Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2015


ablaze

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da er jeg hjemme igjen med tre jenter i hjertet, men desverre bare to her hjemme. Vi koser oss masse med storesøster og minstesøster og nyter dem. Mellomsøster vil alltid være med oss i hjertet og tankene.

Minstesøster kom til verden onsdag etter en heftig fødsel, både for meg og henne. Det var aldri noen fare for noen av oss og vi var godt ivaretatt av leger, jordmødre og barnepleier. Jeg er mørbanket og blodfattig, men lykkelig for at vårt lille mirakel lever. Vi er heldig.

Hmm kan jeg spørre om din erfaring med å bli satt i gang? Er det derfor det ble heftig? Selv har jeg litt valget mellom Igangsettelse eller keisersnitt litt før termin... Syns det er vanskelig.

Du trenger ikke svare om du syns det blir for privat altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm kan jeg spørre om din erfaring med å bli satt i gang? Er det derfor det ble heftig? Selv har jeg litt valget mellom Igangsettelse eller keisersnitt litt før termin... Syns det er vanskelig.

Du trenger ikke svare om du syns det blir for privat altså.

Selve igangsettingen gikk kjempe bra, jeg reagerte godt på ballong og så piller da den var ute. Forløpet av åpningsfasen var grei, det ble heftig pga aku for ekstra modning, og fordi minstesøster plutselig måtte ut fordi hun ikke hadde det bra. Pressriene mine har aldri vært noe å skryte av, ikke med storesøster heller (ikke igangsatt), jeg er rett og slett ikke en fødemaskin... Ikke hadde jeg krefter på slutten heller, så minstesøster ble regelrett trekt ut av meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve igangsettingen gikk kjempe bra, jeg reagerte godt på ballong og så piller da den var ute. Forløpet av åpningsfasen var grei, det ble heftig pga aku for ekstra modning, og fordi minstesøster plutselig måtte ut fordi hun ikke hadde det bra. Pressriene mine har aldri vært noe å skryte av, ikke med storesøster heller (ikke igangsatt), jeg er rett og slett ikke en fødemaskin... Ikke hadde jeg krefter på slutten heller, så minstesøster ble regelrett trekt ut av meg.

Godt å være ferdig tenker jeg:) tok det lang tid å sette det i gang? Er litt redd for å måtte holde på i dagesvis.. Er ingen fødemaskin selv for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ballong kl 13.00 21. Sept. Hadde full åpning 22. på kvelden en gang og 23. Kl 01.51 var hun ute.

Godt å være ferdig tenker jeg:) tok det lang tid å sette det i gang? Er litt redd for å måtte holde på i dagesvis.. Er ingen fødemaskin selv for å si det sånn.

Hun var ute 1,5 døgn etter ballongen var satt, ikke lenge for en indusert fødsel, det tar gjerne to til fire dager sa de til meg. Det er ikke smerter hele tiden ;) hos meg begynte det først med vedvarende rier drøye døgnet etter ballongen var inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøft tema å ta opp men jeg kjører på :)  Selv om frøkna bare er 8 dager gammel så har ammingen sålangt vert et skikkelig mareritt. Hun slet skikkelig med å få tak i begynnelsen og vi må derfor bruke skjold. Jeg har svært lite melk og må supplere med mme etter hvert måltid for at hun skal bli fornøyd. I tilegg pumper jeg meg for å prøve å øke produksjonen, noe som enda ikke hjelper. Den ene puppen som har mest melk er så sår at jeg ikke klarer å amme skikkelig blir grining på meg og sinne på frøkna for jeg må prøve å få hun til å ta skikkelig tak om igjen og om igjen. 

 

Nattesøvn har vært oppskrytt med over to timer med mating dersom jeg skal amme å gi mme... 

Nå i natt så gav vi henne kun mme på de to måltidene, matingen var da unnagjort på under 1 time og frøkna sovnet mye fortere og virket mer fornøyd.. 

 

Nå kommer JM på besøk imorgen så tenker å diskutere med henne om at vi går over til mest mulig flaskemating sålangt jeg ikke får til amming skikkelig, da pumper jeg meg heller å gir mest mulig mm på flaske og supplerer med mme dersom nødvendig... Har følt meg skikkelig mislykket som ikke får til noe som "alle" får til, men helesøster mener at det er beste er at mor også har det bra og en må ikke amme for enhver bekostning.... 

 

Ikke vet jeg helt hvor  jeg vil med inlegget men greit å få luftet litt :D  

Nå skal jeg bade de stakkars såre brystvortene mine i litt varmt vann så de kanskje får det litt bedre... 

Ellers nyter vi snuppa masse og hun er så hærlig :D :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShiningStar - min ammestart med eldste lignet det du beskriver her. For mye vekttap, brystvorter med åpne, blødende sår og så utrolig vonde. Melken kom skikkelig først en uke etter fødsel, og all "tørrtreningen" gjorde vondt verre. Jeg endte med å pumpe først nesten alle måltider, så annethvert måltid i et par uker, for å gi meg selv en kjærkommen pause fra smertene, samtidig som jeg fikk opp produksjonen og babyen fikk øvd på å die. Nå er det ikke sikkert dette funker for deg, men mitt budskap er vel egentlig at det ofte blir bedre etter noen få uker. Det er helt jævlig mens det står på, men når ammingen først er etablert, er det utrolig hendig og praktisk.

Har du en god pumpe? Det har vært viktig her. Og med eldste koppmatet vi for å unngå sugeforvirring de første ukene, prøvde oss med flaske etterhvert - da ville hun ikke ha, men ettersom ammingen da gikk bra, var det ikke så farlig. Det sagt - tvillingene får nå flaske og pupp om hverandre, og de får fint til begge deler, så det er ikke sånn at det må være problematisk å kombinere. Nå har det jo også kommet flasketuter som i større grad ligner puppen (vi har Medela Calma), det kan sikkert også være verdt å prøve.

Ellers - det med søvn BLIR bedre etterhvert, for de aller, aller fleste. Sov når du kan, som når babyen sover på dagen. Søvn og mat til deg er viktigere enn husarbeid, besøk og annet i den fasen dere er i nå. Og mtp amming er det også viktig at du får i deg nok mat og ikke minst drikke.

Har du anledning til det, be gjerne om hjelp fra en ammehjelper (sjekk ammehjelpen.no, masse bra info på nettsidene også), min erfaring er at helsesøstre har varierende kunnskap om dette.

Og: la brystvortene lufttørke etter amming, smør gjerne med Purelan eller lignende, kjøp sånne pads på apoteket (Multi-Mam eller noe sånt). Og ikke minst - gi deg selv credit for innsatsen, og går det ikke, så har du alt gjort en flott innsats. Stor klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShiningStar - min ammestart med eldste lignet det du beskriver her. For mye vekttap, brystvorter med åpne, blødende sår og så utrolig vonde. Melken kom skikkelig først en uke etter fødsel, og all "tørrtreningen" gjorde vondt verre. Jeg endte med å pumpe først nesten alle måltider, så annethvert måltid i et par uker, for å gi meg selv en kjærkommen pause fra smertene, samtidig som jeg fikk opp produksjonen og babyen fikk øvd på å die. Nå er det ikke sikkert dette funker for deg, men mitt budskap er vel egentlig at det ofte blir bedre etter noen få uker. Det er helt jævlig mens det står på, men når ammingen først er etablert, er det utrolig hendig og praktisk.

Har du en god pumpe? Det har vært viktig her. Og med eldste koppmatet vi for å unngå sugeforvirring de første ukene, prøvde oss med flaske etterhvert - da ville hun ikke ha, men ettersom ammingen da gikk bra, var det ikke så farlig. Det sagt - tvillingene får nå flaske og pupp om hverandre, og de får fint til begge deler, så det er ikke sånn at det må være problematisk å kombinere. Nå har det jo også kommet flasketuter som i større grad ligner puppen (vi har Medela Calma), det kan sikkert også være verdt å prøve.

Ellers - det med søvn BLIR bedre etterhvert, for de aller, aller fleste. Sov når du kan, som når babyen sover på dagen. Søvn og mat til deg er viktigere enn husarbeid, besøk og annet i den fasen dere er i nå. Og mtp amming er det også viktig at du får i deg nok mat og ikke minst drikke.

Har du anledning til det, be gjerne om hjelp fra en ammehjelper (sjekk ammehjelpen.no, masse bra info på nettsidene også), min erfaring er at helsesøstre har varierende kunnskap om dette.

Og: la brystvortene lufttørke etter amming, smør gjerne med Purelan eller lignende, kjøp sånne pads på apoteket (Multi-Mam eller noe sånt). Og ikke minst - gi deg selv credit for innsatsen, og går det ikke, så har du alt gjort en flott innsats. Stor klem!

:hjerte:  Takk for gode råd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Lenge siden jeg har vært her!! Gratulerer så masse med babyen alle sammen  :blomst:

 

Lillebror er nå 12 uker gammel og har så langt hatt en ganske tøff start. Etter at vi kom hjem, ammet han så bra at vi etter hvert kunne ta ut sonden. Men så etter en uke viste det seg at han ikke ammet så godt alikevel og begynte å gå ned i vekt. Siden han ammet så dårlig fikk jeg mindre melk og måte etter hvert gi han pumpet melk på flaske for at han skulle få fulle måltider. Han sov mye og virket generelt lite interessert i å spise og en morgen tok jeg meg i å føle at jeg satt å tvangsforet gutten.

 

Jeg tok fortvilt kontakt med helsestasjonen som sendte meg videre til sykehuset. Der ble han lagt inn til såkalt spiseobservasjon etter at de hadde ekskludert infeksjon som årsak.

 

På grunn av stresset så fikk jeg enda mindre melk og måtte til slutt gi erstatning for at han skulle få fulle måltider, da jeg ikke hadde nok melk selv om jeg pumpet og pumpet. Det ble etter en liten uke påvist B12-mangel - noe som resulterer i dårlig matlyst og at en er trett hele tiden. Han skal nå ha tre sprøyter B12 over tre uker og så satser vi på at det blir bra (han er mye mer våken allerede etter en sprøyte).

 

Men dette har resultert i at han ikke har lyst på pupp, så jeg har etter neste elleve ukers pumping innsett at jeg ikke kommer til å amme veslegutten min. LItt av årsaken er at jeg nå ha så lite melk at jeg må pumpe meg opp igjen. I tillegg merket jeg at jeg ikke hadde det bra og at dette gikk ut over storesøsteren (måltidene ble plutselig igjen kjempelange da jeg måtte amme, gi flaske og pumpe til hvert måltid og dette resulterte i at storesøster hele tiden ble nedprioritert). Etter en samtale med helsesøster ble jeg enig med meg selv om å droppe amming da det ikke er verdt det til enhver pris, og har etter det kjent at jeg har kunnet senke skuldrene og begynne permisjonen min. 

 

Kom meg forresten på trening sist uke og det var kjempedeilig. Satser på å komme godt i gang nå da jeg kjenner det trengs!  :trene:  

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som ikke har født enda? Jeg venter i spenning nå, men ingen klare tegn til fødsel foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som ikke har født enda? Jeg venter i spenning nå, men ingen klare tegn til fødsel foreløpig!

Tvinner tommeltotter her( eller strikker da) Her har jeg ikke kjøpt ammepute eller annet slikt utstyr, er så redd for å ikke kunne amme. Sender ut mannen når alt er i orden. ;) Men kjenner jo at det er noe som skjer med brystene mine, orker ikke bh om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en tørn, ablaze! Godt at dere har funnet en løsning på det. God klem! Her tar også ammingen mye tid, men det er mest fordi de er to. Vanskelig å gjøre noe med. ;)

Håper dere slipper å vente så mye lenger, blomst og fjellgeita!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten vår kom på tirsdag, rask og fin fødsel selv om den var igangsatt, men var visst veldig moden på forhånd da:) kun et lite "pyntesting" og er i fin form. Så da er vi tobarnsforeldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår kom på tirsdag, rask og fin fødsel selv om den var igangsatt, men var visst veldig moden på forhånd da:) kun et lite "pyntesting" og er i fin form. Så da er vi tobarnsforeldre!

Gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sukk, en uke igjen. Mange her som gikk på overtid? Venter min første, så man kan jo forvente at man må gå overtid :( Tungt nå, men holder ut og skal jo komme no godt ut av det. Ut og gå tur, frisk luft, spise hvile, strikke, høre radio, lese..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...