Gå til innhold

Stefar jobber på nav. Kan han se min sak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Betyr dette at alle NAV-ansatte kan se hva Mette-Marit mottok av stønader fra midt/slutt 1990-årene og starten på år 2000?

Anonymous poster hash: 88c78...a81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betyr dette at alle NAV-ansatte kan se hva Mette-Marit mottok av stønader fra midt/slutt 1990-årene og starten på år 2000?

Anonymous poster hash: 88c78...a81

Tja....men neppe...der kommer det nok helt andre sikkerhetstiltak inn. Tipper alt er sletta, for det ville være alt for fristende å selge for en NAV-ansatt.

Anonymous poster hash: d3bfc...ee8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de (han og moren min) snoker litt på meg. Da jeg flyttet så visste hun det før jeg hadde fortalt det, og forsnakket seg. Da hadde hun (jobber på et annet navkontor) sjekket folkeregistrert adresse.

Anonymous poster hash: 307b2...1df

Dette er i så fall gyldig grunn til oppsigelse

da hun har misbrukt tilgangen til å tilegne seg informasjon til privat bruk.

Hun bryter taushetsplikten hun har undertegnet, ved å f.eks informere partneren sin om informasjon hun har fått/kommet over "i tjeneste".

Anonymous poster hash: 1d6e4...3e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at alle NAV-ansatte kan se hva Mette-Marit mottok av stønader fra midt/slutt 1990-årene og starten på år 2000?Anonymous poster hash: 88c78...a81

På sykehus ville det gått en alarm om ansatte snoket i kjendisers journaler. Alle søk blir dessuten loggførst. Det burde det være i nav også. Nav har jo masse personlige helseopplysninger om alle sykemeldte og trygdede, og det forunderer meg om det ikke er noen loggføring av hvem som går inn på disse. For snoking er jo ulovlig.

Man kan nok få sperret mappa si for enkeltpersoner og avdelinger, så hadde søkt meg til et annet navkontor. Du kan jo opplyse om at du mistenker snoking fra tidligere.

Ellers høres det ut som en følelseskald og likegyldig mor du har. Føler med deg.

Anonymous poster hash: 4b17b...cbf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så kan han se på alt der.

Jeg selv så navn på både familie og venner mens jeg jobbet på nav, men jeg ignorerte og fikk jeg dem opp som at jeg skulle behandle dem sa jeg fra meg saken til en annen person.



Anonymous poster hash: 8ec1a...8fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i prinsippet så trenger din stefar kun fødsels- og person nr ditt for å få opp saken din i systemet, se utbetalinger, vedtak. Dersom du ikke vil ta sjansen på at han deler opplysninger om deg til din mor så råder jeg deg til å bytte NAV kontor.

Et annet alternativ er at du forteller hvordan ståa er til det kontoret du tilhører om at du ikke ønsker at din stefar skal ha tilgang til din sak osv. Mulig saken din da blir borte fra hans brukerkonto.
Husker at jeg måtte skrive navn på familiemedlemmer og slekt slik at disse sakene ble utilgjengelige for meg.



Anonymous poster hash: 6ac0b...a2e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette betyr at Se og Hør og aviser lett kan finne ut hvem dom NAV'er i norsk næringsliv, media og kjendiser generelt med familie.

Anonymous poster hash: 88c78...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra?

Familien til NAV-ansatte får en lukket "profil" i systemet. Det er kun få utvalgte hos NAV som har rettigheter til å se disse lukkede profilene.

Om systemet har fanget opp din situasjon, i og med at det er snakk om en stefar, er derimot usikkert. Ta kontakt med NAV og hør hva de sier.

Men i utgangspunktet er de IKKE familie slik at han sannsynligvis får innsyn.

Men som skrevet tidligere kan det lett ordnes ved at du kontakter avd.leder og saken overføres annet kontor, Evt til 'lukket profil'.

Dersom sykepengene dine går ut må du for all del søke AAP, det er ganske lang beh.tid og som mor er du vel avhengig av inntekt.

Anonymous poster hash: ebaff...40e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble løst ved å bruke settekontor tidligere iallefall, vet ikke hvordan det er nå men da jeg jobbet der var det slik at familie av ansatte ble overført til et annet kontor i regionen.

Dvs at om man søkte opp dem fikk man melding om at de tilhører et annet kontor og det gikk ikke an å gå inn på dem.

Endret av hjärterdam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er som i helsevesenet i forhold til taushetsplikt, så kan han se i "journalen" din, men det blir lagt igjen elektroniske spor. Så lenge han ikke er din saksbehandler eller har noe med saken din å gjøre, så kan du anmelde han hvis han har snoket. Men jeg vet jo ikke om det er slik i NAV systemet da.

Hev hodet ditt og ikke bry deg med negative kommentarer fra dem, er tydelig at problemet ligger hos dem. Lykke til videre!

Anonymous poster hash: 6051a...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er som i helsevesenet i forhold til taushetsplikt, så kan han se i "journalen" din, men det blir lagt igjen elektroniske spor. Så lenge han ikke er din saksbehandler eller har noe med saken din å gjøre, så kan du anmelde han hvis han har snoket. Men jeg vet jo ikke om det er slik i NAV systemet da.

Hev hodet ditt og ikke bry deg med negative kommentarer fra dem, er tydelig at problemet ligger hos dem. Lykke til videre!

Anonymous poster hash: 6051a...e9e

Når stefaren din forteller intime detaljer om sykdommen til hele slekta, hjelper det lite å "heve seg over det".

Anonymous poster hash: bba84...e89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når stefaren din forteller intime detaljer om sykdommen til hele slekta, hjelper det lite å "heve seg over det".

Anonymous poster hash: bba84...e89

Åja, nei det har jeg ikke lest. Tenkte på det du sa om at han og moren din satt og snakket nedsettende om deg. Nå vet jeg ikke hvordan resten av familien stiller seg til dette da, men skjønner ikke hvorfor de skal orke å høre to voksne mennesker snakke om andres private ting til vedkommendes motvilje. Hvorfor har du ikke anmeldt han?

Anonymous poster hash: 6051a...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn av NAV-ansatte er sperret i systemet og blir itilleg behandlet ved ett annet kontor frem til de er 18, med mindre det blir gitt beskjed om noe annet. Ser du skriver at din mor også jobber i nav, men ikke på ditt lokale kontor. Hun vil da mest sannsynlig ha fått spørsmål om din fil skulle forbli sperret når du ble myndig. Utfra det du sier om forholdet tipper jeg hun svarte nei?

Så nå er din sak open for alle andre enn henne. Men ta kontakt med din saksbehandler på NAV og forklar situasjonen. Selv om hun/han er en kollega av din stefar har hun taushetsplikt og kan ikke si noe til han. Saksbehandleren vil da kunne kontakte de som har ansvaret for lukkede saker og sørge for at du får den statusen igjen. Da må alle som vil inn på din sak først ringe lederen ved ditt kontor for å få tillatelse.

Jeg er selv ett navbarn og har hatt flere episoder der saksbehandlere har ringt min mor når hun har vært vikar for leder og spurt om tillatelse. Hun kan selvfølgelig ikke gi den, og må sette over til andre på kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen garanti for at din stefar har ingen adgang til din informasjon, selv om du overfører din sak til et annet kontor.. Ei heller at din mor kan finne informasjon om deg. Det kommer også litt an på hvor mye tilgang han faktisk har. Og om vi skal dra det enda lengre - kanskje han (eller din mor) kan spørre noen andre på kontoret om de kan 'se på deg'. Men når det er sagt, så føres det logg på alt. Alt kan spores.

Om noen snoker, og forsnakker seg (bryter taushetsplikten) risikerer en å miste jobben (og da kan logger brukes for å sjekke deg).

Det er veldig strengt, heldigvis. Men ingen system er perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er som i helsevesenet i forhold til taushetsplikt, så kan han se i "journalen" din, men det blir lagt igjen elektroniske spor. Så lenge han ikke er din saksbehandler eller har noe med saken din å gjøre, så kan du anmelde han hvis han har snoket. Men jeg vet jo ikke om det er slik i NAV systemet da.

Hev hodet ditt og ikke bry deg med negative kommentarer fra dem, er tydelig at problemet ligger hos dem. Lykke til videre!

Anonymous poster hash: 6051a...e9e

NAV er ikke helsevesenet og i NAV er det ikke elektroniske spor i form av at man kan se at en ansatt "har vært innom og sett på noe".

NAV-ansatte har tipset norske medier i åresvis og lekket opplysninger om alt fra Sven O. til andre og det betales godt til ansatte for sllikt, så utro tjenere tyster.

Anonymous poster hash: 88c78...a81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen garanti for at din stefar har ingen adgang til din informasjon, selv om du overfører din sak til et annet kontor.. Ei heller at din mor kan finne informasjon om deg. Det kommer også litt an på hvor mye tilgang han faktisk har. Og om vi skal dra det enda lengre - kanskje han (eller din mor) kan spørre noen andre på kontoret om de kan 'se på deg'. Men når det er sagt, så føres det logg på alt. Alt kan spores.

Om noen snoker, og forsnakker seg (bryter taushetsplikten) risikerer en å miste jobben (og da kan logger brukes for å sjekke deg).

Det er veldig strengt, heldigvis. Men ingen system er perfekte.

Se og Høre og andre medier har plikt til å beskytte sine kilder: kildevernet står sterkest i Norge.

Anonymous poster hash: 88c78...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei, vet at tråden er gammel. Kom over den av tilfeldighet ifbm research av annen sak og her var det mye informasjon som ikke var riktig.

Uten å gå inn på de enkelte kommentarene, så kan jeg bare si at alle som mistenker at noen har snoket i systemet kan be NAV om utskrift av logger. Fortell gjerne så spesifikt som mulig hva du ønsker å vite, for eksempel ved å navngi personer du tror kan ha snoket. NAV har en rekke fagsystemer, så det kan hjelpe å fortelle at det gjelder for eksempel sykepenger, AAP, uføretrygd, sosialhjelp osv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kvitebjørn skrev:

Hei, vet at tråden er gammel. Kom over den av tilfeldighet ifbm research av annen sak og her var det mye informasjon som ikke var riktig.

Uten å gå inn på de enkelte kommentarene, så kan jeg bare si at alle som mistenker at noen har snoket i systemet kan be NAV om utskrift av logger. Fortell gjerne så spesifikt som mulig hva du ønsker å vite, for eksempel ved å navngi personer du tror kan ha snoket. NAV har en rekke fagsystemer, så det kan hjelpe å fortelle at det gjelder for eksempel sykepenger, AAP, uføretrygd, sosialhjelp osv.

 

Ok

Anonymkode: ec523...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...