Gå til innhold

Festdrakt og venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venninnen din høres ut som en hoven blei, som tror at ting må være dyrt for å være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det samme kan man jo si om en kjole. En simpel kjole er en simpel kjole, den er masseprodusert, og har ingen verdi utover å dekke kroppen.

Så... hva foreslår du? Da kan ikke en kjole være bra nok å bruke på 17. mai heller?

Bukse og genser? Nope. En simpel bukse er en simpel bukse... And the list goes on.

Så jada. Bunad er det eneste som er bunad.

Hva så?

TS prøver jo ikke å kalle festdrakten sin for en bunad. Hun kaller det en festdrakt. Hvorfor skal ikke hun få lov å pynte seg i noe hun liker utseendet på? Skal alle som ikke har bunad holde seg hjemme på 17. mai?

Jeg ser virkelig IKKE problemet her. Småligheten lenge leve. Enkelte nordmenn er så ekstremt sære på dette med bunad, ufattelig komisk for oss som ser på det fra utsiden. Glad jeg slipper det rælet der, med folk som skal bedømme om man er korrekt nok, rik nok, pen nok. Bunad er et flott plagg, som bør respekteres, men det betyr ikke at det er det eneste man kan føle seg flott i. Mye bedre å bruke en festdrakt, enn å skaffe seg en billigkopi av en bunad.

Bruk drakten din TS, med god samvittighet.

Når du siterer så ta med hele innlegget.

En kjole er en litt annen liga enn en bunad. Jeg våger å påstå at det er bedre med en enkel kjole enn en simpel festdrakt fra sparkjøp som prøver å ligne på en bunad. Dessuten siterte ikke jeg TS, jeg siterte en tenåring som får seg til å si at en masseprodusert drakt er "like fin" som mange bunader. Det er den overhodet ikke.

Anonymous poster hash: 387e8...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør google norske bunader gitt... En simpel festdrakt til 1000 kr, i simpelt masseprodusert bommullsstoff fra kina, kan ikke engang sammenlignes med en håndsydd bunad med linskjorte og sølv... Det er en grunn til at det kalles bunad. Det er en grunn til at de koster penger. Det er en grunn til at de skal godkjennes for å få lov å kalle det bunad. Stoffet og sømmen kan ikke sammenlignes.

En simpel festdrakt er en simpel festdrakt. Den ser ikke ut som en bunad. Det er en masseprodusert salgsvare uten noen verdi utover at du slipper å gå naken. Ville aldri vurdert en slik. Men jeg har bunad. Som jeg er stolt av hver gang jeg bruker den.

Og du... Alle sydamer og husflidslag med respekt for seg selv legger inn stoff både i vest og stakk slik at bunaden kan sys ut med tiden om det skulle være nødvendig. Tror du trenger noen år på baken før du i det hele tatt skjønner hva du snakker om.

Anonymous poster hash: 387e8...925

Unnskyld meg? Sa jeg noe om stoffet og sømmen? Nei, akkurat. Jeg snakket om utseendemessig. I MIN mening finnes det flust med lite pene bunader. Tror kanskje det var en grunn til at flere, til og med folk jeg ikke kjenner, komplimenterte meg og lurte på hvor i landet denne bunaden var fra ;)

Tror du trenger å lese innlegget mitt en gang til før du i det hele tatt skjønner hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg? Sa jeg noe om stoffet og sømmen? Nei, akkurat. Jeg snakket om utseendemessig. I MIN mening finnes det flust med lite pene bunader. Tror kanskje det var en grunn til at flere, til og med folk jeg ikke kjenner, komplimenterte meg og lurte på hvor i landet denne bunaden var fra ;)

Tror du trenger å lese innlegget mitt en gang til før du i det hele tatt skjønner hva du snakker om.

Utseendet henger nøye sammen med stoff og søm lille venn. Hvordan tror du f.eks en hardangerbunad eller en nordlandsbunad, 2 av våre vakreste bunader, ville sett ut om de var laget i simpelt bommullsstoff fra kina, sydd sammen på maskin med lysers hastighet? Tror du virkelig ikke det ville hatt noe å si for utseendet???? Det samme gjelder sparkjøpdrakten din. En bunad er i en helt annen liga. De er overhodet ikje "like fin" som en bunad. Det er et hån mot norske bunader å komme med slike påstander. For du vet ikke hva du snakker om...

Anonymous poster hash: 387e8...925

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner venninnen din godt.

Anonymous poster hash: 0c698...885

Mennesker som deg gjør at jeg mister lysten på bunad.

Anonymous poster hash: 0bcb8...76d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal innrømme at jeg ble litt skeptisk ved tanken på festdrakt til voksen, men jeg så bilde av den og den var jo kjempefin!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du siterer så ta med hele innlegget.

En kjole er en litt annen liga enn en bunad. Jeg våger å påstå at det er bedre med en enkel kjole enn en simpel festdrakt fra sparkjøp som prøver å ligne på en bunad. Dessuten siterte ikke jeg TS, jeg siterte en tenåring som får seg til å si at en masseprodusert drakt er "like fin" som mange bunader. Det er den overhodet ikke.

Anonymous poster hash: 387e8...925

Det er da ikke opp til deg og bestemme over andres meninger.

Jeg har aldri likt bunad og husker at jeg syntes synd på venninnen min som måtte ha det i konfirmasjonen.

Selv om jeg har råd til å kjøpe en haug med bunader så kunne jeg ikke tenkt meg det - og mye av grunnen er de teite holdningene til en del "bunadsfolk." Men også fordi jeg synes de fleste ser ut som gamle kjerringer i bunad.

Det er vel kanskje et par bunader som er pene. Setesdalsbunad er den eneste bunaden jeg liker - men den er kun pen på unge jenter med langt, lyst hår - ikke på voksne kvinner.

Anonymous poster hash: 0bcb8...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av landets vakreste bunader, men som ikke passer en som er høygravid for andre gang på under to år...;) Jeg så en blå festdrakt som lignet den coop obs har hatt til barn i år, og vurderte å kjøpe den for å bruke frem til jeg kommer inn i bunaden min igjen med både magen og ammepupper...:P

Be venninna di snurpe igjen! Uansett hvilken holdning man måtte ha til saken er det en fryktelig ufin ting å gi uttrykk for det slik til en venninne...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseendet henger nøye sammen med stoff og søm lille venn. Hvordan tror du f.eks en hardangerbunad eller en nordlandsbunad, 2 av våre vakreste bunader, ville sett ut om de var laget i simpelt bommullsstoff fra kina, sydd sammen på maskin med lysers hastighet? Tror du virkelig ikke det ville hatt noe å si for utseendet???? Det samme gjelder sparkjøpdrakten din. En bunad er i en helt annen liga. De er overhodet ikje "like fin" som en bunad. Det er et hån mot norske bunader å komme med slike påstander. For du vet ikke hva du snakker om...

Anonymous poster hash: 387e8...925

Bare vri og vrenge på det jeg sier du, "gamle venn" (ja, kreativt og høre nedverdigende ut). Ikke kom her å si at du aldri har sett en ekte bunad du ikke har syntes vært spesielt fin. JA det finnes mange som er utrolig vakre, men også noen som faktisk er på samme nivå som det min er. Om du vil krangle med en liten "venn" om dette i hele dag, så kan vi godt gjøre det - jeg står på mitt uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vri og vrenge på det jeg sier du, "gamle venn" (ja, kreativt og høre nedverdigende ut). Ikke kom her å si at du aldri har sett en ekte bunad du ikke har syntes vært spesielt fin. JA det finnes mange som er utrolig vakre, men også noen som faktisk er på samme nivå som det min er. Om du vil krangle med en liten "venn" om dette i hele dag, så kan vi godt gjøre det - jeg står på mitt uansett.

Fins flere bunader som i mine øyne ikke er vakre. Men de har likevel et pent snitt, en god søm, skikkelig stoff, håndlaget, brodert for hånd. Så jo, totalt sett er de finere enn en maskinsydd masseprodusert festdrakt fra sparkjøp uten verdi.

Anonymous poster hash: 387e8...925

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først trudde eg det var snakk om den festdrakta Sparkjøp har hatt i alle år. Den synes eg lite om. Men så søkte eg den opp, og eg synes den nye (iallefall ny for meg) festdrakta var veldig fin, eg! Eg hadde ikkje visst at den var fra Sparkjøp. Og so what om den er fra Sparkjøp? Den var jo fin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins flere bunader som i mine øyne ikke er vakre. Men de har likevel et pent snitt, en god søm, skikkelig stoff, håndlaget, brodert for hånd. Så jo, totalt sett er de finere enn en maskinsydd masseprodusert festdrakt fra sparkjøp uten verdi.

Anonymous poster hash: 387e8...925

Okei, det er nå din mening :) Jeg går likevel stolt med den fine festdrakten min som jeg brukte i konfirmasjonen min på 17.mai! Fordi jeg føler meg fin i den og fordi jeg ikke bryr meg om hva trangsynte kverrulanter mener eller tenker :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mange oppblåste folk det var her da! Drakten var fin, jeg hadde glatt gått i en slik om jeg ikke hadde hatt bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå er det lenge siden 17 mai, og jeg glemte bort hele tråden inntil vi hadde det som tema på venninne kveld i dag! :fnise:

17 mai var en flott dag, og jeg fikk utrolig mange komplimenter på festdrakten min, mange spurte hvor den var fra og jeg sa sant som var at det var en festdrakt og ikke bunad. En lurte også på hvor jeg hadde kjøpt den, og jeg tok sjansen og svarte Sparkjøp. Ble mye latter rundt det, spesielt da flere kommenterte at den var finere enn det de selv hadde på seg :ler:

Så vennegjengen jeg var med hadde ingenting imot det om jeg kan si det mildt. I tillegg fikk jeg masse fine komplimenter fra ukjente i sentrum når vi gikk rundt på dagen. Jeg storkoste meg, og kommer garantert til å bruke den igjen neste år. Angående venninnen min som kommenterte så stygt om billig drakten min, vel, hun fikk et par kommentarer på det hun hadde på seg ikke var passende for dagen. Så jeg antar karma seiret til slutt ;)

Håper alle her hadde en strålende 17 mai og har hatt en nydelig ferie så langt!

TS :blomst:



Anonymous poster hash: 408f9...2fe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...