Gå til innhold

Festdrakt og venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det snart tid for 17 mai, så jeg lurer litt på hva dere bruker og ikke minst legger merke til hos andre?

Jeg har ikke hatt bunad før, mest pga. prisen og jeg sparer opp til en jeg vil ha når jeg fyller 30.

I den anledningen bestemte jeg rett og slett for å kjøpe en festdrakt hos Sparkjøp. Jeg synes den var fin, enkel og veldig grei. Så slipper jeg å kjøpe en ny kjole i år eller neste 17 mai, eller stresse med hva jeg skal ha på meg.

Jeg synes den var fin på meg, og veldig enkel som sagt. Men idag når en venninnne spurte om hva jeg skulle ha på med 17 mai og jeg svarte festdrakt. Hvorpå hun spurte hvor jeg hadde fått kjøpt en nå, og jeg sa Sparkjøp fikk jeg faktisk kjeft. Over at det er tåpelig og ikke minst unorskt å kjøpe en billig variant og bruke den som en ekte festdrakt.

Jeg ble litt satt ut, og ja litt lei meg faktisk. Er det virkelig så teit å bruke en billig og rimelig festdrakt? :klo:

Jeg kommer til å bruke den uavhengig av hva hun sier, jeg likte den og jeg kler den. Men jeg lurer oppriktig på om det er flere som kommer til å kommentere det eller synes det er teit?



Anonymous poster hash: 408f9...2fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mrs. Random Nick

Oj. Jeg synes venninna di var frekk her. Fortell henne gjerne at du ble lei deg over måten hun snakket til henne på. Du har lov å bruke akkurat det du vil på nasjonaldagen med tanke på klær, selv om akkurat i forhold til ordentlige bunader bør de jo være fra hjemstedet ditt (men det er jo en annen diskusjon). Alle har ikke en god økonomi, og jeg er sikker på at mange andre også kommer til å bruke den festdrakten du har sett på! :hug:

I fremtiden ville jeg nok ikke fortalt henne noe om verken din økonomi, eller hvor du kjøper/vil kjøpe klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Jeg synes venninna di var frekk her. Fortell henne gjerne at du ble lei deg over måten hun snakket til henne på. Du har lov å bruke akkurat det du vil på nasjonaldagen med tanke på klær, selv om akkurat i forhold til ordentlige bunader bør de jo være fra hjemstedet ditt (men det er jo en annen diskusjon). Alle har ikke en god økonomi, og jeg er sikker på at mange andre også kommer til å bruke den festdrakten du har sett på! :hug:

I fremtiden ville jeg nok ikke fortalt henne noe om verken din økonomi, eller hvor du kjøper/vil kjøpe klær.

Ja jeg sparer til bunad fra "mitt" område men de koster jo godt over 30 000 kroner, så en festdrakt som ikke hører til noe sted som er mer "nasjonal" tenkte jeg burde være greit.

Det hun reagerte på slik jeg forstod det var at 1) den er fra sparkjøp 2) det er en billig festdrakt 3) unorskt å bruke en festdrakt...

Jeg kommer nok ikke til å si noe mer nei, om andre spør sier jeg bare det er en festdrakt og lar heller være å si hvor jeg kjøpte den :fnise: Men ble litt urolig for at noen på selve dagen kan finne på å kjefte på meg for å bruke den.

Anonymous poster hash: 408f9...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en festdrakt, usikker hvor den er fra, kanskje sparkjøp. Men den var billig, rundt 1000 kr. Den synes jeg er dødsfin, myye finere enn mange bunader! Konfirmerte meg for ett år siden og valgte å bruke den i konfirmasjonen. Fikk like mange komplimenter som de med vanlig bunad, og noen trodde til og med det var en ekte, helnorsk bunad.

Ser ikke problemet i å bruke en billigere, men samtidig like fin variant. Mulig det blir litt som å kjøpe en fake Prada-veske, men enkelte velger å ikke prioritere et såppass dyrt klesplagg som man sikkert vokser ut av en dag likevel.

Synes det var urimelig og dårlig oppførsel av venninnen din. Hadde det skjedd med meg, ville jeg nok følt meg dårlig. Bruk festdrakten din så mye du vil du!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg tenker det samme som venninnen din. Men når det er sagt kunne jeg ikke brydd meg mindre, og vurderer faktisk å kjøpe en slik festdrakt selv hvis jeg finner en jeg liker.

Gå med det du liker du TS! Enig i at venninnen din var ganske frekk:-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Du har en frekk venninne som ikke forstår 17 mai. Det handler om å gjøre ære på landet vårt og oss selv som nordmenn, derfor kler vi på oss noe skikkelig fint. Det handler ikke om hvor du kjøper den eller hvor den er produser i utlandet, om det er det hun mener. Festdrakt er heller ikke en kopi av en bunad. Det kan ikke sammenlignes med en prada veske som ble nevnt i tråden. Festdrakt er festdrakt.

Forstår godt at du ble lei deg. Jeg er sikker på at du blir kjempefin på 17 mai i festdrakten. Glem venninna di sine frekke kommentarer. Hun er tydeligvis mest opptatt av status - og det har ikke noe med 17 mai feiring å gjøre. Tror ikke hun skjønner poenget.

Post et bilde av deg selv med festdrakt, så kan vi alle forteller deg hvor bra det ser ut :danse:

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også hun var veldig frekk. Du velger da selv om du vil bruke festdrakt eller en vanlig kjole. Og det er da heller ingenting galt med å kjøpe den på sparkjøp.

Jeg selv har bunad, og har hatt det siden jeg var født, og jeg har aldri brydd meg om hva andre har på seg på 17. mai. Folk må gjerne gå i joggebukse og hettegenser for min del.



Anonymous poster hash: 617f4...0cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for snille kommentarer dere! :blomst:

Jeg kommer til å bruke den, men får se om jeg poster bilde tror ikke jeg tør det helt ennå :fnise:



Anonymous poster hash: 408f9...2fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte opp festdrakt fra Sparkjøp, og den var da fin! Absolutt passende til 17. mai og andre festdager. Mye finere enn det mange andre kler seg i. Så bruk den, og ikke tenk på slike dumme kommentarer!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på de som Ludo selger, og syns de er fine. Jeg har ikke råd til bunad, så det kan være et alternativ for meg. Syns hun var frekk mot deg. Så lenge folk pynter seg, så skal ikke andre bry seg.

Jeg reagerer eks på folk som går i samme klærne som ellers på en sånn dag, og har også sett barn upyntet,noe jeg reagerer på.

Ta på deg drakten din, og vær stolt



Anonymous poster hash: daa57...190
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner venninnen din godt.



Anonymous poster hash: 0c698...885
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheRighteous

Takk for snille kommentarer dere! :blomst:

Jeg kommer til å bruke den, men får se om jeg poster bilde tror ikke jeg tør det helt ennå :fnise:

Anonymous poster hash: 408f9...2fe

Jaaa, post bilde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Skjønner venninnen din godt.

Anonymous poster hash: 0c698...885

Hvorfor ? Fordi det er greit å være frekk med andre eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Bruk festdrakten du.

Bunadpolitiet får konsentrere seg om annet :-)

Mange festdrakter som er fine! Post bilde da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festdrakter blir kalt det fordi de ikke går innunder kategorien bunader, og det er heller ikke meningen. De kan altså ikke forveksles. Venninen din kan bare holde kjeft.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det denne?

Det er jo en fin festdrakt, og et godt alternativ til bunad!



Anonymous poster hash: 6eccb...cf4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som ikke har sett "festdrakt" tidligere? Aldri kommet over uttrykket.

Googlet nå, og jeg ser jo hva venninnen din sier, forstår heller ikke helt poenget. Hvis man genuint mener de er "like fine", hva er poenget med å spare opp slike store summer til en ekte en? Det er vel fordi man anerkjenner at det er en billig og dårlig kopi.

Men for all del, jeg hadde aldri uttrykket dette slik venninnen din gjorde, hadde holdt kjeft.



Anonymous poster hash: 1e0b1...f8d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som ikke har sett "festdrakt" tidligere? Aldri kommet over uttrykket.

Googlet nå, og jeg ser jo hva venninnen din sier, forstår heller ikke helt poenget. Hvis man genuint mener de er "like fine", hva er poenget med å spare opp slike store summer til en ekte en? Det er vel fordi man anerkjenner at det er en billig og dårlig kopi.

Men for all del, jeg hadde aldri uttrykket dette slik venninnen din gjorde, hadde holdt kjeft.

Anonymous poster hash: 1e0b1...f8d

Bunader er tradisjonelle drakter som offisielt regnes som bunader, selv om mange av modellene ikke er ekstremt gamle. Festdrakter komme ofte i samme stilen, men har ikke samme status. Men de hevder ikke å være noe annet så langt. Da er det verre med de billige bunadene sydd utenlands som påstår at de er "norske". Mange utrolig fine festdrakter ute og går. Også veldig kjekt for mange som kanskje ikke har noen spesiell tilknytning, råd eller liker den bunaden de "sokner til ".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...