Gå til innhold

Festdrakt og venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi kjøper festdrakt til ungene. Ser ikke problemet med mindre det er en kopi av en spesiell bunad (f.eks. den hun selv bruker). Kunne ikke tenkt meg å bruke en slik selv, men bryr meg ikke om andre voksne gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lottelh

Veldig fin! Jeg har ikke peiling på bunader (bruker kofte selv), så jeg tror ikke engang jeg hadde tenkt noe over at det "bare" er en festdrakt. Go for it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, venninna di var frekk, MEN hun sa jo bare sannheten. Beklager



Anonymous poster hash: 54790...402
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en festdrakt, usikker hvor den er fra, kanskje sparkjøp. Men den var billig, rundt 1000 kr. Den synes jeg er dødsfin, myye finere enn mange bunader! Konfirmerte meg for ett år siden og valgte å bruke den i konfirmasjonen. Fikk like mange komplimenter som de med vanlig bunad, og noen trodde til og med det var en ekte, helnorsk bunad.

Ser ikke problemet i å bruke en billigere, men samtidig like fin variant. Mulig det blir litt som å kjøpe en fake Prada-veske, men enkelte velger å ikke prioritere et såppass dyrt klesplagg som man sikkert vokser ut av en dag likevel.

Synes det var urimelig og dårlig oppførsel av venninnen din. Hadde det skjedd med meg, ville jeg nok følt meg dårlig. Bruk festdrakten din så mye du vil du!

Tror du bør google norske bunader gitt... En simpel festdrakt til 1000 kr, i simpelt masseprodusert bommullsstoff fra kina, kan ikke engang sammenlignes med en håndsydd bunad med linskjorte og sølv... Det er en grunn til at det kalles bunad. Det er en grunn til at de koster penger. Det er en grunn til at de skal godkjennes for å få lov å kalle det bunad. Stoffet og sømmen kan ikke sammenlignes.

En simpel festdrakt er en simpel festdrakt. Den ser ikke ut som en bunad. Det er en masseprodusert salgsvare uten noen verdi utover at du slipper å gå naken. Ville aldri vurdert en slik. Men jeg har bunad. Som jeg er stolt av hver gang jeg bruker den.

Og du... Alle sydamer og husflidslag med respekt for seg selv legger inn stoff både i vest og stakk slik at bunaden kan sys ut med tiden om det skulle være nødvendig. Tror du trenger noen år på baken før du i det hele tatt skjønner hva du snakker om.

Anonymous poster hash: 387e8...925

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også hun var veldig frekk. Du velger da selv om du vil bruke festdrakt eller en vanlig kjole. Og det er da heller ingenting galt med å kjøpe den på sparkjøp.

Jeg selv har bunad, og har hatt det siden jeg var født, og jeg har aldri brydd meg om hva andre har på seg på 17. mai. Folk må gjerne gå i joggebukse og hettegenser for min del.

Anonymous poster hash: 617f4...0cf

Nei det er jo ingenting galt med å kjøpe på sparkjøp. Annet enn at alle har sett forsiden på katalogen. Festdrakt til 999,-

Be my guest.

Anonymous poster hash: 387e8...925

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er jo ingenting galt med å kjøpe på sparkjøp. Annet enn at alle har sett forsiden på katalogen. Festdrakt til 999,-

Be my guest.

Anonymous poster hash: 387e8...925

Så det du sier er at poenget med bunad er å vise seg fram, at man har masse penger og bra status?

Det var det jeg trodde.

Egentlig burde bunader selges med fastklistret prislapp, da kunne dere vandret rundt på 17,mai og følt dere skikkelig flotte.

Anonymous poster hash: bc685...95b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festdrakt passer for alderen 10 år og nedover.



Anonymous poster hash: 4841d...f31
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne?

Det er jo en fin festdrakt, og et godt alternativ til bunad!

Anonymous poster hash: 6eccb...cf4

Det er den ja :) Jeg synes den var enkelt og helt grei å bruke til 17 mai.

Bare jeg som ikke har sett "festdrakt" tidligere? Aldri kommet over uttrykket.

Googlet nå, og jeg ser jo hva venninnen din sier, forstår heller ikke helt poenget. Hvis man genuint mener de er "like fine", hva er poenget med å spare opp slike store summer til en ekte en? Det er vel fordi man anerkjenner at det er en billig og dårlig kopi.

Men for all del, jeg hadde aldri uttrykket dette slik venninnen din gjorde, hadde holdt kjeft.

Anonymous poster hash: 1e0b1...f8d

Du har jo Vestlandsdrakt som er festdrakt eksempelvis, bare at de også koster flere tusen.

Jeg synes ikke den (fra Sparkjøp) er like fin som bunader, men den er helt enkel og jeg synes den var fin nok til å brukes. Jeg sparer opp til en ekte bunad fra mitt område, og om 4 år har jeg nok :) Så da skal jeg få sydd en fin en til meg selv som jeg forhåpentligvis kan bruke i mange år fremover.

Bakgrunnen til at jeg kjøpte denne fra Sparkjøp nå, er at jeg hvert år enten ender opp med å jakte på en ny kjole til 17 mai, eller jeg aner ikke hva jeg skal ha på meg. Så festdrakten blir på en måte en mellomting mellom ny kjole og bunad. Nå vet jeg at jeg har den liggende, så jeg trenger ikke å stresse med å finne ut hva jeg skal bruke.

Jeg synes mer måten hun formidlet sitt "hat" eller sterke misnøye med at folk kjøper festdrakter at jeg reagerte og ble litt såret. Bunad er og forblir et tema mange tar blodig alvorlig, men med mindre noen kjefter på meg på den store dagen så skal jeg bruke den med stolthet uansett hvor i bunad hierarkiet jeg befinner meg

Men jeg skal nok dukke opp i en fin bunad en dag og, når økonomien min tillater det. :)

TS

Anonymous poster hash: 408f9...2fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo ingenting galt med å kjøpe på sparkjøp. Annet enn at alle har sett forsiden på katalogen. Festdrakt til 999,-

Be my guest.

Anonymous poster hash: 387e8...925

1599 faktisk ;)

TS

Anonymous poster hash: 408f9...2fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festdrakt passer for alderen 10 år og nedover.

Anonymous poster hash: 4841d...f31

For noe tull!

Bunad er ikke for alle, enten på grunn av økonomi, eller på grunn av smak, og da er festdrakter et veldig godt alternativ.

Jeg kjenner flere voksne som har laget sine egne festdrakter. Noen ligner på bunader, andre gjør det ikke, men felles er at de er fine nesten alle som en!

Spesielt flott synes jeg naboens festdrakt er!

Det er en satengkjole med middelalderpreg, med kappe i samme stoff, og håndlagde smykker som passer til.

Festdrakter er så mangt, og passer like godt til voksne som til barn.

Anonymous poster hash: 77bc8...9f6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Venninnen din var ordentlig frekk.

Håper det ikke legger en demper på dagen din, det er hun ikke verdt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

En simpel festdrakt er en simpel festdrakt. Den ser ikke ut som en bunad. Det er en masseprodusert salgsvare uten noen verdi utover at du slipper å gå naken. Ville aldri vurdert en slik. Men jeg har bunad. Som jeg er stolt av hver gang jeg bruker den.

Anonymous poster hash: 387e8...925

Det samme kan man jo si om en kjole. En simpel kjole er en simpel kjole, den er masseprodusert, og har ingen verdi utover å dekke kroppen.

Så... hva foreslår du? Da kan ikke en kjole være bra nok å bruke på 17. mai heller?

Bukse og genser? Nope. En simpel bukse er en simpel bukse... And the list goes on.

Så jada. Bunad er det eneste som er bunad.

Hva så?

TS prøver jo ikke å kalle festdrakten sin for en bunad. Hun kaller det en festdrakt. Hvorfor skal ikke hun få lov å pynte seg i noe hun liker utseendet på? Skal alle som ikke har bunad holde seg hjemme på 17. mai?

Jeg ser virkelig IKKE problemet her. Småligheten lenge leve. Enkelte nordmenn er så ekstremt sære på dette med bunad, ufattelig komisk for oss som ser på det fra utsiden. Glad jeg slipper det rælet der, med folk som skal bedømme om man er korrekt nok, rik nok, pen nok. Bunad er et flott plagg, som bør respekteres, men det betyr ikke at det er det eneste man kan føle seg flott i. Mye bedre å bruke en festdrakt, enn å skaffe seg en billigkopi av en bunad.

Bruk drakten din TS, med god samvittighet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Venninnen din var frekk, men jeg synes hun har rett.

Jeg ville ikke kjøpt klær på Sparkjøp, kanskje til nød joggedress el. til å dasse hjemme eller drive hagearbeid med. Klær fra Sparkjøp er ofte av dårlig kvalitet, og gudene vet hva slags forhold de som lager klærne arbeider under. Dette gjelder selvsagt mange kjeder, men det blir liksom ekstra grelt når man snakker om å kjøpe et festantrekk som liksom skal vare.

Det er mange fine festdrakter, men jeg synes ikke det er noe festlig over noe som er masseprodusert. Kjøper man en kjole fra H&M, Zara eller lignende til et bryllup eller noe, så sørger man i hvert fall for å ha accessoirer som er spesielle og gjør det til et individuelt antrekk, og ikke et antrekk som skriker navnet på butikken. Et slikt antrekk sier jo også noe om at du ikke egentlig bryr deg, du vil bare ha noe som er likt nok og som du bruker minst mulig penger på. Som det ble skrevet ovenfor, slike festdrakter passer barn under 10 år fordi de vokser og ikke kommer til å bruke dem så fryktelig mange ganger. Selv til barn ville jeg dog unngått Sparkjøp.

Et annet problem med festdrakter, og da mener jeg masseproduserte festdrakter og ikke spesialdesignede fantasidrakter som folk har laget selv, er at de forsøker å ligne bunader. De prøver å være noe de ikke er, og de er ofte såpass like at folk tror det er en bunad og spør hvor den kommer fra. Det er ikke noe kompliment. Telemarksinspirert beltestakk fra Taiwan? Spar meg.

Jeg mener ikke at en bunad kun skal kunne bæres av de som kommer fra bunadens opprinnelsessted. En eller annen tilknytning er naturlig, men det viktigste er å respektere håndverkstradisjonene og ikke kjøpe billige kopier og etterligninger. Det er ikke bare fake Pradavesker og andre designervesker som spotter designerne, det er også alle de som forsåvidt har andre merker på seg, men som likevel prøver å se ut som Prada. Har man ikke råd til Prada, kan man vel kjøpe noe annet som er fint i seg selv.

Jeg skjønner venninnen din godt. Jeg hadde faktisk blitt flau over å bli sett med noen som flasher dårlig smak og dømmekraft. Det er ingen skam å ikke ha bunad, men det er en skam å kjøpe noe billig dritt som ligner en bunad. Kall meg gjerne en snobb.



Anonymous poster hash: c77d7...886
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snobbete og frekk venninne. Så lenge man ikke prøver å kalle festdrakten for bunad, så er den da helt fin. Gi henne beskjed om at sånt sier man ikke.

Anonymous poster hash: 70ad2...1e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee

*snip*

Vestlandsdrakten og flere, er jo masseprodusert og det til tross for at den ofte er sydd for hånd av både norske og utenlandske produsenter, er det også en skam å bære? :klo:

Jeg er litt uenig her, det er ikke en skam å kjøpe en festdrakt som er masseprodusert fordi det nettopp er en festdrakt. Alle festdrakter enten de er masseprodusert eller sydd for hånd er helt like og heter nettopp ikke bunad fordi de ikke er en bunad. De heter festdrakt og minner om en bunad, men er ikke en bunad. Den prøver ikke å være noe den ikke er, den er noe eget. Tenker jeg i alle fall :)

Kan godt være at venninnen blir sur og føler skam, men da får hun heller holde seg unna og ikke være frekk mot en venninne. Dessuten er det minst 10 andre måter hun kunne ha sagt dette uten å være slem.

For min egen del vil jeg heller bli sett med en venninne med en billig festdrakt fra nettet eller sparkjøp enn en venninne som går i lårkort kjole fra zara eller hm som overhodet ikke sømmer seg på 17 mai.

EDIT: og jeg regner med at TS ikke kommer til å lyve og si det er bunad om noen spør ;)

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Venninnen din var frekk, men jeg synes hun har rett.

Jeg ville ikke kjøpt klær på Sparkjøp, kanskje til nød joggedress el. til å dasse hjemme eller drive hagearbeid med. Klær fra Sparkjøp er ofte av dårlig kvalitet, og gudene vet hva slags forhold de som lager klærne arbeider under. Dette gjelder selvsagt mange kjeder, men det blir liksom ekstra grelt når man snakker om å kjøpe et festantrekk som liksom skal vare.

Det er mange fine festdrakter, men jeg synes ikke det er noe festlig over noe som er masseprodusert. Kjøper man en kjole fra H&M, Zara eller lignende til et bryllup eller noe, så sørger man i hvert fall for å ha accessoirer som er spesielle og gjør det til et individuelt antrekk, og ikke et antrekk som skriker navnet på butikken. Et slikt antrekk sier jo også noe om at du ikke egentlig bryr deg, du vil bare ha noe som er likt nok og som du bruker minst mulig penger på. Som det ble skrevet ovenfor, slike festdrakter passer barn under 10 år fordi de vokser og ikke kommer til å bruke dem så fryktelig mange ganger. Selv til barn ville jeg dog unngått Sparkjøp.

Et annet problem med festdrakter, og da mener jeg masseproduserte festdrakter og ikke spesialdesignede fantasidrakter som folk har laget selv, er at de forsøker å ligne bunader. De prøver å være noe de ikke er, og de er ofte såpass like at folk tror det er en bunad og spør hvor den kommer fra. Det er ikke noe kompliment. Telemarksinspirert beltestakk fra Taiwan? Spar meg.

Jeg mener ikke at en bunad kun skal kunne bæres av de som kommer fra bunadens opprinnelsessted. En eller annen tilknytning er naturlig, men det viktigste er å respektere håndverkstradisjonene og ikke kjøpe billige kopier og etterligninger. Det er ikke bare fake Pradavesker og andre designervesker som spotter designerne, det er også alle de som forsåvidt har andre merker på seg, men som likevel prøver å se ut som Prada. Har man ikke råd til Prada, kan man vel kjøpe noe annet som er fint i seg selv.

Jeg skjønner venninnen din godt. Jeg hadde faktisk blitt flau over å bli sett med noen som flasher dårlig smak og dømmekraft. Det er ingen skam å ikke ha bunad, men det er en skam å kjøpe noe billig dritt som ligner en bunad. Kall meg gjerne en snobb.

Anonymous poster hash: c77d7...886

Du er klar over at utrolig mange kjøper "håndsydde bunader" fra Thailand?

"Jeg skal ha bunad, men jeg er ikke villig til å betale det det koster, og jeg bryr meg ikke om håndverkstradisjonene" er for meg i alle fall m ye verre enn å kjøpe en festdrakt fra Sparkjøp.

Anonymous poster hash: 77bc8...9f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik drakt fra Sparkjøp, og har nettopp oppdaget at enkelt ser på meg som White Trash.. men for min del er det deres problem. Jeg er fornøyd med festdrakten min, og har brukt den i flere anledninger. Jeg har også fått mange positive kommentarer for den.



Anonymous poster hash: cf06d...7f3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din venninne er åpenbart en av dem som synes takt og tone gjelder bunader, ikke egen oppførsel.



Anonymous poster hash: 387eb...f73
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk velge meg bunad/drakt til konfirmasjonen min, og valgte en festdrakt fra området jeg er fra, fordi jeg synes den var finest og skilte seg litt ut. Bunadsmafiaen synes sikkert det er helt hårreisende at jeg frivillig valgte meg en "simpel" festdrakt, selv om den også er håndbrodert og sydd og designet spesielt til meg. Jeg kunne ikke brydd meg mindre, den sitter flott og jeg får endeløse komplimenter for den hver 17.mai!

Synes du skal bruke denne med stolthet, TS. Gi nå beng i hva folk får seg til å si, dette er de samme folka som kaller vanlige kjedebutikker som Zara, Mango etc "white trash", uten å ha noe som helst kontakt med virkeligheten eller hva som faktisk ER white trash. Personlig synes jeg det er helt varmende i hjertet å se folk i drakter, festdrakter, bunader og flotte, lange kjoler på 17. mai. Det verste jeg ser er de som ikke prøver, de som ser ut som discokuler og de som har så korte skjørt at de får prostituerte til å fremstå konservative. Håper at selv kjøpe-bruke-kaste-Norge kan legge fra seg drittholdningene om hvem som er verdt/har mest på grunnlovsdagen vår i år, og bare være stolte og lykkelige over hvor HELDIGE vi alle er som har fått alt dette i fanget bare ved å bli født i riktig land til riktig tid :blomst:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...