Gå til innhold

Wolfie trener, kanskje ...


Wolfmoon

Anbefalte innlegg

Da er det nytt år på gang, med nye nyttårsforsett. Forskjellen fra tidligere år er at jeg for det første har mål å jobbe mot, og at jeg har kjøpt meg viljestyrke ved å investere i PT :laugh:

Mål nr. 1 for året er ridetur på Island. Det blir 5 dager på hesteryggen, med 4-7 timer i salen per dag. Det sier seg selv at man bør være i god fysisk form for å ha noe utbytte av det, og den formen finnes ikke hos meg akkurat nå.

Mål nr. 2 er KK mila i september, der jeg faktisk meldte meg på 10 km i stedet for å feige ut med 5 km. Så litt på Sentrumsløpet, men konkluderte med at det blir for kort tid til at jeg kommer til å klare 10 km der. Meldt meg på med en venninne, så satser på at hun skal hjelpe meg med motivasjonen sammen med PT-en.

Mål nr 3 er å fortsette vektnedgangen fra i høst. Har fortsatt en 6-7 kg å gå ned, så da er det bare å fortsette etter en altfor lang eksamensperiode og juleferie rett etter det.

Mål nr. 4 er også videreføring av i høst. Jeg skal ha fokus på mer hverdagsaktivitet, spesielt de dagene jeg ikke trener. Det blir ofte altfor mange timer foran pc, og det er ikke bra for verken kropp eller sjel. Spesielt sliter jeg med nakke og skuldre, så da må bevegelse i hverdagen inn i større grad.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag hadde jeg altså første møte med PT der vi snakket sammen om mine forutsetninger, mål og ønsker, og etterpå tok en liten treningsøkt der vi testet ut en del aktuelle øvelser. Og hun påstod at jeg var sterk, sett i forhold til hvor lite jeg hadde trent, så det ble plusspoeng til henne med en gang :fnise: Det er jo viktig å ha god kjemi med PT-en, tenker jeg, så det var godt at det funket.

Skal ha ganske tett oppfølging i starten, for å få inn riktig teknikk, før jeg gradevis blir sluppet løs på egenhånd :laugh: Testet 1RM på knebøy i dag, for å ha noe å måle fremgang mot, det endte på ca. 60 kg som det tyngste jeg klarte med skikkelig teknikk. Kjenner jeg trenger mer teknikktrening på knebøy, men moro å se hvor mye jeg faktisk klarte å løfte.

Så nå gleder jeg meg til å få programmene hun lager til meg, hun har jo noen utfordringer med å få inn alt det jeg ønsker med både løping og styrke, så det blir spennende. Hun skulle også sette opp en 10 ukersplan med konkrete økter, så da er systemet på plass, og det er bare opp til meg selv om jeg gjennomfører eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 kg skal du ikke være misfornøyd med. :) Kjekt å starte året med en PT og noen mål, slik at man har noe å jobbe mot og ikke dabber av i slutten av januar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, jeg har jo ikke peiling, så godt å høre :fnise:

Og det er nettopp det, jeg kan ønske det så mye jeg vil, men alene har jeg ikke gjennomføringsevne rett og slett, så her må det sterkere lut til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kongsdatteren

Mål nr. 2 er KK mila i september, der jeg faktisk meldte meg på 10 km i stedet for å feige ut med 5 km. Så litt på Sentrumsløpet, men konkluderte med at det blir for kort tid til at jeg kommer til å klare 10 km der. Meldt meg på med en venninne, så satser på at hun skal hjelpe meg med motivasjonen sammen med PT-en.

Wow, spennende mål! Krysser fingrene for deg, Wolfmoon!

Blir inspirert til å prøve noe lignende jeg også! :)

Endret av Kongsdatteren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stå på! Dette klarer vi:-) tenkt så flott islandsturen kommer til å bli!

Det jeg prøver å tenke på akkurat nå, når jeg er så støl at jeg ikke klarer å sette meg og reise meg uten å skjære grimaser. Kollegaen min ler godt av meg :laugh:

Wow, spennende mål! Krysser fingrene for deg, Wolfmoon!

Blir inspirert til å prøve noe lignende jeg også! :)

Takk for det, hyggelig at jeg for en gangs skyld kanskje kan være en inspirasjon også :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøver å tenke på akkurat nå, når jeg er så støl at jeg ikke klarer å sette meg og reise meg uten å skjære grimaser. Kollegaen min ler godt av meg :laugh:

Takk for det, hyggelig at jeg for en gangs skyld kanskje kan være en inspirasjon også :fnise:

Hihi! Da vet du at du har gjort en god jobb :fnise: Blod, svette og hesterygg? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjekt ut med PT! Men går ut fra at det er ganske dyrt?

Du har jo god tid til KK-mila i det minste :) Jeg vurderer den selv, og/eller Oslo Marathon, men får kanskje se litt hvordan Sentrumsløpet går først ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PT gjennom SiO, vesentlig mye billigere enn f.eks. Sats.

Så i dag var første ordentlige time, jeg hadde glemt at det var halvtimesrute på lørdag, så ikke den beste starten på treningen der jeg kom heseblesende inn på treningssenteret 10 min forsinket, hadde sagt ifra til PT da, og det gikk helt fint.

Startet med oppvarming, som jeg i grunn synes var tungt nok i seg selv. Brukte gymbal, kjørte knebøy uten vekter og fremside lår på den. :P

Så 3 sett knebøy, kjørte 40 kg x 10 på første sett, og så ned til 30 kg x 10 på de to neste for at jeg skulle komme ordentlig ned og gjennomføre øvelsen.

Så var det strake markløft, en øvelse jeg sliter litt med, altfor mange ting å tenke på samtidig :fnise:
Men det gikk stadig bedre, gjelder bare å ikke ha altfor tungt i begynnelsen, og faktisk fokusere på hva jeg skal gjøre, så går det greit.

Så var det gående utfall med vekter. 5 kg over hodet på "lange" utfall, 6 kg i hver hånd på "korte" utfall. Sliter litt med å gå dypt nok i de korte, teknikk og styrke som må på plass der også, tenker jeg.

Så var det min hatøvelse over alle hatøvelser! Hang ups - jeg har bare ingen tro på at jeg kommer til å klare det, så jeg mister nok en del styrke bare av det psykiske :P Men med hjelp, så gjennomførte jeg tre sett med 5-3-1 repetisjon, før jeg kjørte liggende variant av samme øvelse. Og jeg har bare en ting å si, au!

Så var det dips, endelig en øvelse som jeg føler at jeg behersker, selv om jeg også her føler meg ganske så svak. Kjørte 3 sett med 10 rep på hver, måtte flytte beina litt på de tre siste repetisjonene på siste, men gjennomførte.

Så var det stående roing i slynge. Effektiv øvelse, helt sikkert, men jeg var allerede en smule sliten i en del muskler på dette tidspunktet, kan man si :P Gikk greit, og gjennomførte. Fikk ros, og det er det jeg liker aller best :nigo:

Avslutning var mageøvelse på ball. Den mageøvelsen er rett og slett knall. "push-up-posisjon" med beina på ballen, trekk inn. For å gjøre den tyngre kjørte vi beina opp slik man ville gjort om man skulle stå på hodet. Helt knall øvelse, og det er morsomt at jeg føler at jeg behersker noe også :fnise:

Avsluttet med litt lett tøying, og så på treningsplanen for de neste 10 ukene. Kjører treninger 2 dager en uke, 3 dager uka etter, med 1 PT-time hver uke. Neste uke er det to timer med PT for å gjennomgå programet på nytt, før jeg skal i ilden alene. De ukene jeg har to treninger på planen min, skal jeg ha fysisk aktivitet en dag til, men da kan jeg velge om det er å gå en tur, løpe en tur, eller noe annet.

Så alt i alt, en god start. Jeg har vondt, men det føles godt. Og jeg liker fortsatt PT-en min :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt usikker på om jeg egentlig klarte å aktivisere noe særlig muskler i går, for det føltes liksom ikke helt slik underveis og rett etterpå. Da jeg våknet i dag tidlig, så lurte jeg ikke lenger på det :laugh:

Jeg har tydeligvis klart å aktivisere godt i øvre del av rygg, noe lenger ned i ryggen, overarmer er godt aktivert, innsiden av albuen gjør like vondt som PT advarte mot, og mageøvelsen har også tydeligvis fungert :fnise:

Jeg er også inspirert, så jeg har gått til innkjøp av treningsball, dørtrapes og slynge til hjemmetrening. Ooops, mer penger ut, får bare satse på at jeg faktisk kommer til å bruke det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er økt 3 med PT gjennomført. Denne gangen den økten jeg skal kjøre den gangen i uka jeg kjører styrke uten henne! Denne inneholder også intervaller, så jeg løp først 3x3 min intervaller til start, med ned- og opptrapping ble det tilsammen 20 min. Så var det 40 ekstremt effektive minutter med styrke, jeg er faktisk imponert over meg selv :sjokkert:

Spørsmålet er jo om jeg klarer å få like mye utbytte de øktene jeg ikke har PT, men jeg må jo bare gjøre mitt beste. Det viktigste er uansett å fokusere på teknikken i begynnelsen, så får belastningen økes etter hvert :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt 4 gjennomført med PT. Samme øvelser som sist, stort sett, men hun legger innimellom på en del vekter for å sjekke hvor mye jeg kan klare, og samtidig beholde riktig teknikk. Bare én gang igjen, før jeg skal i ilden helt på egenhånd, meg, i styrkedelen av treningssenteret med alle de store styrkefolka. Vet ikke hvordan det skal gå :klo: Men jeg får kanskje bare ta på musikk og la det stå til. Det har gått greit nå, siden jeg har vært med PT-en, men helt alene føles ikke helt greit enda.

Men jeg må jo bare gjennomføre nå. Har treningsplanen på kjøleskapet, og skal gjøre mitt absolutt beste for å gjennomføre den. Med alt som skjer fremover, skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal få til det heller, men om ikke annet, jeg SKAL klare 2 økter i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Økt 4 gjennomført med PT. Samme øvelser som sist, stort sett, men hun legger innimellom på en del vekter for å sjekke hvor mye jeg kan klare, og samtidig beholde riktig teknikk. Bare én gang igjen, før jeg skal i ilden helt på egenhånd, meg, i styrkedelen av treningssenteret med alle de store styrkefolka. Vet ikke hvordan det skal gå :klo: Men jeg får kanskje bare ta på musikk og la det stå til. Det har gått greit nå, siden jeg har vært med PT-en, men helt alene føles ikke helt greit enda.

Men jeg må jo bare gjennomføre nå. Har treningsplanen på kjøleskapet, og skal gjøre mitt absolutt beste for å gjennomføre den. Med alt som skjer fremover, skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal få til det heller, men om ikke annet, jeg SKAL klare 2 økter i uka.

Det kommer til å gå så fint så! Sett på musikk og konsentrer deg om deg sjøl. Det er faktisk det mesteparten gjør på senteret, de er for opptatt av seg selv til å bry seg stort om hva andre gjør. Ikke er de store muskelbuntene så skremmende heller hvis man faktisk blir kjent med dem. ;) Stå på, du er flink! :trene::duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå så fint så! Sett på musikk og konsentrer deg om deg sjøl. Det er faktisk det mesteparten gjør på senteret, de er for opptatt av seg selv til å bry seg stort om hva andre gjør. Ikke er de store muskelbuntene så skremmende heller hvis man faktisk blir kjent med dem. ;) Stå på, du er flink! :trene::duskedame:

Ikke sant, jeg vet jo det! Jeg føler meg bare så .... dum! Og er det en følelse jeg ikke liker, så er det den :fnise: Men det ordner seg nok. Jeg skal bare tenke minst mulig på det frem til torsdag, tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjennomført PT-time igjen. Det gikk strålende som vanlig, og det er ikke tvil om at det at hun er der gjør at jeg presser meg hakket lengre enn jeg hadde gjort ellers.

Det gikk strålende i dag. Løftet 2/3 av det jeg tok i 1RM for bare noen uker siden i vanlig sett i knebøy. Teknikken begynner å komme på markløft, selv om jeg fortsatt sliter med å kjenne når jeg aktiverer ordentlig.

Alt i alt en strålende økt, så får vi se om jeg er like positiv etter torsdagens aleneøkt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Første time uten PT er gjennomført! :nigo:

Det var litt sært, men greit. Alt tar litt lenger tid, og jeg er litt mer usikker på hvor mye jeg skal kjøre med, men det gikk jo bra. Kan sikkert kjøre enda litt tyngre neste gang, men må fokusere litt mer på teknikk på bl.a. markløft først.

Så alt i alt, klapp på skuldra til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg utrolig flink på søndag, innimellom at helgebesøket dro og jeg var å spiste middag med noen venner, så gjennomførte jeg faktisk en løpeøkt på mølla! :nigo: Er i elendig form, men satser på at det blir bedre. Jeg er også litt halvforkjøla, så jeg skylder litt på det også :fnise:

I går var det PT-økt. Gjennomførte 45/15 x 12 intervaller. Siste 45 sek på 13. Tror aldri jeg har løpt så fort på mølla i hele mitt liv :P Etter på det var det en helt jævlig styrkeøkt, men jeg fullførte! Godt etterpå, men jævlig underveis. Tror ikke jeg noensinne kommer til å klare å presse meg selv så langt alene :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! :duskedame:

Å presse seg selv er ikke så lett, derfor er det kjekt å ha noen som presser deg. :) Samtidig så blir det enklere å presse seg selv, etterhvert som du blir mer vant med å bli presset av PT:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, men etter å ha utsatt trening to dager nå, så føles det ikke helt sånn.

Og siste økt med trening denne uka blir nok ikke før i morgen :P

Men jeg har vært flink til å gå da. UPen min er fornøyd med meg, etter at jeg hadde 3 dager med over 10 000 skritt på rad :fnise:

Vekten er forøvrig den samme, men med mindre vondt i skuldre og nakke, litt mer energi og ikke minst mye bedre søvn, så må jeg si denne treningen er verdt det allikevel altså :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...