Gå til innhold

Hvilken VGs i Oslo anbefaler du?


Travalo

Anbefalte innlegg

Skal flytte til Oslo å gå tredjeåret VGs til neste år, og lurer veldig på hvilke skoler jeg skal søke på. Hvilken gikk du på? Anbefaler du den? Har du hørt om noen andre gode VGs? Tenker utifra mobbing, miljø, kvaliteten på lærerne og slike ting.

 

 

Har litt over 5 i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OG, så lurer på litt på hvordan det er med klassefordeling i store byer? Er det samme parallellklasser i alle tre årene, eller er det slik at det reguleres hvem som går i hvilken parallellklasse etter hvert år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Vil anbefale Lambertseter Videregående Skole. Går sisteåret nå og er absolutt en god skole med et godt miljø. Det blir gjennomført klasseundersøkelser slik at klasser med dårlig miljø får oppfølging. I tillegg spres elevene fra tidligere skoler slik at få kjenner hverandre i klassene så alle får en lik start og slik at det ikke blir grupperinger. Det er veldig dyktige lærere som ofte har lang erfaring eller god utdannelse. Det er samme klasser i fellesfagene alle tre år, men i de ulike programfagene er det nye klasser i 2. og 3. 
Etter det jeg hører fra de mest populære sentrumsskolene så er det mye fokus på klær, fest og hvem som gjorde hva den helgen, blir fort fokus på status. Det skjer mye gøy på Lambertseter både på skolen og i helgene men merker at elevene er mer genuine enn på andre skoler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Vil anbefale Lambertseter Videregående Skole. Går sisteåret nå og er absolutt en god skole med et godt miljø. Det blir gjennomført klasseundersøkelser slik at klasser med dårlig miljø får oppfølging. I tillegg spres elevene fra tidligere skoler slik at få kjenner hverandre i klassene så alle får en lik start og slik at det ikke blir grupperinger. Det er veldig dyktige lærere som ofte har lang erfaring eller god utdannelse. Det er samme klasser i fellesfagene alle tre år, men i de ulike programfagene er det nye klasser i 2. og 3. 

Etter det jeg hører fra de mest populære sentrumsskolene så er det mye fokus på klær, fest og hvem som gjorde hva den helgen, blir fort fokus på status. Det skjer mye gøy på Lambertseter både på skolen og i helgene men merker at elevene er mer genuine enn på andre skoler. 

Ah, takk for svar! Veldig nyttig, faktisk! :) Er elevene på skolen generelt dyktige, eller er det "ut" å være flink? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foss VGS, Elvebakken VGS og Katta går for å være de 3 beste skolene i byen :) Anbefaler alle tre på det varmeste. På disse skolene er det kult med gode karakterer, og her er det folk med over 5 i snitt som går - folk som er motiverte og som vil noe mer etter videregående. Miljøene ved alle tre skolene går for å være kjempebra, og de er også kjente for at det er en del "foreninger" og en del happenings for elevene, så her tror jeg det er gode muligheter både for å få et supert læringsmiljø og for å få mange nye venner.

 

Lambertseter er ikke akkurat top notch såvidt meg bekjent..

 

Ullern VGS går for å være blant de beste skolene i byen den også, men der er det dessverre mye fri flyt av penger og "pappa betaler". Gutta får dyre biler til 18 års dagen og alle har en "Ullern-uniform". Det er nesten som å se på film. Tror det er vanskeligere å komme inn i miljøet der med mindre du er veldig opptatt av utseende, klær, penger og annet materialistisk dilldall.



Anonymous poster hash: 7d3e8...946
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Foss VGS, Elvebakken VGS og Katta går for å være de 3 beste skolene i byen :) Anbefaler alle tre på det varmeste. På disse skolene er det kult med gode karakterer, og her er det folk med over 5 i snitt som går - folk som er motiverte og som vil noe mer etter videregående. Miljøene ved alle tre skolene går for å være kjempebra, og de er også kjente for at det er en del "foreninger" og en del happenings for elevene, så her tror jeg det er gode muligheter både for å få et supert læringsmiljø og for å få mange nye venner.

 

Lambertseter er ikke akkurat top notch såvidt meg bekjent..

 

Ullern VGS går for å være blant de beste skolene i byen den også, men der er det dessverre mye fri flyt av penger og "pappa betaler". Gutta får dyre biler til 18 års dagen og alle har en "Ullern-uniform". Det er nesten som å se på film. Tror det er vanskeligere å komme inn i miljøet der med mindre du er veldig opptatt av utseende, klær, penger og annet materialistisk dilldall.

Anonymous poster hash: 7d3e8...946

 

 

 

Jeg går på Ullern. Hva er Ullernuniform? Jeg spør oppriktig fordi jeg lurer:)

Anonymous poster hash: 1c75b...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått studiespesialiserende på Persbråten vgs og har vært veldig fornøyd! :) Godt miljø og generelt veldig god atmosfære. Strenge men kjempegode lærere som setter de karakterene du fortjener (det gjorde de hvertfall på meg).

Jeg ble rett og slett veldig glad av å gå der, når lærerne var flinke og medelevene veldig hyggelige og inkluderende. Moderne og godt tilrettelagt for alle så det er mulig å komme seg fra sted til sted på en enkel måte uten at det blir så masete. Anbefales på det sterkeste! :) 



Anonymous poster hash: e72df...c11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil definitivt anbefale Lambertseter vgs. Dyktige og stort sett jordnære elever, og engasjerte lærere som kan sine fag.

 

Jeg vil også anbefale KG, men det er en privatskole, så det koster jo penger.



Anonymous poster hash: 9ab26...a5e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, takk for gode svar, alle sammen! Har selvfølgelig tenkt på Elvebakken og Foss, men er så usikker på om jeg har karakterer til å komme inn  :vetikke:  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, takk for gode svar, alle sammen! Har selvfølgelig tenkt på Elvebakken og Foss, men er så usikker på om jeg har karakterer til å komme inn  :vetikke:  :(

Det skader ikke å prøve å søke! Har ingen erfaring med skolene du nevner, men du finner nok en god skole til slutt :) Jeg ville satt opp alle skolene du ønsker å komme inn på, og sette den du ønsker mest å komme inn på øverst. :) 

Anonymous poster hash: e72df...c11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonans. Altså ikke privatisten men videregående skole delen. Du betaler 1000 kr ca i mnd men det er absolutt verdt det. De har utrolig dyktige lærere. Snittet mitt hevde seg mye.

Endret av Mendoza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det skader ikke å prøve å søke! Har ingen erfaring med skolene du nevner, men du finner nok en god skole til slutt :) Jeg ville satt opp alle skolene du ønsker å komme inn på, og sette den du ønsker mest å komme inn på øverst. :)

Anonymous poster hash: e72df...c11

 

Det er sant! Høres egentlig veldig lurt ut, å faktisk prøve. Takk! :) 

Sonans. Altså ikke privatisten men videregående skole delen. Du betaler 1000 kr ca i mnd men det er absolutt verdt det. De har utrolig dyktige lærere. Snittet mitt hevet seg mye.

Takk for svar, men jeg kommer ikke til å søke privatskole :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristelig gymnasium. Det er famtastiske lærere, og absolutt ikke bare kristne som går der. Høyt faglig snitt og veldig godt miljø!



Anonymous poster hash: 6e9b9...511
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse gode videregående skoler i Oslo, mange flere nå enn for ti år siden da jeg gikk på vgs.

Jeg anbefaler deg å tenke litt over hva slags miljø du vil ha, og hvilken type du er. Mange bytter også fra toppskolene siste året fordi det er vanskeligere å få gode karakterer der (mange flinke konkurrenter).

Har du mulighet, anbefaler jeg deg rett og slett et par skolebesøk, og sjekk hvor du føler deg hjemme :)

Anonymous poster hash: dc6c8...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale Lambertseter. Godt sosialt miljø og flinke lærere. Du bør også ta reisevei i betraktning da, er greit å gå på en skole i OK avstand.

Anonymous poster hash: 17e07...492

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gikk ut av Elvebakken nå før sommeren, en veldig god skole, med et god miljø og stort sett gode lærere :) 



Anonymous poster hash: 5ed64...6c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk for svar! Veldig nyttig, faktisk! :) Er elevene på skolen generelt dyktige, eller er det "ut" å være flink? 

Det er mange dyktige elever, og blir ikke sett ned på å være flink, heller beundret av de som ligger på 4. Veldig god skole med bra miljø! Håper miljøet fortsetter å være så bra med de nye kullene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg går på Ullern. Hva er Ullernuniform? Jeg spør oppriktig fordi jeg lurer:)

Anonymous poster hash: 1c75b...652

 

 

 

Alle jentene har rettet ut det korsrygglange håret sitt, sminken og fargetonene er lik, alle går i klær i duse farger; grått, mørkeblått, og kanskje noen "babyfarger" når disse er i sesong. Alle har MK-vesker og ser kliss like ut bortsett fra at tonen på hårfargen kan variere i liten grad. Gutta har chinos, en form for moderne hentesveis, skuldervesker fra Tiger og Raybans. De ser kliss like ut hele gjengen. Synes det er like fascinerende hver gang jeg får forbi og ser disse folka på tur ut av skolebygget :)

Anonymous poster hash: 7d3e8...946

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foss VGS, Elvebakken VGS og Katta går for å være de 3 beste skolene i byen :) Anbefaler alle tre på det varmeste. På disse skolene er det kult med gode karakterer, og her er det folk med over 5 i snitt som går - folk som er motiverte og som vil noe mer etter videregående. Miljøene ved alle tre skolene går for å være kjempebra, og de er også kjente for at det er en del "foreninger" og en del happenings for elevene, så her tror jeg det er gode muligheter både for å få et supert læringsmiljø og for å få mange nye venner.

Lambertseter er ikke akkurat top notch såvidt meg bekjent..

Ullern VGS går for å være blant de beste skolene i byen den også, men der er det dessverre mye fri flyt av penger og "pappa betaler". Gutta får dyre biler til 18 års dagen og alle har en "Ullern-uniform". Det er nesten som å se på film. Tror det er vanskeligere å komme inn i miljøet der med mindre du er veldig opptatt av utseende, klær, penger og annet materialistisk dilldall.

Anonymous poster hash: 7d3e8...946

Har ikke bydel Frogner en videregående skole? Og i såfall, er den bra/best?

Anonymous poster hash: 9753d...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...