Gå til innhold

Går fra mannen min. Hvordan ordne det reint praktisk.


millabs

Anbefalte innlegg

Jeg flytter fra mannen min, og lurer på hva man pleier å gjøre etter å ha vært gift.

Min tanke er: Vi fordeler bryllupsgaver ut ifra hvilken side det kommer fra. Altså det som kommer fra hans sin side, tar han, og det fra min side tar jeg.

Jeg tenker at det jeg har fått i gave. Som bursdagsgave og julegaver er mitt, så det tar jeg med meg.

Ellers tilbyr jeg meg å betale halve husleia i tre mnd.

Mobilabonnementet har stått på meg, så det vil jeg overføre til hans sitt navn nå.

Er dette urimelig? Er det noen som har gjort noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg flytter fra mannen min, og lurer på hva man pleier å gjøre etter å ha vært gift.

Min tanke er: Vi fordeler bryllupsgaver ut ifra hvilken side det kommer fra. Altså det som kommer fra hans sin side, tar han, og det fra min side tar jeg.

Jeg tenker at det jeg har fått i gave. Som bursdagsgave og julegaver er mitt, så det tar jeg med meg.

Ellers tilbyr jeg meg å betale halve husleia i tre mnd.

Mobilabonnementet har stått på meg, så det vil jeg overføre til hans sitt navn nå.

Er dette urimelig? Er det noen som har gjort noe annet?

Syns dette høres rimelig ut :)

Anonymous poster hash: a8cb9...21e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter fra mannen min, og lurer på hva man pleier å gjøre etter å ha vært gift.

Min tanke er: Vi fordeler bryllupsgaver ut ifra hvilken side det kommer fra. Altså det som kommer fra hans sin side, tar han, og det fra min side tar jeg.

Jeg tenker at det jeg har fått i gave. Som bursdagsgave og julegaver er mitt, så det tar jeg med meg.

Ellers tilbyr jeg meg å betale halve husleia i tre mnd.

Mobilabonnementet har stått på meg, så det vil jeg overføre til hans sitt navn nå.

Er dette urimelig? Er det noen som har gjort noe annet?

Er det planlagt flytting eller flytter du nesten på dagen uten at han har fått så lang varsel?

Grunnen til at jeg spør om det er at om han har visst dette en stund, så synes jeg ikke du trenger å betale halve husleia, for da har også han fått tid på seg til å endre sin bo situasjon.

Anonymous poster hash: cf420...c2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det planlagt flytting eller flytter du nesten på dagen uten at han har fått så lang varsel?

Grunnen til at jeg spør om det er at om han har visst dette en stund, så synes jeg ikke du trenger å betale halve husleia, for da har også han fått tid på seg til å endre sin bo situasjon.

Anonymous poster hash: cf420...c2e

Forsåvidt enig her.

Flytter man ut på dagen fra en leid bolig fordi ektefellen har gjort noe fullstendig utilgivelig(eks grov utroskap), har slått/truet e.l - så tenker jeg man ikke skal betale noe som helst.

Eier man boligen har man jo også lånet sammen(eller sin prosentandel), og da hadde jeg selvsagt betalt min andel til boligen var solgt innen rimelig tid. - ellers kan lånet misligholdes og det blir mer arbeid.

Har man et brud innenfor normale rammer(manglende følelser/generell dårlig kommunikasjon osv - men ikke grove svik osv), så hadde jeg betalt min andel av boligen i det som ansees som normale oppsigelsestid, altså 3 mnd.

Eventuelt tiden det tar å selge boligen(det kan ta lengre tid, jeg hadde forutsatt at den ble lagt ut for salg raskt) - eller at vedkommende selv overtar andelen ganske raskt.

Anonymous poster hash: eb095...fe8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som sånn jeg og eksen gjorde det (vi var ikke gift, men samboere i 5 år). Jeg flyttet ut på dagen jeg slo opp, foreslo det selv og han var enig. Betalte halve husleia til leiligheten ble leid ut (2mnd), mens han betalte strøm og resten av husleia (siden han bodde der). Så fordelte vi tingene etter hvem som eide det (fikk i gave, eide fra før osv.) ting som var felles tok vi etter verdi/hvem som trengte/hadde lyst på det. Solgte endel også, der jeg tok pengene fordi han tok det meste av verdi i leiligheten (jeg skulle flytte til 20m2 og hadde ikke mulighet til å ta med meg mesteparten av "mine ting").

Funket helt fint, og begge var fornøyde med fordelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Artistina

Jeg flytter fra mannen min, og lurer på hva man pleier å gjøre etter å ha vært gift.

Min tanke er: Vi fordeler bryllupsgaver ut ifra hvilken side det kommer fra. Altså det som kommer fra hans sin side, tar han, og det fra min side tar jeg.

Jeg tenker at det jeg har fått i gave. Som bursdagsgave og julegaver er mitt, så det tar jeg med meg.

Ellers tilbyr jeg meg å betale halve husleia i tre mnd.

Mobilabonnementet har stått på meg, så det vil jeg overføre til hans sitt navn nå.

Er dette urimelig? Er det noen som har gjort noe annet?

Synes det høres helt riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga han en varsel om at jeg ikke ville mer for litt over to uker siden, vi ble enige om å ta noen dager fra hverandre til å tenke. For en uke siden kom jeg hjem hvor vi hadde en samtale om hva vi tenkte. Han prøvde å vise meg og overtale meg til å gi han en sjanse fordi han ønsket i herdig om gi meg det jeg ønsker meg. Jeg fortalte han da at jeg hadde bestemt meg for å gå, Men jeg må fordøye alt dette litt, men kan ikke love deg at det blir det du håper på, sa jeg.

Nå har det gått en uke til, og jeg føler ikke for å prøve mer. Jeg er ferdig og vil gå, og i morgen skal jeg fortelle dette at jeg ønsker å flytte ut og vil separeres. Han er klar over at det er det som kommer til å skje.

Jeg føler at når jeg betaler halve husleie i noen få måneder, så er jeg lojal og vi skilles ikke som uvenner. Dessuten er vi gift, så jeg kan ikke bare ta med meg tingene og stikke føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde vi samtalen idag. Det var ikke spesielt hyggelig.

Han krevde at jeg skulle betale halve husleia i tre måneder.

Og de tingene jeg skulle ha med måtte jeg først sende på en liste til han.

Han mente han skulle ringe en advokat. Jeg sa at dette klarer vi å fordelel oss i mellom, jeg skal ikke være vanskelig, sa jeg. Da fikk jeg til svar at det skulle han være, han har ikke tenkt å skilles som venner.

Vi eier absolutt ingenting, så det er kun snakk om det som er inne i leiligheten.

Hva gjør man i sånne situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Da hadde vi samtalen idag. Det var ikke spesielt hyggelig.

Han krevde at jeg skulle betale halve husleia i tre måneder.

Og de tingene jeg skulle ha med måtte jeg først sende på en liste til han.

Han mente han skulle ringe en advokat. Jeg sa at dette klarer vi å fordelel oss i mellom, jeg skal ikke være vanskelig, sa jeg. Da fikk jeg til svar at det skulle han være, han har ikke tenkt å skilles som venner.

Vi eier absolutt ingenting, så det er kun snakk om det som er inne i leiligheten.

Hva gjør man i sånne situasjoner?

Stakkars :klem:

Hørtes ikke kjekt ut.

Du får smøre deg med tålmodighet, stå på ditt men prøv å ikke få samme holdning som han. Vær rolig og høfflig så kommer du godt ut av saken. Eventuelt spør om hjelp via familievernkontoret :)

Dette fikser du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars :klem:

Hørtes ikke kjekt ut.

Du får smøre deg med tålmodighet, stå på ditt men prøv å ikke få samme holdning som han. Vær rolig og høfflig så kommer du godt ut av saken. Eventuelt spør om hjelp via familievernkontoret :)

Dette fikser du!

Forholdt meg ganske rolig, og sa at jeg ønsket å skilles som venner. Og sa at jeg har ikke tenkt å være urimelig eller vanskelig.

Takk for tips, tenkte ikke på at jeg kunne henvende meg der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdt meg ganske rolig, og sa at jeg ønsket å skilles som venner. Og sa at jeg har ikke tenkt å være urimelig eller vanskelig.

Takk for tips, tenkte ikke på at jeg kunne henvende meg der;)

Jeg tenker det samme, familievernkontor.

Det har absolutt ingenting for seg med advokat med mindre det var snakk om verdier dere hadde skapt sammen etter ekteskapsinngåelsen(type firma sammen, bolig som var pusset opp mye, felles hytte osv osv).

Har dere ikke barn heller sammen er jo dette helt banalt fra hans side.

Bestill en time der, og vær åpen for å snakke om bruddet og praktiske ting på "hans" premisser(selv om du er ferdig). Han fortjener å få bruke litt tid, dette er en ny prosess for ham - og du har nok brukt endel tid på det i forkant og føler deg av den grunn ferdig.

Av hensyn til tiden vi hadde hatt sammen hadde iallefall jeg stilt opp på en time eller to - men med klart budskap om at det ikke var samlivsterapi i forstand av å kunne finne tilbake igjen.

Anonymous poster hash: eb095...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det samme, familievernkontor.

Det har absolutt ingenting for seg med advokat med mindre det var snakk om verdier dere hadde skapt sammen etter ekteskapsinngåelsen(type firma sammen, bolig som var pusset opp mye, felles hytte osv osv).

Har dere ikke barn heller sammen er jo dette helt banalt fra hans side.

Bestill en time der, og vær åpen for å snakke om bruddet og praktiske ting på "hans" premisser(selv om du er ferdig). Han fortjener å få bruke litt tid, dette er en ny prosess for ham - og du har nok brukt endel tid på det i forkant og føler deg av den grunn ferdig.

Av hensyn til tiden vi hadde hatt sammen hadde iallefall jeg stilt opp på en time eller to - men med klart budskap om at det ikke var samlivsterapi i forstand av å kunne finne tilbake igjen.

Anonymous poster hash: eb095...fe8

Takk for et klokt svar. Det var ikke så dumt. Håper selvfølgelig at vi klarer å ordne opp i rolige tilstander. Får la han bruke litt tid på det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ba meg riktig nok om å komme med en liste over det jeg skulle ha med meg.. Men det er jo ikke så lett å huske alt man ønsker å ta med seg når man ikke er der.. Jeg bor hos min mor for øyeblikket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Han ba meg riktig nok om å komme med en liste over det jeg skulle ha med meg.. Men det er jo ikke så lett å huske alt man ønsker å ta med seg når man ikke er der.. Jeg bor hos min mor for øyeblikket...

Kan du ikke si at du vil komme en dag for å skrive ned alt på liste? Det må du få lov til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han ba meg riktig nok om å komme med en liste over det jeg skulle ha med meg.. Men det er jo ikke så lett å huske alt man ønsker å ta med seg når man ikke er der.. Jeg bor hos min mor for øyeblikket...

Lever en anmeldelse til Politiet på tyveri, så må han forandre holdning. Han takler situasjonen på en veldig umoden måte.

Anonymous poster hash: e2ca9...433

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde vi samtalen idag. Det var ikke spesielt hyggelig.

Han krevde at jeg skulle betale halve husleia i tre måneder.

Og de tingene jeg skulle ha med måtte jeg først sende på en liste til han.

Han mente han skulle ringe en advokat. Jeg sa at dette klarer vi å fordelel oss i mellom, jeg skal ikke være vanskelig, sa jeg. Da fikk jeg til svar at det skulle han være, han har ikke tenkt å skilles som venner.

Vi eier absolutt ingenting, så det er kun snakk om det som er inne i leiligheten.

Hva gjør man i sånne situasjoner?

Så bra at du har fått sagt ifra til han, men for en vemmelig situasjon han laget. Det er derfor jeg gruer meg til å si ifra til samboer, å ikke vil si noe før jeg har fått en leilighet. Da kan vi bo midlertidig hos andre når vi vet at vi har en dato og forholde oss til. Feigt sier sikkert noen, men min er også typen til å lage bråk...

Jeg kan ikke skjønne hvorfor de gidder å lage bråk. Det må jo være bedre å få vite at forholdet ikke fungerer enn å leve i et dårlig forhold.

Ønsker deg masse lykke til videre :hug:

Anonymous poster hash: cf420...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever en anmeldelse til Politiet på tyveri, så må han forandre holdning. Han takler situasjonen på en veldig umoden måte.

Anonymous poster hash: e2ca9...433

Å levere en politianmeldelse gjør ikke akkurat situasjonen roligere. Tenker jeg lager en ca liste, og gir han noen dager først og ser om i klarer å finne ut av det sammen. Jeg håper jo på at dette går rolig for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlige eiendeler som fotografier, dagbøker o.l er jo greit å huske, men tenk igjennom rom for rom og skap for skap. Hvilket bestikk er ditt, hvile sengesett er dine, noen spesielle bøker, ting på loftet.

Anonymous poster hash: 83f90...473

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...