage ordentlig mat igjen! Mamma kom med hybelkomfyr i går. Så i dag ble det speilegg og bacon til lunsj, og pai til middag. FruLilla har utekjøkken! ;)

I morra kommer svigerfar på besøk, og blir til onsdag kveld. Han skal hjelpe oss videre med kjøkkenet. Det skal bli så deilig å komme seg videre med det! Mannen måtte åpne deler av en vegg til i dag, fordi bærebjelka inni der er bua. De glemte å høvle treet, gitt... Men Mannen fikk stort sett gjort ferdig både utforing og det elektriske på den ene ytterveggen :)

Mot slutten av uka får vi forhåpentligvis dratt til Oslo en tur, vi må på ikea og få bytta noen av kjøkkenskapene. Også må vi bestemme oss for kjøkkenbenk. Så kanskje vi får begynt å sette opp kjøkkeninnredninga i helga. Mannen håper at vi får kjøkkenet brukbart i løpet av 2 uker, men jeg er usikker på om jeg burde håpe på det, selv om jeg håper ;) Ting tar tid, spesielt når det kommer til oppussing...! Men jeg overlever nå som jeg har fått hybelkomfyr på verandaen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macaron

Hehe, skjønner at det var godt å få låne hybelkomfyren etter mange uker nesten uten matlagingsmuligheter, ja! Jeg er veldig glad i å lage mat, og spiser også helst skikkelig hjemmelaget mat laget fra bunnen av, så jeg tror jeg hadde fått litt fnatt hvis jeg måtte droppe det i ukesvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på Åhlens, og de hadde ikke igjen de knottene jeg ville ha! De hadde visst vært på tilbud... Jeg ble ganske skuffa da, gitt. Er glad for at gravidhormonene mine ikke er sånn at jeg begynner å hylgrine når jeg blir skuffa over sånne små ting :fnise: Da hadde det vært flaut å være meg! Hehe

Huff, i dag måtte vi opp tiiiiidlig... Skulle prøve å dra hjemmefra i 8-tida, men klokka ble nærmere halv 9. Først leverte vi ene bilen på service i nabobyen, deretter dro vi videre til byen der mamma og pappa bor og henta litt mer verktøy, vaffelrøre også tok jeg med meg et glass hjemmelaget jordbærsyltetøy :) Mmmmm! Også fikk vi omvisning på jobben til søstra mi :) Og på vei hjem igjen stakk vi da innom kjøpesenteret så jeg fikk sjekka Åhelns, også var de utsolgt! :-(

Men nå kom svigerfar, så da blir det forhåpentligvis action på kjøkkenet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titter innom :goodbye:

Så koselig med baby i magen og oppussing, akkurat likt som oss, bare at jeg kun er 12 uker enda :closedeyes:

Kanskje du kan bestille de knottene på nett?

Ha en flotters dag!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit Nuttapia! :-) Dere driver med oppussing dere og, ja? Jeg må stikke innom dagboka di og lese litt og ;-) Hva pusser dere opp for noe?

Gratulerer med 12 uker, og lykke til videre!

Driver og sjekker nettbutikker ang knotter nå, men de er så dyre når jeg må ha så mange... Trenger 10 stk, og da blir det fort 4-500 kr bare for knottene. Men jeg tenkte jeg skal se på knottene på ikea, de har noen hvite kuler. Også kan jeg pimpe de opp med å lage lilla prikker med malingen fra kommoden, eller noe... Det blir nok ikke like fint som alle de søte knottene man kan velge mellom, da ...

Ha en flott dag du og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte hus for 1 1/2 år siden, så vi må gjøre kosmetisk oppussing på hele huset, bortsett fra kjøkkenet som var helt nytt. (Heldigvis!!) Er ferdig med 50 m3 stue, og holder nå på med trapperom og gang. Er et stort hus fra 1905, så er masse som må gjøres :)

Søk på white knobs kitchen vintage på Google, og se på alle de kule bildene!! Kanskje du finner noe på ebay?

Ha en flott kveld videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Nuttepia! Det er så mange fine knotter! Jeg har forelska meg i noen flate knotter med sommerfugl på. Men 45 kr pr knott synes jeg er litt dyrt. Også tenkte jeg jo på å pimpe opp ikea-knotter. Men nå i dag kom jeg plutselig på at vi har jo noen hvite porselensknotter på den gamle kjøkkeninnredningen, 6 skuffer står i stua, også fant jeg 10 til i en eske i en bod! :) Også har jeg sett bilder på panduro, etc av porselensdecoupage, så nå er drømmen å finne noen søte servietter med stjerner eller noe på, og lime på utapå... Nå har jeg jo 16 knotter, så da går det an å prøve seg :) Hvis ikke kan jeg spørre svigermor om hun vil male søte sommerfugler på ;) Ho er egentlig veldig flink til å male på porselen. Men etter bryllupsforberedelsene våres kjenner jeg at jeg er litt skeptisk mot å spørre henne om hjelp, for det hun gjorde måtte jeg gjøre opp igjen... Hun skulle stemple og klippe ut hjerter til bordkortene våres, og jeg viste at hun skulle klippe helt inntil stempelkanten sånn at det ikke ble noen hvit papirstripe utapå. Når jeg fikk de tilbake hadde hun (heldigvis) bare laget halvparten, i tillegg til at alle hjertene hadde 1-2 mm hvit papirstripe rundt... Men porselensmaling er jo noe hun KAN, så da går det kanskje bedre?

Så nå skal jeg sminke meg, og dra på Panduro og se hva jeg finner for noe gøy! :) Og tråle butikker etter servietter med søte motiv ;) Det jeg håper på, er å finne søte klistremerker på panduro, så kan jeg decoupage det på. Men jeg burde nok også kjøpe hvit porselensmaling, sånn at jeg får bort gullkanten på knottene. Totalt vil knottene da komme på ca 150 kr, også blir jeg forhåpentligvis fornøyd med resulatet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på panduro 2 ganger... fikk med en transparent hvitmaling til knottene første runden, så når jeg oppdaga det dro jeg tilbake for å bytte til en ikke-transparent hvitmaling... Litt irriterende når det tar 30 min å kjøre til kjøpesenteret med panduro på! Men nå er knottene malt med 2 strøk, tenkte å male ett strøk til, for så å pusse litt på det med fint sandpapir i morra før jeg steker det for herding. Etter herdinga blir det decoupage-utforsking, med sommerfuglklistremerker fra Nille ;-) Pandurobutikken jeg var i hadde ikke de jeg hadde sett meg ut på nettet.

Ellers slo jeg til med DEN middagen i dag, ble nesten litt imponert over meg selv og den bittelille hybelkomfyren ute på verandaen :kokk: Hjemmelaget potetstappe, ovnsbakte grønnsaker, roastbiff og rødvinssaus var hovedretten, også lagde jeg hjemmelagde sjokoladefondanter til dessert :) NAM! :sikle: Mannen og svigerfar var veldig fornøyde de og, og mannen sa at han får bedre middag nå enn når vi hadde kjøkken... :fnise: Også har jeg tatt oppvaska, så nå føler jeg meg flink :takke:

Også har Mannen og svigerfar gjort ferdig kjøkkentaket i dag, og nå er de klare for å sette opp rupanel på veggene. De måtte bare innom butikken (IGJEN) for å kjøpe spiker til spikerpistolen. Plutselig så skjer det ting på kjøkkenet, det er helt fantastisk deilig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bilde av en av knottene når du er ferdig - er spent på hvordan de ser ut!! :)

Deilig middag, da... *sikle* Flink!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg at knottene er ferdig malt hvite, også håper jeg at malinga glatter seg litt ut... Det var et par knotter som malinga klumpet seg veldig på, så spørs om jeg må fram med fint sandpapir før de herdes?

Skal legge ut bilder når de blir ferdige, Nuttepia :) Forhåpentligvis blir de ferdige i løpet av helga! Også må jeg og mannen bestemme oss for åssen vi vil ha kjøkkenskapene våres ved komfyren. Trur dere at det blir seende dumt ut med 80-benkeskap med skuffer, og bare 60 cm platetopp? Jeg trur nemlig ikke at det spiller så stor rolle, men mannen er usikker. Og da må vi bytte et benkeskap og 1 overskap i morra på IKEA. Hvis ikke må vi bytte 2 benke- og overskap, for da blir det 50, 60, 50 cm. Og nå har vi 60, 80, 40 cm. Men vi må ned minst 10 cm, for å få kjøleskapet litt lenger unna pipa, i tillegg til at den løsninga vi har viser seg å bli 1,5 cm for bred for rommet... Hurra :eeeh:

Noen ganger blir jeg ganske provosert over svigermor...! Ho må lide av seriøse mindreverdighetskomplekser, eller så er ho bare gal :sukk: Ho har fått tilbud flere ganger om å komme og hjelpe oss med kjøkkenet, hvis ho vil. Men ho har ikke råd til å kjøre den halvannen timen det tar å komme til oss. Allikevel har ho vært på 2 sydenturer i år, og skal på shoppingtur til London like etter OL, også skal ho til syden igjen like etter min termin. Helt greit for meg at ho prioriterer sydenturer og sånn fremfor å komme og hjelpe oss. Men det som provoserer meg så SINNSYKT nå i kveld, er at jeg la ut en status på fb der jeg takka Mannen og svigerfar for en fantastisk jobb på kjøkkenet i dag. For jeg er kjempetakknemlig for at svigerfar prioriterer å bruke deler av ferien sin til å hjelpe oss med kjøkkenet (i tillegg til at han har reist 2,5 timer etter jobb for å komme å hjelpe oss 2 kvelder). Men når svigermor da ser statusen, ringer ho til svigerfar og kjefter han huden full, fordi han er her og og hjelper oss, når ho "ikke har råd til å komme og hjelpe til selv". :nei: Svigerfar ønsker da at jeg ikke legger ut flere statuser på fb der jeg nevner han, men jeg får nesten lyst til å gjøre det bare på TRASS, fordi ho er så himla dustete :rope:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, alle disse cm ble litt mye for det gravid-tåke-huet mitt.. Sorry, skal forsøke å sette meg inn i det seinere..

Men reagerte litt mer på den andre historien din.. Trist at det skal være slik. :( Skulle bare mangle at du kan takke din mann og svigerfar offisielt, uten at andre skal reagere og "bestemme" over det.

Føler med deg, skjønner at det ikke er noe greit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De cm er vanskelige å se for seg, har lagd noen forslag som er på macen til Mannen :) Jeg håper det blir 40-80-40, for da får vi bare skuffefronter, og det ser mye bedre ut!

Nei, noen ganger blir jeg litt for oppgitt over den dama... prøver å la det passere, men jeg syntes dette er litt for dumt... *sukk* Kjære Gud, hvordan kommer det til å bli når ungen kommer? Skal se dama ikke kommer på besøk til oss, fordi ho ikke har råd til å kjøre hit :-P Også blir ho dødsfornærma fordi vi da ikke kommer til henne på besøk med nyfødt baby så fort jeg blir skrivi ut fra sykehuset :sjenert: Hehe, prøver ho seg på noe sånt, kommer ho til å få høre det fra meg, trur jeg :opplyser:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de svigermødrene er ikke helt greie å forstå seg på... Har ei sånn håpløs ei jeg også ^_^ Du får sette deg selv i respekt, og vise henne hvor "skapet" skal stå.

Spennende med planlegging av kjøkken, gleder meg til vi får oss hus en vakker dag. *dagdrømmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Macaron

Oi, skjønner veldig godt at du synes svigermor kan bli litt mye noen ganger ja, det der hørtes ganske spesielt ut! Du får bare prøve å heve deg over det, og heller være glad til for at du selv slipper å være en sånn person :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de svigermødrene er ikke helt greie å forstå seg på... Har ei sånn håpløs ei jeg også ^_^ Du får sette deg selv i respekt, og vise henne hvor "skapet" skal stå. Spennende med planlegging av kjøkken, gleder meg til vi får oss hus en vakker dag. *dagdrømmer*

Jeg er redd jeg kommer til å sprekke snart, og be dama om å roe seg ned noen hakk :tunge1:

Og ja, det er veldig spennende med planlegging av kjøkken! Det ble tur på oss til IKEA og Bauhaus i går allikevel! :) Mannen bestemte onsdag kveld at han ville reise avgårde i 9-tida på morgenen. Og han og svigerfar avtalte frokost kl 8. Så jeg dro meg ut av senga kl 7, etter å ha sovet skikkelig dårlig. Og stekte eggerøre og rundstykker ute på verandaen, og ordna sånn at frokosten var ferdig så vidt litt over 8. Fikk dratt Mannen ut av senga litt over 8, og han var vel klar til å spise når klokka nærma seg 9... så da satt svigerfar og jeg der og venta i nesten 1 time på å få spise :fnise: Stakkars mannen var helt utslitt! Jeg bar ut kjøkkenskapene vi skulle bytte, og pakka bilen. Svigerfar dro i halv10-10-tida, mens vi kom oss ikke avgårde før nærmere halv 3... Men nå har vi fått bytta kjøkkenskapene, vi har kjøpt benkeplate, og trur du ikke vi møtte svigerfar og kjæresten på bauhaus?! Dvs de var på en nabobutikk når Mannen ringte og spurte om noen greier.

Også har vi kjøpt sprinkelseng og skap til babyen (Hensvik), antilop stol med brett, litt dype tallerkner, sausekinn, sengekant og litt forskjellig stæsj til babyen. Så nå mangler vi bare litt mer klær (som jeg skal arve etter søstra mi), vaske klærne, også kjøpe inn litt flere bleier og sånt, så er alt klart :) Jeg må jo få stellekommoden ferdig, og sy litt flere ting også, men det er bare kos. Ingen flere store innkjøp til babyen! Og til kjøkkenet mangler vi ventilator, tapet og glassplate til å ha foran tapetet, litt husfix og maling for å rette på pipa, ellers er alt på plass der og nå :) Det er deilig!

Oi, skjønner veldig godt at du synes svigermor kan bli litt mye noen ganger ja, det der hørtes ganske spesielt ut! Du får bare prøve å heve deg over det, og heller være glad til for at du selv slipper å være en sånn person :klemmer:

Takk :-) Noen ganger er jeg redd for å bli en sånn person... i går kommenterte hun på fbveggen til Mannen, jeg trur jeg bare siterer det, men forandrer på navnene våres ;-) "så på facebook at *FruLilla* skrev at hun hadde sydd noe til *babyen* som hun var stolt av ........ det så fint ut . Betyr det at alle vet hva navnet er hans er. Bare ikke jeg !!!!!!!!!.....Jeg har spurt flere ganger men fått beskjed om at det er hemmelig . Bare lurte."

Da ble jeg riiimelig oppgitt! Svarte så hyggelig jeg klarte i går: "Hei, koselig at du syntes det jeg har laget ser fint ut :-) *babyen* er kallenavnet vi har brukt siden ultralyden. Ingen veit hva ungen skal hete når han kommer ut, heller ikke vi. Men det blir garantert IKKE *babyen* ;-)"

Og hver gang jeg våkna i natt, tenkte jeg på ting jeg kunne ha svart, og kommer ho med en sånn type kommentar igjen, kommer jeg nok til å si klart ifra...! Frister å si at hvis ho begynner å høre etter når vi forteller ho ting, i stedet for å være så opptatt med å finne på nye ting ho kan klage på og kjefte på oss for, så hadde ho fått med seg at ho faktisk var en av de første som fikk vite kallenavnet til babyen etter ultralyden. Og spørre om ikke dama kan begynne å respektere valgene våres i stedet for å bare klage fordi vi ikke gjør akkurat det hun vil at vi skal. Det at vi ikke har fortalt noen om de navnene vi liker og vurderer, er fordi vi ikke veit om ungen kommer til å passe til det navnet før vi har sett han. Og i og med at vi har valgt å ikke fortelle navnene vi liker best til noen, så inkluderer det også henne, det er IKKE for å være ekkel mot henne å holde henne utafor!! :rope:

Ho har ikke svart på kommentaren på fb, da :fnise: Men nå begynner jeg å bli lei av at ho skal hersje med oss hele tida, og alltid være fornærma over noe vi enten har gjort eller ikke har gjort. Nei, jeg er glad for at Svigerfar er hyggelig og hjelpsom, og at kjæresten hans er så koselig som ho er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nesten blitt ferdig med knottene! :hoppendeglad: Mangler bare å herde de i ovnen, men de må tørke i 24 timer etter siste strøk først... Jeg malte de jo hvite på onsdag, men der ble ikke fint i det hele tatt... så prøvde svigerfar å pusse av de stygge gullsirklene på en av knottene som fremdeles sitter på kjøkkenskuffene våres, og det gikk jo kjempelett! Så i dag har jeg lagt de malte knottene i vann og skrapa av de 3 lagene med maling med neglene mine. Det gikk heldigvis lett av :cool: Også satt jeg og pussa av sirklene etterpå :fnise: Så fikk de et lag med lim/lakk, en sommerfugl, og tre nye lag med lim/lakk som tørket mellom hvert lag... De ble ganske søte, faktisk :-) 3 ulike typer sommerfugler, ble det. Lurer på om jeg ikke legger ut bilde her i dagboka, men kan prøve å sende på pm hvis noen ønsker det etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knottene er nå herda på ca 160 grader i 40 minutter... og de ble GULE! :daane: Nå gir jeg opp... får bruke de fram til jeg finner på noe annet å gjøre... Sommerfuglene er jo søte, men de har jo fått et gulbrunt preg de og, så de har ikke like klare farger lenger... Men nå er jeg lei av ting som ikke går som det skal med den hersens kommoden :gjeiper:

Ellers har mannen og jeg vært på skuffende dårlig togmuseum i dag, det var nesten ingen steder man kunne gå inn i togene og kikke, man kunne bare kikke gjennom vinduene.

I går hadde vi en veldig fin dag, da :) Vi kom et godt stykke videre på kjøkkenveggene, så nå er vi nesten ferdige med å legge rupanel! :hoppe: Vi kunne blitt ferdig med den andre ytterveggen, hadde det ikke vært for at søstra mi sendte sms og inviterte oss på middag ;) Og da dro vi, selv om det tar nesten halvannen time å kjøre dit. Men det var veldig koselig, da! :) Og på veien dit stakk vi innom rema1000, og de hadde tilbud på jordbær, 19,90 kr kurven. Jeg gikk inn for å kjøpe 2 kurver + en vaniljesaus, og endte opp med 26 kurver og 1 vaniljesaus... hehe. Så i kveld har jeg laget rørt jordbærsyltetøy av ca 4,5 kg bær, også har jeg fryst ned 4 kg bær, og har 1,5 kg bær i kjøleskapet som vi kan kose oss med i kveld og i morra ;-) Jeg elsker jordbær! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...