Gå til innhold

hvis du ber til gud om noe: hvorfor skulle han gi deg det, men samtidig la


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foreldre som elsker barna sine høyt, gir de barna alt de ønsker seg av den grunn? Er det egentlig ekte kjærlighet? Foreldre som elsker barna sine vil jo gjerne at barna skal få erfaringer, at de skal lære av sine feil. Og av og til må de la barna møte motgang, mye motgang for at barna skal lære noe viktig som de har nytte av senere ilivet. Det er da ikke så bra å stadig sy putet under armene deres, eller å gå i forveien og koste rent vel? Det er vel slik med gud også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke bed til gud, men fikk fordeom livet tilbake sist gang jeg mistet det. Så vil ikke plage han, siden han tydligvis allerede følger med på meg ;-)

Så da bruker jeg heller tiden til å hjelpe andre når jeg ser muligheten =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som elsker barna sine høyt, gir de barna alt de ønsker seg av den grunn? Er det egentlig ekte kjærlighet? Foreldre som elsker barna sine vil jo gjerne at barna skal få erfaringer, at de skal lære av sine feil. Og av og til må de la barna møte motgang, mye motgang for at barna skal lære noe viktig som de har nytte av senere ilivet. Det er da ikke så bra å stadig sy putet under armene deres, eller å gå i forveien og koste rent vel? Det er vel slik med gud også

Sy puter under armene på folk? Så du mener at folk som lider, at sykdom (fysisk og psykisk) fattigdom, sult og nød, incest, vannmangel, epidemier at krigsofre, 22 juli ofrene folk som takker Jesus for fluer har det slik fordi Gud ikke vil koste verden skinnende ren og sy puter under armene på oss? Enkelte dør lenge før de har fått oppleve å lære noe av smerten de har blitt påført i livet som barn og babyer. For at Gud elsker oss så mye at han ikke ønsker å koste verden rent? Jeg skjønner at det å gi sine barn alt i verden ikke er kjærlighet, men synes Gud burde hatt en vår rengjøring og kostet litt rent av og til.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les barneboka "The little soul and the sun" av Neale D. Walsch, den tar opp dette temaet - men fra et litt annet perspektiv av Gud...

Anonym poster: c5d4a28b3f29e3aee715af0b137a9653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg har enn så lenge ikke møtt en religiøs som ber til Gud om å få en ny bil på døra eller penger i banken, men heller om styrken og håpet til å selv kunne prøve å jobbe seg opp mot noe tilsvarende.

Da ber du i praksis om ny bil eller penger i banken. Du ber bare om at Gud skal gjøre så du klarer å fikse det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som elsker barna sine høyt, gir de barna alt de ønsker seg av den grunn? Er det egentlig ekte kjærlighet? Foreldre som elsker barna sine vil jo gjerne at barna skal få erfaringer, at de skal lære av sine feil. Og av og til må de la barna møte motgang, mye motgang for at barna skal lære noe viktig som de har nytte av senere ilivet. Det er da ikke så bra å stadig sy putet under armene deres, eller å gå i forveien og koste rent vel? Det er vel slik med gud også

Ja, den lille babyen som dør av sult i Afrika lærer nok mye av sine feil tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

hvis du ber til gud om noe: hvorfor skulle han gi deg det, men samtidig la f. eks andre som lider enda mer fortsette å lide????

jeg har hørt om folk som ber til Gud om hjelp til å finne igjen nøkkelen, eller å velge rett bil!!

Anonym poster: 371c4b83e770bc17119eed94504adcfd

Fordi at hvis gud er allmektig så skulle han vbært istand til å gi alle hva de ønsket seg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ber du i praksis om ny bil eller penger i banken. Du ber bare om at Gud skal gjøre så du klarer å fikse det selv.

Du ber og håper, men du forventer ikke, tross at Gud er allmektig og kunne ha gitt deg det om Han hadde fysisk grepet inn i vår hverdag.

Nå kan jeg vel kun snakke for meg selv og min tolkning, men om jeg skulle be om styrken til å kunne skaffe meg en ny bil på et sett, så er det ingen selvfølge at min styrke ville latt meg gjøre det. Nettopp fordi min hverdag og mine valg formes av langt flere enn meg selv alene, og gitt at Gud ikke direkte griper inn og gir en ny bil, så vil min bruk av 'styrken' og tilfeldighetene avgjøre om jeg får et nytt kjøretøy eller ei. Det tilsvarer forøvrig ikke at min styrke ville vært uten verdi for mitt liv, da mye av gleden i å ha et mål er selve erfaringen man får på vei.

Nå er jo en bil en meget ubetydelig og overfladisk ting å be for, i tillegg til at det sjeldent betyr mye dersom man ikke får bilen til slutt, men jeg skjønner at de som for eksempel ber om styrken til å takle en sykdom eller ulykke for seg og sine, gjerne føler at noe betydelig mangler dersom de får styrken men allikevel ikke når det målet de hadde håpet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ber til gud om noe: hvorfor skulle han gi deg det, men samtidig la f. eks andre som lider enda mer fortsette å lide????

Because I'm special.

jeg har hørt om folk som ber til Gud om hjelp til å finne igjen nøkkelen, eller å velge rett bil!!

They're special too.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Because I'm special.

They're special too.

Jeg syns gud skal gi alle alt jeg. Og så skulle han gjort slik at ingen ble syke eller døde unge. Da hadde han faktisk gjort jobben sin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber aldri til Gud om hjelp til å finne nøklene mine!

Jeg ber om å finne styrke i vanskelige situasjoner, om at Han holder ei hånd over døtrene mine, at Han ser etter familien min....og jeg takker hver kveld for dagen som har gått.

I ekstra vanskelige situasjoner så ber jeg om hjelp til å se klart, og hvilken vei jeg skal gå, gi meg veileding og styrke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber og håper, men du forventer ikke, tross at Gud er allmektig og kunne ha gitt deg det om Han hadde fysisk grepet inn i vår hverdag.

Ja, altså ber du Gud om disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber om å finne styrke i vanskelige situasjoner, om at Han holder ei hånd over døtrene mine, at Han ser etter familien min....og jeg takker hver kveld for dagen som har gått.

Hvorfor skulle han hjelpe deg når han ikke hjelper alle de sultende barna i Afrika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Hvorfor skulle han hjelpe deg når han ikke hjelper alle de sultende barna i Afrika?

Det får du spørre han selv om
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle han hjelpe deg når han ikke hjelper alle de sultende barna i Afrika?

Det vet jeg ikke. Ang sultende barn i Afrika så har jeg, og gjør en innsats. Drar til Afrika jevnlig og jobber frivillig uten lønn.

Gud kan ikke styre alt, han ga menneskene fri vilje. Dessuten har man satan som hele tiden motarbeider Gud. Så krig, drap, voldtekt kan man ikke skylde Gud, men mennesket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det vet jeg ikke. Ang sultende barn i Afrika så har jeg, og gjør en innsats. Drar til Afrika jevnlig og jobber frivillig uten lønn.

Gud kan ikke styre alt, han ga menneskene fri vilje. Dessuten har man satan som hele tiden motarbeider Gud. Så krig, drap, voldtekt kan man ikke skylde Gud, men mennesket.

Typisk gud å ikke ta ansvar for egne handlinger. Ansvarsfraskrivelse kalles det der.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Typisk gud å ikke ta ansvar for egne handlinger. Ansvarsfraskrivelse kalles det der.

Offisielt heter det vel uransakelig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk gud å ikke ta ansvar for egne handlinger. Ansvarsfraskrivelse kalles det der.

Nope!

Gud kan ikke ta ansvar for hva menneskene gjør, da han ga oss fri vilje. Hvordan kan han det når det er opp til oss å oppføre oss?

Jeg personlig tror på nestekjærlighet, og gjøre mot din neste som du ville ha fått tilbake selv. Å hjelpe, gi omsorg, vise at en bryr seg, og ta i et tak der det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope!

Gud kan ikke ta ansvar for hva menneskene gjør, da han ga oss fri vilje. Hvordan kan han det når det er opp til oss å oppføre oss?

Jeg personlig tror på nestekjærlighet, og gjøre mot din neste som du ville ha fått tilbake selv. Å hjelpe, gi omsorg, vise at en bryr seg, og ta i et tak der det trengs.

Og jeg blir litt lei av den "barna i Afrika"-varianten...... man hjelper der man kan, ved hjelp av penger eller arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...