Gå til innhold

Blødende og "løst" tannkjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er gravid i uke 27 og har den siste tiden (månedene) vært plaget med at jeg begynner å blø lett -- kan begynne å blø neseblod bare jeg snyter meg, og blør fra tannkjøttet når jeg pusser tennene.

Den siste uken har jeg imidertlid itillegg vært hoven i tannkjøttet bak fortennene. De siste to dagene har det vært så ille at jeg står og spytter friskt blod når jeg pusser tennene. I dag kjennes det ut som om tannkjøttet har "løsnet" litt, slik at jeg kan stikke tungen mellom tannkjøttet og tanna. Det er skikkelig ekkelt, og ike minst irriterende å begynne å blø i tide og utide.

Jeg pusser tennene minst to ganger dagllig, og bruker i tillegg fluorskylling morgen og kveld.

Noen andre som har opplevd dette?? Hva gjør jeg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ha en begynnende tannkjøttbetennelse? Det er ikke trivelige greier, og du burde kanskje høre med en tannlege for å sjekke at det ikke er noe alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du tanntråd?

Jeg tror du har fått svangerskaps gingivitt(vanlig gingivitt skylles som regel dårlig munnhygiene, mens svangerskaps gingivitt kommer av hormoner og gir seg som regel når svangerskapet er over)

Her er det viktig og være flink med munnhygienen og bruke tanntråd 1-2 ganger om dagen!

Vil anbefale at du ringer tannlegen din og får snakket om det og hvordan du har det, for sikkerhetskyld.

Mvh tannhelsesekrtær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar damer! :)

Jeg har nok ikke Cvitaminmangel, ifølge blodprøver hos JM for to uker siden, så er nok ikke det.

Jeg bruker ikke tanntråd, pga at jeg har "streng" bak fortennene (etter å ha hatt regulering i overkjeven når jeg var ungdom).

Uff, har sånn tannlegeskrekk, at jeg hadde håpt jeg skulle slippe å måtte ringe dit. Men det er nok bare å "hoppe" i de, om det ikke blir bedre.

Igjen, takk for svar dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I stede for tanntråd kan du bruke små koster som du får på apoteket. Datteren min bruker de nå mens hun har tannregulering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett blødende tannkjøtt da jeg gikk gravid sist. Spyttet friskt blod når jeg pusset. Jeg og pusser morgen og kveld, tanntråd morgen og kveld, pluss flux-skylling morgen og kveld.

Tannlegen min sa det er en ganske vanlig "bivirkng" av svangerskapet. Det jeg fikk beskjed om var å skylle med noe som heter Hexdril morgen og kveld og bruke veldig myk tannkost. Hexdril er bakteriedrepende (og ikke skadelig for fosteret og heller ta fluortabletter etterpå da hexdril ikke inneholder det.

Corsdyl har samme effekt, men den gir fort misfarging på tennene, så ville anbefalt å styre unna den. Jeg såg forresten en reklame for nytt munnskyllevann, hexdril med fluorinnhold, men jeg aner ikke om den er like virkningsfull som den vanlige hexdril.

Hos meg hjalp dette, og tannkjøttet gikk tilbake til sitt vanlige etter at jenta ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...