Gå til innhold

Og eller å her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Wow, det er tydelig at folk ikke kan skrive i det hele tatt.

Det er klart at læreren har rett. De ordene som skal settes å foran skal stå i infinitiv. Få, hjelpe, finne er alle infinitiv.

Unntaket til regelen er om det står infitiv før og etter, slik som "hjelpe og finne", men dette er ikke tilfelle i noen av setningene.

Tydelig at ikke kvinneguiden er fylt med folk som kan norsk. Wow...

Anonymous poster hash: a098f...e83

Hei på deg, læreren til datteren til Ts.

Anonymous poster hash: 62a81...061

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg akkurat sendt en e-post til min datters norsklærer.

(Det var ikke min datters egen norsklærer som var hjernen bak denne rettingen, men parallellklassens norsklærer.)

Jeg skrev at jeg kan ikke helt skjønne annet enn at datteren min har rett og at denne læreren tar feil. At jeg kan skjønne at feil kan glippe gjennom av og til, men at iom at læreren argumenterte for meningen sin, hadde det vært interessant å vite hva disse argumentene gikk i...

;)



Anonymous poster hash: ab131...457
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg akkurat sendt en e-post til min datters norsklærer.

(Det var ikke min datters egen norsklærer som var hjernen bak denne rettingen, men parallellklassens norsklærer.)

Jeg skrev at jeg kan ikke helt skjønne annet enn at datteren min har rett og at denne læreren tar feil. At jeg kan skjønne at feil kan glippe gjennom av og til, men at iom at læreren argumenterte for meningen sin, hadde det vært interessant å vite hva disse argumentene gikk i...

;)

Anonymous poster hash: ab131...457

Venter spent på svar. Håper at læreren er ydmyk nok til å innrømme at han/hun tok feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Xxxxx! Det stemmer at jeg er Xxxx' norsklærer. På onsdagene har vi imidlertid en tredeling i norsktimene der elevene fordeler seg på tre ulike lærere som har ulike undervisningsopplegg. Jeg har snakket med den aktuelle læreren og hun beklager dette.

Jeg synes det er bra at du følger med, og sender mail når slike ting oppstår.

Godkjent. :)

Selv om jeg ikke er 100% sikker på at dette faktisk har nådd den aktuelle læreren... Jeg sendte e-posten klokka 23 i går kveld, og svaret kom allerede 09 i morges. Selvfølgelig kan hun ha rukket å ta det opp med vedkommende før skoledagen begynte, men det kan jo også ha vært mer lettvint å bare la det hele passere... (Vet dessuten at min datters norsklærer er helt nyutdannet, det krever jo litt selvtillit å gå til en annen lærer og påpeke feil.).

Uansett, jeg har et veldig godt inntrykk min datters norsklærer (kun sett og hørt henne på ett foreldremøte, men likevel), og jeg føler meg rimelig trygg på hennes kompetanse.

(Men pokker heller, kunne virkelig tenkt meg å høre den andre læreren argumentere for vranglæren... ;) )



Anonymous poster hash: ab131...457
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Xxxxx! Det stemmer at jeg er Xxxx' norsklærer. På onsdagene har vi imidlertid en tredeling i norsktimene der elevene fordeler seg på tre ulike lærere som har ulike undervisningsopplegg. Jeg har snakket med den aktuelle læreren og hun beklager dette.

Jeg synes det er bra at du følger med, og sender mail når slike ting oppstår.

Godkjent. :)

Selv om jeg ikke er 100% sikker på at dette faktisk har nådd den aktuelle læreren... Jeg sendte e-posten klokka 23 i går kveld, og svaret kom allerede 09 i morges. Selvfølgelig kan hun ha rukket å ta det opp med vedkommende før skoledagen begynte, men det kan jo også ha vært mer lettvint å bare la det hele passere... (Vet dessuten at min datters norsklærer er helt nyutdannet, det krever jo litt selvtillit å gå til en annen lærer og påpeke feil.).

Uansett, jeg har et veldig godt inntrykk min datters norsklærer (kun sett og hørt henne på ett foreldremøte, men likevel), og jeg føler meg rimelig trygg på hennes kompetanse.

(Men pokker heller, kunne virkelig tenkt meg å høre den andre læreren argumentere for vranglæren... ;) )

Anonymous poster hash: ab131...457

Jeg ville ikke godtatt beklagelsen uten videre. Det er jo ikke nok å beklage, de må jo forsikre seg om at læreren faktisk lærer seg reglene? Ellers vil vranglæren fortsette.

Anonymous poster hash: 80039...720

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trøster meg med at dette ikke var min datters hovedlærer i norsk. ;)

Dessuten: Hun fortalte meg nettopp at hun i dag hadde sett - helt tilfeldig - et papirark på et bord inne på et grupperom, hvor det stod: Kan du komme hit og hjelpe meg med å finne det jeg prøver å få tak i? Det var alt som hadde stått på arket. Og den første og'en var understreket...

Så her var det nok et par lærere som hadde sittet og undersøkt saken!



Anonymous poster hash: ab131...457
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trøster meg med at dette ikke var min datters hovedlærer i norsk. ;)

Dessuten: Hun fortalte meg nettopp at hun i dag hadde sett - helt tilfeldig - et papirark på et bord inne på et grupperom, hvor det stod: Kan du komme hit og hjelpe meg med å finne det jeg prøver å få tak i? Det var alt som hadde stått på arket. Og den første og'en var understreket...

Så her var det nok et par lærere som hadde sittet og undersøkt saken!

Anonymous poster hash: ab131...457

Fint hvis de lærte noe av denne saken. :laugh:

Men det hadde vært enda bedre om læreren hadde tatt saken opp i klassen og forklart nøye for elevene (og seg selv) hvorfor det skal være slik som din datter sa hele tiden.

Anonymous poster hash: 80039...720

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB over. Det er dessuten viktig at ingen settes i gapestokk; man kan gjøre feil, og hvis man innser dem og retter dem opp, skal man ikke straffes.

Og en ting til: At en lærer gjør feil og siden korrigerer seg selv, kan til og med virke heldig pedagogisk (riktignok utilsiktet). Jeg fulgte et kurs om logikk en gang, og foreleseren hadde skrevet et kjempemessig logisk stykke opp på tavla. Da vi, altså studentene, opponerte mot konklusjonen hans, mente han selvsagt at vi var idioter – inntil han så, noen sekunder før forelesningen var over, at han hadde glemt et minustegn. Han følte seg sikkert temmelig knust etterpå, men vi som var der, lærte av det. Ikke minst skjønte vi at vi hadde skjønt hva det dreide seg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB over. Det er dessuten viktig at ingen settes i gapestokk; man kan gjøre feil, og hvis man innser dem og retter dem opp, skal man ikke straffes.

Og en ting til: At en lærer gjør feil og siden korrigerer seg selv, kan til og med virke heldig pedagogisk (riktignok utilsiktet). Jeg fulgte et kurs om logikk en gang, og foreleseren hadde skrevet et kjempemessig logisk stykke opp på tavla. Da vi, altså studentene, opponerte mot konklusjonen hans, mente han selvsagt at vi var idioter – inntil han så, noen sekunder før forelesningen var over, at han hadde glemt et minustegn. Han følte seg sikkert temmelig knust etterpå, men vi som var der, lærte av det. Ikke minst skjønte vi at vi hadde skjønt hva det dreide seg om.

Godt poeng. Feil skjer den beste. Det har hendt at jeg har hatt oppdrag som korrekturleser, og i begynnelsen så jeg feil overalt og var skikkelig bedreviter. Det fikk en brå slutt da jeg fikk se en større publikasjon jeg hadde foretatt siste korrektur på. Det var minst fem feil som jeg selv hadde oversett og som altså blir stående for evig og alltid. Det er en god øvelse i ydmykhet.

Det var vel ingen her i tråden som hevdet at og/å er spesielt enkelt på norsk, så jeg har faktisk forståelse for læreren og ikke minst eleven. Dette eksemplet viser jo bare at man noen ganger må gå metodisk til verks og analysere setningen.

Anonymous poster hash: 8dea6...736

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB over. Det er dessuten viktig at ingen settes i gapestokk; man kan gjøre feil, og hvis man innser dem og retter dem opp, skal man ikke straffes.

Og en ting til: At en lærer gjør feil og siden korrigerer seg selv, kan til og med virke heldig pedagogisk (riktignok utilsiktet). Jeg fulgte et kurs om logikk en gang, og foreleseren hadde skrevet et kjempemessig logisk stykke opp på tavla. Da vi, altså studentene, opponerte mot konklusjonen hans, mente han selvsagt at vi var idioter – inntil han så, noen sekunder før forelesningen var over, at han hadde glemt et minustegn. Han følte seg sikkert temmelig knust etterpå, men vi som var der, lærte av det. Ikke minst skjønte vi at vi hadde skjønt hva det dreide seg om.

Kan ikke ha opplevd mye motgang i livet, om han ble knust av det der.

Anonymous poster hash: 62a81...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte og-å-å

Og først og-og

Men så begynte jeg å tenke at på skoln så skal de alltid teste så det naturlige ville vært å ha begge formene i setningene. Så da tenkte jeg "det er og -og men siden de pleier å teste så er det sikkert å på en av dem og det må jo være den først"

Men hvis ikke jeg hadde tenkt slik så blir det og-og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...