Gå til innhold

Hvordan får jeg undersøkt om jeg kan bli gravid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Mannen og jeg har nå hatt ubeskyttet samleie i omlag et år snart og jeg begynner å bli engstelig på om vi kan få barn. Vi har ikke forsøkt aktivt i den forstand at jeg vet når jeg har eggløsning mm. Noen som vet hvordan jeg nå går frem for å finne ut om jeg i det hele tatt kan bli gravid.? Jeg vet ikke om jeg helt ønsker å styre masse om jeg likevell har dårlig muligheter i fare for å få for høye forventninger som vil bli knust.

Mannen har barn fra før, så jeg vet at han er ok.

Noen som har tips til hvordan jeg bør gå frem? Eggløsningsteser? gynekolog? Isåfall hva slags? Kun min fastlege? Et eller annet privat?

Jeg har ingen peiling men merker at panikken starter å ta meg. Har til og med allerede undersøkt mulighetene for prøverør.. Men det hjelper vel ikke om det er meg det er noe galt med? :-(

Takk

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan like gjerne være mannen det er noe med. Oppsøk fastlegen og be om utredning. De sender deg videre til gynekolog og mannen til urolog. I første omgang er det kun blodprøven, innvendig ultralyd og sædprøve.

Anonymous poster hash: 9a160...41e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du drar til legen og får en henvisning til gynekolog. Så vil gynekologen utføre tester for å finne ut om det er noe gale, så tar man det der fra. Men jeg ville begynt med eggløsningstester nå og prøve å ha samleie til riktig tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Min fastlege er gynekolog, men jeg må kanskje til en spesialist?

Ts

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Min fastlege er gynekolog, men jeg må kanskje til en spesialist?

Ts

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye du får dekket hos en offentlig lege. Jeg bruker en privat og for et par år siden (bosatt i utlandet) vurderte jeg eggdonasjon og de scannet og sjekket de det meste.

Sannheten er at de fleste offentlige leger sjelden anstrenger seg mer eller påtar seg mer kostnader enn de absolutt må. Fertilitet er komplisert og det er mye som kan gå galt - både relatert til gener, livsstil og under en evt. graviditet. Det å kartlegge din fertilitet i sin helhet er derfor ganske omfattende.

De fleste leger vil nok derfor anbefale at du begynner å registrere når du har egglosning og har ubeskyttet sex da for å komme igang. Deretter tester de evt. for en og en ting til de finner "feilen".

Dersom du går til en privat spesielt får du nok bedre oversikt.



Anonymous poster hash: 470b7...8a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvor mye du får dekket hos en offentlig lege. Jeg bruker en privat og for et par år siden (bosatt i utlandet) vurderte jeg eggdonasjon og de scannet og sjekket de det meste.

Sannheten er at de fleste offentlige leger sjelden anstrenger seg mer eller påtar seg mer kostnader enn de absolutt må. Fertilitet er komplisert og det er mye som kan gå galt - både relatert til gener, livsstil og under en evt. graviditet. Det å kartlegge din fertilitet i sin helhet er derfor ganske omfattende.

De fleste leger vil nok derfor anbefale at du begynner å registrere når du har egglosning og har ubeskyttet sex da for å komme igang. Deretter tester de evt. for en og en ting til de finner "feilen".

Dersom du går til en privat spesielt får du nok bedre oversikt.

Anonymous poster hash: 470b7...8a0

Tusen takk!

Jeg ber da fastlegen henvise meg til privat gynekolog :-) Men først tar jeg en Eggløsningstest. Er cLar blues bra?

Ts :-)

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Jeg ber da fastlegen henvise meg til privat gynekolog :-) Men først tar jeg en Eggløsningstest. Er cLar blues bra?

Ts :-)

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

Du får ikke henvisning fra offentlig til privat. Hvis fastlegen din er gynekolog så skal du kunne få den hjelpen du trenger der. Privat er ofte bedre men mye dyrere. Prøv offentlig først. Clearblue er bra, men de er unødvendig dyr. Kjøp fra ebay eks her http://www.ebay.co.uk/itm/20X-High-Accurate-Home-Early-Pregnancy-hCG-Test-Strips-/310714629789?pt=UK_Baby_Maternity_Pregnancy_MJ&hash=item485808fe9d

Endret av Lulilelu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Mannen og jeg har nå hatt ubeskyttet samleie i omlag et år snart og jeg begynner å bli engstelig på om vi kan få barn. Vi har ikke forsøkt aktivt i den forstand at jeg vet når jeg har eggløsning mm. Noen som vet hvordan jeg nå går frem for å finne ut om jeg i det hele tatt kan bli gravid.? Jeg vet ikke om jeg helt ønsker å styre masse om jeg likevell har dårlig muligheter i fare for å få for høye forventninger som vil bli knust.

Mannen har barn fra før, så jeg vet at han er ok.

Noen som har tips til hvordan jeg bør gå frem? Eggløsningsteser? gynekolog? Isåfall hva slags? Kun min fastlege? Et eller annet privat?

Jeg har ingen peiling men merker at panikken starter å ta meg. Har til og med allerede undersøkt mulighetene for prøverør.. Men det hjelper vel ikke om det er meg det er noe galt med? :-(

Takk

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

Joda. Min mor ble ikke gravid på "naturlig vis", men det hadde med egglederene å gjøre. Så de tok prøverørsbehandling, og fikk flere barn. :) Er visst ikke uvanlig at egglederene kan bli tette eller ødelagte på grunn av infeksjoner eller sånn. Klamydia kan for eksempel føre til dette. Min mor fikk en infeksjon som følge av en spontanabort, og dermed ble egglederne ødelagte.

Anonymous poster hash: 77c57...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Min mor ble ikke gravid på "naturlig vis", men det hadde med egglederene å gjøre. Så de tok prøverørsbehandling, og fikk flere barn. :) Er visst ikke uvanlig at egglederene kan bli tette eller ødelagte på grunn av infeksjoner eller sånn. Klamydia kan for eksempel føre til dette. Min mor fikk en infeksjon som følge av en spontanabort, og dermed ble egglederne ødelagte.

Anonymous poster hash: 77c57...322

Åh, takk det visste jeg ikke!

:-)

TS

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Jeg ber da fastlegen henvise meg til privat gynekolog :-) Men først tar jeg en Eggløsningstest. Er cLar blues bra?

Ts :-)

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

Du må enten velge offentlig eller privat. To forskjellige systemer.

Dersom du har råd til privat, velg det - og si klart ifra at du ville ha alle testene med en gang og få ting kartlagt. Og selvsagt få mest mulig ut av timene dine, ved at du har med all informasjon du trenger, snakker med moren din om hennes graviditet på forhånd osv. :)

Anonymous poster hash: 470b7...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må enten velge offentlig eller privat. To forskjellige systemer.

Dersom du har råd til privat, velg det - og si klart ifra at du ville ha alle testene med en gang og få ting kartlagt. Og selvsagt få mest mulig ut av timene dine, ved at du har med all informasjon du trenger, snakker med moren din om hennes graviditet på forhånd osv. :)

Anonymous poster hash: 470b7...8a0

Har ingen mor desverre :-(

TS

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke henvisning fra offentlig til privat. Hvis fastlegen din er gynekolog så skal du kunne få den hjelpen du trenger der. Privat er ofte bedre men mye dyrere. Prøv offentlig først. Clearblue er bra, men de er unødvendig dyr. Kjøp fra ebay eks her http://www.ebay.co.uk/itm/20X-High-Accurate-Home-Early-Pregnancy-hCG-Test-Strips-/310714629789?pt=UK_Baby_Maternity_Pregnancy_MJ&hash=item485808fe9d

Takk! :-)

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det offentlige er ganske så effektivt i Norge, faktisk. Venner av meg var i gang med prøverør fire måneder etter utført lap etc, og da var det sommer i mellomtiden.



Anonymous poster hash: 487b9...1d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye du får dekket hos en offentlig lege. Jeg bruker en privat og for et par år siden (bosatt i utlandet) vurderte jeg eggdonasjon og de scannet og sjekket de det meste. Sannheten er at de fleste offentlige leger sjelden anstrenger seg mer eller påtar seg mer kostnader enn de absolutt må. Fertilitet er komplisert og det er mye som kan gå galt - b[font=helvetica,

arial, sans-serif]åde relatert til gener, livsstil og under en evt. graviditet. Det å kartlegge din fertilitet i sin helhet er derfor ganske omfattende. De fleste leger vil nok derfor anbefale at du begynner å registrere n

år du har egglosning og har ubeskyttet sex da for å komme igang. Deretter tester de evt. for en og en ting til de finner "feilen". Dersom du går til en privat spesielt f

år du nok bedre oversikt. Anonymous poster hash: 470b7...8a0

Jeg jobber med detre, og vet at en privat gynekolog gjør nøyaktig det samme som en gynekolog med offentlig tislkudd i Norge, når det gjelder utredning og behandling mht. Fertilitet og assistert befruktning.

Den eneste forskjellenner at med en privat gynekolog så trenger du ingen henvisning og betaler alt selv. Hos en med støtte fra det offentlige betaler du egenandel som føres på "egenandelskontoen" til frikort.

Dersom fastlegen din er ferdig utdannet gynekolog, kan du vel få alt ordnet der?

Anonymous poster hash: 98b8e...31f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med detre, og vet at en privat gynekolog gjør nøyaktig det samme som en gynekolog med offentlig tislkudd i Norge, når det gjelder utredning og behandling mht. Fertilitet og assistert befruktning.

Den eneste forskjellenner at med en privat gynekolog så trenger du ingen henvisning og betaler alt selv. Hos en med støtte fra det offentlige betaler du egenandel som føres på "egenandelskontoen" til frikort.

Dersom fastlegen din er ferdig utdannet gynekolog, kan du vel få alt ordnet der?

Anonymous poster hash: 98b8e...31f

Ok, jeg tenkte kanskje man trengte en spesialist av noe slag.. Hva menes med "alt" forresten. Hva er det de egentlig tester sånn i første omgang? :=) TS

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, jeg tenkte kanskje man trengte en spesialist av noe slag.. Hva menes med "alt" forresten. Hva er det de egentlig tester sånn i første omgang? :=) TS

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

En gynekolog er jo en spesialist. Det er gynekologer som jobber med fertilitetsutredning.

I første omgang så sjekkes du med innvendig ultralyd og blodprøver. Mannen din må ta en sædprøve. Ut i fra svarene så finner man ut hva som må gjøres videre.

Anonymous poster hash: fdfaf...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Min fastlege er gynekolog, men jeg må kanskje til en spesialist?

Ts

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

En gynekolog som jobber som fastlege? Altså han er jo da utdannet spesialist. Aldri hørt noen spesialister som går ned til fastlegejobb.

Men du blir henvist til (offentlig) gynekologisk avdeling ved sykehuset, det er det som er det mest vanlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gynekolog som jobber som fastlege? Altså han er jo da utdannet spesialist. Aldri hørt noen spesialister som går ned til fastlegejobb.

Men du blir henvist til (offentlig) gynekologisk avdeling ved sykehuset, det er det som er det mest vanlige.

Ja, det er hun :-)

TS

Anonymous poster hash: 0de09...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min er også gyn. Så det er mulig ja :-) (for alt vi vet så er det samme dama vi snakker om).

Prøv med henbe først, TS, så ser dere hva dere trenger å gjøre videre :-)

Min fastlege-gynlege hjalp oss med mye og ble til slutt gravid. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...