Gå til innhold

Ubehagelig kollega ("hvorfor så stille?")


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan ikke du begynne å rakke ned på han da? Fight fire with fire! Hadde aldri funnet meg i sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Kanskje du skulle prøve det en gang. DET hadde vært fantastisk" hadde jeg sagt om han begynte å gnåle om at du var stille. Når det tydeligvis er lov å gnåle ene vegen må det være lov å ta igjen med samme mynt. Kanskje det er eneste språl han forstår. Stå på! Ikke prøve å forandre deg, å være stille er ikke en feil ved deg, det er et personlighetstrekk som er like mye verdt som det å prate mye. 



Anonymous poster hash: b35fd...d5f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg føler virkelig med deg TS. Jeg er ikke sjenert selv, men kan kjenne meg igjen likevel. Jobber i en butikk hvor flere av de ansatte foretrekker å stå å skravle seg imellom (ofte om privatlivet) og det syns jeg ikke alltid passer seg når det er kunder i butikken som kanskje trenger hjelp. Jeg forsøker å delta i disse samtalene i rolige perioder, men når det er kunder tilstede syns jeg det er ubehagelig

Anonymous poster hash: 43365...a22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Når noen spør meg hvorfor jeg er så stille så sier jeg bare at jeg snakke når jeg har noe å si.

 

 

Men ja det er plagsomt når folk spør om og om igjen hvorfor man er stille. Akkurat som det er den største katastrofe som finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Jeg får inntrykk av at han prøver å lette på stemningen, ikke at han vil deg noe vondt.

 

Ja, helt klart! Det er helt vanlig og normalt å si ting som; "hvorfor er du så stille egentlig?" etter å ha ropt etter henne ; "Hvorfor prater du så mye? Hvorfor prater du høl i huet på meg a?"

 

Du, og de 10 andre som har likt det du skriver må være rassehøl-mobbere. For slik oppførsel er ren mobbing av henne. Det at man er stille og sjenert er et personlighetstrekk, det er sånn man ER. Når da folk gjør narr av det, eller stiller spørsmålstegn ved det, så stiller man spørsmålstegn ved ens eksistens og ens persona. Det er svært SVÆRT krenkende. 

 

Det er det som er blitt så absurd med vårt samfunn. På den ene siden er det fy fy tabu å krenke kristne, jøder, muslimer, homser, og negre. Men om man blir krenket på det groveste for hvem man ER, på INNSIDEN - sin person, nei, det må man bare tåle, hvis ikke er man vanskelig. 

 

For et sykt sykt brave new world-samfunn vi har blitt. Æsj. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Når noen spør meg hvorfor jeg er så stille så sier jeg bare at jeg snakke når jeg har noe å si.

 

 

Men ja det er plagsomt når folk spør om og om igjen hvorfor man er stille. Akkurat som det er den største katastrofe som finnes.

 

Hvis noen hadde spurt meg om å være stille, hadde jeg spurt dem om de kunne dra til helvete og aldri retunert tilbake. Sånne folk må ikke få "feste" hos deg, hvis ikke slipper de aldri tak i deg. Best å be de holde kjeft før heller enn siden. De er parasitter som nærer av andres utrygghet, angst, nervøsitet og usikkerhet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert å være ærlig med ham?

Si at "du, igår ble det mye snakk om hvorfor jeg er stille- og det handler om at jeg jobber litt med saken siden jeg ble mobbet i årevis nettopp av den grunn. Når noen da påpeker det veldig knytter det seg bare, det har ingenting med deg å gjøre".

Da kommer han neppe til å mase mer på stillheten og heller ha vanlige samtaler uten å være så opphengt i dette.

Anonymous poster hash: 44612...0d4

Jeg skal prøve dette i dag. Håper det blir slutt på de små, ubehagelige kommentarene hans da. Enda det egentlig ikke faller seg naturlig for meg å være så ærlig om noe sånt til en jeg knapt nok kjenner.

Anonymous poster hash: facdf...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Uansett om det er for å lette på stemningen så er det jævlig irriterende å høre det 100 ganger om dagen.

 

Jeg har fått høre det selv endel ganger, og man blir dritlei når noen har hengt seg opp i at man er stille. Hvis noen vil prate med meg, så still spørsmål og prat med meg. Ikke mas om "hvorfor er du så stille?" osv. Det er bare sånn jeg er,og mas vil ikke forandre meg eller noen som er sjenerte.

 

Jeg går ikke og maser om at folk prater for mye selv om jeg har tenkt det noen ganger, men hvis jeg hadde gjort så hadde ikke det vært ok. Men det er ok å mase på folk som er stille siden det blir sett på som unormalt i dagens samfunn.

 

Jeg ville nok ha sagt noe eller så fortsetter han vel bare. På en fin måte siden dere er kolleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også av de som er stille. Jeg hadde blitt gal om jeg måtte tvinge meg selv til å småprate med kollegaer gjennom hele arbeidsdagen. Det er grenser for hva man har å snakke om. 

 

Men jeg hadde blitt enda galere om noen skulle gått og påpekt det for meg i tillegg. Jeg ville sagt noe skikkelig spydig, ledd etterpå for ta bort alvoret (slik han også gjør), snudd ryggen til og fortsatt med arbeidet. Hadde det ikke hjulpet, så ville jeg sagt det rett ut. Det er ikke utelukkende din oppgave å sørge for god stemning på jobb!

 

Antagelig ville jeg sagt noe som hadde gått på intelligensen hans. Det kan jo ikke være plass til mye refleksjon hos noen som skravler ustanselig. Si at du liker å bruke tiden din på å løse kompliserte ligninger i hodet, og at det gir deg mer intellektuelt enn å skravle om usakligheter. Haha. 



Anonymous poster hash: 30111...ee6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høylytte mennesker elsker å høre sin egen stemme, og kan være relativt dumme. De snakker før de tenker. Som introvert er det lett å få følelsen av at å være ekstrovert er "fasiten", men det er fordi høylytte ekstroverte nettopp er så høylytte når det gjelder meningene sine. Introverte fremstår ofte som mer sindige, mer intelligente, noe slike høylytte ikke skjønner. Han er den som driter seg ut her, han evner bare ikke å skjønne det selv.

Anonymous poster hash: 35cb1...77a

Voldsomt så negativ til utadvendte mennesker du var da. De er nok verken dummere eller smartere enn såkalte introverte. Det de derimot ofte har er mer sosial intelligens, og en bedre evne til å svare for seg i sosiale sammenhenger(ikke bare tenke på det de skulle svart i ettertid).

Hvorfor akkurat denne personen gjør som han gjør kan være en usikkerhet fra hans side, at han er en lite hyggelig person, at han flørter eller bare at det er hans måte å prøve å inkludere henne på. Ikke dra alle "høylytte" mennesker under én kam her.

Dessuten, hva hvis ALLE i en sammenkomst var stille og introverte som bare ville sitte å overhøre samtaler uten å ta del. Det ville vært ganske ensidig.

Anonymous poster hash: 8832f...c94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

Han forsøker å lette stemningen føler jeg etter å ha lest dette, kommer med små hint om at du er stille og gjør det til et forsøk på å få deg til å le. men jeg skjønner at det er irriterende når han hele tiden nevner det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høylytte mennesker elsker å høre sin egen stemme, og kan være relativt dumme. De snakker før de tenker. Som introvert er det lett å få følelsen av at å være ekstrovert er "fasiten", men det er fordi høylytte ekstroverte nettopp er så høylytte når det gjelder meningene sine. Introverte fremstår ofte som mer sindige, mer intelligente, noe slike høylytte ikke skjønner. Han er den som driter seg ut her, han evner bare ikke å skjønne det selv.

Anonymous poster hash: 35cb1...77a

 

Høylytte kvinner og menn = Dominerende, lave inhibisjonsnivåer, suksessfulle, lever livet.

Lavmælte kvinner = Søte, uskyldige, ordentlige.

Lavmælte menn = Avfall, tapere, ufrivillig sølibat, depresjon, selvmord. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt så negativ til utadvendte mennesker du var da. De er nok verken dummere eller smartere enn såkalte introverte. Det de derimot ofte har er mer sosial intelligens, og en bedre evne til å svare for seg i sosiale sammenhenger(ikke bare tenke på det de skulle svart i ettertid).

Hvorfor akkurat denne personen gjør som han gjør kan være en usikkerhet fra hans side, at han er en lite hyggelig person, at han flørter eller bare at det er hans måte å prøve å inkludere henne på. Ikke dra alle "høylytte" mennesker under én kam her.

Dessuten, hva hvis ALLE i en sammenkomst var stille og introverte som bare ville sitte å overhøre samtaler uten å ta del. Det ville vært ganske ensidig.

Anonymous poster hash: 8832f...c94

Fullstendig skivebom. Det er ingen spesiell kobling mellom utadvendthet og sosial intelligens. Hvorfor skulle det være det? Det er ikke sånn at prate masse = sosial intelligens, selv om mange later til å tro det. Å prate hull i hodet på folk, ikke la andre slippe til eller mase om at andre er 'stille', vitner tvert i mot om lav sosial intelligens. Folk med sosial intelligens har vett til også å holde kjeft en gang i blant.

Hilsen introvert med høy sosial intelligens!

Anonymous poster hash: a0e0e...8da

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten, hva hvis ALLE i en sammenkomst var stille og introverte som bare ville sitte å overhøre samtaler uten å ta del. Det ville vært ganske ensidig.

Anonymous poster hash: 8832f...c94

Glemte å svare på dette siste. Introvert og sjenert/beskjeden er ikke det samme.

Jeg er introvert, og elsker å delta i interessante samtaler. Det jeg ikke orker, er småprat og pjatt. Sitter aldeles ikke på fest og koser meg med å overhøre andres samtaler. Når jeg er stille på fest, er det fordi jeg kjeder meg, og prøver å tenke ut en god unnskyldning til å dra.

Anonymous poster hash: a0e0e...8da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig skivebom. Det er ingen spesiell kobling mellom utadvendthet og sosial intelligens. Hvorfor skulle det være det? Det er ikke sånn at prate masse = sosial intelligens, selv om mange later til å tro det. Å prate hull i hodet på folk, ikke la andre slippe til eller mase om at andre er 'stille', vitner tvert i mot om lav sosial intelligens. Folk med sosial intelligens har vett til også å holde kjeft en gang i blant.

Hilsen introvert med høy sosial intelligens!

Anonymous poster hash: a0e0e...8da

 

Poenget med sosial interaksjon er å klargjøre hvor en fnner seg på rangstigen i samfunnet.
De som dominerer og viser at de er best er klare sosiale vinnere. 
De dominante vinner fans og orbiters, altså folk som streber etter å føye seg inn i rekken.
Lavmælthet er et tegn på underdanighet og disse får sjelden noe respekt, om de ikke ser ut som Clint Eastwood rett fra en spaghetti western.
 
Disse prinsippene kommer tydeligst frem på Facebook, pene og dominante mennesker poster mye mens stillferdige brukerkontoer blir avfeid som 100% uinteressante.
 
At de stillferdige prøver å late som det er noe verdighet i å være underkuet endrer ikke dette.
Endret av Jegern Puahate
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med sosial interaksjon er å klargjøre hvor en fnner seg på rangstigen i samfunnet.

De som dominerer og viser at de er best er klare sosiale vinnere.

De dominante vinner fans og orbiters, altså folk som streber etter å føye seg inn i rekken.

Lavmælthet er et tegn på underdanighet og disse får sjelden noe respekt, om de ikke ser ut som Clint Eastwood rett fra en spaghetti western.

Disse prinsippene kommer tydeligst frem på Facebook, pene og dominante mennesker poster mye mens stillferdige brukerkontoer blir avfeid som 100% uinteressante.

At de stillferdige prøver å late som det er noe verdighet i å være underkuet endrer ikke dette.

Å være stillere enn skravlebøttene er ikke det samme som å være taus i enhver situasjon. Det er heller ikke det samme som å være stygg, lavt utdannet eller å ikke kunne stå opp for egne rettigheter.

Her er det snakk om to stykker som jobber i klesbutikk. Jobber du i butikk har du ikke særlig høy status i samfunnet uansett hvor høyt og mye du skravler eller hvor pen du er.

Anonymous poster hash: a0e0e...8da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Poenget med sosial interaksjon er å klargjøre hvor en fnner seg på rangstigen i samfunnet.

De som dominerer og viser at de er best er klare sosiale vinnere.

De dominante vinner fans og orbiters, altså folk som streber etter å føye seg inn i rekken.

Lavmælthet er et tegn på underdanighet og disse får sjelden noe respekt, om de ikke ser ut som Clint Eastwood rett fra en spaghetti western.

Disse prinsippene kommer tydeligst frem på Facebook, pene og dominante mennesker poster mye mens stillferdige brukerkontoer blir avfeid som 100% uinteressante.

At de stillferdige prøver å late som det er noe verdighet i å være underkuet endrer ikke dette.

For å ta et eksempel: mine svigerforeldre som tilhører arbeiderklassen prater meg i senk om tema jeg ikke interesserer meg for. Jeg sier nesten ikke et ord når vi er på besøk der. Så åpner jeg munnen igjen når jeg er tilbake med gode kollegaer på min (såkalte) prestisjejobb.

Anonymous poster hash: a0e0e...8da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart! Det er helt vanlig og normalt å si ting som; "hvorfor er du så stille egentlig?" etter å ha ropt etter henne ; "Hvorfor prater du så mye? Hvorfor prater du høl i huet på meg a?"

 

Du, og de 10 andre som har likt det du skriver må være rassehøl-mobbere. For slik oppførsel er ren mobbing av henne. Det at man er stille og sjenert er et personlighetstrekk, det er sånn man ER. Når da folk gjør narr av det, eller stiller spørsmålstegn ved det, så stiller man spørsmålstegn ved ens eksistens og ens persona. Det er svært SVÆRT krenkende. 

 

Det er det som er blitt så absurd med vårt samfunn. På den ene siden er det fy fy tabu å krenke kristne, jøder, muslimer, homser, og negre. Men om man blir krenket på det groveste for hvem man ER, på INNSIDEN - sin person, nei, det må man bare tåle, hvis ikke er man vanskelig. 

 

For et sykt sykt brave new world-samfunn vi har blitt. Æsj. 

 

For det første: Jeg er introvert, og stille. Ei heller er jeg en rasshølmobber. 

 

For det andre. Du virker utrolig lettkrenket. 

 

Det forskjell på å si noe for å såre og krenke, og på å si noe som egentlig er hyggelig ment, men så oppleves det som plagsomt for den det blir sagt til, uten at det på noen som helst måte var ment å skulle såre eller krenke. 

 

På den måten kollegaen her sier det, virker det som han faller inn i siste kategorien. Han prøver bare å lette stemningen, han er på ingen måte uhyggelig eller ekkel, han er lett ertende og smilende i tonen. Da er det DU som er en rass om du responderer på en ekkel og utrivelig måte i stedet for å si fra på en hyggelig måte at du finner oppførselen hans plagsom. 

 

Jeg har opplevd at stillheten min blir påpekt både på mobbende måter, og på samme måte som ts nå opplever; på en godt ment ertende tone. Jeg finner begge måtene plagsomt, men det er bare den første måten som er uakseptabel. 

 

Om noen ikke mener noe vondt, så svarer man heller ikke med å lange ut mot dem. Man sier ifra på en fin måte og ber dem slutte. 

Anonymous poster hash: 33b55...91a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

 

For det første: Jeg er introvert, og stille. Ei heller er jeg en rasshølmobber. 

 

For det andre. Du virker utrolig lettkrenket. 

 

Det forskjell på å si noe for å såre og krenke, og på å si noe som egentlig er hyggelig ment, men så oppleves det som plagsomt for den det blir sagt til, uten at det på noen som helst måte var ment å skulle såre eller krenke. 

 

På den måten kollegaen her sier det, virker det som han faller inn i siste kategorien. Han prøver bare å lette stemningen, han er på ingen måte uhyggelig eller ekkel, han er lett ertende og smilende i tonen. Da er det DU som er en rass om du responderer på en ekkel og utrivelig måte i stedet for å si fra på en hyggelig måte at du finner oppførselen hans plagsom. 

 

Jeg har opplevd at stillheten min blir påpekt både på mobbende måter, og på samme måte som ts nå opplever; på en godt ment ertende tone. Jeg finner begge måtene plagsomt, men det er bare den første måten som er uakseptabel. 

 

Om noen ikke mener noe vondt, så svarer man heller ikke med å lange ut mot dem. Man sier ifra på en fin måte og ber dem slutte. 

Anonymous poster hash: 33b55...91a

 

 

TS opplever det som krenkende og sårende. DU bestemmer hva slags tone han fyren har? Er det deg eller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS opplever det som krenkende og sårende. DU bestemmer hva slags tone han fyren har? Er det deg eller?

 

TS beskriver hvordan han sier det. Det høres ikke ut som om han sier det for å såre og krenke. At hun opplever det som sårende og krenkende betyr ikke at det er sårende og krenkende ment. Blir man såret og krenket av noe noen sier, uten at de har ment å såre og krenke, så sier man fra på en hyggelig måte at man setter pris på om de lar være å si slikt, for man blir lei seg av det. Det er normal folkeskikk. 

 

Om ts derimot vil lage dårlig stemning og sikre seg at jobben blir enda mer ubehagelig fra nå av, så responderer hun som en dritt med å være ekkel mot ham. Om hun derimot har lyst å få et bedre forhold til ham, så snakker hun til ham på en skikkelig måte. 

Anonymous poster hash: 33b55...91a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...