Gå til innhold

Vil ikke være med å pusse opp kjæresten sin leilighet pga penger. Er jeg veldig sær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom dere planlegget et liv sammen synes jeg det er noe sært å ikke hjelpe til med oppussingen, i form av arbeidshjelp, ikke ved at du er med på å betale for materialer. Jeg hadde ikke tenkt på at jeg skulle hatt noe betalt for det.

Uavhengig av dette bør dere jo eie nye leilighet med like stor prosentandel hver. Om han kan skyte inn mer i egenkapital kan du f.eks. ta en større del av lånet. Det får du uansett fradrag for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ettersom dere bor i din leilighet.. og mest sannsynlig vedlikeholder denne fortløpende, så ville kanskje han hatt krav på den verdiøkingen også om dere skulle tenke sånn? Anonymous poster hash: 35903...014

De bor i leid leilighet.

Er enig med deg. Så lenge det skal pussest opp for felles midler og du hjelper til like mye som han, syns jeg du bør få en del av verdiøkningen. Ikke rettferdig om han skal sitte igjen med mer, mens du får mindre, om dere deler likt på arbeidet. Og det er faktisk lov å tenke praktisk og sikre seg selv om man har planer om å tilbringe livet sammen, det blir jo ikke alltid sånn...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil du vel også betale kun 1/3 av månedlig avdrag på det nye lånet? Du eier jo bare 1/3 av et hus. Hvis ikke, så blir du lurt, slik så mange av oss kvinner blir. Vi er ikke flinke nok til å stå på våre rettigheter.



Anonymous poster hash: 91f8e...879
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil du vel også betale kun 1/3 av månedlig avdrag på det nye lånet? Du eier jo bare 1/3 av et hus. Hvis ikke, så blir du lurt, slik så mange av oss kvinner blir. Vi er ikke flinke nok til å stå på våre rettigheter.

Anonymous poster hash: 91f8e...879

Riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er snakk om at du fysisk skål hjelpe til, feks male, så er det en selvfølge at du skal hjelpe til.

Derimot synes jeg ikke du skal betale noe.

Anonymous poster hash: d74aa...8dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hedra

Hvorfor ikke få en advokat til å ordne den økonomiske siden så alt er på papir og i orden.

Dere kan jo dele alt dere har nå sånn at du er sikker på at han ikke nyter godt av verdier som rettmessig er dine.

Eller kanskje dere skulle kjøpe hver deres leilighet og heller bare besøke hverandre. Da slipper du å regne ut hvor mye hver av dere skal betale på alle utgifter.

Myyye lettere også er du sikker på å ikke gå glipp av noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, om dette kun dreier seg om å hjelpe til ved form av arbeidskraft syns jeg det er helt på jordet å kreve 50% av økninga. hva skjedde med å hjelpe hverandre uten å forvente en økonomisk gevinst av det?

jeg hadde hjulpet både venner og samboer med oppussing om de trengte hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han kan betale oppussingen, men at du bør ta deg tid til å hjelpe til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han har særeie på leiligheten, skal selvsagt han koste oppussingen alene. Vilkåret for at du skal bidra økonomisk til oppussingen, må jo være at du blir tilgodesett med tilsvarende verdiøkning ved salg av leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer du virkelig å få 150.000 kr for å hjelpe kjæresten din med litt oppussing? Wow, du er sørenmeg frekk!!



Anonymous poster hash: 8b5d7...94d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det økonomiske resultatet av oppussingen er jo ikke noe dere noensinne får svar på. Takst og realitet er ikke det samme.

Anonymous poster hash: dc352...b91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor folk henger seg opp i overskuddet - utifra overskriften er det vel ganske tydelig at TS ikke VIL hjelpe til å pusse opp ettersom det ikke er hennes leilighet eller profitt. Og at dette med å dele overskuddet bare er hypotetisk dersom hun skulle bidratt.

Det enkleste er å la ham holde på med sitt prosjekt.



Anonymous poster hash: e72a2...b32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utifra ditt ståsted, så burde jeg vel få en andel av lønna hvis jeg hjelper kjæresten min å søke en bedre betalt jobb da?



Anonymous poster hash: 8b5d7...94d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjæresten min har vært sammen i 5 år og bor i "min" leilighet som jeg leier.

Han har en egen leilighet som han har leid ut.

Vi skal snart selge leiligheten hans og kjøpe noe sammen. Taksten på boligen er nå på litt over 1,1 mill, da den er gammel og ikke ser ut i måneskinn. Takstmannen sa at hvis vi pusser opp litt så vil taksten stige til 1,4 mill. Dette innebærer at samboer sitter på 1 mill i egenkapital.

Vi har tatt opp 1 mill hver i lån og skal kjøpe noe til rundt 3, så det passe fint om han får igjen såpas.

Vi har felles økonomi, med unntak av leiligheten hans. Den er bare han sin og da vi kjøper så vil han eie 1/3 mer enn meg av boligen noe som er helt ok.

Problemet er bare at han mener jeg skal være med å pusse opp. Jeg syntes da at hvis leiligheten faktisk blir solgt for nesten 300 000 mer enn det den først var takstert til så har jeg rett på 150 000 av disse pengene fordi jeg har brukt min tid på dette samt at han har tatt i bruk våre felles midler.

Han mener jeg er helt på jordet som tenger slik og sier at jeg bare burde være glad til jo mer han får, for da slipper vi og ta opp så mye lån.... Som om det hjelper meg at han eier ennå mer enn 2/3 av boligen...

Hva syntes dere andre????

Anonymous poster hash: 05c99...c57

Unnskyld meg, men leser folk faktisk hva TS skriver?

Samboeren til TS bruker deres felles midler til å pusse opp sin leilighet, som kun han får en fortjeneste på. Er det virkelig så mange her som synes det er greit at noen bruker deres penger til å få fortjeneste, uten at de selv får noe igjen?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men leser folk faktisk hva TS skriver?

Samboeren til TS bruker deres felles midler til å pusse opp sin leilighet, som kun han får en fortjeneste på. Er det virkelig så mange her som synes det er greit at noen bruker deres penger til å få fortjeneste, uten at de selv får noe igjen?

Han skal selvsagt tilbakebetale det han har tatt fra felleskassa, tilbake til felleskassa.

Anonymous poster hash: 8b5d7...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Unnskyld meg, men leser folk faktisk hva TS skriver?

Samboeren til TS bruker deres felles midler til å pusse opp sin leilighet, som kun han får en fortjeneste på. Er det virkelig så mange her som synes det er greit at noen bruker deres penger til å få fortjeneste, uten at de selv får noe igjen?

Til hobbyjuristen: de er samboere, ikke ektefeller. Med mindre samboere er likestilte med ektefeller (altså reglene er oppdatert, mener dog at reglene kun skulle gjelde samboere med felles barn men stopper her fordi jeg ikke vil spore av)

Uansett hvor mye du vrir og vender på det er det til slutt hans leilighet. De kronene han bruker av deres felles midler får han bare ja ... Gjøre opp med tilbakebetaling.

Men ts, hva skjer om leiligheten ikke blir solgt til takst og går for 300k under takst? Forutsatt at du har vært med og hjulpet til med oppusinga - ville det da være rett om du tar på deg 150k av det tapet han lider eller skal du kun ta del i det hypotetiske overskuddet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forslaget om at du betaler en større andel av lånet på den nye leiligheten er bra. Din eierandel bør være like stor som hans. Og han burde forstå dette selv. Ta en ordentlig prat om dette. Få det avklart før du setter igang og øker " hans " verdier i denne boligen. Det er ikke bare en oppussing det er snakk om her.



Anonymous poster hash: f4a75...682
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig? Jeg hadde vurdert å leve livet uten deg, man må klare å samarbeide med samboeren uten at det skal belønnes i kroner og øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forslaget om at du betaler en større andel av lånet på den nye leiligheten er bra. Din eierandel bør være like stor som hans. Og han burde forstå dette selv. Ta en ordentlig prat om dette. Få det avklart før du setter igang og øker " hans " verdier i denne boligen. Det er ikke bare en oppussing det er snakk om her.

Anonymous poster hash: f4a75...682

HVORFOR bør hennes eierandel være like stor? Det er jo ingenting i veien for å eie f.eks 3/10 og 7/10 av felles bolig.

Anonymous poster hash: 8b5d7...94d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...